Vinrot?


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Hoi,

In de loop der tijd (ik heb hem in juli gekocht) heb ik af en toe het idee dat mijn betta iets "rafeliger" is geworden maar hij ziet er, vind ik, nog wel goed uit.
Ik ben alleen bang dat ik iets als vinrot niet op tijd zal herkennen. Ik heb, op advies van een Vlaming in een youtube filmpje, Sera Bactopur druppels gekocht om op voorraad te hebben.
Hierbij een foto van Bandit zoals hij er nu uitziet:


1573498850384.png
1573498789869.png

1573498984908.png
1573499075761.png


Hij wilde niet stilhangen voor de foto, werd erg enthouasiast omdat ik daar stond en zwom snel heen en weer. Hij zwemt goed, is wel wat rustiger dan toen ik hem net had maar zwemt nog erg snel en eet ook goed.

Hoe vinden jullie dat hij er uit ziet? Moet ik bang zijn voor vinrot?

Dit was op 16 oktober:

1573503327603.png

(Er zaten toen niet veel drijfplanten in dus het is wat lichter)

Zo zag hij eruit toen ik hem in juli kocht, volgens mij nog een stuk kleiner en kortere vinnen, misschien heeft dat er ook mee te maken :)

1573503029760.png


Als laatste nog een filmpje die ik net een paar minuten geleden gemaakt heb omdat bewegende beelden het toch wat duidelijker maken:



Kan je zo'n kuur Baktopur ook preventief doen of is dat niet handig?
 
Vinrot is bacterieel en moet je absoluut niet preventief behandelen ivm resistentie en als vis niet ziek is zonde. Van medicatie krijgt het vissenlichaam toch een klapje en word hij alleen maar zwakker.Veel medicatie dood bacterieen maar ook wat aan nodige bacterieen.

Nu heb ik geen verstand van Betta an sich maar ik denk dat je een vrij jonge had en hij is gewoon gegroeit en de staart en vinnen groeien natuurlijk mee. De rafelige staart is denk ik het soort wat je heb. Dat hoort zo.

Vinrot herken je heel duidelijk want die staart is dan binnen een paar dagen een triest kaal aanblik. Meestal zie je ook dat de ogen meer uit de kop komen te staan. Ook zie je soms een witte aanslag op de bek.

Ook het gedrag van een zieke vis zal je duidelijk herkennen. Vind jou mooie Betta er lustig op rond zwemmen dus ik zou me geen zorgen maken. Als hij wat ouder word en die staart groter en zwaarder word zal hij wat minder actief zijn als een jonge Betta :D

De vloeibare bactopur is niet echt het beste middel betreft bacterieel beter een doosje bactopur direct tabletten halen. Nooit zo maar gebruiken eerst op forum checken voordat je gebruik want zitten haken en ogen aan. Geeft een klap aan je biologisch evenwicht ozdat tijdens en na de kuur waterwaardens kunnen oplopen. Ook bij gebruik lichten uitlaten dit breekt werkzaam bestandsdeel af.

Hoop lange tijd geen post te zien dat er wat loos is met je Betta maar bij onraad grote verversing doen en eerst posten en mee laten kijken door andere.
 
Met wat ik op de foto zie, lijkt het inderdaad op een vorm van vinrot.

De bacterie die vinrot veroorzaakt krijgt doorgaans kans narigheid te veroorzaken wanneer de weerstand van de vis verlaagd is door uiteenlopende oorzaken of bijvoorbeeld na een beschadiging/verwonding.

Je zou eerst kunnen kijken of er een oorzaak kan zijn. Dat kan liggen in slechte waterwaarden, een te hoge stroming, verkeerde temperatuur etc.

Bij vinrot in dit stadium zou ik zelf geen bactopur gebruiken. Het is nog in een redelijk beginnend stadium.

Ik zou de vis in een bakje zetten met bijna geen stroming, bijvoorbeeld met een sponsfiltertje op lucht, met catappablad en zout(zonder jodium) . Daar kan je de vis enkele weken of nog wat langer inhouden, tot je ziet dat het beter wordt.

Als het beter wordt zal het rafelige iets minder worden, en zal het tussenliggende weefsel teruggroeien, meestal beginnend met licht bijna transparant weefsel.

De behandeling is vaak wel een kwestie van een lange adem, maar het kan met geduld volledig herstellen. Zeker wanneer je er zo vlot bij bent als jij nu.

Succes met de behandeling.
 
Vinrot is bacterieel en moet je absoluut niet preventief behandelen ivm resistentie en als vis niet ziek is zonde. Van medicatie krijgt het vissenlichaam toch een klapje en word hij alleen maar zwakker.Veel medicatie dood bacterieen maar ook wat aan nodige bacterieen.

Nu heb ik geen verstand van Betta an sich maar ik denk dat je een vrij jonge had en hij is gewoon gegroeit en de staart en vinnen groeien natuurlijk mee. De rafelige staart is denk ik het soort wat je heb. Dat hoort zo.

Vinrot herken je heel duidelijk want die staart is dan binnen een paar dagen een triest kaal aanblik. Meestal zie je ook dat de ogen meer uit de kop komen te staan. Ook zie je soms een witte aanslag op de bek.

Ook het gedrag van een zieke vis zal je duidelijk herkennen. Vind jou mooie Betta er lustig op rond zwemmen dus ik zou me geen zorgen maken. Als hij wat ouder word en die staart groter en zwaarder word zal hij wat minder actief zijn als een jonge Betta :D

De vloeibare bactopur is niet echt het beste middel betreft bacterieel beter een doosje bactopur direct tabletten halen. Nooit zo maar gebruiken eerst op forum checken voordat je gebruik want zitten haken en ogen aan. Geeft een klap aan je biologisch evenwicht ozdat tijdens en na de kuur waterwaardens kunnen oplopen. Ook bij gebruik lichten uitlaten dit breekt werkzaam bestandsdeel af.

Hoop lange tijd geen post te zien dat er wat loos is met je Betta maar bij onraad grote verversing doen en eerst posten en mee laten kijken door andere.

Vinnen van een betta horen niet rafelig te zijn. Er is een kweekvorm met inhammen in de vinnen, maar dat zijn regelmatige vormen die ook jong al duidelijk zichtbaar zijn.
Het enige waar de staart van een betta rafelig kan worden is wanneer hij echt ouder wordt. Ouder als in bijna bejaard, in zijn laatste tijd.

Het snelle verloop binnen enkele weken is niet standaard bij Betta's. Die kunnen lange tijd een lichte vorm van vinrot hebben. Het kan dus wel, maar hoeft niet zo te zijn.

Bij een betta zie je niet altijd de uitpuilende ogen bij vinrot. Misschien bij bepaalde vormen ervan, ik weet dat er meerdere vormen zijn, maar dus niet persé bij deze vorm. Als mensen dat als maat gaan zien, dan gaan ze niet behandelen op het moment dat ze dat beter wel zouden doen.
 
Ik dacht dat er vele soorten waren die rafelige staarten hebben omdat ze dit er in kweken of zo. Hier op forum zie je voornamelijk die met die rafelige/fladderige staarten. Die met ronde staarten zijn makkelijker om te zien qua vinrot.

Ik maak zelf zelf foto s van staarten en vinnen zodat ik kan vergelijken. Is een handig hulpmiddel voor jezelf om te oordelen als er iets is veranderd aan staarten/vinnen.

Kan me ook wel voorstellen dat staart beschadigd bijv. door een duikactie waarbij staart over grint sleept of. Mijne hebben ook wel eens wat beschadigingen aan staart wat geen vinrot is.

Maar inderdaad als je vermoed dat het vinrot is dan beter sneller handelen dan te laat. De zout en cattapa goede tip :thumbs:
 
Topicstarter ziet het veel sneller dan wij deden. De verandering ging bij ons zo geleidelijk dat we het niet in de gaten hadden.

Als je kijkt naar zijn beginfoto, zie je dat er geen zwarte randen zijn, de rand is glad en mooi gekleurd. Ook staat de vin aan de bovenkant mooi rechtop.

Als je naar de latere foto's kijkt, dan zie je daar het typische beeld van deze vorm/dit stadium van vinrot. Zwarte randjes, kleine zwarte sliertjes van afgestorven weefsel. Ook witte puntjes. Dit kan een hersteld weefsel zijn maar ik denk zelf eerder ziek weefsel. Het herstel begon hier meestal van binnenuit, vanaf de kant van het lijf naar buiten toe. Dat zie je ook bij andere betta's veel.
Ook zie je nu duidelijk de bovenste vin plat liggen.

Dat de betta nog energiek zwemt past bij deze fase. Hij toont zich nog niet echt ziek. Juist daarom is dit een goed moment om de behandeling te beginnen, en is bij een goede behandeling inclusief voldoende waterwissels etc. en genoeg geduld de kans op herstel groot.
 
Bedankt alvast voor de reacties.

GCJ, heb je het filmpje ook gezien?
Ik las op een andere site dat ik gewoon keuken zout (mits zonder jodium) kan gebruiken, hoeft niet perse aquarium zout te zijn, kan ik dat gewoon aan zijn aquarium toevoegen? Of moet hij echt in een apart bakje? Ze hebben bij de Intratuin van die "plastic aquariums" die op grote vervoersbakken voor hamsters lijken, is dat iets? Het zou natuurlijk mooier zijn als het gewoon in zijn eigen huis kan maar misschien kunnen de planten daar niet tegen?

Hij zit in een 25L bak met een sponsfilter (uitstroom buisje staat wel op hoge stand omdat ik bang was dat het anders niet genoeg kracht had maar die kan natuurlijk lager:)). Ik heb gisteren net een water wissel van ongeveer de helft gedaan, kan ik dan nu al zout toevoegen of moet ik toch nog eennieuwe waterwissel doen? Ik lees op verschillende sites (misschien voor verschillende vissen?) andere hoeveelheden zout die toegevoegd moetenworden, hoeveel op hoeveel liter water zou je voorstellen?

Net waardes getest:

Temperatuur 25°C
PH 8
Ammoniak 0
Nitriet 0
Nitraat Tussen 10 en 25 maar dichtbij de 10
GH >10 (maar onder 16)
KH 10

Alle waarden getest met Sera Quick Test strips behalve Ammoniak, dat is een druppeltest.

Ons leidingwater zou PH 7 moeten zijn, hoe kan het opeens 8 zijn als ik gisteren een waterwissel heb gedaan? Kan dat van dat stuk hout komen dat ik er gisteren bij in heb gedaan? Het heeft lang in water gelegen maar gaf nog wel wat bruinig water af.

Ik zal nog een waterwissel doen maar hoeveel zout moet ik toevoegen en moet ik dat in de emmertjes schoon leidingwater al toevoegen of direct aan het aquarium? En in dat laatste geval, hoeveel zout op 25L water? Ik schat dat het zo'n 25 L is hoewel het waarschijnlijk wat minder zal zijn.
 
Ik ga je proberen zo duidelijk mogelijk antwoord te geven, maar daar ben ik langdradig in, sorry, en ik type het met 1 vinger op mijn mobiel, dus het duurt even, sorry.
 
Is goed, alvast bedankt :) ik vraag me af of ik nu direct nog een waterwissel moet doen aangezien het al laat is en ik morgenvroeg weer moet werken. Kanhij een dagje in ph 8 of is dat slecht?
 
Tof dat je tijd neem om uit te leggen :thumbs:

Ik vind het heel lastig om te zien. Ik zie inderdaad wel wat zwarte puntjes en witte puntjes en zie duidelijk verschil als klein en groot visje. Dat hij klein was is de staart zeg maar meer een geheel en nu wat volwassener veel rafeliger en zwaarder denk ik zo. Ik denk dat de rugvin ook wel een stuk zwaarder is nu deze groter is waardoor ik dan op logische wijze denk dat het dan ook zwaarder is om deze omhoog te houden. Gewoon erg lastig om te zien.

Kempvis zal ook qua gedrag later tonen dat hij ziek is vermoed ik omdat hij niet graag zal laten blijken dat hij zwak is.

Maar beter zout om eventueel af te remmen dan straks met een zwaarder gehavend exemplaar te zitten. Zout en cattapa kan nooit kwaad bij goed gebruik en vis ertegen kan.

Hoop dat TS nog lang van haar mooie Betta kan genieten.
 
Ik zou nu helemaal niet in de paniek raken. Daar is geen enkele reden toe. Die ph zou ik me nu helemaal geen zorgen over maken. Kom ik in mijn volgende stuk zo nog op terug.
Als jij gisteren een waterwissel hebt gedaan van 50%, dan is er nu geen centje pijn, vinrot of niet.

Behandeling is in dit statium niet een kwestie van minuten of uren.

Ik ga zo opschrijven wat ik zou doen. Ik kan morgen nog wat dingen erbij zoeken voor je met meer informatie als je dat wil.
 
Easy life heeft ook cattapa extract in fles. Misschien bij tuincentrum of lFS die hebben dit soms wel. Is zelfde merk als Voogle.
 
