Ok, hoe wij de behandeling doen.
De manier waarop we dit hebben samengesteld is uit heel veel filmpjes die we hebben gekeken op Youtube, vooral Amerikaans. Veel informatie gelezen, via Google.
Dat wil dus niet zeggen dat het 100% klopt wat ik schrijf. Het is niets meer dan een combinatie van veel informatie waarbij we voorang hebben gegeven aan de zaken waarbij we dus ook echt succes zagen, langdurig succes, en sites met wetenschappelijk onderbouwde informatie. En dan vooral waar dat elkaar kruist
Extremen hebben we weggestreept, houden we niet van.
Ok, in het algemeen zegt men bij vinrot:
Het allereerste begin, nauwelijks zichtbaar, hoef je niet anders te behandelen dan door de dagelijkse omstandigheden te verbeteren. Dan zal dat meestal goedkomen. Denk aan stroming, waterwaarden, temperatuur, decoratie in de bak, bakgenoten, dat soort dingen.
Bij een milde tot middenvorm van vinrot kan je naast wat je bij het allereerste begin al zou doen (de check op omstandigheden), het beste behandelen met zout.
Niet met extreme zoutbaden (alhoewel dat soms schijnt te kunnen werken, maar ik zou er zelf niet snel voor kiezen en ik zou het nooit doen zonder deskundige begeleiding).
Wel door de vis langdurig in licht zout water te houden.
Er zijn verschillende wetenschappelijke redenen voor waarom dat goed is. Het zit er onder andere in dat een aantal processen in de huid/vis makkelijker verlopen, waardoor er meer energie overblijft voor de vis om de rot zelf te overwinnen.
Ook Catappablad helpt hier actief bij. Daar komen anti-bacteriele stoffen uit die dus erg goed zijn. Onze eigen voorkeur gaat uit naar het plaatsen van bladeren in de bak, zeker 1 groot blad per 20ltr maar liefst meer. Het nadeel van het plaatsen van alleen bladeren is dat de afgifte van de goede stoffen altijd geleidelijk gaat, waardoor vooral waterwissels behoorlijke schommelingen geven in die stoffen. Misschien dat flessen met Catappa-extract ook goed werken, ik weet het niet. Ik lees van mensen die de bladeren koken en die dan het kookvocht toevoegen. Dat kan ook natuurlijk. Je zou ook een combinatie kunnen doen. In elk geval gaat zo'n blad best erg lang mee.
Bij een ernstige vorm van vinrot (het zachte weefsel in de vinnen is al een stuk weggerafeld en de vis begint zich ziek te gedragen, lusteloos op de bodem hangen of aan de oppervlakte hangen, beide kan, meer pauze nemen (zich laten aanspoelen tegen iets en blijven even blijven hangen om uit te rusten), minder of niet meer eten, meer tekenen van stress vertonen zoals meer zwemmen of andere patronen, veel duiken tegen de grond of tegen het glas, veranderd gedrag).
In deze gevallen zal je moeten gaan behandelen met antibiotica, waarna je de behandeling voortzet met zout zoals bij een mildere vorm om de verdere genezing op orde te krijgen.
Zoutbehandeling doen wij zelf met Aquariumzout. Dat is een keuze. Hier in Nederland kiest met geloof ik vaak voor normaal keukenzout, maar dan wel zonder jodium.
Planten kunnen slecht tegen zout. Daardoor heb je kans dat ze gaan verslijmen of gaan rotten, wat weer niet best is voor je planten en je betta.
Daarnaast is de behandeling met zout en de vele waterwissels makkelijker in een kleinere bak.
Verder zal je eigenlijk bijna geen stroming moeten hebben. Ook niet al te best voor planten.
In jouw geval kan je er misschien ook voor kiezen om je planten juist tijdelijk ergens anders onder te brengen, als het ware te overwinteren, zodat je ze na de behandeling weer kan terugplaatsen. Is dat een idee?
Ok. Belangrijk is een inrichting waarbij alle scherpe dingen weg zijn. Decoratie kan scherp zijn aan binnen en buitenzijde. Uitstekende delen van filters etc. kunnen scherp zijn. Hout, vooral spiderwood, heeft vaak scherpe delen. Stenen hebben vaak scherpe delen. Al die dingen zijn, zeker bij de behandeling, beter te vermijden.
Wij zorgen wel voor een paar plantjes in de bak, ook een paar drijfplantjes, en ook voor een soort hol. Iets waarin de betta kan schuilen. Zonder scherpe randen. Plantjes, drijfplantjes en schuilruimte verminderen stress en dat is wat je zoekt.
Voorkeur voor een sponsfilter op lucht, zo laag mogelijke stroming opdat de betta alle energie zoveel mogelijk kan sparen voor genezing.
Het is hiervoor goed heel precies te weten hoeveel water je in je bak hebt. Het zout ga je per liter toedienen. Voor de meeste mensen is de hoeveelheid zout niet te meten in het water. Als je hier niet precies mee omgaat, kan het makkelijk gaan oplopen, waardoor het water zouter of minder zout wordt dan de bedoeling is.
Bij gebruik van zout in water is het heel belangrijk dat op te lossen voor je het toevoegt aan het aquariumwater. Als je dat niet doet kan het de betta absoluut schaden.
Wij beginnen met een week waarin we het zout op 3gr op 1ltr zout houden. Je rekent dus uit hoeveel water je in de bak hebt, en voegt heel rustig over een periode van een half uur verspreid steeds een beetje, een bakje met opgelost zout toe waardoor je totaal op het gehalte komt wat ik hiervoor noemde.
Als je dus zorgt voor 20 ltr water in je bak, dan voeg je over een half uur tijd een kop water toe met daarin opgelost 60gr zout.
In deze week doe je om de dag een 50% waterwissel.
Die waterwissels doe je zo vaak om zoveel mogelijk bacterien af te voeren. Het is goed om bij deze waterwissels te proberen het water vooral van de bodem af te halen, of in elk geval uit de onderste helft, dan neem je ook de meeste afval mee. Wanneer je water toe gaat voegen, moet je zorgen dat je heel precies bent in hoeveel je toevoegt, omdat je hieraan weer zout moet toevoegen.
Klein puntje, water verdampt. Zout niet. Als je verdampt water aanvult met gezout water, dan zal je zoutgehalte oplopen.
Wij vulden onze bak met water, en plakten aan de zijkant een klein stukje tape met een puntje eraan, precies op dat niveau. Daarna haalden we precies de helft eruit, bij ons was dat 8 ltr, en op dat niveau plakten we weer zo'n klein stukje tape. Daarmee kan je dus altijd je verdampte water aanvullen zonder zout tot aan de streep. Ook voor de wissels is het makkelijk, dan kan je water tussen de 2 punten weghalen en dan weet je evengoed hoeveel zout je moet toevoegen. Ingewikkeld uitgelegd, maar ik hoop dat je het snapt.
Na die eerste week gaan wij over op een lagere dosis.
3 weken lang 1,5gr zout per liter water. Waterwissels doen we in dit stadium 2x per week 50%.
In deze fase moet je tekenen van herstel gaan zien. De zwarte rafels moet heel langzaam weg gaan vallen en met geluk ga je in de rondingen de eerste stukjes nieuw weefsel zien, transparant/wittig. Dus in de holte tussen de stralen, niet aan de toppen.
Als dat zo is, dan kan je overgaan naar de laatste fase van de behandeling. Meestal zo'n 1 tot 3 maanden.
0,5 tot 0,75gr zout per liter water. Waterwissels nog steeds 2x 50% per week.
Gedurende de hele behandeling moet er catappablad (en/of elixer) in het water zitten.
Als het met een paar weken niet beter wordt, dan moet je kijken of iets anders moet doen. Deze hoeveelheden zout zijn niet zo hoog dat je betta extreem mag reageren. Als hij dat wel doet is er iets anders aan de hand en zou ik de betta in schoon water zetten.
Ga lang genoeg door met de behandeling. Zorg dat er voldoende weefsel is teruggegroeid voor je teruggaat naar zoutloos.
De termperatuur die gewenst is vind ik lastig.
Er zijn mensen die zeggen 28 graden wanneer ze ziek zijn. Ik snap dat, het is een temperatuur waarbij de stofwisseling van de betta wat verhoogd is en waarbij hij zich lekker voelt. Misschien is dat de reden.
Er zijn mensen die zeggen 24 graden wanneer ze ziek zijn. En dat snap ik ook. Hoe warmer, hoe meer bacterien zich vermeerderen. En dat is niet handig.
Ik kan je echt niet zeggen wat hierin wijsheid is, sorry. Wij hielden het zelf op 25 graden bij behandeling, en dat ging goed. Misschien gaat het bij 28 of 24 nog beter.
Je kan met deze informatie doen wat je wil. Ik ben geen dokter, geen wetenschapper, ik ben een betta-liefhebber die al eens een betta met vinrot heeft gehad en die behoorlijk fanatiek heeft rondgeshopt op google. Maar dat zegt niet alles.
Wanneer je zelf informatie vindt of krijgt van mensen die vanuit hun beroep of ervaring andere of betere informatie hebben dan zou ik dat zeker in beraad nemen.
Heel veel succes en plezier met je betta.
Mocht je evengoed nog over willen schakelen naar een bak van 60x30x30cm dan is dit misschien een goed moment. Je zou dan de meeste planten daar vast in kunnen zetten en zo tijdens de behandeling rustig aan de nieuwe bak gaan indraaien. Met deze behandeling ben je lang genoeg onder de pannen om daar alle tijd voor te kunnen nemen. Als je garnaaltjes overweegt zou je die zelfs al kunnen uitzetten wanneer de bak is ingedraaid. Mijn ervaring is dan wanneer je garnaaltjes en bijvoorbeeld een betta wil gaan samenzetten, je het beste de garnaaltjes eerst in de bak kan zetten. Garnaaltjes hebben altijd een periode van wennen, van verkennen etc.. Ze kunnen de bak en schuilplekken leren kennen voor de betta in de bak komt. Dat zal altijd meer kans geven dat je een goede garnalenpopulatie houdt zou ik denken.