Wat is er nieuw

Vinrot of toch iets anders?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ade
  • Startdatum Startdatum
A

Ade

Guest
Beste forummers,

Ik heb 2 sluierstaarten en 1 goudvis in een 100 liter aquarium. Het was de bedoeling om de vissen deze maand over te zetten naar een vijver maar ze kregen vorige maand (10-april) ineens gerafelde vinnen en er hing een soort schimmel in het water. M'n goudvis heeft duidelijke bloedvaten in zijn staart. (linkerfoto)
1588870214238.png
1588870562064.png
1588870287332.png

foto's van 10 april.

De vissen zijn toen behandeld met Esha2000 en het over maar de staart van de goudvis ziet er nu een beetje dof uit en er zijn nog steeds bloedvaten in de staart te zien. Er lijken doffe stipjes op de staart te zien maar ziet er niet uit als witte stip. (foto hieronder) Bij de sluierstaarten lijkt alles te zijn verholpen. Waterwaardes zijn goed. De vissen zijn wel weer even levendig als voor 10 april.

1588870660413.png

Wie kan mij helpen? Is dit nog steeds vinrot dus heeft Esha niet goed geholpen? of is dit een andere ziekte?

Dankjulliewel!!

Bijlagen

• 1588870258915.png
    1588870258915.png
    414 KB · Weergaven: 224
Tis geen stip, die hebben ze over hun hele lichaam. Het is schimmel.

1588873425221.png

Denkt u dat hij nu nog steeds schimmel heeft op basis van de foto van vandaag? En welk medicijn kan ik hier het beste voor gebruiken?

Hoi Ade, geen U hoor alsjeblieft 😉

Hoewel ik al ruim 30 jaar aquariums heb gehad af en aan heb ik niet zoveel ervaring met schimmels of vinrot.
Ik ben bang dat ik je hiermee niet verder kan helpen.

de foto van de oranje goudvis is op zeker wel vinrot dus dan mogen we er wel vanuit gaan dat die andere dat ook heeft.

Lees je eens in in bactopur, denk dat je dan beter bezig ben dan zon alles in 1 van een esha...

Het witte op het hout is volgens mij een waterschimmel. Soms krijg je zoiets in de bak, maar voor de vissen kan het geen kwaad. Je kunt het het beste vergelijken met een soort onderwater-paddenstoel. Ik heb er al jaren een in de bak zitten, en zuig eenmaal in de drie dagen alles weg, nadat ik met een rubber kwastje ( is eigenlijk een kwastje om bakvormen mee in te vetten, keukengerei dus) alles uit de hoekjes en gaatjes heb geveegd. Omdat ieder stukje uitgroeit tot een nieuwe zwamvlok, krijg ik hem niet weg. Tenzij ik mijn bak volledig leegmaak en ontsmet. Maar dat vind ik niet nodig. Er is op dit forum al meer over geschreven, en er zijn meer vormen van.

Rode strepen in de vinnen, samengeknepen vinnen en een staart met witte rafels is echter wel een serieus probleem. Ik weet niet hoe vaak je je waterwissels doet en hoe je filtering is, maar 3 sluiers op 100 liter is wel aan de krappe kant. Ik heb zelf een 200 l bak met 3 sluiers en een ancistrus, 2 flinke interne filters en iedere drie dagen een minimaal 60 % waterwissel. En dat gaat net aan.

Esha 2000 is een bekend middel, en ja, ik gebruikte dat in het verleden ook. Alleen... Esha blijkt in veel gevallen niet meer werkzaam, en bovendien ondermijn je de weerstand van je vissen. Velen hebben goede ervaringen met Bactopur direct. Het werkt tegen bacteriele infecties en huidschimmels. De meeste dierenwinkels hebben het wel in huis.

• Leuk
Waarderingen: Ade
Het witte op het hout is volgens mij een waterschimmel. Soms krijg je zoiets in de bak, maar voor de vissen kan het geen kwaad. Je kunt het het beste vergelijken met een soort onderwater-paddenstoel. Ik heb er al jaren een in de bak zitten, en zuig eenmaal in de drie dagen alles weg, nadat ik met een rubber kwastje ( is eigenlijk een kwastje om bakvormen mee in te vetten, keukengerei dus) alles uit de hoekjes en gaatjes heb geveegd. Omdat ieder stukje uitgroeit tot een nieuwe zwamvlok, krijg ik hem niet weg. Tenzij ik mijn bak volledig leegmaak en ontsmet. Maar dat vind ik niet nodig. Er is op dit forum al meer over geschreven, en er zijn meer vormen van.

Rode strepen in de vinnen, samengeknepen vinnen en een staart met witte rafels is echter wel een serieus probleem. Ik weet niet hoe vaak je je waterwissels doet en hoe je filtering is, maar 3 sluiers op 100 liter is wel aan de krappe kant. Ik heb zelf een 200 l bak met 3 sluiers en een ancistrus, 2 flinke interne filters en iedere drie dagen een minimaal 60 % waterwissel. En dat gaat net aan.

Esha 2000 is een bekend middel, en ja, ik gebruikte dat in het verleden ook. Alleen... Esha blijkt in veel gevallen niet meer werkzaam, en bovendien ondermijn je de weerstand van je vissen. Velen hebben goede ervaringen met Bactopur direct. Het werkt tegen bacteriele infecties en huidschimmels. De meeste dierenwinkels hebben het wel in huis.

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik had de schimmel verwijderd en het is daarna gelukkig niet meer terug gekomen. De witte rafels zijn inmiddels verdwenen dus Esha heeft bij mij gelukkig wel geholpen. De rode strepen zitten nog wel in de vinnen... en de stukjes uit de staart zijn nog niet minder geworden helaas.. 1 x per week doe ik een waterwissel voor 1/3. Dat is dus veelste weinig begrijp ik... Dankje voor de tip, ik ga ook elke 3 dagen een waterwissel doen en hopen dat de rode strepen nog weg kunnen trekken..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan