Wat is er nieuw

Viny's Cayman 110 plantenbak in wording (viny boy)

• Onderwerp starter Onderwerp starter viny boy
  • Startdatum Startdatum
V

viny boy

Guest
Moest toch maar eens een foto-album maken hier, dat is bij deze gebeurd 😀

De bedoeling is om uiteindelijk tot een mooie plantenbak te komen.

De techniek:

- Cayman 110 Professional (110x45x58,8)

- 2 x 39 W T5 verlichting

- JBL e901 filter

- staafverwarming 200 W

- CO2 JBL Proflora m602

De bewoners (gezelschap):

- 25 x kardinaal tetra

- koppel diamantgourami

- 10 japonica garnalen

- x vuurgarnalen

- koppel appistogramma mac masteri

- 2 x L201

- 1 x L134

- 3 x corydora albino

- enkele porseleinslakken

- x helena slakken

De planten:

- java varen

- anubias nana

- cabomba

- belgisch groen

- ludwiga sp. mini super red

- rode ? lotus

- lagenndra meeboldi

- riccia

- vallisneria

- rotala rotundifolia

- cryptocoryne wendtii brown

- amazone kikkerbeet

- vlotvarentje

- mosbal

Hier zijn al wat foto's van de bewoners, een totaaltje komt nog...

De L-nummers:

IMG_5090_zps1s3qsk8d.jpg

IMG_5207_zpsdp6hai6u.jpg

IMG_5195_zps5ivc7yg5.jpg

IMG_5155_zpsunfhggkx.jpg

IMG_5126_zpscorlsip9.jpg

IMG_5068_zpsv1dril4v.jpg

De garnalen:

IMG_4781_zpseilryiko.jpg

IMG_4775_zpsf5oylyyj.jpg

IMG_5164_zpsg8vkn2m1.jpg

IMG_5168_zpspsgfdaci.jpg

IMG_5170_zps9nciwy1e.jpg

IMG_5150_zpsytycv3fz.jpg

Re: Viny's Cayman 110 plantenbak in wording

De appisto's:

b4480014-d485-4b7d-acd5-007e5672f535_zps7er5ye88.jpg

IMG_5240_zpsbzz1vuqs.jpg

IMG_5204_zpsnl509j64.jpg

IMG_5203_zpsqw5ypfpu.jpg

IMG_5154_zpskgdibpeu.jpg

IMG_5133_zpsnmm4tquk.jpg

IMG_5122_zpscshoa642.jpg

IMG_5119_zpsg0abux4h.jpg

IMG_5117_zps6h0rizty.jpg

IMG_5089_zpsxhjcccqo.jpg

IMG_5095_zpsdtqnbirm.jpg

De cory's:

IMG_5233_zpsopoyqhaa.jpg

IMG_5173_zpsyzmtayhq.jpg

De gourami's:

IMG_5177_zpstl6vuacg.jpg

IMG_5156_zpsvebum8qp.jpg

IMG_5078_zpsmc8efwlw.jpg

Een lotus blad in close-up:

IMG_5188_zpsvb4erffu.jpg

Een porseleinslak:

IMG_5129_zpsvg8ttx6x.jpg

Mooie vissen.
Ben benieuwd naar een totaaltje van je bak.

Even een mindere update ;(

We hebben de rechterkant gisteren heringericht met wat extra hout en enkele lava stenen. We merkten toen we bijna klaar waren dat de school kardinalen zich verschool in de linkerhoek (zie foto). We dachten toen dat het door stress ofzo kwam ? Maar jammergenoeg toen ik vanmorgen beneden kwam was er geen kardinaaltje meer te bespeuren... Ik heb 16 lijkjes gevonden maar waar de rest heen is ??? Ook het appistogramma vrouwtje werd dood verklaard tot ze daarnet toch plots voorbij zwom maar ook duidelijk een trek heeft gehad. Het eerste dat in me opkwam was nitriet, maar dat was het niet, hebben dan toch maar ververst voor de zekerheid.

