Vis sterft plotseling.


Ramonvw

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2016
Berichten
118
Leeftijd
30
Locatie
Poeldijk
Beste kenners,

Even voor de volledigheid wat informatie over mijn aquarium;

1 meter bak van aqua Atlantis met bruto inhoud van 240L

In deze bak heb ik naast corydorassen kardinaal tetra's ook een koppel diamant goeramis zitten.

Het mannetje zonk vandaag toen we erbij stonden plots naar de bodem en begon daar hevig gedesoriënteerd en met zo nu en dan stuiptrekkingen te spartelen.

Ik heb hem er uitgehaald en in een aparte emmer gedaan waar hij nu met een antibioticum naar het eruit ziet zijn laatste uurtjes aan het slijten is.

Vanmiddag niks gemerkt aan de vis het enige noemenswaardige is dat het de laatste weken niet actief op het eten af kwam. (Maar wel at zodra het in zijn buurt kwam) zijn eet reflex leek een beetje verdwenen.

De andere vissen in de bak lijken nergens last van te hebben en ook de waterwaardes zijn goed.

De vis zal zeer waarschijnlijk niet meer te redden zijn, maar moet ik denken aan een mogelijke ziekte of kan dit ook het sterven aan een hartaanval/ouderdom van de vis zijn?

Ik zit te twijfelen om heel de bak te behandelen met een antibioticum.

Hoor graag wat jullie ervan denken en of ik mogelijk wat dingen over het hoofd zie.
 
bacteriële uitbraak kanmaar meestal zijn daar meer fysieke symptomen die eerst te zien zijn. Veelal knobbeltjes, verdikkingen of vergroeiingen.

Iets wat ik een herseninfarct noem kan het ook zijn. Ik vermoed dat het een kortsluiting is in de vis (z'n zenuwsysteem of hersenen?).
Wat het juist is zal ik wss nooit weten maar het gebeurt wel. 1seconde, precies een schakelaar die over gehaald wordt en de vis slaat tilt.
 
Het kan denk ik van alles zijn en zonder een duidelijke oorzaak zou ik niet de hele bak behandelen met AB als de rest van de vissen gezond zijn. Met AB maak je weer je bacteriecultuur kapot namelijk.
 
Ik laat het hier inderdaad even bij, de vis is vrij gauw overleden in de emmer, ik denk dat het binnen 20 minuten allemaal plaats gevonden heeft. De vis had inderdaad geen verdikking of symptomen waaruit ik kon afleiden dat hij erg ziek was. Het gebeurde plotseling en slog helemaal op tilt, het had inderdaad meer wat weg van een epeletische aanval, dus er zal wel wegens kortsluiting zijn gemaakt.


Ik zal de bak komende dagen goed in de gaten blijven houden.
 
Niet zo maar antibiotica erin gooien.
We leven hier niet in Amerika waar je standaard antibiotica krijgt, al kom je met de klacht dat je kaal wordt.

Dit lijkt in mijn ogen helemaal niet op een ziekte die te bestrijden was geweest.
Met wat dan ook.
Dit doet mij denken aan een hartaanval of iets dergelijks.
 

Terug
Bovenaan