Wat is er nieuw

Vis gaat dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Reingoos
  • Startdatum Startdatum
R

Reingoos

Guest
Jongens ben benieuwd ben net 6 baby corydoras aangeschaft doen het allemaal top maar eentje geeft nu de geest. Kan gebeuren maar heb al jaren geen dode vis meer gehad. Wie zit hier welke kwaal hij heeft?

Visbestand:

30x Crystal red garnalen
20x vuurgarnaal
2x waaierhandgarnaal
2x ancistrus lemon algeneter (6cm)
10x afrikaanse blauwoogjes
6x corydoras juli

Zwaarbeplant aquarium/scape
aquarium: 160 liter open bak (100x40x40)
Filter Oase Biomaster 250 thermo (900l/h)

stromingspomp 600l/h
Licht: 1x 78cm led van tetra (3strips)

9 uur per dag 6000 kelvin 24,5 watt

Temparatuur 24 graden.
Planten voeding: Colombo bemesting en extra ijzer
Co2 (dennerle met ladder: 60b/m)

Bodem: aquasoil amazonia 2

Wekelijkse waterverversing van 40 liter.
Voorfilter ongv. 1x per maand (als stroming afneemt)
Achterfilter indien nodig

Waterwaardes :
PH: 6.8
KH: 3

Rest niet gemeten

Bijlagen

• IMG_3676.MOV
    20 MB
Heb je het transportwater waar ze inzaten ook in je bak gedaan ? en heb je nadat je ze losliet over kool gefilterd?
Reden waarom ik dit vraag: corydoras laten een giftig stresshormoon vrij bij stress (en een verhuizing is uitermate stressvol) als signaal naar de rest van de groep dat er gevaar is. Er is 1 nadeel daarvan: ze gaan zelf dood aan dat giftig stresshormoon.

Anyway: 24 uur over actieve kool filteren of 24 uur je uv aan

Dank voor je info. Nog niet gehoord dat ze dat doen. Ja wel wat water ingekomen, ik filter niet over kool en geen uv dus wordt lastig. Heb hem even opgevangen lijkt wel alsof het zn evenwichtsorgaan is. Beetje zoals een goudvis vroeger als ze teveel lucht binnenkregen

Dank voor je info. Nog niet gehoord dat ze dat doen. Ja wel wat water ingekomen, ik filter niet over kool en geen uv dus wordt lastig. Heb hem even opgevangen lijkt wel alsof het zn evenwichtsorgaan is. Beetje zoals een goudvis vroeger als ze teveel lucht binnenkregen
Ja die vis gaat het niet redden, en er zijn maar weinig mensen bekend met het feit over dat giftig stresshormoon (ik wist het eerst ook niet en daardoor een ruime 100 sterbai's verloren, totdat een klant mij dat vertelde, sindsdien geen dode sterbai's meer)

Heb je het transportwater waar ze inzaten ook in je bak gedaan ? en heb je nadat je ze losliet over kool gefilterd?
Reden waarom ik dit vraag: corydoras laten een giftig stresshormoon vrij bij stress (en een verhuizing is uitermate stressvol) als signaal naar de rest van de groep dat er gevaar is. Er is 1 nadeel daarvan: ze gaan zelf dood aan dat giftig stresshormoon.

Anyway: 24 uur over actieve kool filteren of 24 uur je uv aan
Er bestaat een kans dat ze dit hormoon loslaten. Het is niet gezegd dat dit altijd gebeurd. Ik heb nog nooit een corydoras verloren op deze manier.

Er is veel onderzoek naar gedaan in de wetenschap, en bij stress laten ze dat gif altijd los
Waarom gaan ze er niet altijd aan dood dan? Zonder over kool te filteren of een uv lamp te gebruiken?

Ik denk dat als het gebeurd, het eerder een probleem is tijdens het transport. In het kleine zakje met een beetje water, kan ik me voorstellen dat er teveel gif is en een vis eraan bezwijkt. Eenmaal in het aquarium moet er wel heel veel gif vrijkomen wil de concentratie dusdanig hoog zijn om er dan nog aan te bezwijken.
Ik heb menig groepje cory's zonder problemen getransporteerd, dus mijn ervaring is anders.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom gaan ze er niet altijd aan dood dan? Zonder over kool te filteren of een uv lamp te gebruiken?

Ik denk dat als het gebeurd, het eerder een probleem is tijdens het transport. In het kleine zakje met een beetje water, kan ik me voorstellen dat er teveel gif is en een vis eraan bezwijkt. Eenmaal in het aquarium moet er wel heel veel gif vrijkomen wil de concentratie dusdanig hoog zijn om er dan nog aan te bezwijken.
Ik heb menig groepje cory's zonder problemen getransporteerd, dus mijn ervaring is anders.
Mensen relateren dode vissen niet direct aan dat gif omdat ze het niet weten, dus de redenatie waarom ze er niet dood aan gaan, gaat niet op, omdat je enkel van je eigen ervaring kan spreken, ik heb een groot klantenbestand en al menig keer kwam dit onderwerp te sprake (ook bij winkels die onverklaarbaar dode cory's hadden) en telken male bleek dat als ze het anders gingen aanpakken, er geen dode vissen meer waren

Mensen relateren dode vissen niet direct aan dat gif omdat ze het niet weten, dus de redenatie waarom ze er niet dood aan gaan, gaat niet op, omdat je enkel van je eigen ervaring kan spreken, ik heb een groot klantenbestand en al menig keer kwam dit onderwerp te sprake (ook bij winkels die onverklaarbaar dode cory's hadden) en telken male bleek dat als ze het anders gingen aanpakken, er geen dode vissen meer waren
Volgens mij bedoelt Huipie dat ie diverse cory's vervoerd heeft en niet over kool/UV gefilterd heeft, maar dat ze het gewoon overleefd hebben. Dus wel stresshormoon/gif maar geen dode vissen.

Volgens mij bedoelt Huipie dat ie diverse cory's vervoerd heeft en niet over kool/UV gefilterd heeft, maar dat ze het gewoon overleefd hebben. Dus wel stresshormoon/gif maar geen dode vissen.
Klopt, maar ik ben er niet van overtuigd dat ze altijd gif loslaten, maar alleen bij extreme stress. Het is ook niet aan te tonen, dus blijft het gis werk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan