Vinrot?


Mooie foto zo met gespreide vinnen. Heb ergere voorbij zijn komen. Je zie nu de hakkeltjes ook goed maar vele zijn wit. Hopen dat dit al genezen randen zijn. Bij mijn sluiers komt het nooit meer helemaal goed na genezing. Staarten blijven altijd wat anders en vooral de vin stralen die groeien nooit meer aan.

Ik heb video's gezien van Betta's die er echt heel slecht aan toe waren, en waarbij bijna alles weer aangroeide en ook op kleur kwam na verloop van tijd.

Dus het zou kunnen.

Of dat vaker gebeurt daar heb ik geen idee van. Wat dat betreft zijn zulke video's natuurlijk lang niet altijd representatief.
Het duurde overigens wel langer dan een half jaar voor het echt weer goed was.
 
Wat ik ervan begrijp is dat noem even de staart vanuit de vis groeit. Bij beschadiging aan het einde moet er genoeg levensvatbaar materiaal zijn om er wat aan te laten groeien. Vaak zijn aderen waar doorbloeding moet zijn ook stuk dus kan er niets "aan"groeien.

Ik heb wel grote scheuren bij mijn eigen vissen zeg maar van eind tot staart aanzet gezien die zo heelde (weekje cm of 8 flinke staart) want dan groeit het weer aan elkaar als er genoeg materiaal is en niet te erg beschadigd is maar eraan groeien is bijna nooit sprake van. Vin stralen nog moeilijker want dat bestaat uit ander materiaal dan wat ertussen zit. Ik weet niet de technische namen maar hoop dat je zo begrijp.

Zeg maar net als een vingerstukje die eraf is groeit wel dicht maar je vinger groeit niet meer langer. Haar punt is dood groeit vanuit je schedel langer.
 
Het rare is dat hij vanaf de ene kant gezien er heel mooi uitziet en vanaf de andere kant rafelig lijkt. Raar beest. En dan hangt hij daar te flaren dat het een lieve lust is totdat ik mijn telefoon pak om een foto te maken. En ik kan niet snel genoeg zijn of hij is al weer weg. Blijkbaar is de telefoon eng :D


Ik las iets over kois met vinrot, daar knippen ze gewoon een stuk vin af...? ik hoop dat ik dat verkeerd heb begrepen, maar misschien kan het bij kois. Ik zal het niet bij Bandit proberen hoor :)
 
Het rare is dat hij vanaf de ene kant gezien er heel mooi uitziet en vanaf de andere kant rafelig lijkt. Raar beest. En dan hangt hij daar te flaren dat het een lieve lust is totdat ik mijn telefoon pak om een foto te maken. En ik kan niet snel genoeg zijn of hij is al weer weg. Blijkbaar is de telefoon eng :D


Ik las iets over kois met vinrot, daar knippen ze gewoon een stuk vin af...? ik hoop dat ik dat verkeerd heb begrepen, maar misschien kan het bij kois. Ik zal het niet bij Bandit proberen hoor :)

Foto andere betta erop en dan selfie stand? Met beeld naar hem toe :smitten: :p
 
Hehehe :)

Het was zoiets:

1573587227273.png


Btw nog wel een vraagje: GCJ, je had het over starten met 3g zout per liter, dus 60g per 20L. Nou heb ik uitgerekend dat ik 26cm vanaf de bodem (jawel) 20L in mijn bak heb.

Bij een waterwissel, hoe weet je dan hoeveel je bij moet voegen? Dan hou je ook 3g aan? Dus als ik 5L water in een emmertje heb zitten dan zou ik daar 15g zout aan toe moeten voegen? Ik ben veel te bang dat ik teveel doe :D
 
Ik vraag me om heel eerlijk te zijn af of het uberhaupt wel vinrot was. Je betta is voor een betta al niet zo jong meer en dan zie je wel vaker van die plooien in zijn vinnen. Mijn betta Bubbel is nu ook al aardig op leeftijd en heeft precies hetzelfde en ik ben er vrij zeker van dat het geen vinrot is. Hoogstens een ouderdoms kwaaltje .

Echter had Bubbel wel vinrot toen ik hem kocht en daar is die volledig van genezen, dus het kan ook zijn dat het gewoon nooit perfect terug gegroeit is.

Hierbij even een illustratieve foto:

F38D6E54-60B9-405F-A46B-0D275D16472B.jpeg

F8788075-AA03-4CCD-9BF2-B679DBE44395.jpeg
 
Aangezien ik me vergist had en het geen woensdag maar dinsdag was moet ik toch nog een dag wachten voordat ik iets kan doen (donderdagmiddag ben ik vrij) dus dan kan ik het ook nog even aanzien met catappabladeren er in. Ik weet het nu even niet meer namelijk :) Ik doe er liever geen zout bij als het niet hoeft maar als het wel hoeft (of moet) dan ben ik er straks te laat bij...
 
Zout is verder niet eng. Sommige hebben vissen en aquarium standaard met zout. 3 gram per liter zou ik me echt niet druk over maken. Is snufje zout. :D

Zout word ook veel toegepast igv schimmels, parasieten, nitriet vergiftiging en nog veel meer. Grammetje meer/minder is echt niet dat hij dood erbij neer valt. Ik stop mijn sluiers in badjes met 30 gram per liter. Tuurlijk niet zoveel voor langdurig gebruik.

De vis is in july gekocht en aan de staart en lichaam toen te zien vrij jong dus zo oud zal hij denk nog niet zijn.

Je kunt ook wachten maar bacterieel heel vervelend te bestrijden als het erger word.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Het rare is dat hij vanaf de ene kant gezien er heel mooi uitziet en vanaf de andere kant rafelig lijkt. Raar beest. En dan hangt hij daar te flaren dat het een lieve lust is totdat ik mijn telefoon pak om een foto te maken. En ik kan niet snel genoeg zijn of hij is al weer weg. Blijkbaar is de telefoon eng :D


Ik las iets over kois met vinrot, daar knippen ze gewoon een stuk vin af...? ik hoop dat ik dat verkeerd heb begrepen, maar misschien kan het bij kois. Ik zal het niet bij Bandit proberen hoor :)

Vinnen knippen doen ze bij koi en sluierstaarten. Bij Betta zal dit ook wel kunnen dat maakt weinig uit welke vis het is. Vinrot is een bacteriele aandoening en bij weg knippen voorkom je dat de bacterie naar lichaam gaat en dan ernstige zaak is. Dit moet je inderdaad niet zelf gaan doen want dat vereist wel wat meer toestanden omdat je dan wonden heb en dit ook verzorging eist.. Let ook dit doen ze bij dure koi en sluiers. Kwaliteits sluiers en koi prijzen tussen enkele honderden tot duizenden eurootjes dus dan koi dokter laten komen is niet heel raar.

Koi ook vaak op zout.
 
Het is een forum en mensen die hier posten zijn geen dieren artsen dus 100% zekerheid is er niet. Je moet het doen met ervaringen van andere en zelf inschatten of je iets van info wil gebruiken of niet.

Het maakt natuurlijk wel uit want anders heeft zout inzetten geen zin. De keuze moet jezelf maken wel/niet.

Maar omdat je onrust voel bij zout wil ik je alleen laten weten dat dit een veel gebruikt ding is voor vissen en dat het geen kwaad aanricht bij jouw Betta. Bij sommige soorten vissen wel omdat niet iedere vis ertegen kan.

Ik snap dat je het eng vind maar tussen 2 tot 5 gram is beetje de dosis voor vissen dus de 3 gram is geen max. om mee te starten.

De afweging moet jezelf maken. je heb nu veel info waardoor je beter een keuze kan maken omdat je wat achtergrond info heb.

Je kunt ook nog de zoekfunctie gebruiken van het forum en zul je veel zieke Betta tegen komen. Jouwe is nog niet ernstig ziek maar zo begint het altijd. Het nare is alleen als het wel bactreieel is dat dit heel lastig is om in ver gevorderd stadium de vis er nog boven op te krijgen. je heb ook vaak dat vis opknapt en een maand later het weer terug komt. Des te vroeger je behandel des te meer kans van slagen.

Altijd erg moeilijk voor iedereen kiezen wat is het beste. Je moet doen waar je jezelf goed bij voel. :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Sorry ik bedoelde het zeker niet negatief maar teruglezend zie ik dat mijn eigen zin wel zo kan opvatten :)

Wat ik bedoelde is dat als het niet uitmaakt qua hoeveelheid zout, dat 3g dus niet teveel is :)

Typen wat je in je hoofd hebt zitten kan er soms wat lastig uitkomen.

Ik ben heel blij met alle raad en opmerkingen, keep 'em comin'! :D

Ik ga vanavond "thee" trekken van een catappablad en dat er bij in doen (na afkoelen natuurlijk :D) en morgenmiddag een 50% waterwissel en dan zout er in. Ik heb al een plakkertje er op zitten bij 26cm hoog, via een site (want ik ben ZO goed in dat soort dingen uitrekenen...) uitgerekend dat dat 20L zou moeten zijn. Blijkt nu dat mijn waterniveau daar net iets onder zat dus het arme beest had niet eens 25L :( maar goed ik ga doen wat is aangegeven en eens even kijken hoe het gaat en hoe hij het vindt. Ik wacht expres tot ik een middag vrij heb zodat ik hem ook in de gaten kan houden. Dat is morgen.

En ja, ik type teveel :D
 
Niets negatiefs gelezen hoor. Logisch een drempel zout of geen zout.

Makkelijkste is een maatbeker nemen en dan water eruit scheppen en in emmer doen zo weet je precies hoeveel liter je eruit haal. Schoon water een beetje temperatuur zoals het in je aquarium is. Ook niet bang wezen dat je teveel water ververs. Beter iets teveel dan te weinig. In aquarium water zit verder nihil nuttigs en vers water voor staart beter.

Je weet toch wel dat je niet je filter teveel moet gaan schoon maken he?

Komt allemaal goed hoor. je hoef volgens mij niet dat blad te koken hoor. Dat laat ook gewoon los als in aquarium ligt.
 
Wij koken catappablad ook niet. Maar dan duurt het altijd even voor het de stoffen af gaat geven.
Ik lees van andere mensen dat ze het koken of het extract van easylife gebruiken. Wij gaan voor simpel, een blad er in.

Als je alleen gewoon blad gebruikt is het dus handig al een nieuw blad toe te voegen, enkele dagen voor je het oude eruit haalt. Op die manier hou je de afgifte van de goede stoffen op peil.

De hoeveelheid zout die ik heb genoemd, zelfs voor de eerste week, is niet extreem hoog. Het is niet zoals bij een kortdurende zoutdip.

Als je mijn post nog eens doorleest kom je volgens mij het meeste tegen. Ook hoe je kan beginnen, en hoe je de wissels kan aanpakken.

Wanneer je het zout gaat halveren, zoals van de eerste naar de 2e week, kan je dus een 50% wissel uitvoeren zonder zout toe te voegen. Daarna kan je het nieuwe niveau op peil gaan houden door bij wissels ook een aangepaste hoeveelheid weer toe te voegen.

Ik heb je in het begin al gezegd dat ik geen dokter ben en ook geen deskundige op dit gebied.
Je kan met mijn stukken tekst doen of laten wat je wil gelukkig. Je kan ook stukken er van doen, zoals nu met het catappablad. Allemaal helemaal aan jou :)
Dat is een voordeel van dit tov een behandeling met medicijnen. Dat is vaak toch wat strakker.

Laat je alleen niet aanpraten dat dit normaal is bij jouw betta, omdat hij oud is. Ik moet me erg inhouden om geen lelijke dingen te zeggen over zo'n opmerking.

In jouw situatie hoef je beslist niet op stel en sprong beslissingen te nemen, en als je alleen voor de verhoogde waterwissels gaat plus catappablad, dan zal dat zeker al iets goeds doen. Hoeveel goeds kan ik niet zeggen uiteraard.


Nogmaals succes met je mooie betta :)
 
Laten we maar geen geen lelijke opmerkingen plaatsen. Iedereen kan en mag op een forum zijn eigen inzicht geven en is aan TS wat te doen en welke info klopt.

Ik denk dat sommige niet de hele post lezen en de aankoop foto niet hebben gezien. Soms valt een post dan wat zwaar op de maag gezien al je tijd die je erin heb gestoken TS te voorzien van info :thumbs:

Ik ben ook niet overtuigd of het vinrot is maar ik weet wel dat jouw voorstel qua zout en verversen alleen maar ten goede zal komen. Vinrot of niet. Beter voorkomen dan genezen. Voor iemand die op dit vlak geen verstand van heeft is het toch best eng allemaal.

Het is heel lastig met al die Betta s. Jij heb ervaring met Betta dus ik ga ervan uit dat al je tips die je geef in belang van de Betta en TS zijn. Dat zal TS ook inzien.

We gaan het mee maken want destiny is al vol op aan het voorbereiden en zo te zien een actief lid dus kunnen het hele proces wel volgen.

Als Betta ziender ogen opknapt is dit een hele mooie post om volgende Betta s te kunnen helpen. Vele Betta s zullen dan erg blij wezen met al de moeite die je heb genomen ;)
 
Laten we maar geen geen lelijke opmerkingen plaatsen. Iedereen kan en mag op een forum zijn eigen inzicht geven en is aan TS wat te doen en welke info klopt.

Ik denk dat sommige niet de hele post lezen en de aankoop foto niet hebben gezien. Soms valt een post dan wat zwaar op de maag gezien al je tijd die je erin heb gestoken TS te voorzien van info :thumbs:

Ik ben ook niet overtuigd of het vinrot is maar ik weet wel dat jouw voorstel qua zout en verversen alleen maar ten goede zal komen. Vinrot of niet. Beter voorkomen dan genezen. Voor iemand die op dit vlak geen verstand van heeft is het toch best eng allemaal.

Het is heel lastig met al die Betta s. Jij heb ervaring met Betta dus ik ga ervan uit dat al je tips die je geef in belang van de Betta en TS zijn. Dat zal TS ook inzien.

We gaan het mee maken want destiny is al vol op aan het voorbereiden en zo te zien een actief lid dus kunnen het hele proces wel volgen.

Als Betta ziender ogen opknapt is dit een hele mooie post om volgende Betta s te kunnen helpen. Vele Betta s zullen dan erg blij wezen met al de moeite die je heb genomen ;)

Topicstarter heeft een prachtige betta. We zien veel mooie betta's op het forum.

Betta's worden vaak afgeschilderd als perfecte beginnersvis, eenvoudig te houden. En toch zien we dat veel betta's binnen een half jaar, driekwart jaar na aankoop dood zijn of bijna dood.
Zo eenvoudig is het dan toch allemaal niet.

Want 1 tot 2 jaar is niet de maximale of reguliere leeftijd voor een betta. Dat is het alleen (of eigenlijk meestal) wanneer je hem houdt in verkeerde omstandigheden. Ook wanneer je dat met de allerbeste bedoelingen doet.

De standaard leeftijd voor betta's wordt in ruime zin gezet op 3-5 jaar. Ik heb veel posten gelezen van mensen bij wie de betta nog stukken ouder werd. 6, 7, 8 jaar en zelfs nog ouder.
 
Ok, water wissel gedaan en eerste keer zout erin, verdeeld over een half uur. Hij wordt er niet heet of koud van volgens mij :D Ik merk tenminste op dit moment geen ander gedrag.
Hij vindt vooral het nu gezonken catappablad enorm interessant.
 
Hij hangt nu stil tegen het oppervlak van het water aan, alsof hij slaapt. Dat zie ik anders nooit als het licht aan is. Dan zwemt hij weer een alsof er niks is en dan gaat hij weer met zijn neus tegen het wateroppervlak hangen, stil. Moet hij zo aan het zout wennen?
 
Het is wel iets dat anders is en misschien moet hij wennen, maar ik ken het niet van onze betta en heb het niet eerder gehoord.

Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen is dat wanneer een vis een probleem heeft met bijvoorbeeld nieren, dat het een grotere impact heeft.

Ik ben benieuwd of @Michelle hier ervaring mee heeft.

Als ik het zou zien zou ik veiligheidshalve een 50% waterwissel doen zodat je op een lager percentage uitkomt, en dan aankijken of het verbetert.
 
Zou gewoon laten zitten zo. Geef hem tijd om even te wennen.

Vis heeft ook altijd parasieten op zich leven die door het zout even vervelend gaan doen. Meestal krijg je schuur en flits neigingen maar iedere vis reageert anders daar is geen peil op te trekken. Als ik iets van zout of medicatie gebruik heb ik stervende diva s op de bodem, flitser maar ook hangers. De een is gewoon de ander niet.

Ook gebeurd er iets met de druk op de vis meen osmotische druk ofzo dus al met al zal de vis even moeten wennen.

Als hij nier problemen heeft is het toch einde verhaal daar kun je verder niets aan doen. Maar ik neem aan dat hij dan al ziek gedrag had vertoond want is orgaan dan vergiftigt hij zich zelf van binnen.

je heb geen medicatie gebruikt kort geleden in zijn verblijf? Sommige medicatie en zout gaat fout de combi.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Nee hoor, er was niets aan de hand dus geen medicatie.

Hij heeft even gehangen en zwemt nu weer even maar hij gaat wel weer steeds naar boven en blijft dan weer even hangen.



Aan het eind van het filmpje hangt hij stil. Dat heeft even geduurd en daarna zwom hij weer wat rond. En nu hangt hij stil op de spons van de filter.

Gewoon laten hangen dus? Ik vind het wat eng :) maar dat komt omdat ik hem niet zo gewend ben. Als er vannacht or morgen iets is dan ben ik morgenmiddag pas weer thuis om water te verversen.
 
Laatst bewerkt:
Al wat pm uitgewisseld maar zout en medicatie doet wat met een vis. Ik heb geen Betta, maar sluiers maar bij mijn sluiers is geen dezelfde . Iedere vis reageert gewoon anders. Ik heb ook geen klok erbij staan. Als ik iets gebruik is het bedoelt voor hun gezondheid en zie ik ook wel rare dingen die ik in normale staat niet zie maar het moet gewoon even.

Is even een paar dagen doorzetten en weten dat ze dan beter worden dan te vroeg ermee stoppen zodat je 3 weken later weer opnieuw kan beginnen. Of erger nog dat ze dan dood gaan. Dan denk je had ik toch maar ............

Jouw Betta heeft een heel ander soort ademhalings systeen. Labyrinth. Ik weet daar erg weinig vanaf maar de zout zal hem echt niet in een dag dood neer laten vallen als je de 3 gram heb gebruikt. Je heb nu al een deel ververst en geef het gewoon even tijd.

Als je de hele avond met argus ogen naar de vis kijk zie je misschien ook gewoon meer dingen die je normaal niet zo opvallen. Hij zwemt nog zijn rondje, hij was niet ernstig ziek dus morgen ochtend leeft hij nog wel hoor.

Niet teveel stressen anders word jij nog zieker van het zout dan de vis :D :oops:
 
Dank voor de pm's :)

Ik heb een kwart water verwisseld. Hij hangt nog steeds maar is wel actiever, vinnen bewegen als hij hangt en hij zwemt wat meer rond. Geeft mij wat meer rust en hem hopelijk ook. Overmorgen nieuwe water wissel, dan vul ik het wel weer aan ;)
 
Slecht nieuws...
Vanmorgen hing hij nog kop omhoog, lijf naar beneden en reageerde niet. Toen ik het licht aandeed en hem zachtjes aanraakte kwam hij zo terecht:

20191115_072545.jpg

Lijkt foute boel maar ik moest eerst weg. Ik kan vanmiddag pas kijken helaas. Maar ik ben er wel zeker van dat hij dood is :-(
 
Het kan gebeuren maar inderdaad leuk is anders. Vooral ook omdat ik er niets van snap. Maar je doet er weinig aan.

Sorry als dat wat hard klonk, ik ben er zeker wel ontdaan door. Het is alleen wat moeilijk te zeggen.

Achteraf gezien had ik beter gewoon door kunnen gaan met catappa blad maar weet alles eens van te voren... waarschijnlijk was er dan ook iets anders met hem maar ik heb nooit iets aan hem gemerkt.
Ik ben om half 3/drie uur thuis, dan zal ik hem voor de zekerheid in een bakje met vers water doen om te kijken maar zoals hij er vanmorgen bij lag en totaal niet reageerde heb ik er een hard hoofd in...

Ik ben er van overtuigd dat niemand hier iets aan kan doen of had kunnen doen. Dit was niet te verwachten en niet van te voren te weten. Ik zal het aquarium aan moeten houden voor de slak maar zal wel een hele grote waterwissel doen, het arme beest had er wel moeite mee gisteren. Hij gleed op een gegeven moment gewoon een stukje naar beneden.

Wel is het op zich jammer dat mijn eerste ervaring met zout een slechte is. Maar ook daar is niets aan te doen. Ik ben blij met alle hulp en tips die jullie gaven :)

...oh en sorry voor de enorme foto hierboven.Ik zie het nu pas, ik heb hem met mijn telefoon geplaatst en dacht dat ik hem verkleind had.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, ik ben bang dat het over is. Ik heb hem in een grote bak geschept en die vol gedaan met vers water (met een beetje aqua start). Hij hangt nu volledig op zijn rug en zijn oog is glazig.

Hij ligt in het bakje in de badkamer. Toch even laten staan, tegen beter weten in.

Ik zat me te bedenken wat ik heb gedaan de laatste tijd:

* Een stuk hout er in gedaan
* Twee keer wat bevroren rode muggelarven gevoerd. Hij vond het erg leuk.
* Paar nieuwe plantjes
* Catappablad
* "Thee" van catappablad toegevoegd

Lijkt me allemaal niet enorm denderend. misschien de rode muggelarven... ik weet niet of ik die in de toekomst nog eens geef.

Maar er gebeurde pas wat na het zout. Ik ben wel bang dat dat de doorslag heeft gegeven, wat er dan ook al aan de hand was.

Ik bedacht me ook, ik doe elke keer (zoals op het flesje staat) aqua start bij het leidingwater dat ik vers in de bak doe. Zou dat reageren met zout? Ik had net een 50% water wissel gedaan voordat ik er zout in deed.

Zonet kwam ik thuis, deed het licht aan en zag dit:

1573830971511.png

1573831009285.png

1573831042820.png

1573831080931.png

1573831115337.png


Denk het niet he...
 
Ja dit is inderdaad worsed scenario met zout.

Ik heb ook in het begin een sluier ervaring gehad die op de rug lag in zout en ik dacht ik heb hem vermoord. Ik heb hem toen in aquarium tussen de waterpest gelegd zodat hij niet heen en weer stroomde en de volgende dag zwom het stomme beest weer.

Je heb hem nu in schoon water en ik ga duimen voor jou en je mooie Betta dat dit hetzelfde afloopt maar ik durf daar echt niets over te zeggen na dit geval.

Ik heb toen ook alle kanten bekeken waardoor dit gebeurd was. Ik had toen biologisch zeezout van AH maar of dit de boosdoener was weet ik niet want andere hadden hier ook zonder probleem ingezeten dus erg waarschijnlijk leek me dit niet.

Achteraf denken had ik dit of dat maar gedaan is bij iedereen denk ik het eerste wat je denk. Maar goed ik heb ook wel eens vinrot geval gehad met kuurtjes wat bleek niet te werken of niet genoeg en zwom vis happy rond en een maand later weer vinrot en ging dood. Dus zulke dingen gebeuren soms.

Zieke vissen is gewoon erg moeilijk te bepalen wat is er loos en dan ook nog wat ga ik gebruiken. Ik heb onlangs zoveel ellende op dit gebied gehad terwijl ik beschik over microscoop en veel weet over medicatie maar nog ben ik in een paar dagen vis na vis dood zien gaan. Drama. Ik durf op dit moment niet eens meer een nieuwe te kopen omdat ik er gewoon even klaar mee ben die ellende.

Sterkte en bedenk dat je naar beste weten en kunnen de vis heb willen helpen
 
Zie je de bek/kieuwen nog bewegen. Meestal reageren ze als je even met je vingertop hem aanraak. Als hij nog reageert alleen in schoon water zetten lijkt me het handigste als je in nederland woon zorg wel zelfde temperatuur als aquarium.

:'(
 
Ik zal hem even laten liggen maar wil hem eigenlijk ook niet weer terug doen in aquarium... dood beest in omgeving met nog levende beesten is toch niet erg goed denk ik. Maar ik wel nog voor de zekerheid een waterwissel doen, ook leuker voor slak.
 
Ik zal hem even laten liggen maar wil hem eigenlijk ook niet weer terug doen in aquarium... dood beest in omgeving met nog levende beesten is toch niet erg goed denk ik. Maar ik wel nog voor de zekerheid een waterwissel doen, ook leuker voor slak.

Inderdaad laat hem gewoon apart in het bakje schoon water. In aquarium zit nog zout neem ik aan.
 
Yes, die ga ik zo wel verversen voor de slak. Ga binnenkort wel kijken naar een total overhaul van de bak, misschien ook geschikt maken voor garnalen, we zien wel.
 

Terug
Bovenaan