Tof dat je tijd neem om uit te leggen :thumbs:

Ik vind het heel lastig om te zien. Ik zie inderdaad wel wat zwarte puntjes en witte puntjes en zie duidelijk verschil als klein en groot visje. Dat hij klein was is de staart zeg maar meer een geheel en nu wat volwassener veel rafeliger en zwaarder denk ik zo. Ik denk dat de rugvin ook wel een stuk zwaarder is nu deze groter is waardoor ik dan op logische wijze denk dat het dan ook zwaarder is om deze omhoog te houden. Gewoon erg lastig om te zien.

Kempvis zal ook qua gedrag later tonen dat hij ziek is vermoed ik omdat hij niet graag zal laten blijken dat hij zwak is.

Maar beter zout om eventueel af te remmen dan straks met een zwaarder gehavend exemplaar te zitten. Zout en cattapa kan nooit kwaad bij goed gebruik en vis ertegen kan.

Hoop dat TS nog lang van haar mooie Betta kan genieten.

De staart is nu meer gegroeid, en daarmee ook meer gerimpeld, als je snapt wat ik bedoel. er is gewoon heel veel staart voor een kleine plek, dus het plooit. Dus kijk ik op verschillende foto's naar verschillende stukjes.

Maar wanneer je de rimpels, de plooien wegpakt, dan moet je dus normaal gesproken, tenzij het een andere kweeksoort is, een glad geheel zien.

Het kan rafelig lijken wanneer er plooien zijn, maar vaak zie je ook stukjes waar geen plooien zitten, en die horen dus normaalgesproken glad te zijn.

De vin bovenop hoeft niet altijd rechtop te staan, en het wisselt ook, betta's floppen hun vinnen alle kanten op, maar de manier waarop hij nu ligt, slap, is niet standaard. Wanneer de ziekte verdergaat, zal je zien dat steeds meer van de vinnen geknepen gaan worden. Op het laatst staat nog een zielig sprietje staart achteruit.

De vinrot kan in deze fase blijven hangen, een hele tijd, als alle omstandigheden verder goed zijn. Nu ik het zelf heb leren zien, zie ik dat heel vaak op foto's. Vaak is er al een begin van vinrot wanneer mensen hun betta kopen uit de winkel. Door de slechte omstandigheden waarin ze daar vaak gehouden worden. Niet altijd uiteraard.

Het kan ook langzaam verder gaan. Dan zal het weefsel tussen die stralen steeds wat verder weggevreten worden, wegrafelen. Ook, vooral bij de lange staarten, kan je als je heel goed kijkt, vaak heeeel kleine gaatjes zien in dat zachte weefsel. Maar dan ben je dus verder dan bij deze betta, denk ik.
Het kan ook heel snel gaan ineens, dat hij alleen nog wat stralen heeft, dat de rot bij het lijf aanlandt. Dan ben je op een punt aangeland dat er een stuk minder kans is dat de betta het nog haalt. Zelfs met antibiotica.

Ook wanneer er een beschadiging is geweest of zelfs wat vinrot, dan nog hoort wanneer het weer goed is, die zwarte stukken, die zwarte rafels, weg te zijn. Soms is het lastig, er zijn betta's die zwarte randen in hun staart hebben. Daar zal je dus heel goed moeten kijken of er rafels zijn.
Zoals gezegd groeit het zachte weefsel meestal wit/transparant terug. Later kan dit weer op kleur komen. Maar dit geheel kan, afhankelijk van de ernst, wel een half jaar duren.
 
Snap nu wat je bedoel. Is zeg maar een plooirok maar uitgewaaierd moet de onderkant van de plooirok gewoon rond zijn. Het andere soort heeft dan zeg maar een stroken rok. Zwarte randen onder aan de rok die dan niet meer in de vloeiende lijn liggen duid dan op vinrot.

Pff dan eigenlijk alles wat er z on beetje hier langs komt duid dan wel op vinrot.

Ik dacht eigenlijk dat er gewoon een sterke voorkeur was voor soorten met de rafelige staarten. Ik zie ze soms ook wel eens staan in een LFS in van die vervoersbakjes van wat zal het zijn 3 liter en denk dan al hoe kunnen ze die vis daar gezond en wel in kunnen houden zonder NH3 en NO2 oplopend. Zou toch zeker 2x per dag watertje van ververst moeten worden of niet?

Goede en zeer bruikbare info betreft Betta. Zijn toch ook veel Betta s die in ziekte gedeelte komen.
 
Ok, hoe wij de behandeling doen.
De manier waarop we dit hebben samengesteld is uit heel veel filmpjes die we hebben gekeken op Youtube, vooral Amerikaans. Veel informatie gelezen, via Google.

Dat wil dus niet zeggen dat het 100% klopt wat ik schrijf. Het is niets meer dan een combinatie van veel informatie waarbij we voorang hebben gegeven aan de zaken waarbij we dus ook echt succes zagen, langdurig succes, en sites met wetenschappelijk onderbouwde informatie. En dan vooral waar dat elkaar kruist :)
Extremen hebben we weggestreept, houden we niet van.

Ok, in het algemeen zegt men bij vinrot:

Het allereerste begin, nauwelijks zichtbaar, hoef je niet anders te behandelen dan door de dagelijkse omstandigheden te verbeteren. Dan zal dat meestal goedkomen. Denk aan stroming, waterwaarden, temperatuur, decoratie in de bak, bakgenoten, dat soort dingen.

Bij een milde tot middenvorm van vinrot kan je naast wat je bij het allereerste begin al zou doen (de check op omstandigheden), het beste behandelen met zout.
Niet met extreme zoutbaden (alhoewel dat soms schijnt te kunnen werken, maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen en ik zou het nooit doen zonder deskundige begeleiding).
Wel door de vis langdurig in licht zout water te houden.
Er zijn verschillende wetenschappelijke redenen voor waarom dat goed is. Het zit er onder andere in dat een aantal processen in de huid/vis makkelijker verlopen, waardoor er meer energie overblijft voor de vis om de rot zelf te overwinnen.
Ook Catappablad helpt hier actief bij. Daar komen anti-bacteriele stoffen uit die dus erg goed zijn. Onze eigen voorkeur gaat uit naar het plaatsen van bladeren in de bak, zeker 1 groot blad per 20ltr maar liefst meer. Het nadeel van het plaatsen van alleen bladeren is dat de afgifte van de goede stoffen altijd geleidelijk gaat, waardoor vooral waterwissels behoorlijke schommelingen geven in die stoffen. Misschien dat flessen met Catappa-extract ook goed werken, ik weet het niet. Ik lees van mensen die de bladeren koken en die dan het kookvocht toevoegen. Dat kan ook natuurlijk. Je zou ook een combinatie kunnen doen. In elk geval gaat zo'n blad best erg lang mee.

Bij een ernstige vorm van vinrot (het zachte weefsel in de vinnen is al een stuk weggerafeld en de vis begint zich ziek te gedragen, lusteloos op de bodem hangen of aan de oppervlakte hangen, beide kan, meer pauze nemen (zich laten aanspoelen tegen iets en blijven even blijven hangen om uit te rusten), minder of niet meer eten, meer tekenen van stress vertonen zoals meer zwemmen of andere patronen, veel duiken tegen de grond of tegen het glas, veranderd gedrag).
In deze gevallen zal je moeten gaan behandelen met antibiotica, waarna je de behandeling voortzet met zout zoals bij een mildere vorm om de verdere genezing op orde te krijgen.


Zoutbehandeling doen wij zelf met Aquariumzout. Dat is een keuze. Hier in Nederland kiest met geloof ik vaak voor normaal keukenzout, maar dan wel zonder jodium.
Planten kunnen slecht tegen zout. Daardoor heb je kans dat ze gaan verslijmen of gaan rotten, wat weer niet best is voor je planten en je betta.
Daarnaast is de behandeling met zout en de vele waterwissels makkelijker in een kleinere bak.
Verder zal je eigenlijk bijna geen stroming moeten hebben. Ook niet al te best voor planten.

In jouw geval kan je er misschien ook voor kiezen om je planten juist tijdelijk ergens anders onder te brengen, als het ware te overwinteren, zodat je ze na de behandeling weer kan terugplaatsen. Is dat een idee?

Ok. Belangrijk is een inrichting waarbij alle scherpe dingen weg zijn. Decoratie kan scherp zijn aan binnen en buitenzijde. Uitstekende delen van filters etc. kunnen scherp zijn. Hout, vooral spiderwood, heeft vaak scherpe delen. Stenen hebben vaak scherpe delen. Al die dingen zijn, zeker bij de behandeling, beter te vermijden.
Wij zorgen wel voor een paar plantjes in de bak, ook een paar drijfplantjes, en ook voor een soort hol. Iets waarin de betta kan schuilen. Zonder scherpe randen. Plantjes, drijfplantjes en schuilruimte verminderen stress en dat is wat je zoekt.
Voorkeur voor een sponsfilter op lucht, zo laag mogelijke stroming opdat de betta alle energie zoveel mogelijk kan sparen voor genezing.
Het is hiervoor goed heel precies te weten hoeveel water je in je bak hebt. Het zout ga je per liter toedienen. Voor de meeste mensen is de hoeveelheid zout niet te meten in het water. Als je hier niet precies mee omgaat, kan het makkelijk gaan oplopen, waardoor het water zouter of minder zout wordt dan de bedoeling is.
Bij gebruik van zout in water is het heel belangrijk dat op te lossen voor je het toevoegt aan het aquariumwater. Als je dat niet doet kan het de betta absoluut schaden.

Wij beginnen met een week waarin we het zout op 3gr op 1ltr zout houden. Je rekent dus uit hoeveel water je in de bak hebt, en voegt heel rustig over een periode van een half uur verspreid steeds een beetje, een bakje met opgelost zout toe waardoor je totaal op het gehalte komt wat ik hiervoor noemde.
Als je dus zorgt voor 20 ltr water in je bak, dan voeg je over een half uur tijd een kop water toe met daarin opgelost 60gr zout.
In deze week doe je om de dag een 50% waterwissel.
Die waterwissels doe je zo vaak om zoveel mogelijk bacterien af te voeren. Het is goed om bij deze waterwissels te proberen het water vooral van de bodem af te halen, of in elk geval uit de onderste helft, dan neem je ook de meeste afval mee. Wanneer je water toe gaat voegen, moet je zorgen dat je heel precies bent in hoeveel je toevoegt, omdat je hieraan weer zout moet toevoegen.
Klein puntje, water verdampt. Zout niet. Als je verdampt water aanvult met gezout water, dan zal je zoutgehalte oplopen.
Wij vulden onze bak met water, en plakten aan de zijkant een klein stukje tape met een puntje eraan, precies op dat niveau. Daarna haalden we precies de helft eruit, bij ons was dat 8 ltr, en op dat niveau plakten we weer zo'n klein stukje tape. Daarmee kan je dus altijd je verdampte water aanvullen zonder zout tot aan de streep. Ook voor de wissels is het makkelijk, dan kan je water tussen de 2 punten weghalen en dan weet je evengoed hoeveel zout je moet toevoegen. Ingewikkeld uitgelegd, maar ik hoop dat je het snapt.

Na die eerste week gaan wij over op een lagere dosis.
3 weken lang 1,5gr zout per liter water. Waterwissels doen we in dit stadium 2x per week 50%.
In deze fase moet je tekenen van herstel gaan zien. De zwarte rafels moet heel langzaam weg gaan vallen en met geluk ga je in de rondingen de eerste stukjes nieuw weefsel zien, transparant/wittig. Dus in de holte tussen de stralen, niet aan de toppen.

Als dat zo is, dan kan je overgaan naar de laatste fase van de behandeling. Meestal zo'n 1 tot 3 maanden.
0,5 tot 0,75gr zout per liter water. Waterwissels nog steeds 2x 50% per week.

Gedurende de hele behandeling moet er catappablad (en/of elixer) in het water zitten.
Als het met een paar weken niet beter wordt, dan moet je kijken of iets anders moet doen. Deze hoeveelheden zout zijn niet zo hoog dat je betta extreem mag reageren. Als hij dat wel doet is er iets anders aan de hand en zou ik de betta in schoon water zetten.
Ga lang genoeg door met de behandeling. Zorg dat er voldoende weefsel is teruggegroeid voor je teruggaat naar zoutloos.

De termperatuur die gewenst is vind ik lastig.
Er zijn mensen die zeggen 28 graden wanneer ze ziek zijn. Ik snap dat, het is een temperatuur waarbij de stofwisseling van de betta wat verhoogd is en waarbij hij zich lekker voelt. Misschien is dat de reden.
Er zijn mensen die zeggen 24 graden wanneer ze ziek zijn. En dat snap ik ook. Hoe warmer, hoe meer bacterien zich vermeerderen. En dat is niet handig.

Ik kan je echt niet zeggen wat hierin wijsheid is, sorry. Wij hielden het zelf op 25 graden bij behandeling, en dat ging goed. Misschien gaat het bij 28 of 24 nog beter.

Je kan met deze informatie doen wat je wil. Ik ben geen dokter, geen wetenschapper, ik ben een betta-liefhebber die al eens een betta met vinrot heeft gehad en die behoorlijk fanatiek heeft rondgeshopt op google. Maar dat zegt niet alles.
Wanneer je zelf informatie vindt of krijgt van mensen die vanuit hun beroep of ervaring andere of betere informatie hebben dan zou ik dat zeker in beraad nemen.

Heel veel succes en plezier met je betta.
Mocht je evengoed nog over willen schakelen naar een bak van 60x30x30cm dan is dit misschien een goed moment. Je zou dan de meeste planten daar vast in kunnen zetten en zo tijdens de behandeling rustig aan de nieuwe bak gaan indraaien. Met deze behandeling ben je lang genoeg onder de pannen om daar alle tijd voor te kunnen nemen. Als je garnaaltjes overweegt zou je die zelfs al kunnen uitzetten wanneer de bak is ingedraaid. Mijn ervaring is dan wanneer je garnaaltjes en bijvoorbeeld een betta wil gaan samenzetten, je het beste de garnaaltjes eerst in de bak kan zetten. Garnaaltjes hebben altijd een periode van wennen, van verkennen etc.. Ze kunnen de bak en schuilplekken leren kennen voor de betta in de bak komt. Dat zal altijd meer kans geven dat je een goede garnalenpopulatie houdt zou ik denken.
 
Ow, je waterwaarden.
Je hebt getest met strips.
Ik ken niet de strips die je gebruikt. Wij hebben wel andere strips gebruikt.

Wij hadden absoluut verkeerde waarden. Vooral ook in ph. Dus ik zou daar niet wakker van liggen.

Toen we met druppels gingen testen kregen we andere en meer logische waarden.

Voor je betta zijn nu vooral de standaarddingen als ammoniak en nitriet belangrijk, en daarnaast geen vervuiling van plantendelen etc.

Door de vele waterwissels zal het water ook redelijk schoon blijven.
 
Heel erg bedankt voor de uitgebreide informatie!

Begrijp ik het goed dat je een keer zout toevoegt en tijdens de waterwissels niet meer, totdat je de verminderde hoeveelheid toevoegt in de volgende fase?
 
Ik zie even niet waar ik mijn bericht kan bewerken maar ik zie net staan dat je aan het wisselwater ook weer zout toevoegt.
 
Hou ons up to date met je Betta. Ben erg benieuwd als hij erboven op komt want dan goede info voor de vele Betta s die hier verschijnen. Succes :thumbs:
 
Will do! Ik bedacht me dat het wellicht toch handig is om een apart bakje te halen omdat ik ook een Nerita slak in mijn aquarium heb, ik denk niet dat die zout heel erg waardeert.

Wat is dan de bedoeling? Is bv. een goedkoop plastic bakje (niet te klein natuurlijk) goed waar ik ook het filter en de verwarming in kan hangen of iets dergelijks? Ik heb begrepen dat hij er wel even in moet zitten (het was geen "een of twee keer per dag erin"maar er in laten verblijven begreep ik.

Of is het beter hem in zijn vertrouwde omgeving te laten? Dan zoek ik een tijdelijk ander huis voor de slak (rip alle kleine puntslakjes die er nog in zouden zitten :))

Qua scherpe dingen: Die zitten er niet in, daar heb ik enorm op gelet bij het inrichten. Ik heb als ondergrond Grind Graniet Firenza omdat het mooi lijkt en een goede grootte had. Ik had begrepen dat dat niet scherp zou zijn maar kan ik het beter vervangen voor zand of dit er door heen doen?


Edit: Ik lees net op een andere site dat Nerita slakken zout tolerant zijn, dus zou hij er nog in kunnen blijven ook, dat maakt het een stuk makkelijker :)
 
Laatst bewerkt:
Beide kan je doen. Bij action heb je mooie curvertjes met klapdeksel voor heel weinig. Ik gebruik er 2 dat is handiger. 1 met zout en vis erin de ander maak ik dan bij verversings beurt geheel met vers water klaar op temperatuur en zout en dan vang ik vis en zet ik luchtpomp over. Ander leeg en wschoon spoelen. Nu moet ik altijd ivm waterwaardens elke dag een verse bak geven bij Betta weet ik niet hoe snel dit oploopt. Op deze wijze kan ik ook vrij nauwkeurig liters weten.

Zou wel iets met deksel nemen omdat Betta s wel eens willen springen meen ik. Zout dood ook wat aan parasieten, door de zout willen die even dieper het visje in, waardoor hij misschien wat meer kan gaan springen, flitsen etc. Ook zo wat als je s ochtends wakker word en hij ligt naast de bak :rolleyes:

De slak weet ik niet hoe zout tolerant hij is maar beter ook erin zetten als hij ertegen kan. Slakken kunnen ook gastheer/vrouw zijn van veel ellende.

Planten vinden zout niet fijn dus die zou je ook apart kunnen doen maar als je planten eruit haal wel meteen veel verversen want dit is nogal een vervuilend klusje en even je NH3/4 en NO2 meten na z on actie.

Mijn voorkeur zou zijn in het aquarium omdat daar toch ook wat ziekte verwekkers in leven en je die dan ook de nek omdraai. Maar je zou ook leegstaande aquarium een paar keer flink kunnen verversen en goed afhevelen bij bodem en je planten uitwaaien. Wel als hij geheel leeg staat af en toe een snufje voer in aquarium doen zodat nuttige benodigde bacties aan het werk blijven. Ik weet niet wat een aquarium doet wat een paar weken geheel leeg staat.

Ik gebruik salina zout zonder jodium. Jumbo en linders hebben deze zakken voor weinig. Zout en warm water in maatbeker en goed roeren met garde zodat oplost en kun je dan in water doen. Met garde roeren terwijl vis erin zit vind hij niet leuk.

Succes met de ziekenboeg :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Bodem zou ik in aquarium laten zitten. In ieder geval geen zand en grind door elkaar dan krijg je misschien problemen met dicht slippen.

Bodem vervangen is altijd een tricky dingetje omdat hier ook bacties in zitten die je aquarium stabiel houden. Bij eruit halen ook veel vuil uit bodem in watertje.

Weet niet of jouw bodem Betta geschikt is. Zover ik weet zijn het geen bodem vissen dus in hoeverre hij kan beschadigen aan een bodem?
 
Ik heb catappa bladeren gevonden bij de dierenwinkel (aquarium speciaalzaak Pets Place hier, mooie winkel!) dus er ligt nu al een blad in te weken. Morgen heb ik meer tijd dus dan ga ik een water wissel doen en met zout aan de gang, ben benieuwd... maar dat blad heeftie iig al :) heb ook ander voer, eens proberen, Hikari Betta voer. kleine bolletjes, blijven tenminste drijven. Hij vindt het blad enorm interessant, het is al van alle kanten bekeken :D

Ondergrond ziet er niet scherp uit maar ja ik bekijk het natuurlijk niet microscopisch ;)

Ik vroeg in de dierenwinkel naar aquarium zout (ook het doel uitgelegd) en kreeg gratis wat reef salt mee. Is dat ook goed?
 
Laatst bewerkt:
zout is zout zolang er niets anders in is verwerkt. Ik ken geen reef zout maar zal wel goed zijn misschien voor zee water aquarium.

Hoop dat je inspanningen beloont zullen worden. :thumbs:
 
Sorry? Wou je gebakken vis? :D

Het mooie is dat ik hem er vandaag beter uit vind zien dan gisteren. Tis maar net hoe het licht valt denk ik :) zijn staart valt nu ook in een mooie ronding. Hij wil alleen niet stil genoeg hangen voor een foto >< maar ik ga morgen een waterwissel doen en danzout toevoegen. kijken hoe hij reageert.
 
Geen bbq mix? :)

Ja dat gekke gedoe tegenwoordig zee zout, keltisch zout, oma zout, boeren zout. Ik wil gewoon wit gezuiverde zout. Wie weet wat voor smerigheid in dat keltische stukje zout winnings gebied zit. Heeft misschien wel jaren lang een u boot op de bodem liggen lekken. ;)

Reef zout lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk want dacht dat dit rif is en denk dat je meteen green peache op je nek heb als je op z on rif in australie met een pikhouweel stukken zout uit het rif sla.:br:

BBQ mix nu wel in de aanbieding.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Nee er stond reef salt op de ton/doos. Is waarschijnlijk zout om een zee aquarium mee te maken?

Maar goed... 65.000 foto's later en eindelijk een redelijke, van een afstandje en helemaal ingezoomd. Daarom pixelig maar meneer is blijkbaar camera schuw :D

1573582720108.png
 
Mooie foto zo met gespreide vinnen. Heb ergere voorbij zijn komen. Je zie nu de hakkeltjes ook goed maar vele zijn wit. Hopen dat dit al genezen randen zijn. Bij mijn sluiers komt het nooit meer helemaal goed na genezing. Staarten blijven altijd wat anders en vooral de vin stralen die groeien nooit meer aan.
 

Terug
Bovenaan