Vijverwater verschonen, hoe vaak?


H.Clausen

Active member
Lid geworden
8 mei 2021
Berichten
31
Leeftijd
58
Hier ben ik weer met een vraag, dit keer over water wisselen.
Ik heb mijn (redelijk nieuwe en sinds een week met goudvissen erin) vijver van de week rond de 15 % verschoond, water vervangen door vers kraanwater. Nu heeft het best veel en vaak geregend sindsdien en is er dus behoorlijk veel regenwater bijgekomen.
Dat verlaagt de ph weer.
Dat is minder voor de planten begrijp ik.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Voeding/supplementen voor de plantengroei, weer wisselen?
 
Hier ben ik weer met een vraag, dit keer over water wisselen.
Ik heb mijn (redelijk nieuwe en sinds een week met goudvissen erin) vijver van de week rond de 15 % verschoond, water vervangen door vers kraanwater. Nu heeft het best veel en vaak geregend sindsdien en is er dus behoorlijk veel regenwater bijgekomen.
Dat verlaagt de ph weer.
Dat is minder voor de planten begrijp ik.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Voeding/supplementen voor de plantengroei, weer wisselen?
Plantenbestand: Waterviolier, gedoornd hoornblad, waterpest, naaldkruid en oeverplanten in manden: Lis, dotterbloem, watermunt en penningkruid.
 
De meeste planten hebben liever een lagere pH. Voor zuurstofplanten is de pH ook belangrijk voor de hoeveelheid CO2 die het water kan bevatten (lager=meer), voor oeverplanten maakt dat niets uit die betrekken CO2 uit de lucht.
 
Bedankt voor de informatie.
 
Heb je de pH en KH al getest? Zo niet zou ik dit regelmatig testen, als de pH/KH echt te laag worden is het niet moeilijk dit wat op te hogen.
 
Ja ik test om de dag, zag wal dat de ph wat omlaag ging vanwege al het extra regenwater.
 
Wat waren de pH waardes?
 
Rond 7
 
Dat is prima maar denk er om dat de pH met de tijd niet alleen door regenwater lager kan worden maar ook door nitrificatie en afbraak van plantaardig materiaal. Daarom KH testen hoe lager de KH hoe makkelijker de pH beinvloed wordt. Maar de KH is eenvoudig op te hogen met natrium bicarbonaat.
 
Dat voegde ik een paar keer toe en ph en kh zijn beiden omhoog gegaan. Nu het weer is omgeslagen besproei ik tuinplanten met vijverwater en vul ik daarna de vijver aan met kraanwater, dat scheelt ook neem ik aan.
 

Terug
Bovenaan