Wat is er nieuw

Vinrot, wat nu?

Fishy1

Member
Lid geworden
9 mei 2021
Leeftijd
34
Lieve leden ik heb hulp nodig!

Ik heb mijn hoofdbak helemaal opnieuw opgestart, dus mijn vissen zitten in tijdelijke bak. Nu is de bak ingedraaid en wilde ik de vissen terug plaatsen toen mij bij een van mijn corys opviel dat de hele rugvin kapot was met witte randen. Deze eruit gehaald en heeft het niet overleefd.
De volgende dag zag ik er een geheel zonder staart, nog wel levendig.
Andere corys ook met beschadigde staart en/of witte rand (2)
Bij degene van de foto, net eruit gevangen, is het stukje met witte rand eraf gevallen. Deze heeft naast de beschadigingen aan de staartvin ook een bol oog. Gezien bij een cory de gehele staartvin weg was denk ik dus aan vinrot!
En meerdere hebben dus rafelende staartvinnen ook.
Andere vissen lijken nog ongedeerd..

Ik heb op advies winkel esha2000 gebruikt maar doet niets en ben dus verder gaan zoeken.
Kwam uit op baktopur van sera.
Welke moet ik hebben, de vloeibare of de direct?
Had gelezen na kuur bakto direct dat er veel schommelingen zijn vanwege kapotmaken bacterie cultuur, kan ik de vissen dan overzetten naar het nieuwe ingedraaide aquarium?

Mijn bak is nu een 100L met erin:
- nu nog 12cory panda longfin
- 2 volwassen ancistrus en wat babys
- 7bijlzalm
- 6dwergalgeneters
De bak waar ze inkomen is een 300L juwelrio
IMG20220412203441.jpg

En kan de baktopur geen kwaad voor de baby visjes?

Vervelende situatie! Jammer van de cory.

Vinrot kun je, voor zover mij bekend, het beste behandelen met baktopur direct. Eerst de gezonde vissen overzetten naar de nieuwe ingedraaide bak. Dan de zieke vissen in de tijdelijke bak gaan behandelen met baktopur direct. Dat middel helpt inderdaad ook je filterbacteriën om zeep, dus daarom wil je, als je daarmee behandelt, dat liever in een aparte bak doen. Die heb je nu al staan vanwege de tijdelijke opvang, dus dat komt in dit geval 'goed uit'.
Van tevoren een flinke waterwissel. Goed beluchten (zuurstofsteentje erbij in bijvoorbeeld), en licht uit tijdens de kuur. Kuur helemaal afmaken. Hoe het precies moet staat allemaal duidelijk beschreven in de handleiding.

Wat betreft de baby's, dat weet ik niet, maar @michelle1 misschien wel!

Beterschap aan je vissen!

Beterschap inderdaad. 🙁

Even om wat verder te graven een paar dingen die ik me afvraag. Hoe lang hebben de vissen precies in de tijdelijke bak gezeten? En wat is al die tijd de "status" geweest van het filter / de filters die je in gebruik had op je normale bak, zijn die blijven draaien op de tijdelijke bak? Filter(s) nog een schoonmaakbeurt gegeven voor/tijdens de verhuizing?

En wat is het watervolume, zowel van de oude als de tijdelijke bak? 🙂

Vervelende situatie! Jammer van de cory.

Vinrot kun je, voor zover mij bekend, het beste behandelen met baktopur direct. Eerst de gezonde vissen overzetten naar de nieuwe ingedraaide bak. Dan de zieke vissen in de tijdelijke bak gaan behandelen met baktopur direct. Dat middel helpt inderdaad ook je filterbacteriën om zeep, dus daarom wil je, als je daarmee behandelt, dat liever in een aparte bak doen. Die heb je nu al staan vanwege de tijdelijke opvang, dus dat komt in dit geval 'goed uit'.
Van tevoren een flinke waterwissel. Goed beluchten (zuurstofsteentje erbij in bijvoorbeeld), en licht uit tijdens de kuur. Kuur helemaal afmaken. Hoe het precies moet staat allemaal duidelijk beschreven in de handleiding.

Wat betreft de baby's, dat weet ik niet, maar @michelle1 misschien wel!

Beterschap aan je vissen!
Dankjewel voor je reactie!
Is het alleen niet verstandiger om alle vissen in de bak te houden gezien ze wel al in besmette cultuur zwemmen?
Allemaal behandelen en nadat behandeling klaar is overzetten?
Of zorgt dat ook weer voor problemen, dat ze de over gewenning niet aan kunnen?

Ik hoop dan nog op bericht van michelle1🤞

Beterschap inderdaad. 🙁

Even om wat verder te graven een paar dingen die ik me afvraag. Hoe lang hebben de vissen precies in de tijdelijke bak gezeten? En wat is al die tijd de "status" geweest van het filter / de filters die je in gebruik had op je normale bak, zijn die blijven draaien op de tijdelijke bak? Filter(s) nog een schoonmaakbeurt gegeven voor/tijdens de verhuizing?

En wat is het watervolume, zowel van de oude als de tijdelijke bak? 🙂
De vissen zitten nu 5 weken in tijdelijke bak. Ik heb ze over gezet met water uit de oude bak en het al ingedraaide filter.
De oude bak volledig nieuw opgestart met een nieuw filter.
Ik heb tussendoor 5 corys overgenomen van iemand en die toen in de tijdelijke bak erbij gedaan.
Tijdelijke bak van marktplaats gehaald.

Water tijdelijke bak 100L en oude bak 300L, waar ze dus ook weer naar terug gaan.

De vissen zitten nu 5 weken in tijdelijke bak. Ik heb ze over gezet met water uit de oude bak en het al ingedraaide filter.
De oude bak volledig nieuw opgestart met een nieuw filter.
Ik heb tussendoor 5 corys overgenomen van iemand en die toen in de tijdelijke bak erbij gedaan.
Tijdelijke bak van marktplaats gehaald.

Water tijdelijke bak 100L en oude bak 300L, waar ze dus ook weer naar terug gaan.
Okee, je hebt het op zich wel netjes aangepakt dan. Vaak zie je dat zulke uitbraken (dit zijn bacteriën) plaatsvinden wanneer het water meer "voeding" krijgt dan de filterbacteriën kunnen verwerken. Als je je filter met rust hebt gelaten en niet overdreven bent gaan voeren, hoeft dit niet per se het probleem te zijn geweest.

Het is wel een kleiner watervolume geweest (vissen meer op elkaar) en je hebt nog vissen bijgeplaatst. Wellicht dat er op die manier toch iets in de bak gekomen is wat zich heeft kunnen verspreiden.

Inmiddels is het wel verstandig om alle vissen te behandelen. 🙂 Volwassen vissen kunnen makkelijk hoge dosissen van antibiotica aan; van baby's durf ik dat niet zo stellig te zeggen. Maar ik zou persoonlijk de behandeling wel doen, als er in de bijsluiter niets over baby's staat vermeld. Sowieso moet je nu niet te veel afwachten, want die bacteriën gaan helaas gewoon door.

Ondertussen even veel water verversen. Zolang je geen extreem temperatuurverschil creëert (ruim meer dan 5 gr) kun je daar wel los mee gaan. Grote verversingen helpen nu om het immuunsysteem van je vissen te ontlasten. Dan kan dat zich beter concentreren op de broeihaarden van de infecties zeg maar.

De "pro" manier van medicatie geven (beste effect) is door het eten, maar dat is niet zo makkelijk te doen in dit geval. Mocht je toevalig aan Sera bakto tabs kunnen komen, dan is dat het proberen waard. Is hetzelfde spul als baktopur direkt.

Hier de baktopur direct gebruikt met succes.

Ik heb een 50 liter quarantaine bak waar ik ze in heb behandeld.

Eerste dag 1 tablet helemaal verpulveren en in flesje samen met aquarium water oplossen erbij doen.

Daarna iedere dag een 1/3 waterwissel gedaan en na de waterwissel 1/3 tablet verpulverd en weer opgelost in een flesje alvorens het in de bak te gooien. Dit proces 7 dagen aangehouden.

Luchtsteen erbij gezet en licht uitgelaten

Zou ook alle vissen behandelen. Tommy geeft goede gebruiksaanwijzing. Vooral het licht uitlaten.

Water NO2 en NH3 in de gaten houden. Kuur afmaken beter te lang dan te kort. Baby s hebben er geen probleem mee als het goed is.

Bij over plaatsen naar het nieuwe aquarium ook water meten. Bij indraaien heb je ws niet genoeg bacties om alles meteen te verwerken dat duurt even en bij plaatsen vissen kan je ook nog hogere waardes krijgen. Verversen is de beste remedie in deze.

Nadat je de kuur hebt afgemaakt even een grote waterwissel doen en 2 dagen over kool filteren.

En mochten je waarden van je showbak afwijken weer even wat water verversen met showbak water.

Zou ook alle vissen behandelen. Tommy geeft goede gebruiksaanwijzing. Vooral het licht uitlaten.

Water NO2 en NH3 in de gaten houden. Kuur afmaken beter te lang dan te kort. Baby s hebben er geen probleem mee als het goed is.

Bij over plaatsen naar het nieuwe aquarium ook water meten. Bij indraaien heb je ws niet genoeg bacties om alles meteen te verwerken dat duurt even en bij plaatsen vissen kan je ook nog hogere waardes krijgen. Verversen is de beste remedie in deze.
Het kan geen kwaad als ze wel gewoon daglicht krijgen toch?
Oke fijn, hopelijk dat de babys er goed onder blijven😁

Het water tijdens de kuur dus id gaten houden, elke dag gewoon even meten denk?
En om de dag een water wissel of elke dag?

Het nieuwe aquarium is al volledig ingedraaid, er wonen al wat garnalen in.
Maakt dat nog uit?

En mbt duur kuur, hoe weet je of je er nog mee door moet gaan na die 7 dagen?

Ik zou iedere dag 1/3 waterwissel doen en daarna weer medicijn toevoegen. Dan hou je de dosis goed.

Als de kuur af is na 7 dagen zie je misschien al iets verschil. Bij mij zag ik de witte rand bij de aangetaste vinnen verminderen.

Daglicht, als deze niet heel direct is, kan volgens mij geen kwaad.

Zorg dat er geen water van het quarantainebakje in je showbak komt. Dus raadzaam ook om verschillende spullen te gebruiken bij je onderhoud. Dit om kruisbesmetting te voorkomen.

Nadat je de kuur hebt afgemaakt even een grote waterwissel doen en 2 dagen over kool filteren.
Kun je doen inderdaad, maar je kunt je afvragen hoeveel nut het heeft. De medicatie wordt toch wel afgebroken. Dat is ook de voornaamste reden dat er herhaaldelijk dosissen moeten worden toegevoegd.

Zorg dat er geen water van het quarantainebakje in je showbak komt. Dus raadzaam ook om verschillende spullen te gebruiken bij je onderhoud. Dit om kruisbesmetting te voorkomen.
Ik zou inderdaad niet hele liters overhevelen naar de gezonde bak. Maar een strikte scheiding houden heeft denk ik niet veel nut. Waarom: de bacteriën die nu ziekte geven zijn in principe altijd aanwezig in aquaria, wat je ook doet. Ze zijn een normaal onderdeel van het ecosysteem zeg maar. Die paar druppels water van een schepnetje o.i.d. gaan van een gezonde bak geen ziekenhuis maken. 🙂 "Soms ben je te bang." Verder zeker goed advies hoor wat je hierboven geeft.

Ik ga ervan uit dat je behandeling start in de aparte bak. Hoe vaak je moet verversen kan ik je niet voorspellen. Hangt van teveel zaken af maar als je gewoon even elke dag de NO2 meet zit je altijd goed. Als je verhoging zie ga je aan de hand van uitslag verversen. Als uitslag 0,1 word en je ververs weer 75% hoe je heel iets over, dat kan geen kwaad mits het s avonds niet weer 0,1 is.. Als je uitslag 0,4 is kun je beter alles eruit gooien en 90-100% verversen want dan zet 30/50% geen zoden aan de dijk.

Gewoon blijven voeren en handdoekje ofzo erop scheelt ook weer licht. Vinden vissen denk ook wel aangenaam rustig.

Inderdaad kun je wel zien of de kuur aan slaat. Het moet op zijn minst stil staan. Er mag niets meer van vinnen/staarten verdwijnen. Handigste een close up maken van een ernstig geval en die elke dag ofzo even op de foto en inzoomen. Probeer niet te gaan uitvangen voor foto dit is weer erg stressvol.

Niet alle staarten en vinnen zullen weer worden zoals voorheen. Genezing heeft tijd nodig en vaak de delen met vin stralen die weg zijn groeien niet meer aan.

Uitgaande van de "standaard" bacties is ontsmetting wel wat overdreven maar persoonlijk hou ik ook gescheiden en maak ik zaken schoon omdat je niet weet welk stam je erbij heb. Is kleine moeite. Maar nu ben ik wel lichtelijk hypochonder wat dat betreft :DD

Laatst bewerkt:
Oke allemaal heel erg bedankt voor alle reacties! Had besteld en komt vandaag binnen. Wel was ik voor de zekerheid even door gegaan met esha, dacht alle beetjes helpen.

Ik ga zoiezo voor de start een grote water wissel doen, maar is het handig om vandaag nog over kool te filteren om de esha er helemaal uit te krijgen of is de waterwissel voldoende en kan de rest niet zoveel kwaad?

Ik ga zoiezo voor de start een grote water wissel doen, maar is het handig om vandaag nog over kool te filteren om de esha er helemaal uit te krijgen of is de waterwissel voldoende en kan de rest niet zoveel kwaad?
Hoef je niet te doen, lost je filter wel op. 🙂

Even een update☺️
Nu dag 8 van de sera bactopur direct.
Helaas nu toch weer een dode cory eruit gevist. Deze had wel een kort staartje gekregen door de vinrot, maar zag geen randen meer. Dacht dat het de goede kant op ging maar dit is dan wel weer een domper.

Controles van water zijn verder op orde(elke dag getest) en verder het advies van @Neon Tommy opgevolgd.
Elke dag water gewisseld en weer hoeveelheid baktopur erbij gedaan qua hoeveelheid water dat eruit ging.

Wat kan ik nu nog doen. Ga voor de zekerheid toch nog even door.
Advies is zeker nog welkom.☺️

Kuur afgelopen dan is klaar. Dan moeten visjes zichzelf weer herstellen en aansterken.

Helaas kun je niet in de vis kijken maar ernstig "aangetaste" visje kunnen alsnog dood gaan. Bacterieen dringen het lichaam in en kunnen naar organen gaan waardoor organen minder of niet meer functioneren en dan gaat visje alsnog dood. Daar kun je verder niets aan doen.

Maar an sich nog 1 dood moet je niet over teleur gesteld zijn. Natuurlijk rot maar het kan ook veel erger.

Nu zorgen dat visjes in goede omgeving vertoefen, voedzaam voeren zodat ze weer weerstand gaan krijgen. Je geef aan dat je aquarium opnieuw heb opgestart. Even goed watertje blijven checken want de visjes zijn nu wat zwakker en kunnen nog weinig hebben als watertje niet goed is ga je er zeker nog meer verliezen.

Succes en ik hoop dat de rest binnenkort weer gezond en fit rond scharrelen.

Ik wil iedereen enorm bedanken voor alle reacties!!! Echt super fijn!

Alle andere vissen zijn inmiddels over naar het grote ingedraaide aquarium en zijn gezond..de corys nog apart gehouden en helaas nog een dood. De rest hebben aangetaste staarten.
Nu houd ik deze nog even apart en goed id gaten tot ze over gaan😁

Nogmaals enorm bedankt voor alle hulp🍀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan