Wat is er nieuw

Vinrot?

Jenniiie86

Member
Lid geworden
9 september 2022
Leeftijd
40
Hallo,

Mijn Bert de Betta heeft sinds een aantal dagen een gerafelde staart, er is wat wit te zien. Ik ben erg bang voor vinrot en heb medicijn gehaald hiervoor en hem apart gezet, omdat ik mijn garnalen wil ontzien van het middel. De temp is 26 graden, er is geen filter maar ik ga iedere dag een water wissel doen. Ik heb hoge planten erin staan, zodat hij erop kan rusten. Hij eet nog wel, maar is verder erg passief/rustig. Ik heb ook Voogle gekocht en dien dit toe. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen? Wat zijn de kansen dat hij het overleeft? 🙁

Bijlagen

• IMG_20230128_121213.jpg
    IMG_20230128_121213.jpg
    133.4 KB · Weergaven: 119
Welk medicijn ga je toevoegen?

Tegen vinrot heb ik een goede ervaring met sera bactopur direct en dan de tablet vorm (je hebt ook een vloeibare versie). De bijsluiter goed volgen en het licht uit laten gedurende de kuur, dit zou anders de werking van het kedicijn kunnen verminderen.
Dat hij nog eet is een goed teken, ik vind dat hij er op je foto goed uit ziet hoor!
Mocht je niet direct naar medicijnen willen grijpen kan je ook nog catappa blad proberen in combinatie met die voogel, als ik hem zo zie zou dat ook kunnen werken.

Dan is er nog de vraag waar deze vinrot vandaan komt, heb je wat meer info over je aquarium? Formaat, filter, eventuele medebewoners, hoe lang heb je de vis, laatst wat veranderd waarna de vinrot begon?

Groetjes Sam

Bedankt voor het antwoord Sam! Ik heb eSHa 2000 vloeistof gekocht, er was geen alternatief bij de dierenwinkel. Hopelijk werkt het goed en snel!

Hij zit normaal gesproken in een nano aquarium van 30 liter, samen met vuurgarnaaltjes, een sponsfilter. Ik heb het aquarium goed laten indraaien en Bert heb ik nu ondertussen zo'n twee maanden.
Als hardscape heb ik alleen wat rotsen. Ik hoop niet dat hij zichzelf heeft beschadigd daar aan, hij wurmt zich wel altijd overal tussen.

Ik heb wel de boel anders ingericht vorige week en hem even apart gezet in m'n andere aquarium, met een iets lagere temp, 24 graden ipv 25/26. Zou dit het hebben veroorzaakt? Hiervoor was er nog niks aan de hand...

Ondertussen zwemt hij rustig rond, eet direct als ik hem voer, heeft een schuimnestje gemaakt en ziet er behalve z'n wat gehavende staart niet anders uit. Z'n oogjes zijn niet aan het uitpuilen ofzo. Zou het een beschadiging kunnen zijn? Groeit dit nog aan?

De waardes:
Nitriet 0
Nitraat 10
Gh tussen de >10 - 16 (best hard denk ik?)
Kh 10
Ph 6.8
Cl 0
O, ik heb catappa blad toegevoegd! Thanks voor de tip.

Alvast bedankt voor het meedenken namens Bert en mij!

Het aquarium en hoe hij ervoor uit zag

Bijlagen

• IMG_20230129_182414.jpg
    IMG_20230129_182414.jpg
    191.5 KB · Weergaven: 106
  • VID_20230108_132313~2.mp4
    37.1 MB
Bedankt voor het antwoord Sam! Ik heb eSHa 2000 vloeistof gekocht, er was geen alternatief bij de dierenwinkel. Hopelijk werkt het goed en snel!

Hij zit normaal gesproken in een nano aquarium van 30 liter, samen met vuurgarnaaltjes, een sponsfilter. Ik heb het aquarium goed laten indraaien en Bert heb ik nu ondertussen zo'n twee maanden.
Als hardscape heb ik alleen wat rotsen. Ik hoop niet dat hij zichzelf heeft beschadigd daar aan, hij wurmt zich wel altijd overal tussen.

Ik heb wel de boel anders ingericht vorige week en hem even apart gezet in m'n andere aquarium, met een iets lagere temp, 24 graden ipv 25/26. Zou dit het hebben veroorzaakt? Hiervoor was er nog niks aan de hand...

Ondertussen zwemt hij rustig rond, eet direct als ik hem voer, heeft een schuimnestje gemaakt en ziet er behalve z'n wat gehavende staart niet anders uit. Z'n oogjes zijn niet aan het uitpuilen ofzo. Zou het een beschadiging kunnen zijn? Groeit dit nog aan?

De waardes:
Nitriet 0
Nitraat 10
Gh tussen de >10 - 16 (best hard denk ik?)
Kh 10
Ph 6.8
Cl 0
O, ik heb catappa blad toegevoegd! Thanks voor de tip.

Alvast bedankt voor het meedenken namens Bert en mij!
Met esha moet het goed komen ik heb zelf positieve ervaringen er mee, gelijk na het toedienen lijken de vissen zich al meer op hun gemak te voelen, alleen daarom vind ik het al waard 😁 schimmels en vinbeschadigingen waren zo genezen en verdwenen!

Het zou goed een simpele beschadiging kunnen zijn aan zijn vinnen hoor, dat groeit vanzelf weer aan. Eerst met een doorzichtig/wittig vliesje wat later waarschijnlijk weer kleur krijgt. Je hebt alles prima in orde, dat gaat wel goed komen denk ik zo.
Mooie bak heb je voor hem!

Houd ons op de hoogte van zijn voortgang!

Groetjes Sam

Hij is weer uit quarantaine! Geen idee of het nou beginnende vinrot was of niet, hij is in ieder geval weer zichzelf, alleen iets gerafelder 🙈

Bijlagen

• IMG_20230201_134002.jpg
    IMG_20230201_134002.jpg
    262.7 KB · Weergaven: 104
  • IMG_20230201_125825~3.jpg
    IMG_20230201_125825~3.jpg
    168.9 KB · Weergaven: 101
fijn dat het weer goed gaat met meneer! ik vind hem er prima uit zien, de eventuele rafels zullen vast met de tijd weer dichtgroeien!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan