Vinrot door microwormen waar schimmel op stond?


PieterBoon02

Active member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
27
Leeftijd
22
Beste leden,
Mijn vissen hebben vinrot.
Zou de oorzaak kunnen zijn omdat er wat schimmel op de microwormen stond?
Ik behandel ze nu met Esha 2000

Groet Pieter
 
Beste leden,
Mijn vissen hebben vinrot.
Zou de oorzaak kunnen zijn omdat er wat schimmel op de microwormen stond?
Ik behandel ze nu met Esha 2000

Groet Pieter
Ehhh.....dus je zag schimmel op het voer en heb dit dan alsnog gegeven? Of snap ik het niet goed 😅
 
Misschien klopt het niet maar wordt vinrot niet door bacterien veroorzaakt en niet door schimmels?

Edit: ik zat fout en het kan ook door schimmels komen.
 
Ehhh.....dus je zag schimmel op het voer en heb dit dan alsnog gegeven? Of snap ik het niet goed 😅

Ja hier staat dat het geen probleem is. Lees stukje houdbaarheid
0A3966A3-2745-4C6A-BBFF-7A997B7243C5.png
 
Ze doelen erop dat de schimmel voor de microwormen geen probleem is. De microwormen eten dit wel weer op. Vissen eten dit niet.
 
Ze doelen erop dat de schimmel voor de microwormen geen probleem is. De microwormen eten dit wel weer op. Vissen eten dit niet.
Dat begrijp ik maar ik dacht dat het geen probleem zou zijn. Aangezien het kweken van microwormen toch ook soort rottingsproces is.
 
Natuurlijk gaf ik niet zelf de schimmel maar wel de microwormen aan de zij kant van het bakje
 
Microwormen zijn gek op zetmeel, een koolhydraat. Dit halen ze uit de havermout en zetten dit om in o.a. glycogeen (dierlijk zetmeel). Groenten, fruit, brood en bonen bevatten ook zetmeel, maar gaan veel sneller rotten/schimmelen. Een ander voordeel van havermout is dat zetmeel gekookt moet worden om het makkelijker verteerbaar te maken.
Als je Microwormen schimmel bevatte, wat je zelf, misschien niet zo bedoeld, suggereert in de titel, dan kan dat schadelijk zijn voor je vissen als ze dit binnenkrijgen.

Ik dacht dat vinrot een bacterie was, maar na het even gecheckt te hebben kom ik inderdaad meerdere bronnen tegen die aangeven dat er meerdere varianten zijn, zowel bacteriën als aquatische schimmels.
1653118483536.png

De vraag is dan of het enkel kan worden veroorzaakt door aquatische schimmels of ook door niet-aquatische schimmels. Hier kan ik echter niets over vinden, dus we kunnen het niet uitsluiten als mogelijke oorzaak.

Misschien dat we wel kunnen kijken naar mogelijke andere oorzaken, die kan jij zelf het beste evalueren.
Vinrot komt meestal voor als gevolg van stress of een beschadigde slijmlaag. De oorzaken kunnen uiteen lopen, de stress kan komen van een te vol vissenbestand of door het niet kunnen vermijden van agressie tussen vissen. Een beschadigde slijmlaag is meestal een gevolg van slechte waterkwaliteit. Onderzoeken schrijven veel positieve effecten toe, waaronder bevordering van de slijmlaag, aan de aanwezigheid van tannines in het water.
1653118912684.png

Bron: Fin Erosion in Aquaculture and Natural Environments

Esha 2000 is overigens prima als medicatie tegen vinrot, maar ik zou desondanks even goed kijken naar de mogelijke oorzaak, anders loop je het risico dat het over een tijdje weer terugkeert en je wederom medicatie moet toedienen.
 
Ik heb de oorzaak gevonden het komt door mijn dwerg kogelvis. Hij heeft Bijna al mijn vissen aangevallen. Zelfs de ondervinnen Heeft hij tepakken gehad. Ik denk in combinatie met de schimmel dat er vinrot is ontstaan.
 
Ik heb de oorzaak gevonden het komt door mijn dwerg kogelvis. Hij heeft Bijna al mijn vissen aangevallen. Zelfs de ondervinnen Heeft hij tepakken gehad. Ik denk in combinatie met de schimmel dat er vinrot is ontstaan.

Als je even googled op kogelvis kom je er al snel achter dat deze niet gecombineerd moeten worden met andere vissen.
Star Trek Reaction GIF


Vang de kogelvis eruit, of alle andere vissen en zet ze zo lang in een tijdelijk verblijf. Daarna eerst even goed inlezen en oriënteren wat voor soort aquarium je wilt. Je kan er een speciaalaquarium van maken voor de kogelvis (sommigen kunnen met soortgenoten, anderen niet) of je kijkt wat past bij de overige vissen. Misschien een goed idee om daar even een nieuw topic voor te openen.
 

Terug
Bovenaan