Vinrot, 1 ernstig ziek visje in quarantaine en 1 visje met alarmerende symptomen. Wat te doen?


serrie99

Active member
Lid geworden
31 mei 2022
Berichten
26
Leeftijd
24
Hallo allemaal,
Al een hele tijd lees ik regelmatig mee in dit forum... Vandaag ervoor gekozen om een topic te starten omdat ik angstig ben omtrent mijn 3 sluierstaarten (zij wonen in een Juwel Rio 240).

Hoe het begon... De wit gekleurde sluierstaart had begin vorige week op zijn staartvin ineens wat rode plekjes. Dat alarmeerde mij. De dag erna heb ik de geplande waterverversing uitgevoerd, maar dan iets uitgebreider vanwege het symptoom van mijn sluierstaart. Ik heb toen de bodem en planten door elkaar gegooid: hierdoor heeft vrij veel vuil zich door de bak verspreid. Hier schrok ik van en ik realiseerde me hierdoor dat de bak een groter filter nodig had. Ik moest immers altijd twee keer per week water verversen en dan nog was de bak snel vervuild. Daarom een buitenfilter (JBL e1902) toegevoegd. Dat terzijde: kort nadat ik het symptoom bij mijn witte vis had opgemerkt, ontdekte ik ook bij een andere vis, de rode sluierstaart, een slappe rugvin. Om er snel bij te zijn heb ik vrijdag nog eens water ververst en Esha 2000 toegevoegd. Sinds die periode hebben de witte vis en de rode vis veelvuldig in een hoekje op de bodem doorgebracht.
- De witte vis met de alarmerende rode plekjes op staartvin deed wel nog regelmatig zwemmen en nog steeds. Ik vind hem niet ziek ogen op momenten dat hij zwemt, maar hij ligt nog steeds bijna de hele dag op de bodem in een hoekje en heeft nog steeds rode plekjes op zijn staart. Dus er is wel iets mis met hem. En dat terwijl hij 3 dagen Esha 2000 heeft gehad, gisteren waterverversing gekregen en erna weer Esha 2000.
- Met het rode visje gaat het echt helemaal niet goed. Sinds zaterdag/zondag ontdekte ik vinrot bij hem. Dat verklaart dus zijn ziekteverschijnselen en de rode vlekken op de witte sluierstaart. Daarom heb ik de tweede behandeldag de dosis van Esha2000 verhoogd. Helaas verergerde de toestand van de rode sluierstaart drastisch naar: totaal geen energie en hangen op bodem of wateroppervlak. Daarom heb ik hem gisteren in quarantaine geplaatst (70L) en omdat Esha niet hielp, heb ik hem in de quarantainebak schoon kraanwater gegeven zodat ik een ander geneesmiddel kon gaan toepassen: Sera Baktopur. Het visje laat echter nog geen verbetering zien, ligt futloos op de bodem en heeft er nog eens een beetje schimmeldraadjes bij gekregen. Kan ik nog iets doen naast het medicijn om hem te redden?
- En daarnaast: hoe behandel ik nu mijn originele aquarium? Zal de witte sluierstaart ook vinrot hebben en zich daarom zo vreemd gedragen? Er zit nu Esha 2000 in maar ik twijfel of dit werkt. Of gedraagt de witte vis zich juist zo moe/futloos vanwege de Esha?
- Verder heb ik een zwarte telescoopoog, maar hij toont geen ander gedrag dan normaal.

De waterwaardes van aquarium + quarantainebak zijn in orde. Het nieuwe buitenfilter van aquarium draait samen met het oude filter dus de goede bacteriën zijn nog aanwezig.

Ik wil geen diertje(s) laten sterven.....Hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast dank!
 
Laatst bewerkt:
WhatsApp Image 2022-05-31 at 4.09.27 PM.jpeg
Deze foto maakte ik donderdag, toen niet alleen de witte vis de rode vlekjes op zijn staart had, maar ook de rode vis ineens een slappe rugvin had.
 
Wat vervelend! Goed dat je hier je vragen stelt. En al helemaal top dat je er een foto bij doet. Ik hoop dat we jou en je vissen kunnen helpen.

@michelle1 is zo'n beetje de sluierstaartdokter hier op het forum, dus die tag ik bij deze even voor je. Zij kan je waarschijnlijk het beste adviseren wat je nu kunt doen.

Hoe is het gedrag van je vissen naast het futloze? Eten ze nog? Tonen ze nog interesse in eten?
En om de mogelijkheid uit te sluiten. Zouden de rode plekken kunnen komen door een beschadiging, bijvoorbeeld dat de vis zich ergens in heeft vast gezwommen?

Goed dat je de hygiëne van de bak op orde hebt, dat is in ieder geval al een goed vertrekpunt, ook met dat extra filter erbij. Daarmee geef je je vissen in ieder geval een gezonde herstelomgeving, dus dat heb je al hartstikke goed gedaan.

Welke baktopur ben je nu ingestart? De vloeibare, of de tabletten? En wanneer ben je die kuur in gestart?
Over esha 2000 bestaan verschillende opvattingen, sommigen zeggen dat het niet goed werkzaam meer is, anderen beweren weer anders. Wat hier precies van waar is, weet ik niet.

Heb je een recente foto van je zieke vis?

Het is altijd lastig adviseren van een afstand, zonder beeld. Maar wat ik zelf waarschijnlijk zou doen in deze situatie die je schetst, is sowieso de esha er uit halen door middel van een grote waterwissel. Omdat medicatie een wissel trekt op de vis, en de esha niet lijkt te helpen. Dus flink grote waterwissel, zodat je vissen nog net onder water zitten, en dan over kool filteren om de laatste resten er uit te halen. En dan kijken hoe het met de witte sluier gaat.
Wat betreft de vis die je nu apart aan het behandelen bent, hangt het een beetje af van met welk middel je nu behandelt, hoe lang, en hoe de vis er nu uit ziet/ zich gedraagt wat het verstandigste is om te doen.
 
Zou net als @Barwaz aangeeft handelen. Vers water en vers water. Geen grote temperatuur schommelingen, liever een graadje warmer dan kouder. Regelmatig drupjes NO2 meten. Vis in quarantaine in het aquarium plaatsen. Zo min mogelijk stress voor deze.

Door de ESHA kun je nu niet zo goed bepalen wat er aan de hand is. Sommige sluiers reageren niet goed op medicatie. Eerst weer aanzien of ze wat fitter worden en hoe de vinrot zich ontwikkelt. De rode aderen kan van alles wezen, dit is ook een stress symptoom. Vinrot kan bacterieel zijn maar kan tevens door parasieten komen. Die veroorzaken wondjes en van het een komt het ander. Met veel (lees grote delen 80%) hevel je een hoop ellende naar het riool.

Als ze weer fitter worden gedrag bekijken. Zie je ze met vinnen flikkeren, schuren, voor filteruitlaat in stroming hangen. Hier kun je nu niets van zeggen gezien de medicatie die je al toegepast heb. Hierdoor gaan ze al ander gedrag vertonen dus nu geen betrouwbare indicator.

Als de vinrot erg snel gaat dat er echt delen van vinnen/staart verdwijnt heb je bactopur direct nodig. De tabletten en niet de fles. Dan plaats je de vis in quarantaine met bactopur direct. Geen licht erop en goed beluchten en verversen en bijdoseren. In je aquarium liever niet, gezien dit spul je bacterieen die je nodig heb in je filters etc. ook aantast. Bij ESHA weet ik niet of dit gevolgen op je bacties heeft maar daarom meten met drupjes.

Succes en ik hoop dat ze weer gauw opknappen met alleen vers water. Het duurt ook even voordat iets geneest en vis fitter word. Dit is niet in 2 dagen dat ze weer happy en met volle staart/vinnen rond zwemmen.
 
Wat vervelend! Goed dat je hier je vragen stelt. En al helemaal top dat je er een foto bij doet. Ik hoop dat we jou en je vissen kunnen helpen.

@michelle1 is zo'n beetje de sluierstaartdokter hier op het forum, dus die tag ik bij deze even voor je. Zij kan je waarschijnlijk het beste adviseren wat je nu kunt doen.

Hoe is het gedrag van je vissen naast het futloze? Eten ze nog? Tonen ze nog interesse in eten?
En om de mogelijkheid uit te sluiten. Zouden de rode plekken kunnen komen door een beschadiging, bijvoorbeeld dat de vis zich ergens in heeft vast gezwommen?

Goed dat je de hygiëne van de bak op orde hebt, dat is in ieder geval al een goed vertrekpunt, ook met dat extra filter erbij. Daarmee geef je je vissen in ieder geval een gezonde herstelomgeving, dus dat heb je al hartstikke goed gedaan.

Welke baktopur ben je nu ingestart? De vloeibare, of de tabletten? En wanneer ben je die kuur in gestart?
Over esha 2000 bestaan verschillende opvattingen, sommigen zeggen dat het niet goed werkzaam meer is, anderen beweren weer anders. Wat hier precies van waar is, weet ik niet.

Heb je een recente foto van je zieke vis?

Het is altijd lastig adviseren van een afstand, zonder beeld. Maar wat ik zelf waarschijnlijk zou doen in deze situatie die je schetst, is sowieso de esha er uit halen door middel van een grote waterwissel. Omdat medicatie een wissel trekt op de vis, en de esha niet lijkt te helpen. Dus flink grote waterwissel, zodat je vissen nog net onder water zitten, en dan over kool filteren om de laatste resten er uit te halen. En dan kijken hoe het met de witte sluier gaat.
Wat betreft de vis die je nu apart aan het behandelen bent, hangt het een beetje af van met welk middel je nu behandelt, hoe lang, en hoe de vis er nu uit ziet/ zich gedraagt wat het verstandigste is om te doen.
Wat een fijne en warme reactie, hartelijk bedankt!! Ook heel fijn dat je wat feedback geeft op mijn eerste bericht en de "sluierdokter" hebt getagd haha.

Je stelde de vraag hoe het gedrag verder is van de vissen, bijv met eten. Nou: De witte en zwarte vis die nog in hun eigen aquarium verblijven, eten nog heel goed. Ook de witte vis, die het vreemde gedrag vertoont, is er nog als eerste bij als er eten is. Ik vind hem wel wat schrikkerig als hij mij ziet, wat ik niet herken bij hem. De rode vis die nu in de quarantainebak zit, heeft gisteren twee korreltjes voer gegeten. Wel met moeite, ik heb met ene plantentang het korreltje naar hem toe gebracht (normaal spot hij het korreltje direct en sprint hij eropaf).

je vroeg ook naar de mogelijkheid of de rode plekken van de witte kunnen komen door een beschadiging: dat denk ik zelf niet, want ik zou geen oorzaak weten van beschadiging, want het binnenfilter zuigt nauwelijks en verder bevat de bak geen ornamenten. Alleen planten en een aantal kleine stenen (geen ruwe). Ik zal zo een foto posten voor beter beeld zoals jij al aangaf :) ook zal ik zo een foto plaatsen van de zieke vis inderdaad.

Oké je geeft aan om in het aquarium van de witte+zwarte vis de Esha eruit te halen, helder, dank je wel voor je advies. Hopelijk helpt dat. En wat de vis in quarantaine betreft; ik gebruik baktopur in vloeibare vorm. Wat is het verschil met de tabletten? Dat kon ik nog niet zo goed vinden op Google. Met de Baktopur druppels ben ik gisteravond gestart. Bijsluiter zegt dat dosering 3 dagen betreft, dag 1 druppels geven, dag 2 pauze, dag 3 weer druppels en na 2 dagen waterwissel + over kool filteren.
 
WhatsApp Image 2022-05-31 at 6.32.16 PM.jpeg
Dit is hem nu, echt heel sneu, zit geen beweging in. Zijn kieuwen bewegen heel snel en de zij-vinnetjes naast zijn kieuwen maken soms wat kleine schokkende bewegingen.
 
Laatst bewerkt:
WhatsApp Image 2022-05-31 at 6.32.16 PM (1).jpeg
En dit wat hij gisterenavond voordat het water werd ververst en voordat hij in quarantaine is gezet. Hij zwom hier even een klein beetje omdat ik met voer bezig was. Ik vind hem zo zielig. Normaal is hij ongelofelijk actief.
 
WhatsApp Image 2022-05-31 at 6.40.51 PM.jpeg
En zoals beloofd een foto van het aquarium zelf. Zojuist de foto gemaakt en typisch is dat je de witte vis op de foto niet ziet zwemmen. Hij zit rechtsvoor achter de anubias in het hoekje, waar hij de afgelopen dagen meestal zit.
(Het zijn op dit moment weinig planten, ik heb bij de laatste waterwissel enorm veel planten eruit gehaald en alleen de schone planten erin gehouden. Om vervuiling te voorkomen. De waterpest groeit enorm dus die ga ik stekken zodat het weer groener wordt in de bak.)
 
Laatst bewerkt:
Zou net als @Barwaz aangeeft handelen. Vers water en vers water. Geen grote temperatuur schommelingen, liever een graadje warmer dan kouder. Regelmatig drupjes NO2 meten. Vis in quarantaine in het aquarium plaatsen. Zo min mogelijk stress voor deze.

Door de ESHA kun je nu niet zo goed bepalen wat er aan de hand is. Sommige sluiers reageren niet goed op medicatie. Eerst weer aanzien of ze wat fitter worden en hoe de vinrot zich ontwikkelt. De rode aderen kan van alles wezen, dit is ook een stress symptoom. Vinrot kan bacterieel zijn maar kan tevens door parasieten komen. Die veroorzaken wondjes en van het een komt het ander. Met veel (lees grote delen 80%) hevel je een hoop ellende naar het riool.

Als ze weer fitter worden gedrag bekijken. Zie je ze met vinnen flikkeren, schuren, voor filteruitlaat in stroming hangen. Hier kun je nu niets van zeggen gezien de medicatie die je al toegepast heb. Hierdoor gaan ze al ander gedrag vertonen dus nu geen betrouwbare indicator.

Als de vinrot erg snel gaat dat er echt delen van vinnen/staart verdwijnt heb je bactopur direct nodig. De tabletten en niet de fles. Dan plaats je de vis in quarantaine met bactopur direct. Geen licht erop en goed beluchten en verversen en bijdoseren. In je aquarium liever niet, gezien dit spul je bacterieen die je nodig heb in je filters etc. ook aantast. Bij ESHA weet ik niet of dit gevolgen op je bacties heeft maar daarom meten met drupjes.

Succes en ik hoop dat ze weer gauw opknappen met alleen vers water. Het duurt ook even voordat iets geneest en vis fitter word. Dit is niet in 2 dagen dat ze weer happy en met volle staart/vinnen rond zwemmen.
Ook voor deze reactie heel erg bedankt!! Ook helder advies. Ik zal nav jullie advies het aquarium verversen en het Esha eruit halen. Ik had dat op Google niet kunnen vinden of vissen zich slecht kunnen voelen door Esha, dus fijn dat jullie hier meer duidelijkheid over geven. Klinkt eigenlijk ook wel logisch realiseer ik me nu; wij voelen ons tijdens bijv. een antibioticakuur ook niet zo lekker. Ik ben heel er benieuwd of er verandering komt als de Esha uit het aquarium is!

Oei, bactopur direct heb ik niet, ik heb de druppeltjesvorm in de quarantainebak toegevoegd. Wat is het verschil tussen deze twee? Zal de druppeltjesvorm dan niet werken voor het visje in de quarantainebak??

Ook geef je aan; de vis van de quarantine in het aquarium plaatsen. Dat advies had ik niet verwacht! Zal de vis de andere twee dan niet juist besmetten? En op die manier kan ik hem ook niet de medicatie geven, want dan hebben de andere vissen er last van, de planten en de gezonde bacteriecultuur, toch?

Nogmaals ontzettend bedankt voor de moeite/uitleg, ik ben heel blij met alle advies en leer graag van jullie
 
Super goed dat je de foto's hebt gepost! Dank je!

Als ik de vinnen van de vis zo zie denk ik ook niet meer aan een beschadiging. Dan zou je meer een scheur zien, dit is een algehele aantasting.
Dat betekent dat er dan toch iets in de vis/aan de vis bezig is wat dit veroorzaakt.

Je stelde de vraag hoe het gedrag verder is van de vissen, bijv met eten. Nou: De witte en zwarte vis die nog in hun eigen aquarium verblijven, eten nog heel goed. Ook de witte vis, die het vreemde gedrag vertoont, is er nog als eerste bij als er eten is. Ik vind hem wel wat schrikkerig als hij mij ziet, wat ik niet herken bij hem.
Dit is 'goed nieuws'. Zolang een vis nog wil eten, of in ieder geval interesse toont in voer beschikt ie nog over een soort levenslust.

Oké je geeft aan om in het aquarium van de witte+zwarte vis de Esha eruit te halen, helder, dank je wel voor je advies. Hopelijk helpt dat. En wat de vis in quarantaine betreft; ik gebruik baktopur in vloeibare vorm. Wat is het verschil met de tabletten?
Wat ik begreep van dokter Michelle is dat de werkzame stof van beide middelen anders is.

Ook geef je aan; de vis van de quarantine in het aquarium plaatsen. Dat advies had ik niet verwacht! Zal de vis de andere twee dan niet juist besmetten? En op die manier kan ik hem ook niet de medicatie geven, want dan hebben de andere vissen er last van, de planten en de gezonde bacteriecultuur, toch?
Ik begrijp hier helemaal wat je schrijft.
Het lastige aan de situatie is dat je op dit moment niet met zekerheid kunt zeggen wat de vis ziek maakt. Of de vinrot komt door een bacterie (dit zou mijn gok zijn, als ik het zo zie), of door een parasiet (dit is voor mij ook nieuws, en Michelle weet hier meer over dan ik, dus waarschijnlijk had ik haar dezelfde vraag gesteld ;) ).
Dus behandelen is eigenlijk altijd een beetje een gok zolang je de vis niet aan een microscopisch onderzoek onderwerpt.

Tegelijkertijd werkt het inderdaad zo dat zo'n medicijnenkuur een weerslag heeft op de vis. Zoals je ook schreef over de antibioticakuur bij mensen. Dus zo'n vis kan van een medicijnenkuur ook weer ziek worden. Ik had hier bijvoorbeeld een maanvis die allemaal rode plekken kreeg, wat erg leek op een bacteriële infectie, maar dat bleek uiteindelijk een allergische reactie op een medicijn tegen kieuwworm.
Stress speelt ook een grote rol bij het herstel/welzijn van een vis.
Dus al die elementen met elkaar meegenomen, kom je dan op een soort optelsommetje, waarvan je nu denk ik twee mogelijke dingen zou kunnen doen:

- De vis terugplaatsen bij z'n soortgenoten (stress reductie), in een esha2000 vrije bak, waterkwaliteit monitoren, en kijken hoe de vis zich ontwikkelt:
Als ze weer fitter worden gedrag bekijken. Zie je ze met vinnen flikkeren, schuren, voor filteruitlaat in stroming hangen. Hier kun je nu niets van zeggen gezien de medicatie die je al toegepast heb. Hierdoor gaan ze al ander gedrag vertonen dus nu geen betrouwbare indicator.

- De vis nu apart gaan behandelen met baktopur direct:
Als de vinrot erg snel gaat dat er echt delen van vinnen/staart verdwijnt heb je bactopur direct nodig. De tabletten en niet de fles. Dan plaats je de vis in quarantaine met bactopur direct. Geen licht erop en goed beluchten en verversen en bijdoseren. In je aquarium liever niet, gezien dit spul je bacterieen die je nodig heb in je filters etc. ook aantast. Bij ESHA weet ik niet of dit gevolgen op je bacties heeft maar daarom meten met drupjes.
Als de staart nu in korte tijd ineens heel hard achteruit gegaan is, samen met de algehele conditie van de vis, zou ik denk ik het tweede gaan doen. Behandelen met baktopur direct. Dan liever nu de baktopur vloeibaar staken, vis tijdelijk terug bij de soortgenoten tot je de kuur kunt instarten in een aparte bak. Dan weet je dat je een middel gebruikt wat doet wat het moet doen, en meng je de medicatie niet.

Dan tot slot deze vraag:
Zal de vis de andere twee dan niet juist besmetten?
Waarschijnlijk is dat al gebeurd. De vis zit sinds gisteravond apart. Wat hij mankeert had hij al in de rio 240. Waar hij met de andere vissen zwom.
Dat de andere vissen er (nog) niet (erg) ziek door zijn geworden, kan te maken hebben met hun weerstand. Is deze goed, dan kan hun eigen immuunsysteem de ziekteverwekker wel de baas. Maar is de vis al wat zwakker, dan wordt hij ook vatbaarder voor die ziekteverwekkers.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Dit soort dingen zijn nooit leuk en kunnen best stressvol zijn ook. Je doet in ieder geval je best voor je vis, en daar heeft ie sowieso geluk mee. Ik duim voor een goede afloop!
 
Oei ja die staart gaat snel dus beter quarantaine houden. Inderdaad gaat het om het werkzame stoffen in een medicijn/kuur. ESHA en vloeibare bactopur is geen antibiotica en de direct versie wel.

ESHA en vloeibare versie is een samenstelling van stoffen waar ook zaken in zitten wat op de kieuwen slaat. Kieuwen is ademhaling/zuurstof.

Al met al hou rekening met dat de vis het niet gaat trekken. De direct versie moet je bestellen en snelle start is in zake bacterie bestrijding noodzaak. Even kort door de bocht maar wondje die raakt geinfectreed door bacterieen. Die zitten gewoon in je aquarium. Vis is wat verzwakt en bacterieen dringen via het wondje in de vis. Bacterieen naar organen en andere belangrijke onderdelen dan gaat het fout.

Vers water zal hem voor nu even verlichting geven en als je de tabletten heb gewoon proberen en volle periode afmaken is van belang. Hoofdaquarium grote hoeveelheden afhevelen en vers erin zodat je bacterie druk laag hou. Bacterieen groeien heel snel.. De slome vis goed monitoren en als die ook gaat rafelen ook in de AB. Je kunt ook kiezen meteen mee in de AB. des te sneller je ingrijp met AB des te hoger overlevingskansen. Wel heel goed alles beluchten. Uitstroom flink op wateroppervlak laten golven of luchtsteen.
 
Goedenavond beide, heeel erg bedankt voor jullie uitgebreide reactie!!! Ik heb daar echt ontzettend veel aan. Krijg er veel steun van, het vermindert mijn stress en nog belangrijker het vermindert hopelijk stress voor de visjes omdat ik in de behandeling jullie expertise kan gebruiken. Ook echt ontzettend fijn om zo'n positieve en begripvolle opmerkingen te lezen, zoals

Super goed dat je de foto's hebt gepost! Dank je!

Ik begrijp hier helemaal wat je schrijft.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Dit soort dingen zijn nooit leuk en kunnen best stressvol zijn ook. Je doet in ieder geval je best voor je vis, en daar heeft ie sowieso geluk mee. Ik duim voor een goede afloop!

Ik heb jullie berichten gisteren heeel vaak opnieuw doorgelezen om een goed plan te bedenken voor het visje. Ik heb na jullie berichtjes niet meer gereageerd omdat ik direct aan de slag ben gegaan met het uitvoeren ervan (wat een veel te late bedtijd als gevolg had, haha). Het aquarium heeft gisteren een mooie grote verversing gekregen en ik merk nu al dat het verwijderen van de Esha 2000 een goede invloed heeft op de witte vis. hij vertoont nog raar gedrag, maar is wel al een stuk actiever. Super fijn.
Over het rode visje in quarantaine durf ik nog geen uitspraken te doen. enerzijds lijkt er verbetering te zien, omdat de rode vlekken op zijn staartvin verminderd zijn, maar anderzijds lijkt zijn toestand verergerd omdat hij sinds vanmiddag ineens niet meer rechtop kan blijven liggen, maar telkens op zijn zij valt.
De Baktopur Direct is besteld en zal ik morgen of overmorgen ontvangen. hopelijk houdt 't visje het vol. Zijn "wil" is er duidelijk wel, maar of zijn lichaam meewerkt is nog de vraag. Waar ik me ook zorgen over maak, is de toenemende schimmel op zijn lijf. Dat zal niet met antibiotica worden behandeld vrees ik?

En verder, over het volgende:

Vers water zal hem voor nu even verlichting geven en als je de tabletten heb gewoon proberen en volle periode afmaken is van belang. Hoofdaquarium grote hoeveelheden afhevelen en vers erin zodat je bacterie druk laag hou. Bacterieen groeien heel snel.. De slome vis goed monitoren en als die ook gaat rafelen ook in de AB. Je kunt ook kiezen meteen mee in de AB. des te sneller je ingrijp met AB des te hoger overlevingskansen. Wel heel goed alles beluchten. Uitstroom flink op wateroppervlak laten golven of luchtsteen.
Goed om eraan herinnerd te zijn dat bacteriën zo snel groeien. En laten we hopen dat de slome vitte wis op eigen kracht volledig herstelt van de symptomen en AB niet nodig is voor hem!


Any way, Ik zal updates plaatsen...
 
Schimmel is vaak een secundair symptoom. Oorzaak bacterie weg nemen, vis word sterker vertrekt de schimmel ook als het goed is.

Zie als splinter in de huid. Wondje jodium enz gaat niet helpen, de splinter moet eruit dan geneest wondje ook, als het mee zit.

Maar zo simpel zal het bij de sluier helaas niet zijn. Is altijd erg moeilijk bacterieel en meer dan je best doen kun je niet.

Ik ga duimen je kom met positieve up dates (y)

Sterkte met deze ellendige dagen. Iedere dag even NO2 en als het kan de NH3 meten. Verhoging dan MOET je verversen en evenredig bij doseren. Verhoogde waardes en medicatie gaat niet samen voor de vis. De medicatie in het water heeft geen invloed op de drupjes,
 
Schimmel is vaak een secundair symptoom. Oorzaak bacterie weg nemen, vis word sterker vertrekt de schimmel ook als het goed is.

Zie als splinter in de huid. Wondje jodium enz gaat niet helpen, de splinter moet eruit dan geneest wondje ook, als het mee zit.

Maar zo simpel zal het bij de sluier helaas niet zijn. Is altijd erg moeilijk bacterieel en meer dan je best doen kun je niet.

Ik ga duimen je kom met positieve up dates (y)

Sterkte met deze ellendige dagen. Iedere dag even NO2 en als het kan de NH3 meten. Verhoging dan MOET je verversen en evenredig bij doseren. Verhoogde waardes en medicatie gaat niet samen voor de vis. De medicatie in het water heeft geen invloed op de drupjes,
Dank je wel voor je uitleg, heel helder met dat voorbeeld over het wondje en de splinter. Fijn om te weten dat schimmel als secundair symptoom vanzelf verdwijnt. Dat kan ik meenemen naar mijn andere visjes evt in de toekomst.
Waarom ik "andere visjes" schrijf, is omdat ik vandaag thuiskwam van werk en het rode visje helaas dood in de quarantainebak lag... Opvallend is dat zijn staart vanmorgen wel heel goed uitzag. De rode vlekken van de vinrot waren haast bijna verdwenen, en daardoor vertrok ik hoopvol naar mijn werk. Vervolgens best wel pijnlijk thuiskomen. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er misschien ook wel (beginnende) buikwaterzucht heeft gespeeld. Omdat hij gisteren niet meer recht kon zwemmen en ik vond hem ook wat meer opgezwollen lijken en had het idee dat op enkele plekken de schubben iets meer (een klein beetje) uitstaken. Ik hoopte nog stiekem dat het "naar zijn zij omvallen" van de vis een tijdelijk zwemblaasprobleem was, als secundair symptoom van de vinrot.
En dan rest je met de gedachtes: "Had ik vorige week dinsdag bij de waterwissel maar niet alle plantjes verhuisd, waardoor alle vuil in het water terecht kwam", of "had ik maar op tijd ontdekt dat er zo veel vuil ophoopte in de bodembedekking bij de plantjes"..... Ik vrees dat dat de reden is geweest van de slechte weerstand van het visje. Hij was voorheen juist de grootste bikkel van het clubje... :-(
 
Laatst bewerkt:
Nu afwachten hoe het gaat met de overgebleven twee visjes, met name de witte vis. De rode vlekjes op zijn staart zitten er nu een week. Nog steeds even rood als toen.
--> Zouden jullie adviseren om hem met medicatie te behandelen of kan een bacterieel probleem (zoals evt beginnende vinrot) bij een vis met goede weerstand ook vanzelf verdwijnen??
 
Wat ik me altijd afvraag als mensen het hebben over “vervuiling”, is of een bak/filter juist niet te schoon is. Bij mij zit er eigenlijk behoorlijk wat drab onderin, waar ik maar af en toe wat van verwijder. De losse poepjes haal ik wel dagelijks weg, evenals rottend blad en dergelijke. Bijgaand linkje is wat ik hier de afgelopen paar jaar heb geleerd en het heeft mij erg geholpen😀 Ik gebruik zelf nooit meer chemische medicijnen, maar werk preventief met waterwissels en natuurlijke toevoegingen.

 
Aaai dat is sneu nieuws :'(

Niet denken had ik dit en dat maar gedaan want de oorzaak is niet te zeggen. Bacterieel is erg lastig en bacterieen gaan razend snel. Eenmaal in het lichaam/bloedbaan gaan ze naar organen en is het vaak einde oefening. Wees getroost met de woorden, hij is een vrije sneller dood gegund. Je heb ook wel eens dat je er maanden intensief mee bezig ben en ze alsnog dood gaan, dat is ook erg akelig.

Heeft de rest van de vissen ook in de ESHA gezeten? Zo ja ga ervan uit dat ze dan allemaal een verminderde weerstand hebben.

Dillema nu ook behandelen. De bactopur direct wil je eigenlijk niet in je aquarium hebben want die helpt je filter om zeep waardoor je je waterwaardes niet/moeilijk in orde kan houden. Minimaal een maand dagelijks 200 liter verversen zal ook niet je hobby wezen.

2 sluiers quarantaine in de bactopur vraagt ook flink wat liters en strikt verversingsbeleid misschien wel 2 x per dag en drupjes zijn dan een must.

Bactopur na ESHA geen idee wat het doet. Hoeveel weerstand hebben ze nog

Veel vers water beperk je aangroei zaken maar als ze verzwakt zijn kan niemand je vertellen ze opknappen of zieker worden.

Bij bacterieel let je goed op rafelen vinnen/staarten, ogen komen meer uit de kop en lamlendig liggend/hangerig gedrag. Het laatste is nu niet echt een indicator om te gebruiken.

Keuzens maken is lastig ;)



Hierin zul je zelf een weg in moeten zoeken.
 
Wat ik me altijd afvraag als mensen het hebben over “vervuiling”, is of een bak/filter juist niet te schoon is. Bij mij zit er eigenlijk behoorlijk wat drab onderin, waar ik maar af en toe wat van verwijder. De losse poepjes haal ik wel dagelijks weg, evenals rottend blad en dergelijke. Bijgaand linkje is wat ik hier de afgelopen paar jaar heb geleerd en het heeft mij erg geholpen😀 Ik gebruik zelf nooit meer chemische medicijnen, maar werk preventief met waterwissels en natuurlijke toevoegingen.


Dat klopt Nina maar bij jouw blijft je bodem gewoon liggen en breken de bacties de boel af. Ga je erin wroeten, planten eruit trekken kan dit NH3 pieken geven. Na zulke acties is monitoren vaak ook iets van ach het ziet er goed uit.

Maar het is ook niet gezegd dat ze ziek zijn van bodem gewroet. Het kan net zo goed een klein wondje zijn geweest die is gaan infecteren. Het kan van alles zijn geweest.
 
Exact. Stress kan ook nog eens effect hebben op weerstand/wondgenezing, en veel veranderingen/gewroet in de bak kunnen ook stressverhogend werken. Vroeger gooide ik altijd EsHa in de bak als ik een plekje zag bij Giebeltje de Goudvis, maar dat was dus eigenlijk als het kwaad al was geschied. Tegenwoordig ben ik dus van de grote waterverversingen en het verhogen van de weerstand. Maar zoals al eerder aangegeven, het blijven kwetsbare vissen, deze Sluierstaarten, omdat ze nogal doorgekweekt zijn en misvormd in vergelijking met gewone Goudvissen.
 
Ach wat verdrietig nieuws @serrie99 . Sterkte.
En neem het jezelf niet kwalijk. Dit soort dingen kunnen in elke bak plaatsvinden, ook bakken zonder bodem, en op hypervers water, soms heeft een vis pech en speelt er net een combinatie van factoren waardoor het mis gaat.

Nu afwachten hoe het gaat met de overgebleven twee visjes, met name de witte vis. De rode vlekjes op zijn staart zitten er nu een week. Nog steeds even rood als toen.
Heb je een foto van de vis zoals hij er nu uit ziet?
Wat betreft de plekjes. Die zijn dus gelijk gebleven? Niet verergerd?

of kan een bacterieel probleem (zoals evt beginnende vinrot) bij een vis met goede weerstand ook vanzelf verdwijnen??
Als antwoord op deze vraag, een verhaaltje.
Een van de twee sluiers hier in mijn bak heeft ooit een ernstige bacteriële infectie, vinrot, gehad. Hij woonde toen nog in de vijver van @Olympus, en hij (olympus, niet de vis :p ) heeft me verteld dat deze vis dit zelf, zonder behandeling, te boven is gekomen. De sluier heeft nog steeds een grote kleurloze witte vlek op de zij, en mist een stukje van z'n staart, als 'aandenken'. Inmiddels is de vis een jaar of minimaal 7, en zwemt ie hier best wel heel erg druk rond, met dat stukje missende staart (wat nu trouwens heel langzaam een beetje terug lijkt te groeien). Dus, het kan, zo vertelt de overlevering. Maar ook dit zal een (gunstige) combinatie zijn geweest van het type infectie met de watertemperatuur, immuunsysteem, stress en minstens ook de stand van de planeten ;).

What to do.

Als het inmiddels een week stabiel gaat met de witte vis, dus de boel verergert niet, dan kan je misschien ook denken, dat je na een week wel kan stellen dat de verslechtering al plaats had moeten vinden. Zoals helaas bij je rode visje het geval was. Dus dan zou je kunnen zeggen, misschien beter niet behandelen. Want medicatie trekt ook weer een wissel, met als mogelijk gevolg dat hem dat misschien weer vatbaar maakt voor wat anders.

Maar wij schrijven van een afstand dingen op op grond van wat je schrijft, en vraagt. En jij zit naast je aquarium te observeren, en hebt dus altijd het beste zicht op de zaak ;).

Stel, je besluit om beide vissen te bebaktokuren:
Dillema nu ook behandelen. De bactopur direct wil je eigenlijk niet in je aquarium hebben want die helpt je filter om zeep waardoor je je waterwaardes niet/moeilijk in orde kan houden. Minimaal een maand dagelijks 200 liter verversen zal ook niet je hobby wezen.
Wat heb je nu in je al ingedraaide binnenfilter zitten aan filtermedia? Zijn dat sponzen of wat anders?
Wat je kunt doen om je filterbacteriën te sparen, is dat je de filtermedia uit je binnenfilter tijdelijk in zo'n mandje propt van je JBL 1902 (die was recent bij geplaatst, toch?). Dus even inwisselt voor zo'n JBL spons ding. Die JBL koppel je dan voor je gaat behandelen af, en laat je gedurende de kuur draaien op de aparte bak die je vult met oud aquariumwater. Dus in plaats van dat je je vissen in quarantaine zet, zet je je filterbacteriën in quarantaine, waardoor je die 240L 'vrij' hebt om in te behandelen. Dan heb je meer liters, en duurt het langer voor je vissen de concentratie NH4 hebben opgeschroefd, dus minder verversgevoelig.
Zou ik trouwens die nieuwe spons dan ook gewoon bij in werpen, in die filterbewaarbak. Kan zich er mooi iets in gaan vestigen.
Heb je twee vliegen in een klap; de juwel filtermedia zijn mooie enten voor de nieuwe filtermedia die er onder zitten.

Moeilijke afweging, ik hoop dat al deze info je iets heeft kunnen helpen om een besluit te kunnen nemen.
Ik 🤞 voor je.
 
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik was ontzettend moe van al het nadenken, analyseren van alle symptomen in de bak en jullie reacties. Je moet er wat voor over hebben, de aquariumhobby! :')

Dat wat telkens in mijn hoofd bleef zweven, was de volgende opmerking:
Als het inmiddels een week stabiel gaat met de witte vis, dus de boel verergert niet, dan kan je misschien ook denken, dat je na een week wel kan stellen dat de verslechtering al plaats had moeten vinden. Zoals helaas bij je rode visje het geval was. Dus dan zou je kunnen zeggen, misschien beter niet behandelen. Want medicatie trekt ook weer een wissel, met als mogelijk gevolg dat hem dat misschien weer vatbaar maakt voor wat anders.
Hier voelde ik het meeste bij. Dus ik heb afgewacht. En eigenlijk is de situatie onveranderd. Op zich ben ik daar blij om, hoewel ik natuurlijk liever had gezien dat de rode vlekken weer helemaal verdwenen waren. Maar goed, even afwachten.
Wel heeft het zwarte visje 2 piepkleine witte puntjes aan het uiteinde van zijn staart. Dat maakt me enigszins nerveus. Hij beweegt veel dus ik kan niet goed zien wat het is. Het lijkt op een piepkleine verdikking dus misschien schimmel. Maar denk denk ik: oei, waarom de schimmel nu juist op die plek. Dus ik blijf waakzaam!

Voor het geval medicatie toch nodig gaat zijn, vind ik dit een hele handige tip, was ik zelf niet op gekomen tbh, thanks!
Dus in plaats van dat je je vissen in quarantaine zet, zet je je filterbacteriën in quarantaine, waardoor je die 240L 'vrij' hebt om in te behandelen. Dan heb je meer liters, en duurt het langer voor je vissen de concentratie NH4 hebben opgeschroefd, dus minder verversgevoelig.
 
Laatst bewerkt:
Ga je erin wroeten, planten eruit trekken kan dit NH3 pieken geven. Na zulke acties is monitoren vaak ook iets van ach het ziet er goed uit.
Gek genoeg heb ik na dat wroeten nog met druppeltjes getest op de NH3 waarden, en die waren in orde. Hooguit niet tijdens de waterverversing zelf. Misschien was die 15 minuten al in zo'n snelle periode de boosdoener:rolleyes:
 
Wat ik me altijd afvraag als mensen het hebben over “vervuiling”, is of een bak/filter juist niet te schoon is. Bij mij zit er eigenlijk behoorlijk wat drab onderin, waar ik maar af en toe wat van verwijder. De losse poepjes haal ik wel dagelijks weg, evenals rottend blad en dergelijke. Bijgaand linkje is wat ik hier de afgelopen paar jaar heb geleerd en het heeft mij erg geholpen😀 Ik gebruik zelf nooit meer chemische medicijnen, maar werk preventief met waterwissels en natuurlijke toevoegingen.

Wauw, wat een kennis!!! Interessant om allemaal te lezen. Thanks. Toevallig heb ik het eergisteren inderdaad TE schoon gemaakt. Zoals jij toevallig ook benoemde. Normaal gesproken denk ik niet dat dit de veroorzaker was, er was enorm veel vervuiling. Eergisteren heb ik een te grondige waterwissel gedaan omdat het voelde alsof ik dan "de ziektebacteriën" zo veel mogelijk zou verminderen. Maar nu is er JUIST sprake van een inbalans en bacteriebom (witte mist). Dus interessante opmerking van jou, die neem ik mee naar de toekomst.
 
Bij bacterieel let je goed op rafelen vinnen/staarten, ogen komen meer uit de kop en lamlendig liggend/hangerig gedrag. Het laatste is nu niet echt een indicator om te gebruiken.
Je tip heeft 100% gewerkt bij mijn witte vis. Sinds de Esha weg is, is hij weer helemaal de oude qua gedrag! :)
Nu de rode vlekken nog.
 
Nu de rode vlekken nog.
Hoe zien de vlekken er uit? Zijn dat van die rode aders?

Normaal gesproken denk ik niet dat dit de veroorzaker was, er was enorm veel vervuiling. Eergisteren heb ik een te grondige waterwissel gedaan omdat het voelde alsof ik dan "de ziektebacteriën" zo veel mogelijk zou verminderen. Maar nu is er JUIST sprake van een inbalans en bacteriebom (witte mist). Dus interessante opmerking van jou, die neem ik mee naar de toekomst.
Wat was die vervuiling precies, in je bak? Heb je het dan over waterwaarden die niet ideaal zijn, of over zweefvuil? Of een combinatie?
 
Hoe zien de vlekken er uit? Zijn dat van die rode aders?


Wat was die vervuiling precies, in je bak? Heb je het dan over waterwaarden die niet ideaal zijn, of over zweefvuil? Of een combinatie?
Hier een foto van de vlekken (zie einde staart). Wat denk jij als je deze foto's ziet?
(Dat losse stukje boven in zijn staart had hij trouwens al)
20220605_230311_011_saved.jpg

20220605_230330_005_saved.jpg


Qua vervuiling bedoel ik voornamelijk dat er op de bodem tussen/onder de planten ongelofelijk veel ontlasting en restjes had opgestapeld. Daarom heb ik de planten op dit moment even in glazen gezet tot ik weet hoe ik dat in de toekomst voorkom
 
Hier een foto van de vlekken (zie einde staart). Wat denk jij als je deze foto's ziet?
Super goed van de foto's!
Ik zou het, als ik het zo zie, laten. Van wat ik ervan weet (en @michelle1 weet dit beter dan ik), kan zoiets meerdere oorzaken hebben, waaronder een bacterieel probleem, of stress.

Dan kom je weer een beetje op die afweging uit, ga je behandelen, wat ook weer een wissel op de vis trekt (en stress oplevert), of het overlaten aan de weerstand van de vis zelf.
Als het al ruim een week stabiel is, en de vis verder gezond lijkt, zou ik behandeling niet doen. Omdat je de oorzaak niet precies weet, en omdat ik me af vraag of het, na die tijd, nog iets gaat uitmaken. Dan zou ik nu inzetten op de leefomgeving op orde houden, dat betekent weinig stressoren, gezond water, en verder gewoon veel rust.

Wat betreft het vuil in de bak. Als ik het goed begrijp heb je dus geen probleem met je waterkwaliteit, of je filtercapaciteit, en gaat het dus puur om restjes wat op hoopt en blijft liggen?
Je zou kunnen kijken of appelslakken (of een andere wat grotere slakkensoort die niet in de bek van de vis past) zouden kunnen helpen, om groter organisch materiaal af te breken naar minuscule slakkenpoepjes die wat makkelijker je filter in zweven.
Als je planten het niet goed volhouden, en daardoor vergaan (en er daardoor vuil ophoopt), zou je kunnen kijken naar een plantensoort die iets beter voor je bak 'werkt'. Waterpest kun je bijvoorbeeld gewoon los in je bak kieperen, dat hoeft niet vast in een bodem. Scheelt ook weer. Planten die niet in de bodem hoeven/mogen (zoals anubias) kun je bijvoorbeeld vast zetten door middel van zuignappen, aan de achterwand. Mosballen doen het ook goed in een koudwaterbak, dat migreert hier zo'n beetje rond ook in de bak, geen vaste stand- of begroeiplaats ;). Licht pas je daar weer op aan, zodat je planten goed groeien (en minder afval gaan vormen). Je zou ook aan drijfplanten kunnen denken, bijvoorbeeld eens wat kikkerbeet proberen.
 
Als het al ruim een week stabiel is, en de vis verder gezond lijkt, zou ik behandeling niet doen. Omdat je de oorzaak niet precies weet, en omdat ik me af vraag of het, na die tijd, nog iets gaat uitmaken. Dan zou ik nu inzetten op de leefomgeving op orde houden, dat betekent weinig stressoren, gezond water, en verder gewoon veel rust.
Hoi, sorry voor mijn late reactie! Mijn laptop is kapot gegaan. Toch maar besloten om via de telefoon te reageren.

Heel hartelijk bedankt voor je fijne reactie, weer. En voor al je advies, heel fijn!!!

Welnu, een update over de situatie hier: De situatie is nog steeds vergelijkbaar. De vlekken zijn er nog, hebben zich hier en daar wel wat in kleine stukjes verplaatst naar andere kleine vlekjes op de vinnen, maar van een echte uitbraak is nog steeds geen sprake. Het blijft spannend, hoor. Maar ik ga (zoals jij ook adviseerde) pas behandelen zodra ik zie dat er daadwerkelijk stukjes vin zijn weggerot. En dat is gelukkig (nog) niet het geval. Ook bij zijn medebewoners niet.

De witte waas/wolk in het aquarium is helaas ook nog niet weg. Het lijkt zelfs ook een beetje een groene teint te hebben gekregen, oei. Heb 2 keer geprobeerd water te verversen n.a.v. de groene kleur, maar dat werkte niet, dus ik wacht tot de waterpest er is, zodat de plantjes het water kunnen zuiveren. Waterpest is namelijk in alle dierenwinkels in mijn buurt al een week lang niet op voorraad geweest(!). Donderdag a.s. kan ik eindelijk een paar nieuwe bosjes waterpest gaan ophalen. Ben benieuwd.
Tijd voor weer wat meer rust omtrent het aquarium!
Maar ja, dat is "het risico" van de hobby hè. Hoort erbij.

Ik houd jullie op de hoogte als er iets verandert! Verbetering of verslechtering.
Wie weet leest er ooit iemand mee die er wat aan heeft. Net zoals ik veel heb gehad aan vele oude topics. :)
 
De witte waas is een teken dat je aquarium niet geheel stabiel is qua bacterieen.

Het groene water maak je daar vooral niet druk om. Sommige sluierhouders willen nu juist groen water en je sluiers zijn er ook erg blij mee. Dit is een 24 uurs snoepwinkel voor ze ;) Voor ons is het aanzicht een stuk minder leuk maar echt geen reden tot paniek. Geef ze gewoon lekker veel vers water en duim ik mee dat ze weer opknappen. Sluiers en algen is vaak een dingetje maar voor de sluiers geen bezwaar en flesjes gaan toch niet werken op langer termijn. Het groene water gaat vanzelf weg als je aquarium/filter stabiel is.
 
@michelle1 wat vond ik dat fijn om te lezen wat je schrijft over het groene water!! Dat groene water zag er inderdaad niet zo fris uit en het maakte me angstig dat dit slecht zou zijn voor de visjes. De waterwaarden bleven in orde dus ik was daarover confused. Dus extra fijn om te horen dat het juist een snoepwinkel is voor ze. Haha.

Daarnaast heb ik meteen een update. Ik geef jullie alvast een hint via deze foto:

20220615_190652.jpg

Nou, zo staat het er nu bij in de woonkamer. Het betekent dat ik de tip van @Barwaz heb opgevolgd m.b.t. het in quarantaine zetten van mijn filterbacterien (links). En dat betekent dus dat de vinrot "eindelijk" is uitgebroken tot het daadwerkelijke wegrotten (ik schrijf "eindelijk", want ja, hoewel ik hoopte van niet, was dit stiekem ook wel te verwachten, vanwege de rode vlekken die maar telkens op de witte vis bleven).
Ik kwam er achter toen ik vanmorgen de standaard waterverversing had gedaan, want daardoor kon ik de vissen weer beter zien vanwege het heldere water. Daardoor zag ik dat er nu bij beide vissen sprake is van vinrot. Vervelend!:( Maar dankzij jullie goed voorbereid. De vissen hebben direct de Baltopur Direct toegediend gekregen.

Ik vermoed dat de al aanwezige symptomen (de rode vlekken op de staartvin) nu zijn "uitgebroken" tot de daadwerkelijke ziekte, vanwege de bacteriele imbalans die er heerste ( die zich uitte door de witte wolkachtige waas in het water) (?)
 
Laatst bewerkt:
Als eerste even complimenten voor de foto, en met de kat erbij is uiteraard bonuspunten!
Aaah, wat rottig dat je vissen nu toch ten prooi zijn gevallen aan de vinrot. Ik duim hoor, voor een voorspoedige genezing van je vissen 🤞!
 
Als eerste even complimenten voor de foto, en met de kat erbij is uiteraard bonuspunten!
Aaah, wat rottig dat je vissen nu toch ten prooi zijn gevallen aan de vinrot. Ik duim hoor, voor een voorspoedige genezing van je vissen 🤞!
Hahaha, dankje, dat is mijn kleine vriendje Banjo. Hij kwam miauwens photobomben want het was etenstijd.
Dankjewel voor je wensen mbt de visjes. Ik duim ook!
 
Wat fijn dat je dat vraagt @Barwaz! Ik had afgelopen week een update willen plaatsen, maar eigenlijk kan ik niet veel helderheid geven. Vreemd genoeg lijkt de kuur de vissen niet volledig te hebben genezen. Ik geloof dat het wel iéts heeft gedaan, want ik heb wel scheurtjes van vinrot zien genezen/verdwijnen, maar daar zijn weer nieuwe voor in de plaats gekomen. Het zwarte visje heeft ook 3 piepkleine witte bolletjes schimmel (denk ik) aan het uiteinde van zijn vinnen. De witte vis heeft nog steeds rode vlekken, de vlekken zijn helder rood, en veranderen telkens een beetje van plek.
Dus ik ben heel confused, had jullie graag goed nieuws gegeven!
(Ze vertronen overigens (nog) geen "zielig" gedrag, gelukkig....)
 

Terug
Bovenaan