Viltjes van gekochte planten laten zitten of weghalen?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Ik heb bij het planten van onze aquarium planten ze met viltje en al in de grond gestoken. Ik nam aan dat daar ook wel voedingsstoffen in zouden zitten.
Maar nu zie ik dat n stekje die ik in t grind heb geplant het goed doet terwijl de originele in het viltje dood is gegaan, kwam los van t viltje en geen wortels.
Doe ik er beter aan om de planten die al in de bodem staan met viltje en zwak zijn( ondanks co2, nutricaps en vloeistof mest)
eruit te halen en van t viltje te ontdoen? Plantjes staan sinds iets meer dan n half jaar.

IMG-20230226-WA0008.jpg
IMG-20230226-WA0006.jpg
IMG-20230226-WA0007.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je precies bedoelt met viltjes. Meestal zitten plantjes in van die potjes met glaswol. De plantjes moeten uit die potjes gehaald worden. Glaswol hoort niet in de bodem. Slecht ook voor je dieren!! Plantjes dus gewoon planten én zorgen voor voeding, zowel via de waterkolom als via de bodem.
 
Dat groenige spul.. glaswol? 🫢😮😮😮😮😮😮😮 wth..
Slecht voor de vissen? Stonden geen waarschuwingen op de potjes..
Ik heb net wat foto's toegevoegd aan m'n post
Zou wel heel kwalijk zijn als ze dat zi verkopen zonder waarschuwing en gebruiks aanwijzing
 
alles moet er altijd om weg, had je zelf ook kunnen bedenken, of lezen op de site vd leverancier. Zeker als je niet weet hoe ermee om te gaan.

Bij Aquaplantaonline staat een duidelijk handboek over hoe planten in je bak te zetten.
 
Zou wel heel kwalijk zijn als ze dat zi verkopen zonder waarschuwing en gebruiks aanwijzing
Tja ik denk dat er van je wordt verwacht dat je ze in de bodem zet en dat zelf zou kunnen weten. Het potje haal je er toch ook om vandaan?;)
 
Beetje harde reacties hier. Glaswol is niet schadelijk voor je dieren, het is inert. Het kan wel de wortelgroei + het voedselbereik wat belemmeren en zo de ontwikkeling van je plant remmen. Dus het is beter om de glaswol weg te halen... maar het is ook weer geen ramp als je het laat zitten.

Voorbeeld: ik zag laatst nog een filmpje van Cory McElroy (aquarium co-op), waarin hij voor een nieuw project de planten met kluit en al (ik denk zelfs met potje en al) in het substraat zette. Vond hij geen probleem omdat de planten vanzelf zo groot zouden worden dat je het niet meer ziet. Hij is iemand met ervaring die zich van A tot Z in de hobby heeft ingelezen, een echte aquanerd. Hij verkoopt zelf ook planten. Als het heel veel uit zou maken, zou hij het vast niet zo gedaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ben toch bang dat je hierin bijna alleen staat Gino. als je google gebruikt wordt 9vd 10 keer gezegd dat je de potjes en de glaswol moet verwijderen. Die glaswol is puur om de plantjes boven water te kweken.
maar goed, iedereen moet maar doen hoe hij zelf denkt dat het goed is.
 
Ben toch bang dat je hierin bijna alleen staat Gino. als je google gebruikt wordt 9vd 10 keer gezegd dat je de potjes en de glaswol moet verwijderen. Die glaswol is puur om de plantjes boven water te kweken.
maar goed, iedereen moet maar doen hoe hij zelf denkt dat het goed is.
Daar ben ik ook bang voor. :D Maar daar trek ik me niks van aan. Ik zeg over onze hobby altijd maar: de waarheid is niet democratisch. Die "9 van de 10" vormen door het vele napapegaaien niet per se betrouwbare informatiebronnen.
 
Daar ben ik ook bang voor. :D Maar daar trek ik me niks van aan. Ik zeg over onze hobby altijd maar: de waarheid is niet democratisch. Die "9 van de 10" vormen door het vele napapegaaien niet per se betrouwbare informatiebronnen.
Mwah.. ik vindt Aquaplantsonline toch aardig betrouwbaar met vele jaren ervaring. Maar ja, dit is ook welles/nietes verhaal.
 
Daar ben ik ook bang voor. :D Maar daar trek ik me niks van aan. Ik zeg over onze hobby altijd maar: de waarheid is niet democratisch. Die "9 van de 10" vormen door het vele napapegaaien niet per se betrouwbare informatiebronnen.
Het is zelfs giftig en dodelijk als de vissen ervan eten of kunnen eten. En als je ze in grind zand of wat dan ook zet gaat het ook nog rotten met grote gevolgen voor de vissen en de bak. Altijd alles verwijderen en zelfs ook wat tussen de wortelen nog vast zit met bijvoorbeeld een klein vorkje weg schrappen wel uitkijken dat je de wortels niet beschadigt.😱 Wat je wel kan doen is het in plastic potjes waar de plantjes in zitten nadat ze Schoon hebt gemaakt terug zetten met wat zand of steentjes erin en die in je bak zetten.
 
Mijn ervaring is dat het helemaal niet noodzakelijk om het glaswol eraf te halen, net zo min een roosterpotje. Wortels groeien er prima doorheen en voedingsstoffen komen er doorheen. Dus het zal prima groeien.

Maar de reden dat er toch word geadviseerd om te uit het steenwol te halen is omdat je de plant òf kan of moet splitsen/ scheuren,
òf dat het een bosje stengeltjes bij elkaar zijn. En stengelplantjes beplant je max met 3 bij elkaar. En geen bosje van veel stengeltjes.

Denk zelf dat de TS een andere oorzaak moet gaan zoeken van de slecht groeiende planten
 
alles moet er altijd om weg, had je zelf ook kunnen bedenken, of lezen op de site vd leverancier. Zeker als je niet weet hoe ermee om te gaan.

Bij Aquaplantaonline staat een duidelijk handboek over hoe planten in je bak te zetten.
Het feit dat ik honderden uren heb besteed aan het proberen inwinnen aan info online en zovaak naar de hornbach en lfs ben geweest dat ik de tel ben kwijt geraakt... zegt al wel dat de gemiddelde consument die begint in deze hobby dit waarschijnlijk echt niet vanzelf kan weten!!

Daarbij is het spul voor levende have.. daar ligt een verantwoordelijkheid bij de producent of verkoper om de consument voor te lichten over de gevaren van gevaarlijke stoffen die in het product zijn verwerkt.

Ik wordt echt onpasselijk van de totale ontbreking hiervan, en aannames, bijvoirbeeld dat het een gegeven is dat iedereen deze info automatisch tijdig tegen zal komen.
Dus wat je daar zegt slaat eigenlijk alleen op jezelf.

Daarbij: wat je niet weet dat weet je niet.
Dus hoe zou ik moeten weten dat ik niet weet hoe ik ermee om moet gaan? Ik zou het niet weten hoor ;)
 
Gaat niet voorkomen volgens mij , die spuwen dat zo terug uit .
Tja de meesten ook wel verwacht ik maar niet alle vissen zijn zo slim en ik zou zelf het risico gewoon niet willen lopen. Daarbij heeft het geen meerwaarde om ze erin te laten staan en kun je ze beter mooi uitpoten in de bodem zoals het hoort.
 
Het feit dat ik honderden uren heb besteed aan het proberen inwinnen aan info online en zovaak naar de hornbach en lfs ben geweest dat ik de tel ben kwijt geraakt... zegt al wel dat de gemiddelde consument die begint in deze hobby dit waarschijnlijk echt niet vanzelf kan weten!!

Daarbij is het spul voor levende have.. daar ligt een verantwoordelijkheid bij de producent of verkoper om de consument voor te lichten over de gevaren van gevaarlijke stoffen die in het product zijn verwerkt.

Ik wordt echt onpasselijk van de totale ontbreking hiervan, en aannames, bijvoirbeeld dat het een gegeven is dat iedereen deze info automatisch tijdig tegen zal komen.
Dus wat je daar zegt slaat eigenlijk alleen op jezelf.

Daarbij: wat je niet weet dat weet je niet.
Dus hoe zou ik moeten weten dat ik niet weet hoe ik ermee om moet gaan? Ik zou het niet weten hoor ;)
Als jij honderden uren online gezocht heb, zoals je zegt….. kan ik me niet voorstellen dat je er niks over hebt kunnen vinden. En aan de andere kant, jij kunt zelf bij Hornbach OF lfs ook vragen hoe het moet als je het niet weet hoe ermee om te gaan!!!

maar goed, ik reagerr hier verder niet meer op.
 
Het feit dat ik honderden uren heb besteed aan het proberen inwinnen aan info online en zovaak naar de hornbach en lfs ben geweest dat ik de tel ben kwijt geraakt... zegt al wel dat de gemiddelde consument die begint in deze hobby dit waarschijnlijk echt niet vanzelf kan weten!!

Daarbij is het spul voor levende have.. daar ligt een verantwoordelijkheid bij de producent of verkoper om de consument voor te lichten over de gevaren van gevaarlijke stoffen die in het product zijn verwerkt.

Ik wordt echt onpasselijk van de totale ontbreking hiervan, en aannames, bijvoirbeeld dat het een gegeven is dat iedereen deze info automatisch tijdig tegen zal komen.
Dus wat je daar zegt slaat eigenlijk alleen op jezelf.

Daarbij: wat je niet weet dat weet je niet.
Dus hoe zou ik moeten weten dat ik niet weet hoe ik ermee om moet gaan? Ik zou het niet weten hoor ;)
Ik zou het risico niet willen nemen maar iedereen zo zijn ding. Niet dan aankomen zetten over een tijdje. Dat er toch iets met de bak of vissen aan de hand is want dan weet je waar het aan kan liggen.😂😅
 
Het zou er voor de verkoop al door de groothandel of de winkel moeten worden verwijderd waar het in het aquarium niet mooi oogt, is het zeer onwenselijk dat het via onze gootstenen in het riool terecht komt.
Het hoort in een gescheiden watersysteem verwijderd te worden als spoelwater in een fabriek.
Danwel in ieder geval gespoeld door een fijn visnet.
 
Beetje harde reacties hier. Glaswol is niet schadelijk voor je dieren, het is inert. Het kan wel de wortelgroei + het voedselbereik wat belemmeren en zo de ontwikkeling van je plant remmen. Dus het is beter om de glaswol weg te halen... maar het is ook weer geen ramp als je het laat zitten.

Voorbeeld: ik zag laatst nog een filmpje van Cory McElroy (aquarium co-op), waarin hij voor een nieuw project de planten met kluit en al (ik denk zelfs met potje en al) in het substraat zette. Vond hij geen probleem omdat de planten vanzelf zo groot zouden worden dat je het niet meer ziet. Hij is iemand met ervaring die zich van A tot Z in de hobby heeft ingelezen, een echte aquanerd. Hij verkoopt zelf ook planten. Als het heel veel uit zou maken, zou hij het vast niet zo gedaan hebben.
Glaswol op zich is niet zo erg voor dieren omdat ze eraf blijven. Maar op een gegeven moment begint het de vervuilen er komt troep tussen en misschien zelfs voedsel resten en dat lokt wel dieren aan die er in beginnen te trekken. Dan kunnen glaswol delen die ze binnen krijgen wel kwaad. Maar, en daarom ging in ieder geval mijn reactie, de glaswol is oorspronkelijk bedoelt als bescherming voor de planten wortels maar is vervolgens in de bodem niet meer nodig en heeft dan ook geen nuttige functie meer.
Daar ben ik ook bang voor. :D Maar daar trek ik me niks van aan. Ik zeg over onze hobby altijd maar: de waarheid is niet democratisch. Die "9 van de 10" vormen door het vele napapegaaien niet per se betrouwbare informatiebronnen.

Al onze kennis wordt ergens opgepikt. De waarheid is niet democratisch maar al te vaak een eigen waarheid. Na papagaaien? We doen het allemaal. Ik in ieder geval ook en jij mogelijk wanneer je refereert aan Cory McElroy al of niet terecht. En... inderdaad we mogen allemaal beslissen waar we ons iets van aantrekken.
 
Daar ben ik ook bang voor. :D Maar daar trek ik me niks van aan. Ik zeg over onze hobby altijd maar: de waarheid is niet democratisch. Die "9 van de 10" vormen door het vele napapegaaien niet per se betrouwbare informatiebronnen.
"Als honderden mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt"
Soms blijkt de afwijkende de juiste.
 
:eek:de asbest van de aquarium wereld dus.. brrrr.. :LOL: ik haal het er maar uit.

Ik heb inmiddels wel allemaal nutricaps pal naast die stukjes glaswol gedrukt.. die zullen wel boven komen als ik ze er uit haal.. kan dat kwaad?
 
Niet echt, kan een kortdurende troebeling van je water geven. Wordt wel weer weggefilterd
 
Ik weet ook niet beter dat je dat gewoon verwijderd.
Maar ik ben ook zo iemand die denkt van wat er niet in gaat zal ook geen problemen geven 🤷‍♂️
Hetzelfde met aangekochte vis. Het water van de viswinkel gaat hier ook niet de bak in.
 
Och.
Laten zitten kan waarschijnlijk geen kwaad.
Weghalen is geen grote klus en kan zeker geen kwaad.

Dus tja.
Gewoon even weghalen zou ik zeggen.

Of niet.

Zo, hier heb je lekker wat aan.😃
 
Och.
Laten zitten kan waarschijnlijk geen kwaad.
Weghalen is geen grote klus en kan zeker geen kwaad.

Dus tja.
Gewoon even weghalen zou ik zeggen.

Of niet.

Zo, hier heb je lekker wat aan.😃
Waarom zou je het risico nemen denk ik zelf altijd.
Of het wel of niet schadelijk is geen idee.
wat ik wel vervelend vind is dat als vissen er aan gaan trekken en dat je dan die stukjes door je bak hebt.
 
Fijn om te weten dat die nutricaps niet voor gevaar gaan zorgen:) weg met die glasrommel dan maar, m'n bak is dan wel een glazen bak maar geen glasbak!
 

Terug
Bovenaan