Vinrot


G

Gup-Lover

Guest
Het loopt niet helemaal lekker hier bij de goudvissen.

Ik merk dat de laatste tijd Liam, Emmett en nu ook Josh hangerig zijn geworden. Ze hangen regelmatig met z'n drie�n in de plantjes.
Er was eerst niets aan de vissen te zien of, buiten deze 'momentjes' aan te merken. Alleen heeft Liam nu dus vinrot, aan de andere vissen is niets aan de vinnen te zien.

Josh is de afgelopen maanden flink dikker geworden. Ze werd echt ontzettend rond. Heb voor de zekerheid de schubben in de gaten gehouden maar deze stonden normaal dus ben er vanuit gegaan dat het door ryukinbloed komt. Alleen is ze de laatste dag(en) weer vreselijk afgevallen. Ze is, samen met Liam niet meer uit hun 'hoekje' gekomen. Harry heeft hier ook een keertje of twee bijgelegen, Emmett ligt er gelukkig een stuk minder.

Ik heb Liam nu apart gezet met Bactifec. Ik twijfel alleen of ik Josh er niet ook bij moet zetten of zelfs de hele bak moet behandelen.

De waterwaardes weet ik helaas niet. Ik ververs elke week minimaal 70% van het water. Er zitten nu in totaal 6 vissen in de bak (rio400). Ze eten voornamelijk Hikari, dit eten ze allemaal goed alleen de laatste dagen Josh en Liam niet.

Moet ik de hele bak behandelen of niet?
 
Voordat je gaat behandelen kun je beter eerst zeker weten wat er aan de hand is.
Ik zou ergens je water laten testen en een afstrijkje laten maken van je vissen, want dit klinkt niet goed.
Zouden best iets van parasieten kunnen zijn.
 
Ik ben bang dat als ik nu niets doe Liam het niet gaat halen.

Ik heb een tijd terug al een afstrijkje laten maken, toen was er niets op te zien. Hoewel dat natuurlijk niet zoveel zegt over nu.
Ik weet niet of ik de mogelijk heb snel een afstrijkje te kunnen maken. Zodra het kan doe ik dit natuurlijk maar dat word wel even lastig. Vandaar dat ik Liam alvast toch behandel.
Liam kan alleen nog maar op z'n zij liggen.

Liam zit nu (helaas) in een aqua40je. Erg sneu gezicht, zo'n grote vis in een klein bakje maar weet niet wat ik anders moet. Geeft toch wel weer aan ook dat sluiers absoluut niet in kommetjes kunnen.
 
Alleen zitten vinden ze ook niet erg prettig los van het bakje.

Waarmee behandel je hem?
 
Even antwoord op de vraag van @Niekserr, ze behandeld hem met het medicijn Bactyfec van het merk Colombo (antibioticum).

Nu voor @Gup-Lover: Je kan ook een grote curverbak gebruiken als quarantainebak die zijn niet duur en volstaan prima, binnenfiltertje erin van Superfish voor 10,- en je hebt altijd een goede quarantainemogelijkheid ook voor de wat grotere vissen.

Wat betreft de overige vissen ga ik met het advies van Miss-Poodle mee en is het laten maken van een afstrijkje de uitkomst zodat je precies weet waar je mee te maken hebt en ook gericht kunt gaan behandelen.

Succes!
 
Ik heb een grote curverbox alleen is deze helaas bezet door een baby goudvisje.
Misschien dat ik deze zou kunnen omwisselen maar ik ga er van uit dat het behandelen tijdelijk is.

Ik heb op korte termijn gewoon echt niet de mogelijkheid een afstrijkje te maken. Ik ben afhankelijk van m'n ouders om daar te komen. Ik zou anders een uur moeten fiesten, en buiten dat ik dat met mijn gezondheid niet kan lijkt me dat ook niet erg prettig voor de vis.
 
Kun je foto's maken van de vissen?

Lastig inderdaad dat je niet even gauw een afstrijkje kunt maken, ik zou zeker niet een uur gaan fietsen met een vis. Ik zou denk ik wel dat babyvisje even omwisselen met Liam. (even ervan uitgaand dat Liam groter is dan het babyvisje...)
 

Terug
Bovenaan