Vis in winkel gezien, naam vergeten


K

Klaske1994

Guest
Hallo,

Vanmiddag een leuke vissoort gezien die ik mogelijk wil gaan houden in mijn 80 liter bak. Nu wil ik wat achtergrond info op zoeken of het daadwerkelijk allemaal kan en ben ik de naam vergeten... Kunnen jullie mij helpen? De kenmerken:

Klein scholenvisje,
donkerrood met stippen. En 1 had streepjes was ook een andere soort werd gezegd
Volgens de jongen van de winkel een vriendelijk visje, maar wel een waarvoor je bak stabiel moet zijn qua waarden
Geschikt voor nano. Konden in mijn bak wel een stuk of 20(!)
Zat daar met vuurtjes en met een betta man

Enig idee welk visje ik beschrijf? Vond m echt heel leuk. Alvast dank voor het meedenken :)
 
Zou mijn 1e ingeving ook zijn :)

maar de vis was dus niet volledig rood? want zo haalde ik het uit je beginpost.

de marginatus is verder wel een gevoelig visje, dus de info over het stabiele Aquarium komt overeen.
verder zijn ze erg klein en schichtig indien met te weinig gehouden, dus dat komt ook overeen.

ze zijn over het algemeen erg bang aangelegd, maar met genoeg medegenoten en vooral ook een goed beplante bak moeten ze goed zichtbaar zijn.
 
deze misschien
Schermafdruk op 2020-02-15 21-39-19.png
 
Nee niet volledig rood inderdaad. Ook minder rood dan de Danio margaritatus van de foto's op google. En met de vele kleine stipjes. De andere soort had streepjes.

Het andere visje van flipper is te veel rood en heeft te weinig stippen.
 
Nee niet volledig rood inderdaad. Ook minder rood dan de Danio margaritatus van de foto's op google. En met de vele kleine stipjes. De andere soort had streepjes.

Het andere visje van flipper is te veel rood en heeft te weinig stippen.

Vissen zijn in een aquariumwinkel vaak niet geweldig op kleur.
ook is het algemeen welzijn van belang.

hoe zagen ze er in de winkel uit? mooie ronde buikjes of toch wat mager?
een vis die niet helemaal top is zal ook minder kleuren, en magere marginatus in winkels is een veelgehoord gebeuren.
 
Ze zwommen wel heel relaxt in het midden van de Ieniemienie bak waar ze in zaten... Dus of het bange schichtige visjes horen te zijn komt het niet helemaal overeen of waren ze niet fit, wat de verminderde rode kleur dan wel weer zoi verklaren.
 
Vissen zijn in een aquariumwinkel vaak niet geweldig op kleur.
ook is het algemeen welzijn van belang.

hoe zagen ze er in de winkel uit? mooie ronde buikjes of toch wat mager?
een vis die niet helemaal top is zal ook minder kleuren, en magere marginatus in winkels is een veelgehoord gebeuren.


Zou het een geschikt visje zijn voor een 80 liter bak? Veel planten is wel de bedoeling. Wat zou er dan evt nog bijgehouden kunnen worden? Cory's garnaaltjes?

Of is het een afrader in een opstart bak als 1 van de eerste vissen?
 
Zou het een geschikt visje zijn voor een 80 liter bak? Veel planten is wel de bedoeling. Wat zou er dan evt nog bijgehouden kunnen worden? Cory's garnaaltjes?

Of is het een afrader in een opstart bak als 1 van de eerste vissen?

Heb ze zelf nooit gehouden, laat dat duidelijk zijn!

maar ik zie het zeker als een geschikt visje, zeker met Cory's en garnaaltjes als medebewoners.

stel je zou daar voor gaan: bak eerst even rustig 4 weken opstarten (elke week klein beetje voer verkruimelen om de bacteriën op gang te krijgen).
daarna zou ik beginnen met de corydora, week erna de garnalen, en een week daarna de marginatus.
 
Ja dat klinkt erg goed. Zeker het overwegen waard. Ik heb nog een paar weekjes voor ik de eerste echte keuzes moet maken. Het is niet het allereerste aquarium dat ik opbouw maar wel weer een tijdje geleden. Wil het nu graag goed doen.

Mocht iemand de omschrijving nog op een ander vosje vinden lijken hoor ik het graag :)
 
Misschien bedoel je de danio margaritatus? Visjes met rood/ oranje vinnen en veel stippen op het lijf
 
Ik heb ook Corydoras maar gebruik het gewone fijne aquarium grind. Wat maakt voor jou het verschil @Nicolientje-W om voor zand te pleiten?
Dat jij grind gebruikt bij je cory's wil niet zeggen dat het ideaal is, in grind kunnen ze veel minder goed grondelen (iets wat hun natuurlijke gedrag is) en je zal zien als je een deel in je bak een zandbodem doen dat ze ineens heel ander gedrag gaan vertonen.
 
Galaxy Rasbora heb ik ook gehad; idd met vuurgarnalen en een betta mannetje. Kleurden bij mij ook mooier dan in de winkel, maar da's waarschijnlijk door ander voer en ander licht.
 
Vermoed dat de andere visje, die met de strepen, dan wellicht de rasbora erythromicron is geweest?

Ja! Dank jullie wel! Bodem is izwart afgerond grind. Bodem moet over een tijd wel anders want heb nu een voedingsbodem gebruikt. Ik ben bekend met de cory discussie inmiddels.

Een bodemvis die nu geschikt is voor grind en dadelijk zand kan hebben? Iemand een suggestie?
 
Ja! Dank jullie wel! Bodem is izwart afgerond grind. Bodem moet over een tijd wel anders want heb nu een voedingsbodem gebruikt. Ik ben bekend met de cory discussie inmiddels.

Een bodemvis die nu geschikt is voor grind en dadelijk zand kan hebben? Iemand een suggestie?
Eigenlijk elke bodembewoners wenst zand of een afgeronde korrel, al heeft zand natuurlijk altijd de voorkeur
 
De meeste vissen fleuren letterlijk op als je ze in je aquarium zet, in vgl met in de winkel. :zwaai:
Dat is ook wel logisch, in de winkel zie je meestal vissen in stresskleed.
.
In de winkel zitten ze 9 van de 10 keer in een kale glazen bak, in je aquarium hebben ze (als het goed is) planten, decoratie en vooral: schuilplekken. Daardoor gaat de stress behoorlijk omlaag en komen de echte kleuren terug.

Ook het feit dat de vissen in de LFS al meerdere malen zijn vervoerd en verplaatst, en bovendien in een bak zitten met méér soortgenoten dan in het uiteindelijke aquarium wenselijk is, levert stress op.

Verder komen de kleuren van de vis beter uit op een 'natuurlijke bodem', die je in aquaria beduidend vaker ziet dan in verkoopbakken.

En tot slot wordt de verlichting wordt door (drijf)planten en hout ook wat gedempt, waardoor de kleuren beter uitkomen.

Maar ja, het is natuurlijk vanuit de LFS ook wel begrijpelijk.
Hun vissen komen uit heel veel biotopen, die je niet allemaal in de winkel kunt nabootsen.
En zou je dat wèl doen, dan gaan de vissen een hoop meer kosten en valt het door alle planten, hout en stenen niet meer me er even 14 uit te scheppen .....

Ik denk dat je als liefhebber / koper zelf gewoon vooraf wat moeite moet doen.
En daarvoor zie ik 2 mogelijkheden.

Ten eerste kun je, als je in een winkel een soort ziet die je interessant lijkt, even een time-out nemen.
Zodat je eerst naar huis kunt gaan, daar (m.n. op internet) kunt zoeken naar informatie over die soort en afbeeldingen bekijken van hoe die soort er in het aquarium uit gaat zien, en als je die soort dan nog steeds interessant vindt terug kunt gaan naar de winkel en de vissen alsnog kopen.
Dit heeft natuurlijk wèl het risico dat de vissen dan intussen verkocht kunnen zijn.

Ten tweede is er een manier waar ik persoonlijk de voorkeur aan geef.
Je eigen aquarium natuurlijk goed kennende kun je, alweer waarschijnlijk vooral op internet (hoewel, er bestaan nog steeds hele goede aquariumboeken, en de mensen van je aquariumvereniging of op dit forum kunnen je ook veel zinnigs vertellen), informatie zoeken over allerlei soorten die bij jouw bak zouden kunnen passen.
Zo kun je de keuze maken voor 1 soort, of een paar soorten, die goed in je aquarium zouden passen èn die je interessant vindt.
En als je die soort dan in een winkel vindt (en die winkel kun je dan ook nog eens gewoon zoeken), dan kun je gelijk je slag slaan!
 
Mocht je trouwens meer over de betreffende vis willen zoeken; de momenteel officieel geldige naam is Celestichthys margaritatus.
 

Terug
Bovenaan