Vis dood


Paulienxoxo

Well-known member
Lid geworden
19 juli 2020
Berichten
50
Leeftijd
23
Ik was mijn kamer aan het stofzuigen en vond een dode vis onder de kast waar mijn aquarium staat. Ik heb geen andere huisdieren die hiervoor gezorgd kunnen hebben, het enige waar ik aan kan denken is dat die er zelf uitgesprongen is. Het was een rouwtetra, deze zijn van nature wel heel actief en kunnen denk ik best springen als ze willen maar mijn vraag is of dat dit eigenlijk kan dat hij er zelf uit is gegaan. Moet ik mijn bokaal minder vol doen?
 
Als vissen uit het water springen doen ze dat omdat de omstandigheden slecht zijn, en sorry dat ik het zeg maar een bokaal is absoluut niet visvriendelijk, heb je er een filter inzitten?
 
Als vissen uit het water springen doen ze dat omdat de omstandigheden slecht zijn, en sorry dat ik het zeg maar een bokaal is absoluut niet visvriendelijk, heb je er een filter inzitten?
Met bokaal bedoelde ik aquarium sorry voor de verwarring. Het is een aquarium met verwarming planten filter etc. Het is zeker geen ronde bokaal, gewoon een rechthoekige van 60x30 ofzoiets, in ieder geval groot genoeg. Maar ik doe het aquarium bijna altijd tot het randje vol omdat het er dan beter uitziet dus ik denk dat dat ook wel een reden kan zijn. Mijn vissen zien er heel gelukkig uit en ik heb geen enkel probleem ondervonden nog niet met het aquarium. Ze krijgen genoeg eten, slakjes houden het wat proper en de vissen komen goed overeen met elkaar.
 
Heb je drijfplanten in je bak zitten, veel vissen voelen zich daar veiliger bij en voorkomt schrikgedrag waaronder ook springen een gevolg van kan zijn.
 
Heb je drijfplanten in je bak zitten, veel vissen voelen zich daar veiliger bij en voorkomt schrikgedrag waaronder ook springen een gevolg van kan zijn.
Neen die heb ik niet. Ik moet toch nog nieuwe plantjes gaan aanschaffen en een nieuwe rouwtetra kopen voor het schooltje dus ik zal er ineens een paar kopen. Bedankt voor de tip!
 
Hoe groot is het schooltje en heb je nog andere bewoners?
Ook naar foto's zijn we altijd zeer geïnteresseerd :foto::foto:
 
Hoe groot is het schooltje en heb je nog andere bewoners?
Ook naar foto's zijn we altijd zeer geïnteresseerd :foto::foto:
Het schooltje is nu nog maar met 4, had er origineel 5 om een klein schooltje te vormen en omdat ik ook geen overbevolkte aquarium wou. er zitten ook 5 neontetras, 3 corydoras en een iets van een 5 guppy’s. In het kleine bakje zit een baby guppy die ik een paar maanden geleden vond in het aquarium. Voorlopig zitten er alleen plastieken planten in want de echte heb ik er daarstraks uitgehaald met het verschonen omdat deze zo goed als helemaal opgevreten waren. Maar zuurstof krijgen ze sws door een fonteintje aan de filter.
 

Bijlagen

  • 886E6197-DD98-4632-8F6B-4EF32D7F4FB3.jpeg
    886E6197-DD98-4632-8F6B-4EF32D7F4FB3.jpeg
    381 KB · Weergaven: 131
  • 23BDE799-5369-4F96-9A0F-31E8B541F867.jpeg
    23BDE799-5369-4F96-9A0F-31E8B541F867.jpeg
    159.3 KB · Weergaven: 146
  • 95F50726-5A03-4B6B-A619-0888A7464E87.jpeg
    95F50726-5A03-4B6B-A619-0888A7464E87.jpeg
    211.5 KB · Weergaven: 129
  • C5091E6E-E01E-4A40-BCDA-9542AAC65CB9.jpeg
    C5091E6E-E01E-4A40-BCDA-9542AAC65CB9.jpeg
    211.4 KB · Weergaven: 139
  • F03DFE19-E8D6-49C5-9F80-BAB97C62EC28.jpeg
    F03DFE19-E8D6-49C5-9F80-BAB97C62EC28.jpeg
    180 KB · Weergaven: 144
Het schooltje is nu nog maar met 4, had er origineel 5 om een klein schooltje te vormen en omdat ik ook geen overbevolkte aquarium wou. er zitten ook 5 neontetras, 3 corydoras en een iets van een 5 guppy’s. In het kleine bakje zit een baby guppy die ik een paar maanden geleden vond in het aquarium. Voorlopig zitten er alleen plastieken planten in want de echte heb ik er daarstraks uitgehaald met het verschonen omdat deze zo goed als helemaal opgevreten waren. Maar zuurstof krijgen ze sws door een fonteintje aan de filter.
De verwarming en filter zitten aan de linkerkant van het aquarium maar zijn niet te zien op de foto (om verwarring te voorkomen). Ook weet ik dat ik nog geen super ervaren persoon ben sinds ik dit bakje nog maar een paar maanden heb en tips zijn welkom!
 
Eigenlijk is een schooltje van de Gymnocorymbus ternetzi (rouwtetra) best aan de krappe kant, maar de bak met deze aantal vissen ook, mede gezien je er best veel ornamenten en steen in hebt wat zwemruimte en liters aan water inneemt.
 
Ik weet niet wat je water ververs beleid is, maar ik zou voor nu een 50% wekelijks willen voortellen.
Kan je ook je waterwaarden meten?
 
Eigenlijk is een schooltje van de Gymnocorymbus ternetzi (rouwtetra) best aan de krappe kant, maar de bak met deze aantal vissen ook, mede gezien je er best veel ornamenten en steen in hebt wat zwemruimte en liters aan water inneemt.
Oh ik dacht dat ornamenten juist leuk waren voor de vissen. Ik kan er heus wel wat uithalen hoor voor extra zwemruimte. Een schooltje is 5 dus ik ging het minimum nemen want zoals je zegt heb ik anders te weinig ruimte.
 
Ik weet niet wat je water ververs beleid is, maar ik zou voor nu een 50% wekelijks willen voortellen.
Kan je ook je waterwaarden meten?
Ik doe wekelijks of twee wekelijks ongeveer 40%-50%. Nu ik slakjes en corydoras heb wordt het aquarium veel minder vuil dan vroeger. Ook wordt de filter regelmatig proper gemaakt. De waterwaarden kan ik momenteel niet meten omdat ik nu weer een week naar mijn moeder ben (mijn vader geeft de vissen eten).
 
Veelal zijn ornamenten leuk voor ons, maar er zijn wel dieren welke daar gebruik van maken in de vorm van een hol of om te schuilen bij een gevoel van een angst.
 
Een filter schoonmaken is meestal een slecht plan, doe dit pas als je de flow ziet afnemen, daar zit namelijk een groot deel van je bacterien in welke je planten nodig hebben en er voor zorgen dat de ammonium en nitriet worden afgebroken en worden omgezet naar nuttige stoffen en juist ook vervuiling afbreken.
 
Waarom begint ongeacht de vraag ieder topic met je zult je vissen slecht verzorgen of, je hebt te veel vissen in je bak.

Als je een aquarium hebt zonder deksel / lichtkap kan er weleens een domme vis uitspringen.
Vooral vissen die aan het oppervlak zwemmen hebben hier een handje van (bv bijlzalmpjes)

Wil je dat voorkomen zet er een deksel op of vul je aquarium tot 7 - 10 cm onder de rand. Afhankelijk van het maat vissen).
 
Laatst bewerkt:
Een aquarium moet op een gegeven moment een stabiliteit in bacterien en waterwaarden gaan krijgen, dat krijg je alleen door wekelijks gestructureerd onderhoud en water wissels, dus..... wekelijks.
 
Veelal zijn ornamenten leuk voor ons, maar er zijn wel dieren welke daar gebruik van maken in de vorm van een hol of om te schuilen bij een gevoel van een angst.
Ja mijn rouwtetras zitten graag in de grote steen overdag. Ze zwemmen bij mij vooral snachts rond (ik denk vanwege dat hun natuurlijke habitat ook donker is). De sushi bar en de andere steen kan ik er wel uithalen want daar zitten toch niet echt andere vissen in behalve soms een neontetra.
 
Wat grappig dat je zelfs voor de apart gezette babygup decoratie voorzien hebt. :DD

Is er een reden dat de bak geen deksel heeft? Springen is (zoals je al merkte) nooit 100% uitgesloten. Als je aan een plexiglas plaat o.i.d. kunt komen, kun je evt zelf iets erop fabriceren. (y)
 
Wat grappig dat je zelfs voor de apart gezette babygup decoratie voorzien hebt. :DD

Is er een reden dat de bak geen deksel heeft? Springen is (zoals je al merkte) nooit 100% uitgesloten. Als je aan een plexiglas plaat o.i.d. kunt komen, kun je evt zelf iets erop fabriceren. (y)
Er is niet echt een reden dat het geen deksel heeft. Het is gewoon zo gekocht, het kwam niet met een deksel, goedkope bak denk ik. Ik heb er nooit echt aan gedacht een deksel te kopen/maken omdat ik niet wist dat vissen überhaupt er zouden kunnen uitspringen (dacht dat ze iets slimmer waren). Ik denk dat het inderdaad een goed idee is als ik is een plaat koop ofzo voor erop.
 
Laat ik beginnen om te zeggen dat je al goed bezig bent en niet alles hoeft meteen perfect te zijn .
Elke dag leer je weer nieuwe dingen ,soms met vallen en opstaan ,dat is juist het leuke ervan .
Als je vragen hebt stel ze gerust op dit forum en veel plezier met je aquarium .
 
Laatst bewerkt:
Heb je er wel een lamp opzitten? Of de foto's lijken wat donker, vanwege de planten
 
Waarom begint ongeacht de vraag ieder topic met je zult je vissen slecht verzorgen of, je hebt te veel vissen in je bak.
Helemaal mee eens.
Een vraag wordt niet zelden aangegrepen om een TS eens flink de oren te wassen.

Ik heb ook een open bakje staan en ook met rouwtetra's als postnatale aborteurs voor mijn guppen.
In de loop der jaren is er nooit eentje uitgesprongen.
Tenzij ze, zoals al gemeld, ze bang zijn of schrikken.
Bijvoorbeeld tijdens uitvangen.

Het zijn levendige visjes die echter, zoals je al meldde ook graag ergens wegkruipen.
Als je zorgt voor goede "bebossing" met planten die tot de oppervlakte groeien denk ik niet dat het nog eens zal gebeuren.
Ik heb in een hoek een grote bos Cabomba staan met daarnaast een eikenbladvaren waarvan de stengels/bladeren langs het wateroppervlak groeien.
Een daar zit er eigenlijk altijd wel eentje tussen, onder of boven.
Zo af en toe schieten ze er tussenuit om eten te pakken of een soortgenoot te laten zien dat hij niet gewenst is op die plek.
(Twee centimeter verderop mag wel, maar op dat andere plekje... No way. :-D )
Maar meesttijds hangen ze wat rond in een beschut plekje.
Ik heb een "hunnebedje" gebouwd van een paar stenen en daar zit er altijd wel eentje onder.
Zorg je voor deze schuilmogelijkheden dan ben ik er bijna zeker van dat je geen uitspringers meer zult hebben.
Ze onthouden waar de schuilplaatsen zijn en zullen bij schrikken gelijk daarheen schieten in plaats van naar boven.

In een bakje van het formaat hebben ze het best naar hun zin.
Een groepje van 1 mannetje en 3 vrouwtjes doet het al jaren prima bij mij.
Kan je er meer kwijt?
Prima.
Maar mijn ervaring leert dat het niet noodzakelijk is.

Hoop dat je wat kunt met deze info
 

Terug
Bovenaan