Wat is er nieuw

Vipassana by DutchyNL82 (new scape)

• Onderwerp starter Onderwerp starter DutchyNL82
  • Startdatum Startdatum
D

DutchyNL82

Guest
Hallo allemaal!

Na mijn vakantie in Thailand heb ik wat inspiratie opgedaan.
Ik was 10 dagen omringd door dit mooie landschap:
5jl5.jpg

Ik wilde dit keer lavastenen gebruiken... Dus een hele berg ingekocht maar als het dan in je bak ligt moet je nog aardig wat fantasie gebruiken om te geloven dat het iets moois gaat worden haha

nq3q.jpg

Ik wilde nu groene bergen in plaats van kale rotsen... en heb gekozen om Lavastenen te bedekken met Mini Pelia. Dat is best een klus om dat op te binden!

4mlx.jpg

Zo zag het er na de setup uit.

yz9u.jpg

Ik heb wat stenen met Willow moss toegevoegd die er soms uit zien als een kerstboom met al die mooie belletjes!

8ved.png

zydu.png

Aan de linker kant komen (als het goed is) 2 mooie Flame Moss plukken omhoog die ik ook op steentjes is gebonden.

tujl.jpg

Zo ziet de bak er nu uit.

In het paadje in het midden is mininaaldgras gepland.
Er komt nog HC bij

8hcq.png

De zelfgemaakt lichtkap is een grote vooruitgang voor de plantengroei! Hij moet nog wel wit geschilderd worden.

j1n9.JPG

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Hij is nog lang niet af maar het begin is er en ik heb geen haast 😉

ziet er goed uit! :thumbs:

wat wil je er nog aan veranderen? bijna ''af'' is.

Dank je!

Ik wil het middenpaadje een zandpaadje maken.

Ik wil de hele bodem voor de rest bedekt hebben met HC.

En het flame mos moet nog groeien he

ok�, leuk 🙂

ja, groeit dat een beetje snel? als javamos of is dit zo'n langzame groeier?

hoe groot is het bakje? 50x35x30?

Dat is mooi man. doe je ook visjes en zoja welke?

Thanx voor de leuke reactie! 🙂

Het worden mini visjes.... Misschien een Rasbora soort. Kleine visjes behouden het landschap effect.

Het zijn allemaal wel langzame groeiers die ik heb. Maar flame moss kan toch wel aardig groeien hoor.

Ben vandaag weer aan het knutselen geweest:

Ben benieuwd of jullie dit een vooruitgang vinden!

Het zandpaadje!

0b8i.jpg

HC veldje gepland

3lbw.jpg

wat kleine steentje hier en daar door de bak

7686.JPG

Totaaltje VOOR & NA

8hcq.png

qlfj.png

En een paar leuke shots:

tfxi.jpg

96yk.png

Echt een h��l mooie bak!!

Ziet er goed uit. met dat flame mos.

Schitterend gedaan,mooi spul dat mini pelia!

Enig idee welke rasbora je wilt?

prachtig! 🙂
en soow, die hc kan bellen blazen zeg!

Ziet er erg goed uit. Komt ook bende licht uit die lichtkap zeg (die bovendien ook erg mooi strak is gemaakt).

Wat doe je voor de plantengroei en wat voor lampen heb je?

Ziet er heel mooi uit. Zandpaadje is ook goed gelukt.
Heel mooi. Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet als alles volgroeid is.

Wat een leuke reacties allemaal! Thanx 🙂

Ik zal proberen wat vragen te beantwoorden.

Ik zit sterk te denken aan rasbora brigittae.
4bb47ea1450c8.jpg

Als deze het naar hun zin hebben dan zijn ze erg mooi rood van kleur maar het zijn wel gevoelige kleine rakkers.

Dit is de binnenkant van mijn lampenkap. Gewoon een industrie balk van de bouwmarkt.
x72j.jpg

Qua TL balken heb ik een 865 en een 840. Had een tip gekregen en ben erg tevreden!

Voor de plantengroei gebruik ik DRAK plantenvoeding. Veel over gelezen en erg tevreden over!
Ik maak zelf stokoplossingen (lekker goedkoop) voor mijn P04, N03 en Kalium aan.
Vervang nu elke week de helf van het water en voeg direct DRAK toe en de volgende dag de rest.
Oh en natuurlijk C02!
Licht staat op 8 uur per dag.

De ervaring met de brigittae is dat ze wat hogere planten waarderen maar wie weet,zijn wel heel erg mooi en leuke visjes.

Toffe bak complimenten over de scape

Mooi visje inderdaad. Qua kleuren zal die er zeker uitspringen. Andere optie is wellicht een klein blijvende regenboogsoort.

Mooi man! Ik ben erg benieuwd hoe alles uiteindelijk gaat worden. Ik vind dat mos zo mooi! Ik kan me wel voorstellen dat dat op een gegeven moment een beetje vies wordt? Ik heb een tijdje flame moss gehad, maar daar ging allemal troep in zitten... Maar dat zal bij jou wel meevallen denk ik!

Ziet er erg leuk uit mocht ik nog een keer een bak moeten inrichten ga ik zeker kijken naar een soortgelijke inrichting 😀 erg mooi tot nu toe keep it up 😀

Bedankt voor alle leuke reacties!
Ja langzaam groeiende planten zijn gevoelig voor algen en rommel. Dus ik moet goed een balans houden! So far so good! Alleen heel klein beetje bruin alg.
En in de toekomst kunnen garnalen ook lekker schoonmaken!

Weer even een updatje! Gewoon.... omdat het kan :mrgreen:

Eerst wat ik gedaan heb:

Ik was niet zo tevreden over de drie rotsen met willow moss. En aangezien ik een sucker ben voor Fissidensjes heb ik een andere steen bekleed met Fissidens Fox. (rechts onderin.) het zal wat tijd nodig hebben om mooi te groeien maar tijd heb ik zat 🙂

5lk.JPG

Het HC gaat lekker:

v9nr.jpg

:?: VRAAG! :?: : Ik heb een klein beetje last van (ik denk) Staghorn Alg.... en een ander soort bruin fluffig iets wat lijkt op bruin alg.
Die bruin alg zal wel weer weg gaan. Maar die Staghorn is wat minder...
Ik haal dit van http://www.aquascaping-blog.com/
Wat is de oorzaak van de Staghorn alg?
Er zijn meerdere oorzaken voor staghorn alg:
Een ammoniumpiek, bijvoorbeeld door het omwoelen van het substraat;
te weinig watercirculatie;
slecht onderhoud (bijvoorbeeld een verstopte filter) ;
een substraat vol mulm en ander vuiligheid zitten.
Nu heb ik wel een klein filter er in hangen. Zou deze te weinig capaciteit hebben? Dat het daar door komt? :?:
Ik heb ook een kaamlaag (de dag na het verschonen van het water alweer). Die kaamlaag bestaat ook uit afval van de planten las ik....

Ik heb wel genoeg stroming. Er hangt een extra stromingspompje in. :d

t9yl.png

Nu weer leuke dingen:
De vooruitgang is ook leuk om te zien:
iz2l.jpg

8hcq.png

6w6j.png

En..... weer een nieuwe blubbles blubbles blubbles blubbles blubbles :smitten:

r27p.png

En deze week is het Japonica week! :d (klik op het plaatje voor vergroting :idea: Vooral bij de tweede :idea: )

oq3x.JPG

j5b3.png

mqv7.png

Wauw wat een bak en wat een foto's!! Om trots op te zijn hoor!

Mooie bak, staat er goed bij ook, bedankt voor de inspiratie!

60cm bakje zo te zien? Daar past zeker een schooltje brigittae in. Al doe je die wel een groot plezier met een flink bosje drijfplanten of anderszins planten aan het oppervlak.

~ Ivo

Bedankt voor de leuke reactie's!

Ja die kleine rakkers hebben indd wat meer beplanting nodig... lastige keuze hoor.

Hey Dutchy

Ziet er goed uit man!

Groeten
Gilles

Ziet er erg leuk uit hoor. Voor wat betreft de staghorn kan ik niets bedenken wat niet al in de quote staat.
Wellicht door het bezig zijn in de bak??
Mij lijkt de filter voldoende maar je moet even kijken voor hoeveel liter die geschikt is.

Hey Gilles! Thanx man, leuk om jou weer eens op een forum tegen te komen.

En de rest ook bedankt voor de complimenten 🙂

Ja ik ga in de decembermaand maar een kijken of ik een extern filter kan aanschaffen.

Dat ziet er mooi uit zeg. Moet je dat mos nou eigenlijk eens in de zoveel tijd weer opnieuw vastbinden of zal dat met alleen snoeien wel lukken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan