Wat is er nieuw

Vinrot Neon Tetra?

Neon Tommy

Well-known member
Lid geworden
31 december 2021
Leeftijd
39
Beste allen,

Is dit vinrot bij dit visje. Heb er 2 die deze verschijnselen hebben.

Zwemmen en eten allemaal goed.

Zitten nu 3 weken in de quarantaine bak.

Zoja wat kan ik het beste doen?

20220318_204801.jpg
20220318_204924.jpg

Op de onderste foto zie ik meerdere dingen:
- Vinrot;
- De blauwe streep van de vis heeft een lichte s-vorm;
- De staart lijkt iets omlaag gericht.

Vaak is vinrot een bacteriële infectie bij een verzwakte vis. Een naar beneden gerichte staart en de s-vorm van de blauwe streep (bij een slanke neon tetra) zijn symptomen die je bij neon tetraziekte ziet. Vaak gaat neon tetraziekte gepaard met vinrot als secundaire infectie, maar beide kunnen ook los van elkaar voorkomen.

Gelijk even de disclaimer dat dit niet met 100% zekerheid te zeggen is op basis van enkele foto's. Maar de combinatie van symptomen in deze setting is wel frappant.

Het is goed dat je je vissen in quarantaine hebt geplaatst. 🙂 Mag ik wel vragen wat voor filtering de quarantainebak heeft? Dus welk filter (ook: op hoeveel liter), hoe lang draait hij al, en op welke manier en hoe vaak wordt hij onderhouden? Infectieziektes bij neons hangen daar vaak mee samen.

Het aquarium betreft de Superfish Panorama 50 en maak gebruik van het interne filter. Ik ververs iedere dag rond de 10% water en om de 4 dagen een grote waterwissel.

De Neon zitten in quarantaine omdat ze nieuw zijn. De nieuwe vissen gaan hier eerst in quarantaine voordat ze de Rio180 in gaan. Zo kan ik ze wat makkelijker in de gaten houden. En mocht er een ziekte zijn dan is het qua medicatie wat makkelijker.
20220318_204803.jpg

Vandaag begonnen met de Baktopur direct kuur. We gaan het zien.

Nu 5 dagen baktopur direct achter de rug. Geen zieke vissen verder meer. Ook geen verliezen geleden. Het "lijkt" alsof het wit van de vinrot wat weg gaat.

Hopen dat de beestje hun vinnetjes een beetje terug krijgen.

Ze eten allemaal goed. Zwemmen het hele aquarium door en lijken op hun gemak. Geen over extreem school gedrag verder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan