vis heeft rare plek


B

brianovitch

Guest
hallo, mijn sluierdanio ziet er op het moment als volgt uit;1fmHz_6rOeZrDGdJ0zpp8IE9Z39fua5O.jpeg
hij is dus dikker als normaal, hij zwemt raar ( wat duid op iets aan de zwemblaas) en heeft een rare rode plek aan beide kanten. aan 1 kant veel erger en lijkt het ontstoken met een wit plekje erin.
wat is het?
is het besmettelijk?
wat kan ik er aan doen?
 
niemand die hier verstand van heeft? zn huid lijkt opengebarsten en er komt een rode plek onder vandaan. hij is ook dikker en zwemt een beetje waggelend. het lijkt op buikwaterzucht maar weet het niet zeker. is dit wat hij heeft besmettelijk en is het te genezen?
 
Moeilijk te zien op de foto, wat meer info zou iets makkelijker zijn.
Je bakmaat, medebewoners enz.
Het kan ook een wond zijn door een gevecht, de foto is veel te onduidelijk om er iets zinnigs over te zeggen!
 
bij buikwaterzucht staan de schubben uit elkaar als een dennenappel. Dit lijkt me meer een infectie/schimmel/parasiet? Maar idd moeilijk om zo te beoordelen, is echt niet goed te zien op de foto.
 
okee, zal morgen na het werk even een duidelijkere foto proberen te maken, gevecht lijkt mij onwaarschijnlijk omdat het aan twee kanten is..alleen aan een kant erger. ook is hij opgezwollen, zie alleen geen dennenappel vorm. preventief een kuurtje esha2000 er in? geloof dat dat alleen niet wenselijk is voorr de andere vissen..
 
Probeer de vis uit te vangen en apart te zetten voor nu, en vertel ook je bakmaat, de medebewoners, hoe vaak je ververs en hoeveel, en idd een betere foto ;)
 
Hij zit apart(grote extra beluchte kweekbak, heb helaas niets anders)
medebewoners:

-1 rugzwemmer
-2x otocinclus ja
-2x normale danio en 1x sluier
-2x corydora sterbai
-1 neon tetra
-1 kersenbuik man
-1 platy variant vrouw
-1 koppel zwaardragers
-1 koppel guppen
-2x vijfstreepbarbeel
-1 dwerggourami

elke week word er 20% ververst

betere foto's?:

YU1augnhSShscRUkY5V5i-ng_4P5Mk-d.jpeg

YU1augnhSShscRUkY5V5i-ng_4P5Mk-d.jpeg


bakmaat 80x30x40 LxBxH
 
Hoe groot is die kweekbak dan?
Je hebt er aardig wat vis in zitten, en misschien ligt daar het probleem
Als jij op de foto's die je stuurt de aandoening kan zien heb je echt super ogen, ik kan het niet goed zien tenzij je er een loep bij levert! :D
Iets groter graag met goed de aandoening in beeld ;)
 
astrid j zei:
Hoe groot is die kweekbak dan?
Je hebt er aardig wat vis in zitten, en misschien ligt daar het probleem
Als jij op de foto's die je stuurt de aandoening kan zien heb je echt super ogen, ik kan het niet goed zien tenzij je er een loep bij levert! :D
Iets groter graag met goed de aandoening in beeld ;)

helpt het misschien als je de afbeelding opent en dan in zoomt?je kan ze gewoon aanklikken heah :petjeaf: , krijg je hem zowat volledig scherm. ik hoopte dat die 2e behoorlijk duidelijk was ;) het is zo'n bevalbakje voor een guppie. Ben er geen fan van...

Hij zwemt al niet meer zo raar dus het lijkt er voorlopig op dat het vooruit gaat...ook die rare witte plek in dat rode gedeelte is weg. hou mijn vingers gekruist dat hij er zo doorheen komt :rolleyes:
 
Ja, ik heb het gezien, en het ziet er lelijk uit.
Ik denk dat het een bacteriele infectie is, waarschijnlijk door slechte waterwaardes opgelopen.Zoveel vis in een kweekbakje waar ze allen in ontlasten, kan zeer gevaarlijk zijn voor alle vissen door ammonial, nitriet, en fosfaat.
Dit kan je niet met blote oog zien, maar het zit wel in het water, en aangezien je zoveel vis in een klein kweekbakje habt denk ik dat daar het probleem ligt.
Behandelen in zo'n bakkie is nog slechter, dus zou ik toch een grotere bak gaan kopen, filter erin, ( zit hier denk ik ook niet in) want zo ben je de vissen aan het ziek maken.
Deze vis is er slecht aan toe, ik zou hem dood maken , en voor de overige vissen een nieuwe bak kopen .
 
astrid j zei:
Ja, ik heb het gezien, en het ziet er lelijk uit.
Ik denk dat het een bacteriele infectie is, waarschijnlijk door slechte waterwaardes opgelopen.Zoveel vis in een kweekbakje waar ze allen in ontlasten, kan zeer gevaarlijk zijn voor alle vissen door ammonial, nitriet, en fosfaat.
Dit kan je niet met blote oog zien, maar het zit wel in het water, en aangezien je zoveel vis in een klein kweekbakje habt denk ik dat daar het probleem ligt.
Behandelen in zo'n bakkie is nog slechter, dus zou ik toch een grotere bak gaan kopen, filter erin, ( zit hier denk ik ook niet in) want zo ben je de vissen aan het ziek maken.
Deze vis is er slecht aan toe, ik zou hem dood maken , en voor de overige vissen een nieuwe bak kopen .

Alleen de Danio zit in dit bakje!(zie foto's) :sorry:
sorry voor het verkeerde idee! ze zitten echt niet allemaal in een bakje vak 5 � 10Liter, dit is dierenmishandeling. De overige vissen zitten in een bak van 80x40x30 met een intern filter. Ook het water wordt elke week 20% ververst. Hiernaast krijgen ze 3x in de week levend voer en af en toe geblancheerde groenten(meestal sla). dus zo slecht hebben ze het niet(wil niet het idee cre�ren dat ik ze mishandel in een kweekbakje!)
De rest van de vis zit in het grote aquarium, vermeldde dit omdat de vraag van medebewoners gesteld werd ;)

is afmaken echt de enige optie? het gaat juist beter met hem/haar..
 
HA, dat is andere koek, ik begreep het niet helemaal.
Tja,ik denk aan een behoorlijke infectie.
Bactifec zou nog kunnen helpen, maar hij heeft het aan 2 kanten.
Ik zou zelf het dier uit zijn lijden halen met 2 zulke wonden, ik ben bang dat het diertje het wel moeilijk heeft.
Hou de rest van je vissen goed in de gaten op dezelfde wonden, maar om deze nog te redden, ik weet het niet :rolleyes:
Soms kan je beter het leven beeindigen, het ziet er echt uit als een diepe akelige wond, en dat aan beide kanten.
 
astrid j zei:
HA, dat is andere koek, ik begreep het niet helemaal.
Tja,ik denk aan een behoorlijke infectie.
Bactifec zou nog kunnen helpen, maar hij heeft het aan 2 kanten.
Ik zou zelf het dier uit zijn lijden halen met 2 zulke wonden, ik ben bang dat het diertje het wel moeilijk heeft.
Hou de rest van je vissen goed in de gaten op dezelfde wonden, maar om deze nog te redden, ik weet het niet :rolleyes:
Soms kan je beter het leven beeindigen, het ziet er echt uit als een diepe akelige wond, en dat aan beide kanten.

wil wel het beste voor het visje..overigens is de wond aan de andere kant een heel stuk minder, alleen wat rood. Het lijkt een beetje alsof het van binnenuit komt, daarom dacht ik aan buikwaterzucht. Ik ben geen fan van het euthenaseren en dan achteraf denken; misschien had hij het toch wel gered..
 
Ja, is ook niet leuk, maar hij is opgezwollen en staan zijn schubbe uit?
 
Nee dat niet, hij heeft alleen die plek. Aan 1 kant heel erg(foto's) en aan de andere kant heel iets rood. Hij zwom eerst heel apart, een beetje waggelend zeg maar. Nu zwemt hij weer normaal, ik ga zo kijken of hij wat eten wil.
 
Je ziet niks bewegen in de wond?
Het kan ook een parasiet zijn, sommigen vreten ook hun weg naar binnen zoals waterluis.Die gaan ook op een gastheer zitten, en voeden zich van hun bloed waardoor die een wond krijgt.
 
zie niets bewegen nee, de schade lijkt vooral oppervlakkig, dus niet ver onder de slijmlaag en huid(alsof hij ergens tussen heeft gezeten?)

Heb opnieuw de vis bekeken met een sterke lamp erop.
De schade is heel apart, hij heeft wel degelijk een behoorlijk diepe wond en het is alsof er witte puntjes in zitten;

indien het besmettelijk is wil ik hem het liefst z.s.m. euthanaseren.
 
Ja, ik zou het niet zo weten verder, misschien een beetje jodiumvrij zout toevoegen wil ook wel eens helpen, een beetje oplossen ( half theelepeltje afgestreken)in water.
En veel verversen, kijken hoe dat gaat.
 
update gelezen?

ff opnieuw:

Het is toch een diepere wond als het lijkt. Ook lijken er een soort wit puntje in te zitten. Overigens lijken er rode streepjes aan de andere kant te zitten. Dus hetzelfde uiterlijk wond van afstand maar verschillend van dichtbij...
 
Wormen?
Ik vind het moeilijk om een diagnose te stellen, het ziet er niet best uit , dus ik denk ik zelf de vis zou doodmaken, maar misschien weet er nog iemand raad, maar ff wachten of er iemand anders nog wat weet :S
 
Het ziet er inderdaad uit als een wond. De komende tijd wat meer verversen en een paar catappa-bladeren toevoegen zou kunnen volstaan.
 
wat adviseer je?

Nu de danio een zoutbad geven, en aankijken tot morgenavond of direct uit zijn leiden verlossen?


Ik kan geen goed zicht krijgen op de wond, ik zie dat het diep is en het lijkt wel geinfecteerd met schimmel.
 
In geval van schimmel even een zoutbadje geven. 10 gram zout per liter water en de vis daar 10 minuten in laten zitten.
 
Tja, , wie ben ik, ik kan niet voor jou beslissen.
Een zoutbadje ontsmet wel , en misschien wat Jones zegt, maar dat moet je maar net in huis hebben.
 
ga ik dat proberen en aankijken tot morgen avond, als ik dan geen verbetering zie euthanaseren?
 
Euthanasie lijkt me niet nodig.
 
gelukkig, mag het zout met jodium zijn?
 
dan haal ik vanavond even jodiumvrij zout op, ga ik het dan proberen. Maar hopen dat het helpt! hoe gauw moet je verbetering zien?
 
Ik zou het lijden niet rekken, maar ja, jij kan dat beter bepalen, jij ziet de vis en hoe hij reageert/gedraagt. ;)
 
Hij zwemt verder normaal dus moeilijk te beoordelen, ik ga hem nu eten geven en kijken of hij wil eten.


update: hij eet nog prima en zwemt normaal. Ik ga kijken of vanavond het zoutbadje aan slaat. Hou hem voorlopig nog wel apart.
 
Omdat ik zelf een vergroeide vis had, ben ik eens gaan google op visziektes en kwam ik de aandoening Mycobacterium Marinum tegen. Het blijkt dat deze ziekte waarschijnijk latent aanwezig is in 70% van alle aquara. Dat betekend dus dat deze ziekte in je aquarium kan zitten zonder dat er een vis ziek wordt. Zodra een vis verzwakt is slaat de ziekte toe. De symptomen die je vis heeft lijken heel veel op de symptomen van deze ziekte. Ik zou zeggen google er eens op, maar schrik niet te erg. De ziekte is nl ook overdraagbaar op mensen en dan vooral op je handen. Enige voorzorgmaatregelen nemen kan natuurlijk geen kwaad. Dus handen met ontsmettings zeep wassen als je in je aquarium bent geweest en ook zo min mogelijk in je bak rommelen. Ook heel voorzichtig zijn als je wondjes hebt.

Wat de vis betreft zou ik deze sowieso apart houden en als dat niet kan euthanaseren. Begrijp dat dit lastig is en ik snap ook je opmerking dat je dan het gevoel hebt dat het misschien voor niks was, maar je kan het ook omdraaien dat je hierdoor ergere besmetting misschien hebt voorkomen.

enkele links: (nogmaals niet schrikken)

http://www.teriguana.nl/ziektes_vissen/bacterie6.html
http://www.huidinfo.nl/aquariumgranuloom.html
http://www.koidream.nl/Ziektvistuberculose.htm
 
wat adviseer je dan...voor de zekerheid euthanaseren?hij zit apart maar wel in gezamelijk water
 
Eigenlijk had ik de vis helemaal afgezonderd van de rest gehouden, zo bedoelde ik het ook.
Hou de rest van je vissen goed in de gaten,als het echt besmettelijk is zie je dat snel genoeg.
 
Wat Darter beschrijft geldt voor wel meer ziekteverwekkers. Heel veel vissen dragen wel iets van een ziekteverwekker bij zich, maar die slaan gelukkig vaak pas toe bij verzwakte vissen. Hoe besmettelijk ze ook zijn. Iets besmettelijks kan zo maandenlang in de bak rondsluimeren zonder ook maar enige schade aan te richten.

Andere kruisbesmettingen werken dan weer extreem snel. Uurtje of 8 heb ik wel eens vernomen.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan