Wat is er nieuw

vis, garnaal of toch allebei

• Onderwerp starter Onderwerp starter Carl1909
  • Startdatum Startdatum
C

Carl1909

Guest
Goedemorgen,

Ik heb nu een maand of 8 een juwel rekord 600 met onderstaand bestand, maar twijfel momenteel of dat ik mijn vissenbestand ietwat ga veranderen of dat ik voor een garnalenbakje ga.

Ik heb hier via de zoekfunctie al een hoop opgezocht, maar zoek toch nog wat advies.
Er zijn 3 opties:
1. ik vervang mijn schoolvisjes en eventueel een vervanging/toevoeging van de ringbandsnoekjes.
2. ik vervang mijn bestand compleet en maak er een garnalenbakje van.
3. ik voeg garnaaltjes toe bij de japonica's en corydoras en haal mn vissen eruit, een combi van wat ik nu heb dus.

Ik neig naar de laatste optie, zoals ik gelezen heb kunnen de cory's en japonica's gewoon bij de garnaaltjes. Dan de indeling vd bak nog even zo maken dat het een mooie volle bak vol verstopplekjes wordt.
Op dit moment heb ik als bodem het fijne zwarte zand vd Hornbach, erg mooi en ook fijn voor de cory's, maar is het ook de juiste bodem voor de garnaaltjes of moet ik nog iets toevoegen?

Op dit moment heb ik de standaard binnenfilter van juwel, moet ik hier nog een panty of zo omheen doen zodat de garnaaltjes niet in de filter zwemmen?
Verder sta ik open voor alle adviezen.
Ik heb dit bericht hier geplaatst omdat ik toch wat wil leren over het houden van garnalen.
Ik lees ook dat er een groot verschil is in de soorten garnalen en gradaties, wat adviseren jullie mij en met welke hoeveelheid zou ik moeten starten?

Alvast bedankt,

Carl

Je zou prima een groep vuurgarnalen (10-15) met je huidige bestand kunnen combineren bv.

Ik ben het met John een maar zorg voor voldoende schuilplekken voor de jongen.

Bedankt voor de adviezen.

Mocht ik het huidige bestand aanvullen met garnaaltjes zal ik het schooltje paracheirodon moeten uitbreiden, vh schooltje waarmee ik gestart ben zijn er nu nog maar 8 over of ik zoek iemand die ze over wil nemen net als het laatste ringbandsnoekje wat ik nog heb.
Dat wil dan wel zeggen dat alle vissen en garnalen die ik dan in mn bak heb zich in de onderlaag bevinden op het schooltje na.
Ik ga deze week de vissen met het water waar ze nu in zitten tijdelijk overzetten naar een iets kleinere bak, zodat ik mn aquarium op mn gemak opnieuw in kan richten met voldoende schuilplaatsen.
Ook kan ik zo daarna het aquarium weer in gebruik nemen zonder dat hij opnieuw ingedraaid hoeft te worden.

Voor de garnalen twijfel ik nu tussen:
- red sakura
- davidi orange
- davidi blue fairy
- red fire

Allemaal neocaridina dus, om te starten met garnalen lijkt dit me de meest veilige keuze.

Gr. Carl

Ik heb inmiddels enkele vissen te ruil aangeboden hier en ga binnenkort mn bakje anders indelen.
Welke van bovenstaande garnalen raden jullie mij aan en welke belangrijke aanpassingen moet ik doen aan mijn aquarium en/of indeling?

De neocaridina davidi red sakura
De neocaridina davidi orange
De neocaridina davidi blue fairy
De neocaridina davidi red fire

Zelf zou ik gewoon kiezen voor wat jij de mooiste vind. Let ook op wat mooi bij de bodem staat.

Even grof ingedeeld, je hebt een aantal kleuren, rood geel oranje wit blauw bruin zwart etc.

Daarin heb je verschillende stromen

Fire, sakura, rilli, etc.
En verschillende gradaties, low grade medium en high grade

De fire=vuur garnalen zijn de goedkoopste en heb je van weinig kleur tot een diepe mooie rode oranje of andere kleur. Waarbij bij de high grade ook de pootjes zijn mee gekleurd.

De sakura garnalen worden algemeen de garnalen genoemd met een backstripe.
Bij de rode is deze roze, bij de gele is deze fluorgeel, in elk geval erg opvallend.

De rilli garnalen zijn half gekluerd met stukjes doorzichtige gelei kleur.

Wil je voor kwaliteit gaan en deze behouden! dan zul je met het kweken moeten blijven uitselectere. Dat wil zeggen de mooie laten zitten en de minder mooie eruit halen.

Let wel op, mannetjes zijn bijna altijd minder mooi en kleiner dan de vrouwtjes. Dat je dus dalijk niet alleen nog maar met de vrouwtjes blijft zitten.

Kortom, kijk wat je wil, wat je mooi vind en wat je portemonnee zegt, want er is nogal wat prijsverschil.

Succes en veel plezier!

Sanneke,
Ik kan het mis hebben natuurlijk maar een gele Sakura ken ik nog niet. Die met een gele streep worden toch niet per definitie een Sakura genoemd? Volgens mij zijn de kenmerken van een echte Sakura juist de gekleurde poten en de goede dekking van de garnaal. Volgens mij zijn er ook Rode Sakura s te koop die die neonstreep niet hebben als ik me niet vergis. De mijne hebben die neon streep niet in ieder geval maar wel de diepe kleur en de rode pootjes.
Nou moet ik wel zeggen dat je voor garnalen vaak veel verschillende benamingen tegenkomt hoor 😉.

Ik twijfel nu tussen de red sakura en de blue fairy, ik kijk even bij de kweker hoe mooi de kleur is en zal dan pas beslissen.
De blue fairy is een euro per stuk goedkoper, dus voor het prijsverschil hoef ik het niet te doen.
Het gaat mij om de mooiste garnalen, nu snel mn aquarium opnieuw inrichten.
Kijk even bij "aangeboden" allemaal mocht je interesse hebben wat vissen over te nemen.

Gr. Carl

houd wel goed rekening met (zoals al eerder aangegeven) met de inrichting van je bak, heb je donkere inrichting dan zullen blue fairy s daarin wegvallen bijvoorbeeld.

@John, het klopt idd wat je zegt, de gele met neonstreep wordt geen sakura genoemd. En ook de sakura heb idd weer in low grade en high grade met daarin het verschil met wel of geen geverfde pootjes.

Het is zo lastig al die benamingen, de beschrijving was misschien iets TE grof ingedeeld door mij.

Verschillende websites gebruiken volgens mij ook verschillende namen voor de zelfde garnaal.

Ik hoop dit eens verder uit te zoeken hoe het nu precies zit met die namen. Dan zal ik er nog op terugkomen wat ik waar ben tegengekomen. Ga er eens een excel sheed van maken.

Ik heb ook vrouwtjes vuurgarnalen met een fluorroze rugstreep, maar dit zijn absoluut geen sakura's. Dus een garnaal met een rugstreep is ook niet per definitie een sakura.

Gisteren mn bak zo goed als gereedgemaakt voor de nieuwe bewoners.
Morgen nog wat extra plantjes en schuilplaatsen halen en dan is de bak er klaar voor.
Morgenavond haal ik 10 x red sakura op, ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
Aangezien er nog geen interesse was voor mn vissen, laat ik ze nog lekker rondzwemmen tot er iemand is die een aanvulling zoekt op zijn huidige vissenbestand.
Het gaat om 1 ringbandsnoekje en 6 diamant tetra's en wat guppen.

Let er wel op dat je de plantjes goed spoelt i.v.m. eventueel mogelijke slakkengif.
Meestal worden planten voor een garnalen bak 1 a 2 dagen gespoeld voor dat ze de bak in gaan, het zou zonde zijn als je binnen een paar uur je garnalen verliest.

Ik zou daarom de planten in een garnalenbak eerst een paar dagen weken in een emmer water. Ik doe dat meestal al zo n 4-5 dagen en ververs dan dagelijks dat water.
Misschien is het voldoende maar zelf vindt ik 1-2 dagen wat kort en neem liever geen risico 😉.

Dank jullie voor de tips, had ik niet aan gedacht.
Maar ik begrijp het volgens mij niet helemaal.
Is het nu de bedoeling ze een dag of 4-5 te weken in een emmer water John en dan regelmatig water te verversen.
Ik haal de planten niet bij een groothandelaar waar ze in kweekbakken staan, maar bij iemand die thuis een hoop aquariumstellingen heeft staan en de planten al bij de vissen en garnalen heeft staan.
Is het dan nog steeds nodig?

Als je ze bij een andere hobbyist uit de bak krijgt is het natuurlijk niet nodig. Ga er in ieder geval niet vanuit dat hij zijn planten behandeld met slakkengif.

Dat is inderdaad een heel ander verhaal deze kan je gewoon schoonspoelen en plaatsen.

dan is het idd niet nodig, mocht je ze wel bij een dierenwinkel zoals petsplace bijvoorbeeld vandaan halen, dan moet je de planten losmaken van de bakjes die eronder zitten. ook dat wol enzo eraf.
dan 5 dagen in een emmer laten zitten en het water van die emmer 1-2x per dag te verversen. hierdoor zal het slakkengif wat op de planten zit eraf weken. doe je dit niet dan vind je binnen een paar uur/dag een bak vol dode garnalen.

edit: heb dat zelf mogen ervaren 🙁

Ai, erg vervelend.
Bedankt voor de tips, zal het voor de zekerheid toch nog navragen.
Ben benieuwd hoe de sakura's het gaan doen en of ze gaan zorgen voor nakomelingen.

Nee, als de planten al in een ander aquarium hebben gestaan dan is het weken duidelijk niet nodig want dan zal er geen gif meer op zitten.
Ik doelde op nieuwe planten die uit de winkel komen 😉.

Gisteravond nadat ik de red sakura's en wat plantjes had gehaald, meteen aan de slag gegaan met het snoeien en inrichten van de bak.
Ze hebben nu voldoende schuilplaatsen en zijn de bak al goed aan het verkennen.
Ze zijn lekker actief en mn andere vissen laten nu ook natuurlijker gedrag gedrag zien.
Nu mn bak wat voller beplant is, merk ik dat de vissen (vooral de diamant tetra's, maar ook zeker de corydoras) wat meer gaan scholen.
Ik zal binnenkort eens wat foto's maken en uitzoeken hoe ik die hier kan posten.

Leuk hoor! Ben benieuwd naar de foto's!
En dat je andere visjes wat meer gaan scholen, kan tijdelijk zijn.
Bij stress, in dit geval door een verandering in de bak, gaan vissen vaker een paar dagen wt meer samenscholen voor de veiligheid.

Hoelang duurt het meestal voordat de garnalen eitjes gaan krijgen wanneer ze overgaan van bak?
Ik kan me voorstellen dat ze even bij moeten komen vd stress van het verhuizen.
Helaas hebben ze het niet allemaal overleefd, oorzaak is bij mij onbekend.
Het kan zijn dat er 1-2 al wat zwak waren of dat ze toch een prooi zijn geworden van een vis, of misschien gewoon stress.
De 7 die het wel overleefd hebben zien er sterk uit, zijn ook erg actief.
Ik hoop nu snel op een of meer eidragende garnalen dat het aantal weer wat op loopt.

moeilijk te zeggen, ligt er aan hoe oud de garnalen zijn en hoe snel ze zicht thuis voelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan