Wat is er nieuw

Vis uitvangen

kleinwee1

Member
Lid geworden
9 oktober 2021
Leeftijd
63
Ik heb een gehandicapte torpedo barbeel. Hij zit al heel lang in de bak. De vis verstoord de rust in de bak doordat ie voortdurend omhoog moet zwemmen. De zwemblaas is stuk. Verder is ie kerngezond en pakt voedsel voor de anderen. Zou hem graag in een andere bak plaatsen maar hij is niet uit te vangen. Heb al van alles geprobeerd met valletjes, netten, etc. Niks werkt zover. Heeft iemand een gouden tip ?

Bijlagen

• 20250906_104938.mp4
    8.8 MB
Waterlevel zo laag mogelijk brengen en dan met 2 netjes in een hoekje proberen te drijven. Wel lastig met zoveel inrichting ja 🙂

Tijd voor nemen, idd water niveau oaten zakken en dan met 2 schepnetten werken, zo groot mogelijk net om de vis in te drijven met dat andere netje, of met je hand. Net wat je handiger lijkt. En vooral dus niet te gehaast, krijg jij en je vissen alleen maar stress van.

In het verleden ook wel eens mee zitten hannesen in een Malawi bak met veel stenen. Die stenen waren er natuurlijk mede voor de verstopplekken, maar de Aulonocara die ik uit wilde vangen schoot de stenen in zodra ik met mijn netje aan kwam kakken en dan ben je kansloos. Het enige dat werkte was als een ooievaar een half uur doodstil staan en op het juiste moment toeslaan met mijn netje. Die vis van jou zwemt flink op en neer dus als je roerloos blijft staan met je netje in de aanslag komt hij vanzelf een keer voorbij. En inderdaad, als het waterpeil laag genoeg is kan hij alleen nog maar van links naar rechts, en niet meer naar boven of beneden uitwijken, dat scheelt een hoop.

2 schepnetjes gebruiken, de ene zet je er al in zodat ze er een beetje aan gewend zijn dan paar uurtjes later voeren in de buurt van het netje. Ander netje de andere kant houden zodat die ingesloten zit.
Wat ook bij veel vissen werkt is van onderaf scheppen en dat heel rustig. Pas snel naar boven als hij erin zit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan