Vijvervissen overzetten


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
De LPS houdt z'n vijvervissen in een open veranda/hangar waar het op dit moment 10�C is. Het water waar de vissen zwemmen staat op 8,5�C.

De temperatuur van mijn vijver bedraagt nu 6�C. De uitbater maakt me wijs dat hij de temperatuur zoveel mogelijk afstemt op de buitentemperatuur zodat de vissen tussen maart en november in een vijver kunnen overgezet worden.

Hij heeft op dit moment mooie zonnebaarzen zitten voor 5 euro en ik zou er eentje willen kopen. Ik denk dat het geen kwaad kan om em te laten overwennen in mijn vijver aangezien er maar een verschil is van nog geen 3�C.

Wat zouden jullie doen ?
 
Het kan wel.

Wel duur! Hier zijn ze gemiddeld �3,50.
 
Ik zou er meer doen dan 1. Zonnebaarzen zijn groepsdieren als ze nog niet volgroeit zijn.
 
Hij wil geen 10.000 nakomelingen. ;)
 
Als je een vijver vol zonnebaarzen wil , moet je er 2 kopen (zoals ik destijds)
Die brengen binnen de kortste keren honderden nakomelingen , nest wordt verdedigd , dus groot uitkomingspercentage .
Nu pakweg 5 jaar later is dat eindelijk gestabiliseerd , en der zitten er nog maar zat .

Ik zou gewoon overzetten , die 3 graden maken niks uit .
 
Wat wil je er mee doen als je zonnebaars 25cm is en dan in de winter naar binnen moet vanwege de kou? Leuke vissen maar ik zou ze niet in je vijver stoppen.
 
@Nekoneko: De Zonnebaars is winterhard en zijn vijver diep genoeg om daar jaar rond te verblijven.
 
Ok. In de loop van de maand maart eens binnenspringen en ondertussen wat vijverplanten kopen ook.
 
Hier is ze, een vrouwelijke zonnebaars in het gezelschap van 2 shubunkins en 2 sarassa goudvissen.

20160229_123256.jpg


Een uurtje laten overwennen door de emmer in het water te laten drijven en dan lossen.

In totaal zijn ze nu met 9 dat kom op ongeveer 475/liter vis. Dit wil ik zo houden.

De rest vul ik op met vijverplanten. Iemand een aanrader qua plant ?
 
De goudvissen hebben geen last ondervonden van het overzetten in de vijver, het temperatuurverschil van waar ze kwamen was dan ook klein.
De zonnebaars zit heel stilletjes onder een bosje waterpest, eigenlijk zat ze bij de kweker ook heel stilletjes in een hoekje net zoals de andere zonnebaarzen. Ben es curieus of ze levendiger wordt eens het water warmer zal zijn.
 
Ze ziener mooi uit.

vaak zie je dat Sarassa's die al veel wit hebben helemaal wit worden. Mijn verwachting is dus ook dat die ene geheel wit zal worden dit jaar.

Ook mooi! ;)

JsqWyTFVADdb7MrJp2X-AMI7Hp1JfIBq.jpeg
 
Zonnebaarzen zijn geen echte rondzwemmers , die liggen meer in de aanval .
Je kan ze echter zo lokken , door eventjes in het water te spetsen , dan zijn ze er zo .
Eten ook gewoon de pieren uit je hand .
 
Slim dat je er maar 1 koopt indd, hier in een lokaal meer is het een plaag. Zijn winterhard jongen als guppen maar dan ook nog met broedzorg. + het agressieve van een normale baars. Heb gehoord dat ze in vijvers worden gebruikt om de parasieten weg te halen volgensmij. Ze zwemmen niet veel volgensmij, zijn roofdieren he.
 
Er zit al ��n vrouwtje tussen, buikje dicht klaar om kuit te schieten :)
Hopelijk doet mevrouw zonnebaars haar werk .
 
Hoe gaat het nu met je vissen?
 

Terug
Bovenaan