Wat is er nieuw

Virtueel aquascapen, binnenkort beschikbaar!

aquariadesigner

New member
Lid geworden
12 juni 2025
Leeftijd
26
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een nieuwe softwaretool waarmee je je eigen aquarium virtueel kunt inrichten. Je kunt het formaat van je bak instellen en daarna creatief aan de slag met de layout. Hout, stenen, planten, en nog een paar verrassende extra’s die ik binnenkort onthul 😉.

De officiële lancering staat gepland voor deze zomer, maar ik ben alvast op zoek naar een paar enthousiaste betatesters. Lijkt het je leuk om als één van de eersten mee te kijken of je feedback te geven? Stuur dan gerust een pb.,

Ik ben ook erg benieuwd wat jullie überhaupt van het idee vinden. Zou jij zo’n tool gebruiken? En waar zou jij zelf waarde in zien?

Groeten,
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Mij lijkt zo'n tool een leuk idee. Ik heb destijds geen goede kunnen vinden om een plan te maken voor mijn aquarium. Ik heb toen wel een plattegrond gemaakt op ware grootte.

Ben benieuwd.

lijkt me alleen vrij lastig als het om natuurproducten gaat zoals hout en stenen.
En om nu een net gekocht stuk spiderwood te gaan 3d scannen om virtueel te kunnen scapen lijkt me toch niet echt praktisch.

Maar ik ga dit zeker volgen.

Leuk initiatief, maar zoals gezegd, hoe ga je de stukken hout en stenen en ander decoratiemateriaal on zo’n tool verwerken? Is dat überhaupt mogelijk? Ik ben digibeet, dus weet ik totaal niet wat de mogelijkheden zijn.

leuk idee, zeker handig voor degene die pas met deze hobby starten.:thumbs:

In theorie zou je hout en stenen kunnen fotograferen bij een aantal aanzichten tegen een witte achtergrond met een meetlat erop en daar een 3D model van maken. Maar dat zou wel heel geavanceerd zijn.

Zowel de website als de applicatie zijn momenteel nog in de prototypefase. De website zal nog veranderen en de applicatie wordt op dit moment ontwikkeld.

De applicatie maakt gebruik van 3D-modellen, wat o.a. zorgt voor beter ruimtelijk inzicht, realistische weergave en interactieve mogelijkheden. We testen nog verschillende manieren om deze modellen zo goed mogelijk te krijgen.

Vanwege reglementen kunnen we geen linkjes naar de app plaatsen. Wil je het later testen? Stuur me dan een pb. Wanneer de applicatie er is, zal ik de techniek tot op zekere hoogte toelichten 🙂

Super tof idee!!! Ooit begonnen met een cd-tje van SERA waar je een aquarium kon opbouwen met de computer. Grappig en leerzaam destijds (>20 jaar geleden) ik houd me aanbevolen. Zou het graag testen 😊

Zowel de website als de applicatie zijn momenteel nog in de prototypefase. De website zal nog veranderen en de applicatie wordt op dit moment ontwikkeld.

De applicatie maakt gebruik van 3D-modellen, wat o.a. zorgt voor beter ruimtelijk inzicht, realistische weergave en interactieve mogelijkheden. We testen nog verschillende manieren om deze modellen zo goed mogelijk te krijgen.

Vanwege reglementen kunnen we geen linkjes naar de app plaatsen. Wil je het later testen? Stuur me dan een pb. Wanneer de applicatie er is, zal ik de techniek tot op zekere hoogte toelichten 🙂
Zoals anderen ook al vroegen, hoe ga je de hout en stenen als 3d model inladen?

Zoals anderen ook al vroegen, hoe ga je de hout en stenen als 3d model inladen?
We kunnen hier op dit moment nog geen uitgebreid antwoord op geven, omdat we nog volop aan het experimenteren zijn met verschillende technieken om 3D-modellen te integreren. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen, is dat het geen optie is om hout en stenen te fotograferen en die beelden direct in te laden als 3D-modellen, dat zou simpelweg te veel resources vereisen.

Wanneer we klaar zijn met het onderzoek zal ik de techniek delen waarmee we werken. We verwachten over enkele weken klaar te zijn met het onderzoek. Het resultaat zal gedeeld worden in dit topic.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan