Vis ligt op z'n rug


K

Kimjansen

Guest
Onze goudvis ligt steeds op z'n rug bovenin aan de kant van het aquarium. Ik dacht al dat hij dood was, maar hij zwom gewoon weer weg. Dat was vreemd! Hij zwemt dan net of er niks aan de hand is, maar gaat wel steeds vaker op z'n rug liggen. Het lijkt wel het hij z'n buikje donker doorschijnt. Of er wat zit. Zal hij obstipatie hebben of kan dat niet? Heeft iemand een idee wat er kan zijn met ons visje?
 
Hoe groot is de bak? en heb je ook waterwaardes?
Want met die informatie kan je probleem sneller opgelost worden.
 
Kun je iets meer vertellen over je aquarium, hoe groot? Wat heb je er nog meer aan dieren in?
Hoe ga je er verder mee om? Qua verversingen, onderhoud, wat voor temperatuur, wat voor filtering, voeding? etc.. etc..
Heb je eventueel testjes om je waterwaardes mee te kunnen meten?

Zoveel mogelijk info.. dan kunnen mensen je beter helpen.
 
30 liter denk ik. Waardes heb ik niet. Ik kan zelf niet meten en heb het vanmorgen pas ontdekt
 
Ik vermoed dat de vis een zwemblaasprobleem heeft. Een 30l. bakje is veel te klein voor goudvissen, ze hebben minimaal 200l. per stuk en erg schoon water nodig om goed te kunnen groeien. Krijgen ze dit niet dan VERgroeien ze waardoor de ingewanden (waaronder de zwemblaas) bekneld raken met alle gevolgen van dien. Deze vissen kunnen 40+ cm. worden en hebben dus veel ruimte nodig.

Het kan ook obstipatie zijn, om dit aan te pakken kan je proberen de vis ontvelde erwtjes te voeren. Dit werkt laxerend.

Goudvissen zijn trouwens scholenvissen die zich alleen absoluut niet prettig voelen.
 
We hebben er 2. We vreemd dat ze dit bij de winkel niet vertellen. Ik heb ze daar vertelt welke bak ik heb.
 
Wel gekookt,he, de erwten.

En geef hem een grotere bak,minimaal 50 l.
 
Kimjansen zei:
We hebben er 2. We vreemd dat ze dit bij de winkel niet vertellen. Ik heb ze daar vertelt welke bak ik heb.

Neu hoor, dat is niet zo vreemd.
Dat gebeurt dagelijks, helaas.
Zeker in de tuincentra maar zelfs in de aquariumspeciaalzaken.

Is het een goudvis of een sluierstaart?
Ik denk overigens ook aan een zwemblaasprobleem....
 
Ok� dank voor de tips. Erwten dus proberen. En ze kan niet zwanger zijn?
 
kouwtje zei:
Kimjansen zei:
We hebben er 2. We vreemd dat ze dit bij de winkel niet vertellen. Ik heb ze daar vertelt welke bak ik heb.

Neu hoor, dat is niet zo vreemd.
Dat gebeurt dagelijks, helaas.
Zeker in de tuincentra maar zelfs in de aquariumspeciaalzaken.

Is het een goudvis of een sluierstaart?
Ik denk overigens ook aan een zwemblaasprobleem....


Ja vind ik echt apart. En bij het tuincentrum zitten ze trouwens ook in kleine bakken met z'n allen.

Het gaat nu om de goudvis. Met van die vlekken en stippen. We hebben ook een sluierstaart
 
Goudvissen zijn eierleggers en worden dus niet zwanger.

Winkels zijn bedoeld voor de verkoop, het is de bedoeling dat die vissen daar niet lang zitten en dat is dus niet vergelijkbaar met een thuissituatie waar het de bedoeling is dat de vissen gezond blijven. Een winkel kan niet voldoen aan de eisen van de vissen die ze verkopen, anders zouden ze maar enkele soorten kunnen aanbieden en zouden deze 10x zo duur zijn dan nu het geval is.

Bertus zei:
Wel gekookt,he, de erwten.

En geef hem een grotere bak,minimaal 50 l.
Dat is veeeeeeeeel te klein.
 
Ok� maar kunnen ook geen eitjes in het buikje zijn ? Omdat het zo donker lijkt.....
 
Per vis 50 l, je hebt er 2 dus is er 100 L nodig.
 
Deze goudvissen zitten in een overlevingssituatie en gaan daardoor zelden over tot voortplanting. Ook zorgt eierproductie niet voor balansproblemen.
 
Had de vis net eten gehad?

Ok� maar kunnen ook geen eitjes in het buikje zijn ? Omdat het zo donker lijkt.....
Je mag hopen van niet, zitten er straks nog meer goudvissen in een te klein bakje.
 
Kimjansen zei:
Ja vind ik echt apart. En bij het tuincentrum zitten ze trouwens ook in kleine bakken met z'n allen.

Het gaat nu om de goudvis. Met van die vlekken en stippen. We hebben ook een sluierstaart

Is het dan geen shubinkin? weet het niet hoor, te weinig verstand van.

Maar dat ze in de winkel te klein zitten, zegt niets over de permanente huisvesting.

Deze dieren zijn enorme vervuilers en horen inderdaad veel en veel meer zwemruimte te hebben.

Weer wat geleerd, toch? Je bent afgegaan op het advies in de winkel en erop vertrouwd dat zij verstand van zaken hebben.
Snap ik wel.
 
Jones zei:
Goudvissen zijn eierleggers en worden dus niet zwanger.

Winkels zijn bedoeld voor de verkoop, het is de bedoeling dat die vissen daar niet lang zitten en dat is dus niet vergelijkbaar met een thuissituatie waar het de bedoeling is dat de vissen gezond blijven. Een winkel kan niet voldoen aan de eisen van de vissen die ze verkopen, anders zouden ze maar enkele soorten kunnen aanbieden en zouden deze 10x zo duur zijn dan nu het geval is.

Bertus zei:
Wel gekookt,he, de erwten.

En geef hem een grotere bak,minimaal 50 l.
Dat is veeeeeeeeel te klein.

Eh,Minimaal,zei ik,hoor. toch? ;)
 
xxMaxx zei:
Per vis 50 l, je hebt er 2 dus is er 100 L nodig.
Dat geldt niet voor gewone goudvissen + dat een vis die 40+ cm. kan worden echt meer zwemruimte nodig heeft dan de gemiddelde 100l. bak die gewoonlijk 80 cm. is. Die 50l. voor sluierstaarten is overigens MINIMAAL 50l. en een erg krap minimum.
 
Bertus zei:
Jones zei:
Goudvissen zijn eierleggers en worden dus niet zwanger.

Winkels zijn bedoeld voor de verkoop, het is de bedoeling dat die vissen daar niet lang zitten en dat is dus niet vergelijkbaar met een thuissituatie waar het de bedoeling is dat de vissen gezond blijven. Een winkel kan niet voldoen aan de eisen van de vissen die ze verkopen, anders zouden ze maar enkele soorten kunnen aanbieden en zouden deze 10x zo duur zijn dan nu het geval is.

Bertus zei:
Wel gekookt,he, de erwten.

En geef hem een grotere bak,minimaal 50 l.
Dat is veeeeeeeeel te klein.

Eh,Minimaal,zei ik,hoor. toch? ;)
Dat is veel te klein voor zowel gewone goudvissen als sluierstaarten. Zwemruimte is ook belangrijk + dat ze met minimaal 3 stuks gehuisvest horen te worden. Qua zwemruimte zit je voor sluiers aan 120 cm. en voor gewone goudvissen richting 300 cm. Dat is heel wat meer dan een 50l. bakje :rolleyes:
 
Vis zit gewoon te klein in combinatie met het zijn van een grote vervuiler waarschijnlijk ook in water wat
verre van gezond is voor het beestje op dit moment. Dit is niet te meten door ts dus waarschijnlijk zullen we dat
nooit weten.

Misschien kan een foto uitkomst bieden.
 
Nou ja. Ik weet wel genoeg. Een grotere bak gaat hem niet worden vind ik wel zielig voor de visjes, maar ja.
Ik zal in ieder geval gekookte erwtjes gaan geven en er het beste van hopen

Dank jullie wel voor alle tips
 
Je kan proberen een goed thuis voor ze te vinden in een ruime vijver. Tot die tijd dagelijks 50% water verversen om de waterkwaliteit enigszins in orde te houden. Ze in deze situatie houden is onacceptabel.
 
Hoeveel mensen hebben wel geen visjes in een viskom. Daar worden er toch ook plenty van verkocht. Dan is dit aquarium nog groot
 
Dat het wordt verkocht en dat mensen het doen, wil niet zeggen dat dit een juiste wijze is om dieren te houden.

Plofkippen worden ook in 3 weken groot.
En ik zal maar niet beginnen over de angora van de grote winkelketens?

Nogmaals, no offense to you...
 
Kimjansen zei:
Hoeveel mensen hebben wel geen visjes in een viskom. Daar worden er toch ook plenty van verkocht. Dan is dit aquarium nog groot

En die gaan ook met 6-8 maanden het hoekje om.
Maar,dat wordt er niet bij verteld,in de winkel.

He je een constante doorstroming van water,dan kan het wel 5 jaar zijn.

Sla je 1 dag over,zwemt hij in zijn eigen pies en poep.
 
In Nederland worden jaarlijks 10-15 miljoen goudvissen verkocht, het overgrote merendeel daarvan wordt nog geen jaar oud terwijl deze vissen 30 jaar oud kunnen worden bij een goede verzorging. Oftewel: aan de verzorging van de goudvis schort nogal wat. Dat de meerderheid deze vissen zo slecht behandelt praat het echt niet goed om ze zelf in een bakje te houden dat kleiner is dan een volgroeide goudvis zelf.
 
Ik heb dit ook gedaan, had 5 goudvissen in een 60 liter bakje.

Uiteindelijk wist ook ik niet beter, heb een onderkomen in de buurt voor ze gevonden in de
vorm van een leuke vijver.

1 tip, geloof niet alles wat een winkel je zegt, ze willen maar verkopen en de meeste geven niets
om de rest.
 
een foto of filmpje zou handig zijn trouwens?
schept een beter beeld.
 
Zullen ze het in een vijver buiten wel gaan overleven? Dan breng ik ze vanavond nog weg.
Wel zielig voor de kids maar dat leggen we wel weer uit. :)
 
Uk weet niet hoe ik een foto moet toevoegen
 
helemaal als hij al een zwemblaas probleem heeft.
dan wordt dat waarschijnlijk zijn dood.
 
Nu is het te koud om ze in een vijver te zetten. Met een beetje geluk kan dat eind februari. Wen ze dan langzaam over door ze bijv. in een onverwarmde kamer met het raam open te zetten zodat de watertemperatuur langzaam afkoelt. De dag erna kan je ze in een emmer doen met een laagje water dat de vissen net bedekt en vervolgens ieder uur een liter vijverwater toevoegen tot de emmer vol is. Daarna kunnen ze de vijver in.
 
http://freebits.nl/

Selecteren , uploaden, link voor forumpost kopi�ren en in je antwoord plakken en klaar is kees.

Is de foto te groot, dan in eventueel paint, de foto verkleinen.

Rechts klikken foto, openen met "paint".

Foto is dan geopend met paint, formaat wijzigen selecteren ( bovenin links , in het nieuwe schermpje "pixels" selecteren.

800 x 600 invullen, save, dan uploaden met bovenstaande.

Of je gebruikt de forum optie maar die heb ik nog nooit gebruikt.
 

Terug
Bovenaan