Voor de herinrichting:
c2cd1d00-6cb2-4e8d-9de2-f68ccb0cc9bb_zpsen6aozts.jpg

De planten rechts verwijderd:
9a5c0ce3-ebc0-4d5f-a0c4-5a0724a6e8c7_zpspztwel1h.jpg

Een eerste opzet met stenen:
IMG_5292_zpshyi8wpzh.jpg

Het hout erop:
IMG_5294_zpsnuzo03bg.jpg

De kloof opgevuld met grind en hierna nog met filterzand overgoten:
IMG_5297_zpsdyjowwsi.jpg

En het voorlopig eindresultaat, in de kloof komt nog een bodembedekker en rechts ook nog wat extra planten:
b0db82dc-f9fe-4eba-9957-9babbb0375f2_zpselye7afe.jpg

Ook in het midden naaldgras neergeplant:
IMG_5328_zpsvnctw1lu.jpg

Het goede nieuws is dat de L-nummers er geen last van lijken te hebben:
IMG_5333_zpscyowh2fv.jpg

De oorzaak blijft voor ons een raadsel, de stukken hout hadden een nachtje geweekt op het terras, misschien hebben de katten van de buren hierin geplast... We weten het gewoon niet, ik wilde ook wat kool in de filter doen maar dat heb ik zo niet direct gevonden.

De kardinalen verscholen in een hoek:
ed6d79b8-c42b-4f25-a671-fb90bac3bff2_zpskmy3g50q.jpg

Balen Viny,lijkt toch wel op een acute vergiftiging door iets.

Seabait zei:
Balen Viny,lijkt toch wel op een acute vergiftiging door iets.

Daar dacht ik ook al aan vandaar dat ik eventueel kool in de filter wilde steken.
Hebben 1/3 ververst om in het geval dat, het "gif" verdunt zou zijn.

De bodem ziet/zag er niet slecht uit dus lijkt me geen probleem dus zou goed het hout of de lavastenen kunnen zijn bv

Toch ook nog goed nieuws, het vrouwtje apistgoramma was al een tijdje knalgeel en zat sinds 2 dagen veel in de leghol linksvoor in de bak, wat ons deed vermoeden dat ze wel eens eitjes zouden kunnen hebben... daarnet even geschenen met een zaklamp en bingo 😀

Toen ze eventjes het hol verliet kon ik snel een foto nemen, niet de beste kwaliteit maar toch:

6f14ff3e-3e1b-41ae-a9e0-6f1b635839ac_zpseoat0zqh.jpg

De eitjes hebben een roosachtige kleur.

We wilden ��n dezer dagen een schooltje koperzalmen toevoegen omdat de kardinalen jammergenoeg plots allemaal overleden waren, maar hier zullen we nog maar wat mee wachten.

Nu maar hopen dat wanneer ze uitkomen, ze niet opgegeten worden door de gourami's, ook zag ik 2 helena slakken achterin het leghol zitten, hopelijk blijven ze van de eitjes af. Zou het misschien helpen als ik de rgb led strip waarmee we zonsop en-ondergang nabootsen de hele nacht door laat branden op de laagste stand zodat ze haar kroost beter in de gaten kan houden ?

Het legsel is niets geworden, met Nieuwjaar nog eitjes van de corydora's gehad, maar jammergenoeg onbevrucht.

Vind het wel gek dat nu de school kardinalen weg is we plots eitjes hebben gehad, wilde eigenlijk een school koperzalmen in de bak introduceren maar twijfel of ik hier nu wel goed aan doe omdat de apisto's en de corydora's dan misschien niet meer zullen leggen.

Vandaag een school koperzalmen gekocht, zal morgen een foto plaatsen 🙂

Ook lijkt het erop dat de apistogramma's terug een nestje hebben want het vrouwtje zit al enkele dagen in een legbuis en ziet weer knalgeel.

Hallo vinyl

Welke apistogrammas zjjn dat precies ?

Gegroet.

couw1 zei:
Hallo vinyl

Welke apistogrammas zjjn dat precies ?

Gegroet.

Apistogramma macmasteri 🙂

Slaag er niet in om een mooi totaaltje te maken, foto's zijn onscherp.

Merk dat de planten die vanachter staan nogal de neiging hebben om naar het midden te groeien, ook wordt de rotala wallichi ondanks ik ijzer bijgeef niet rood ? Heb nog een reflector liggen misschien dat ik deze op de achterste lamp plaats in de hoop dat de achterste planten meer recht naar boven groeien.

Heb wel een foto van de drijfplanten die links op de oppervlakte drijven:
foto%201_zpsxdgi9oay.jpg

Zonet gevoederd en zie ik dat de apistogramma's een nestje hebben, de kleintjes zijn echt maar een 3 mm groot. Het vrouwtje jaagt alle vissen rondom de legbuis weg en zorgt dat ze bij elkaar blijven.

Kan ik nu best de rgb LED strip die ik gebruik om zonsopgang te simuleren gewoon aan laten op de laagste stand zodat ze wat zicht heeft op haar nestje, of beter niet ?

Goed nieuws, alle kleintjes zijn er nog 😀

Het vrouwtje heeft haar "zwerm" verplaatst naar de linkerhoek.
Ze zullen vanaf nu meerdere malen/dag gevoederd worden met gewoon droogvoer, microwormen en azijnaaltjes.

Ik ben blij dat ik de LED strip aan heb gelaten vannacht.

De kleintjes maken het goed:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=eaUh2NnAsXA[/video]

Prachtig om te zien! Wat is ze ijverig. Mooi ook hoe ze dat (?) koperzalmpje wegjaagt.

Bedankt, en inderdaad, ze jaagt de koperzalmen en de gourami's goed weg.

Normaal ververs ik iedere woensdag 1/3 water, gewoon vandaag ook doen of beter niet met de kleintjes ?

Met de kleintjes gaat alles goed, merk wel dat het er minder zijn dan in het begin.
Heb woensdag maar niet ververst omdat ik bang heb dat ik dan het nest verstoor.
Is het misschien een idee om gewoon nu tijdelijk dagelijks 3 emmers te verversen ?

Leuk joh! Mooi filmpje. Verstand heb ik er niet van, dus hoop dat iemand je vragen kan beantwoorden. Hoe gaat het in combinatie met je cory's?

Bedankt, de 3 cory's komen goed met ze overeen, zitten doorgaans toch heel de dag stil.
Zijn al heel oud, heb ze van iemand overgenomen.

De kleintjes heb ik sinds enkele dagen niet meer gezien, ik ga er dus van uit dat ze zijn opgepeuzeld...
Volgende keer ga ik proberen de kleintjes uit te vangen en in een apart aquarium op te kweken 😀

Goed en slecht nieuws :sorry:

Het goede is dat de dwergcichliden terug eitjes hebben, zou de kleintjes graag willen uitvangen en in m'n kweekbak zetten omdat ze anders na een week allemaal weg zijn vrees ik. Alleen kan ik de kweekbak momenteel nergens kwijt...

Het slechte is dat ik last heb van zweefvuil. Op iedere plant is een soort van stoflaagje te zien en ook de bodem is bezaaid. Hier heb ik nu al een 2-3 weken last van. In eerste instantie heb ik de buitenfilter proper gemaakt maar deze was niet echt vuil en hierdoor heeft het schoonmaken dus ook niet geholpen. Misschien moet ik eens denken aan een extra stromingspomp die het vuil dan richting de inlaat blaast ??

Heb je witte watten in het filter?

Nee, heb een standaard JBL e901 zonder watten.
Waar kan ik deze het beste steken, in de voorfilter ?

Een korte update :

Heb wat filterwatten in de buitenfilter gestoken en het zweefvuil is bijna volledig verdwenen 😀
Wel wat blauwalg ontdekt tussen de drijvende riccia :S

Maar zag ook het vrouwtje van de apistogramma's weer met enkele kleintjes zwemmen !

Overweeg om over te stappen naar easy led van aquatlantis, omdat ik de indruk heb dat ik te weinig licht heb.
Vooral de bodemplantjes vertonen een tekort en willen niet goed groeien.
Vraag me af of 1 easy led voldoende zou zijn omdat de bak toch 50 cm hoog is.

Ik heb de Dubia van 1 meter en met 2x39W heb je dan voldoende licht denk ik hoor. Is de stroming wel goed verder??
Kan zijn dat je net tekort komt door de hoogte.

Ik heb ook 2 x 39 w. Heb in de buitenfilter watten gestoken en een extra klein binnenfiltertje geplaatst met filterwatten en heb nu veel minder last van zweefvuil, wel blijft er veel vuil op de bodem liggen wat ik dan wekelijks afhevel.

Leuke video! Het lijkt op de video alsof alle vissen wel aan de beurt komen, maar ik kan me voorstellen dat ze meer om hun plek moeten vechten met zo'n tablet dan bij normaal voer. Merk je daar nog verschil in, dat bijvoorbeeld de sterksten hier duidelijk meer eten? Of is zo'n tablet zo groot dat altijd wel genoeg is voor iedereen?

Ja daar is wel wat van aan, de gourami's en dwergcichliden krijgen door de drukke koperzalmen minder de kans om ook een "graantje" mee te pikken. Misschien dat ik de volgende keer op 2 plekken een tabletje kleef, dan krijgen de andere vissen ook eens de kans 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan