Vis in een 57l cube mogelijk?


B

bart12345

Guest
Hoi,

Na verschillende bakken tot 240l te hebben gehad en een tijd gestopt, wil ik weer een bescheiden bakje hebben, wat meer esthetisch verantwoord.
Mijn oog is op een fluval cube van 57l gevallen; https://www.hornbach.nl/shop/FLUVAL-Aquarium-Flex-57L-zwart/6263504/artikel.html


Nu was ik altijd groot fan van dwergcichliden, apistos, ramirezi etcetera.

Ik snap dat ik geen zalmen kan houden ivm de lengte, maar zou een koppeltje ramirezis bijvoorbeeld kunnen gelet op de grond oppervlakte? Of een ander koppel?

Alle suggesties buiten garnalen zeer welkom.
 
In een krappe 60 liter kun je zeker wel vissen houden, maar ècht geen dwergcichliden.

Er zijn hele leuke "nano-visjes" te krijgen, bijvoorbeeld Poecilia wingei (Endler-gup), Boraras-soorten, Rasbora (Microdevario) kubotai, Hyphessobrycon amandae (vuurtetra), Trigonostigma espei (Espe's kegelvlekbarbeel), Celestichthys margaritatus of C. erythromicron.
Voor een leuk koppel zou je kunnen uitkijken naar Badis badis (blauwbaarsje) of Dario dario (Bengaals vuurtje). Deze schijnen echter alleen klein levend voer te willen eten. Zelf vind ik Hymenochirus boettgeri (dwergklauwkikkertje) daar erg leuk bij, maar ook die eet alleen levend voer.
 
Ben het met @Paddy.K.1966 eens. Een ander leuk visje die het schijnbaar goed doet in dit soort bakjes is Trichopsis pumila, een goerami soort die ongeveer 2,5-3,5 cm wordt. Een harem (1m2v) kun je zeker houden en ik denk dat zelfs een groepje (2m3v) het goed zou doen.
 
Parosphromenus soortjes eventueel samen met een schooltje sundadanio of boraras, zijn ook leuk voor dit formaat bakje.
Veel grondeltjes kunnen in een harem prima in dit formaat, kleine danio's zoals Tanichthys micagemmae of Brachydanio tinwini passen bijv leuk bij de kleinere Rhinogobius soorten. Maar er zijn meer geschikte grondels.

Een speciaalbakje voor kilivisjes of dwergkogelvisjes kan ook leuk zijn.

Opties genoeg, maar wat wil je zelf, een onderwatertuinje of een gewoon gezelschapsbakje of een biotoop of.....?
 
Ja maar wat is er mis mee, osmose of demi water en wat turf, all it takes.

Sowieso wat tijd en energie steken in het water dat je in het aquarium gooit kan geen kwaad. Met het juiste water en het juiste voer is 99% van de vissoorten gemakkelijk te houden: gezond te houden en te kweken.
 
In een krappe 60 liter kun je zeker wel vissen houden, maar ècht geen dwergcichliden.

Er zijn hele leuke "nano-visjes" te krijgen, bijvoorbeeld Poecilia wingei (Endler-gup), Boraras-soorten, Rasbora (Microdevario) kubotai, Hyphessobrycon amandae (vuurtetra), Trigonostigma espei (Espe's kegelvlekbarbeel), Celestichthys margaritatus of C. erythromicron.
Voor een leuk koppel zou je kunnen uitkijken naar Badis badis (blauwbaarsje) of Dario dario (Bengaals vuurtje). Deze schijnen echter alleen klein levend voer te willen eten. Zelf vind ik Hymenochirus boettgeri (dwergklauwkikkertje) daar erg leuk bij, maar ook die eet alleen levend voer.


Zeer veel dank allen voor de reacties. Vandaag de bak gehaald, wat hout erin en indraaien maar.
C385169E-60A2-4C10-9DB5-0F148869ED6C.jpeg


Het wordt dus een vrij donkere bak, planten komen er ook nog in veelvoud in. Ik hou van een jungle achtige setting met veel donkere verstopplekken voor de dieren.
De netto liters zijn dus een stuk minder dan de 57, ik gok zo 40-45 liter. Van de suggesties neig ik nu naar vuurtetra’s of de hemelse pareldanio, ik denk dat die kleur mooi afsteekt bij het bruine hout en groene planten.

Zou 1 van deze 2 kunnen in het bakje? Zo ja, met hoeveel? En kan er nog wat bij op de bodem? (Garnalen, gondel of een soort cory bvb?)

Dank vast
 
Denk netto een krappe 30 liter als je het hout er ook afhaalt.
Qua vissoort zou ik de vuurtetra doen en dan een leuke groep van een stuk of 15 en op de bodem een dwergcorydoras hasbrosus (de pygmeaus corydoras is ook een dwergje maar zwemt meer in de middenlaag en dat oogt niet samen met een ander scholenvisje)
 
de pareldanio's (Celestichthys margaritatus is de correcte naam) komen het best tot hun recht in een school vanaf 20 stuks, in kleinere aantallen zijn ze schuw en bij meer vissen verdeelt rivaliteit tussen mannetjes zich beter. Ondanks hun kleine formaat kan het er onderling behoorlijk stevig aan toe gaan. Kwa ruimte denk ik dat het in dit aquarium nog wel zal gaan. Maar ik heb twee bezwaren:

1 Fluval stopt heel weinig filtermateriaal in het interne filter, mijn inziens te weinig voor zoveel visjes, nou kun je zelf alle loze ruimte in het filtercompartiment voldouwen met filtermateriaal (filterschuim of filtermateriaal in een filterzak zodat het gemakkelijk te verwijderen en uit te spoelen is) Het risico daarbij is je de doorstroming zodaning beperkt dat de pomp het laatste filtercompartiment deels leegtrekt en het waterniveau er daalt. Dat geeft dan weer problemen met het verwarmingselement dat deels droog kan vallen en daardoor niet goed werkt/ stuk kan gaan/ voor oververhitting van het water kan zorgen. Misschien dat je het verwarmingselement dus beter kunt verplaatsen naar het eerste compartiment.

2 je hebt je bak volgeduwd met hout, en dat ziet er enorm fraai uit. Maar onvermijdelijk geeft dat een verkleuring van het water door tannines. Deze visjes komen van nature uit helder water en het schijnt niet zo goed voor ze te zijn om in "zwartwater" te worden gehouden. Ik weet niet hoeveel schade het doet, maar zou er toch rekening mee houden.

Bij mijn weten, maar ik ben minder thuis in zuid amerika, komt de Hyphessobrycon amandae wel uit zwartwater, Daar zou ik dan ook voor gaan. in schooltje van minimaal 10 maar liever 15 stuks. in dit formaat zou ik er geen andere vis bij zetten, grondeltjes houden doorgaans van stromend helder water, en corydorasjes moeten in een schooltje en twee schooltjes is mijn inziens teveel van het goede, zeker in relatie tot het eerder genoemde filterprobleem. een combinatie met garnaaltjes gaat vaak prima. begin met een groepje van 10 en dat zullen er als het goed is vanzelf meer worden.
 
je hebt je bak volgeduwd met hout, en dat ziet er enorm fraai uit. Maar onvermijdelijk geeft dat een verkleuring van het water door tannines.
Dat is geheel afhankelijk van het soort hout en het individuele stuk, mogelijk geeft het bijzonder weinig af en een weinig tanine is niet erg voor een vis.
 
1 Fluval stopt heel weinig filtermateriaal in het interne filter, mijn inziens te weinig voor zoveel visjes, nou kun je zelf alle loze ruimte in het filtercompartiment voldouwen met filtermateriaal (filterschuim of filtermateriaal in een filterzak zodat het gemakkelijk te verwijderen en uit te spoelen is) Het risico daarbij is je de doorstroming zodaning beperkt dat de pomp het laatste filtercompartiment deels leegtrekt en het waterniveau er daalt. Dat geeft dan weer problemen met het verwarmingselement dat deels droog kan vallen en daardoor niet goed werkt/ stuk kan gaan/ voor oververhitting van het water kan zorgen. Misschien dat je het verwarmingselement dus beter kunt verplaatsen naar het eerste compartiment.

Dank voor de tip. Ik stond zelf ook al erg te kijken van de loze ruimte aan de achterkant. Ik heb nog keramische pijpjes en bioballen liggen, voeg ik die dan beter in het eerste of het laatste vak (waar de pomp staat) toe? ik stond er sowieso van te kijken hoe veel loze ruimte er aan de achterkant zit. vak 1 is leeg, vak 2 vol spons, vak 3 pomp en verwarming. kan efficiënter lijkt me, geeft aan de andere kant ruimte om te spelen met de verwarming, extra filtermateriaal en eventueel co2 toevoer.

2 je hebt je bak volgeduwd met hout, en dat ziet er enorm fraai uit. Maar onvermijdelijk geeft dat een verkleuring van het water door tannines. Deze visjes komen van nature uit helder water en het schijnt niet zo goed voor ze te zijn om in "zwartwater" te worden gehouden. Ik weet niet hoeveel schade het doet, maar zou er toch rekening mee houden.
Yes, ben ik me van bewust. Nu komt het hout wel uit een vorige bak waar het zeker 2 jaar in heeft gelegen, misschien valt het mee met de tannines. esthetisch ben ik niet vies van wat bruiner water. Ik hou het komende 3-4 weken in de gaten. Ik ben met je eens dat de ZA vissen waarschijnlijk beter tot hun recht gaan komen in deze bak.

Bij mijn weten, maar ik ben minder thuis in zuid amerika, komt de Hyphessobrycon amandae wel uit zwartwater, Daar zou ik dan ook voor gaan. in schooltje van minimaal 10 maar liever 15 stuks. in dit formaat zou ik er geen andere vis bij zetten, grondeltjes houden doorgaans van stromend helder water, en corydorasjes moeten in een schooltje en twee schooltjes is mijn inziens teveel van het goede, zeker in relatie tot het eerder genoemde filterprobleem. een combinatie met garnaaltjes gaat vaak prima. begin met een groepje van 10 en dat zullen er als het goed is vanzelf meer worden.
Goede tip, ik hou het bij neocaridinas en een school vuurtetra's. Zeg je dan ook doe er in dat geval 20, of houden bij 15 stuks + garnalen?
 
Volgens mij is H. amandae een soort die weinig specifieke eisen aan het water stelt, maar ik denk wel dat ze het in "thee-water" het best zullen doen.
Wat kort gekookte eiken- of beukenbladeren op de bodem dragen daar zeker aan bij.

Daarnaast zou je in het laatste filtercompartiment een nylonkous of iets dergelijks kunnen doen die niet al te strak is gevuld met turf.
Voor de rest zou ik het filter zoveel mogelijk vullen, maar dan wel met wat grovere media. Te beginnen met wat grover filterschuim, daarna keramische buisjes, grovere steen en/of kunststof balletjes. Dat belemmert de doorstroming niet of nauwelijks en zorgt voor variatie in biologische filtering.

Maar ik noemde hierboven B. badis en D. dario expres omdat TS zijn voorliefde voor dwergcichliden nadrukkelijk noemt.
Dit zijn kleurrijke blikvangers die in zijn bak wèl kunnen.

Ik ben het met Nicolientje en Akwarium eens dat C. margaritatus (pareldanio) in deze bak echt minder geschikt is dan H. amandae (vuurtetra). Maar volgens mij zouden ook C. erythromicron en T. espei goede mogelijkheden zijn.
Als het niet belangrijk is dat alle vissen uit dezelfde regio komen (dus: als het een gezelschapsbakje mag worden) zijn dit 3 goede opties om met die blikvangers te combineren.
Ook zouden Corydoras habrosus of C. hastatus daar mooi mee combineren.

Maar dan moet TS wèl oppassen voor overbevolking. Gezien de inrichting waarvan we hierboven de basis zien denk ik dat het daadwerkelijke watervolume tussen de 40 en 45 liter zal liggen. Volgens mij zou het volgende daarin kunnen:
- 1 koppel B. badis of D. dario,
- 12 C. erythromicron, H. amandae of T. espei,
- 6 tot 8 Corydoras habrosus of C. hastatus.

Daarbij zouden nog wel wat "lagere dieren" kunnen, die het water niet of nauwelijks belasten, zoals bijvoorbeeld een paar Pomacaea diffusa (appelslakken).
Of - en hoewel TS dat niet wil horen noem ik het toch - garnalen. Een mooie groep vuur- of citroengarnalen zou het met de schuilmogelijkheden die jij wilt creëren best redden.
 
Dank voor de tip. Ik stond zelf ook al erg te kijken van de loze ruimte aan de achterkant. Ik heb nog keramische pijpjes en bioballen liggen, voeg ik die dan beter in het eerste of het laatste vak (waar de pomp staat) toe? ik stond er sowieso van te kijken hoe veel loze ruimte er aan de achterkant zit. vak 1 is leeg, vak 2 vol spons, vak 3 pomp en verwarming. kan efficiënter lijkt me, geeft aan de andere kant ruimte om te spelen met de verwarming, extra filtermateriaal en eventueel co2 toevoer.


Yes, ben ik me van bewust. Nu komt het hout wel uit een vorige bak waar het zeker 2 jaar in heeft gelegen, misschien valt het mee met de tannines. esthetisch ben ik niet vies van wat bruiner water. Ik hou het komende 3-4 weken in de gaten. Ik ben met je eens dat de ZA vissen waarschijnlijk beter tot hun recht gaan komen in deze bak.


Goede tip, ik hou het bij neocaridinas en een school vuurtetra's. Zeg je dan ook doe er in dat geval 20, of houden bij 15 stuks + garnalen?

Ik hou ook enorm van bakken met veel hout en een beetje een donker mysterieus sfeertje. Andere biotopen kunnen ook heel fraai zijn maar zwartwater geeft heel snel een heel natuurlijk effect. Het aantal visjes zou ik af laten hangen van hoeveel filtermateriaal je uiteindelijk kwijt kunt. Filtervolume is erg bepalend voor het aantal vissen dat je kunt houden, technisch gezien kun je bijna oneindig veel vissen in een aquarium houden mits het filter groot genoeg is om alle vervuiling te verwerken. (kwa dierenwelzijn zijn er uiteraard heel andere grenzen) Van 15 naar 20 visjes is toch +33%, kwa filtering maakt dat natuurlijk wel wat uit. Als het je lukt om genoeg filtermateriaal te plaatsen dan zou 20 wel kunnen. Kun je zelf het best beoordelen denk ik. Hoeveel en hoevaak je waterververst maakt ook nog verschil.

Als ik naar het ontwerp van het filter kijk zou extra filtermateriaal in het eerste compartiment het best zijn, in het laatste zal de stroming door het materiaal een stuk minder zijn. Maar zoals ik eerder al zei let wel op dat je het waterniveau in het laatste compartiment hoog genoeg blijft voor je verwarming. met bioballen en pijpjes denk ik dat dat wel goed gaat. Ik vind dat fluval echt leuke bakjes op de markt brengt, gedrufde ontwerpen, goed afgewerkt, over veel dingen nagedacht, maar het filterontwerp is op maandagochtend gedaan geloof ik...
 
Voor de rest zou ik het filter zoveel mogelijk vullen, maar dan wel met wat grovere media. Te beginnen met wat grover filterschuim, daarna keramische buisjes, grovere steen en/of kunststof balletjes. Dat belemmert de doorstroming niet of nauwelijks en zorgt voor variatie in biologische filtering.
Ga ik doen, eerste compartiment ga ik grof filterschuim doen voor de mechanische filtering, 2e compartiment pijpjes/ballen voor de bio filtering en dan in het 3e de techniek. Komende weken scherp in de gaten houden hoe het met de waterniveaus in de compartimenten gaat ivm de verwarming.

Maar ik noemde hierboven B. badis en D. dario expres omdat TS zijn voorliefde voor dwergcichliden nadrukkelijk noemt.
Dit zijn kleurrijke blikvangers die in zijn bak wèl kunnen.
Heb je gelijk in, ik vind het ook super suggesties, alsmede die dwergklauwkikker. Ik ben alleen een beetje huiverig dat ze strikt levend voer willen. Het lijkt me wat moois voor de toekomst, maar ik wil eerst maar eens kijken hoe veel tijd ik erin kan gaan steken. Ook met het oog op als ik zelf weg ben en een ander moet voeren, vind ik het fijn als ik zeker weet dat er ook droog voer geaccepteerd wordt. Misschien dat ik tegen de tijd dat er een 2e cube bij komt ik die D. dario icm dwergklauwkikker ga oppakken. Lijkt me een mooie alternatieve invulling van een bestand.

Maar dan moet TS wèl oppassen voor overbevolking. Gezien de inrichting waarvan we hierboven de basis zien denk ik dat het daadwerkelijke watervolume tussen de 40 en 45 liter zal liggen. Volgens mij zou het volgende daarin kunnen:
- 1 koppel B. badis of D. dario,
- 12 C. erythromicron, H. amandae of T. espei,
- 6 tot 8 Corydoras habrosus of C. hastatus.

Daarbij zouden nog wel wat "lagere dieren" kunnen, die het water niet of nauwelijks belasten, zoals bijvoorbeeld een paar Pomacaea diffusa (appelslakken).
Of - en hoewel TS dat niet wil horen noem ik het toch - garnalen. Een mooie groep vuur- of citroengarnalen zou het met de schuilmogelijkheden die jij wilt creëren best redden.

Dank voor de suggesties, ik heb voor mezelf ook al bedacht dat een groep citroen of blue tiger neocaridina's heel mooi zouden kleuren bij het de planten, bruin van het hout, zwart van de bodem en rood van de vuurtetra's. Ik neig nu naar 15-20 vuurtetra's + citroen of blue tiger garnalen. Ik denk dat dat het beste is voor de dieren alsmede het rustigste en mooiste is om te zien.

Ik hou ook enorm van bakken met veel hout en een beetje een donker mysterieus sfeertje. Andere biotopen kunnen ook heel fraai zijn maar zwartwater geeft heel snel een heel natuurlijk effect. Het aantal visjes zou ik af laten hangen van hoeveel filtermateriaal je uiteindelijk kwijt kunt. Filtervolume is erg bepalend voor het aantal vissen dat je kunt houden, technisch gezien kun je bijna oneindig veel vissen in een aquarium houden mits het filter groot genoeg is om alle vervuiling te verwerken. (kwa dierenwelzijn zijn er uiteraard heel andere grenzen) Van 15 naar 20 visjes is toch +33%, kwa filtering maakt dat natuurlijk wel wat uit. Als het je lukt om genoeg filtermateriaal te plaatsen dan zou 20 wel kunnen. Kun je zelf het best beoordelen denk ik. Hoeveel en hoevaak je waterververst maakt ook nog verschil.
Ik ga spelen met de compartimenten om zo goed mogelijk mechanische en biologisch te filteren, daar is de indraaiperiode een mooie testperiode voor. Zodra deze weken de planten erin komen zal er genoeg vuil geproduceerd gaan worden. Waterversing ben ik gewend om wekelijks 20% te verversen. Zit ik daar goed mee?

Als ik naar het ontwerp van het filter kijk zou extra filtermateriaal in het eerste compartiment het best zijn, in het laatste zal de stroming door het materiaal een stuk minder zijn. Maar zoals ik eerder al zei let wel op dat je het waterniveau in het laatste compartiment hoog genoeg blijft voor je verwarming. met bioballen en pijpjes denk ik dat dat wel goed gaat. Ik vind dat fluval echt leuke bakjes op de markt brengt, gedrufde ontwerpen, goed afgewerkt, over veel dingen nagedacht, maar het filterontwerp is op maandagochtend gedaan geloof ik...

Daarom ben ik ook gevallen voor dit fluval bakje. die gebogen ruit is grappig en door met de inrichting te spelen kan je een hoge mate van diepte creëren. Ook vind ik het netjes dat ze de filtratie mooi hebben weggewerkt, maar inderdaad, die ruimte had zoveel beter benut kunnen worden. Met wat improvisatie ga ik ervoor zorgen dat die ruimte toch goed benut gaat worden.


Ik neig dus op dit moment naar 20 vuurneon + een groepje neocaridinas. Cory's vind ik erg leuk, vroeger heb ik een veertigtal panda's gehad. En dat is ook precies de reden dat ik liever een grotere groep vuurneons neem. Bij scholenvisjes vind ik het er pas natuurlijk en mooier uit zien als de groep wat groter is. 10-12 vuurneon en 6-8 cory is het voor mij allebei net niet. Dan liever een wat grotere groep van 1 soort.

Jullie in elk geval hartstikke bedankt voor alle wijze tips en goede raad, ik ga ermee aan de slag!
 
Ja maar wat is er mis mee, osmose of demi water en wat turf, all it takes.

Sowieso wat tijd en energie steken in het water dat je in het aquarium gooit kan geen kwaad. Met het juiste water en het juiste voer is 99% van de vissoorten gemakkelijk te houden: gezond te houden en te kweken.
Klopt helemaal, maar niet iedereen is bereid dat te doen. Ik wilde TS ook niet ontmoedigen, alleen duidelijk maken dat het visjes zijn met bepaalde vereisten en dat ze niet zomaar in kraanwater kunnen.
 
"Niet koken dan vergaan ze veel te snel. Gewoon wat afspoelen en gebruiken.
Edit: eigenlijk vind ik guave bladeren mooier."


Ik breng ze nèt even aan de kook omdat ze dan beter zinken. Maar ik denk niet dat het echt nodig is.
En ik ken guave-bladeren niet, die zouden best mooier kunnen zijn, maar ik denk wel dat eiken- of beukenbladeren wel een stuk makkelijker gratis te verzamelen zijn.
 
"Niet koken dan vergaan ze veel te snel. Gewoon wat afspoelen en gebruiken.
Edit: eigenlijk vind ik guave bladeren mooier."


Ik breng ze nèt even aan de kook omdat ze dan beter zinken. Maar ik denk niet dat het echt nodig is.
En ik ken guave-bladeren niet, die zouden best mooier kunnen zijn, maar ik denk wel dat eiken- of beukenbladeren wel een stuk makkelijker gratis te verzamelen zijn.
Als gratis voor je belangrijk is ja dan Zijn eikenbladeren een goede optie.
Maar die voegen niet veel goeds toe aan je water in tegenstelling tot guave.

In het echt zijn ze mooi bruin en niet groen zoals op deze foto.
 
Als ik naar het ontwerp van het filter kijk zou extra filtermateriaal in het eerste compartiment het best zijn, in het laatste zal de stroming door het materiaal een stuk minder zijn. Maar zoals ik eerder al zei let wel op dat je het waterniveau in het laatste compartiment hoog genoeg blijft voor je verwarming. met bioballen en pijpjes denk ik dat dat wel goed gaat. Ik vind dat fluval echt leuke bakjes op de markt brengt, gedrufde ontwerpen, goed afgewerkt, over veel dingen nagedacht, maar het filterontwerp is op maandagochtend gedaan geloof ik...

Ik had nog een zak filterwol voor handen:
1296ADFA-699C-4347-BFC4-CB13B6DAB616.jpeg


Daar heb ik nu in het eerste vak mee vol gepropt. Het inzet blok in het 2e vak heb ik verknipt en zit nu vol biofiltering. Al met al zit er nu meer volume aan filtratie in dan ik voor een stuk grotere bakken gebruikte haha!
Mijn vraag: Is het ok dat ik nu filterwol heb gebruikt in plaats van de gesuggereerde filterblokken?

Verdere update: na een dag al enorme witte waas, bacterie explosie denk ik. Verrast me niet gezien de organische belasting met het hout. Voor het indraaien nu 2 flinke bossen waterpest bijgezet om hopelijk snel een biologisch evenwicht te krijgen.
image.jpg
 
filterwol is vooral bedoelt als mechanisch filter dat "grof" vuil afvangt, opzichzelf kunnen er ook allerlei filterbacteriën opgroeien maar het slibt vrij snel dicht en is daardoor niet zo geschikt als biologisch filtermateriaal.
 
filterwol is vooral bedoelt als mechanisch filter dat "grof" vuil afvangt, opzichzelf kunnen er ook allerlei filterbacteriën opgroeien maar het slibt vrij snel dicht en is daardoor niet zo geschikt als biologisch filtermateriaal.
Ja, daarom was mijn gedachte ook om in kamer 1 mechanische (wol) filtering toe te passen, en kamer 2 vol ciporax te stoppen voor de bio
 
Ja, daarom was mijn gedachte ook om in kamer 1 mechanische (wol) filtering toe te passen, en kamer 2 vol ciporax te stoppen voor de bio

Mechanische filtering is vooral zinvol als je het vuil zeer regelmatig verwijdert. Dus vaak je wol vervangen, anders is het vooral een verzamelplaats van vuil dat de doorstroming (= werking) van je filter belemmert. Het voordeel is dat vuil niet in in je ciporax terechtkomt, en dat is goed. Daar heb je inprincipe niet de hele kamer voor nodig, maar met de twee instroompunten snap ik je keuze wel.

Zelf ben ik altijd wel fan van filterschuim/spons omdat het mechanische en biologische filtering combineert. Het vangt goed vuil af, maar doordat je het uitspoelt en weer terugplaatst blijft de opgebouwde bacteriecultuur ook grotendeels behouden.
 
"Als gratis voor je belangrijk is ja dan zijn eikenbladeren een goede optie.
Maar die voegen niet veel goeds toe aan je water in tegenstelling tot guave."


Eiken- en beukenbladeren geven tannine's af die je water zuurder en donkerder maken. Dat helpt je de omstandigheden in veel Zuid-Amerikaanse biotopen na te bootsen. Ze voegen dus wel degelijk veel goeds toe aan je water. Omdat al zóveel aquariumliefhebbers daarvan, met behoorlijk succes, gebruik maken snap ik niet goed waarom dit hier ineens ter discussie wordt gesteld, maar dat mag natuurlijk wel.

Over het gebruik van guave-bladeren heb ik tot nu toe nog nooit iets gelezen, maar ik sta open voor elke nieuwe input. Ik ben daarom benieuwd naar de ervaringen van andere forumleden hiermee. Ik nodig daarom iedereen uit zijn/haar ervaringen hiermee met ons allemaal te delen.

Overigens is dit wéér een voorbeeld van hoe een topic kan afdrijven van wat de topic-starter vroeg maar wèl een interessante kant op zou kunnen gaan.
TS heeft helemaal niets aan deze discussie maar het is tòch de moeite erop door te gaan. Het zou volgens mij goed zijn als beheer een manier zou geven om de discussie, mèt alle posts die er betrekking op hebben, in een ander afzonderlijk topic op een goede plek in het forum voort te zetten .....
 
C0F408D7-8119-47AA-84AA-8847511D9652.jpeg


Voor de geïnteresseerden, de bak draait en lijkt aardig in evenwicht. Ik heb 20 blue velvet neocaridina en 16x vuurtetra. Volgens mij hebben ze het prima naar de zin:)

Dank allen voor de input!!
 
Leuke bak maar je tetra's hebben het niet naar hun zin, wat te zien is aan hun zwemgedrag (ze zwemmen te laag) en dat lage zwemmen doen ze omdat de bak te open is aan het oppervlak en dan vallen ze teveel op en zijn ze onbeschermd voor hun gevoel, zou er wat drijfgroen in doen, voelen je vissen zich fijner
 
Leuke bak maar je tetra's hebben het niet naar hun zin, wat te zien is aan hun zwemgedrag (ze zwemmen te laag) en dat lage zwemmen doen ze omdat de bak te open is aan het oppervlak en dan vallen ze teveel op en zijn ze onbeschermd voor hun gevoel, zou er wat drijfgroen in doen, voelen je vissen zich fijner

Thanks voor de tip, is daar ook meer dan normaal. Net gevoerd dus ze plukken de restjes van de bodem..

Sinds gisteren 4 stekjes kikkerbeet als drijfplanten toegevoegd, even geduld tot die vermeerderen. Dan komt t volgens mij goed met mn rooie rakkers
 

Terug
Bovenaan