Vis zie er apart uit

  • Onderwerp starter Andy Slingerland
  • Startdatum

A

Andy Slingerland

Guest
Weet iemand wat mijn vis heb.
Hij zit stil in een hoekje achter de planten of zit in de stroming van de pomp of boven de CO2 diffusor.
Eten doet hij nog wel.

F93A28C6-D955-4B5B-B3FA-63F75E87187D.jpeg
 
UItvangen , en doden.

Je ziet toch wel dat hij eer slecht uit ziet.
 
Moet dit een zwarte tetra zijn??
 
is dit een witte rouwtetra? de gymnocorymbus ternetzi?

de vis in kwestie ziet er erg slecht uit, zowel vergroeit als ziek.
uitvangen en afmaken, daar doe je de vis & jezelf een groot "plezier" mee.

hoe lang heb je deze vis al? zag die er altijd al zo mager en vergroeit uit?
 
is dit een witte rouwtetra? de gymnocorymbus ternetzi?

de vis in kwestie ziet er erg slecht uit, zowel vergroeit als ziek.
uitvangen en afmaken, daar doe je de vis & jezelf een groot "plezier" mee.

hoe lang heb je deze vis al? zag die er altijd al zo mager en vergroeit uit?
Haha dat was dom van me :D gister nog voor een bak zwarte gestaan daarom dacht ik daaraan, natuurlijk moet wel wit zijn :D
 
Die is er niet best aan toe en ik ga mee met de adviezen die men al heeft genoemd.
 
Je heb net een tijd last gehad van hoge waterwaardens. Ik zou ook zsm de vis uitvangen en naar de eeuwige wateren sturen. Deze is echt ziek en een bron voor ellende voor je overige vissen. Tevens zou ik een flesje voogle halen en dit een tijdje toevoegen voor je overige vissen. de kans is groot dat er nu toch het een en ander verzwakt is en er wat meer ziekte ellende in je aquarium zit. Tevens nog steeds wat vaker verversen en voor het verversen je planten laten waaien en afhevelen met waaien boven de bodem zodat je veel ziekte ellende afhevel.

Niet zomaar medicatie in je aquarium doen. je draai net stabiel en veel medicatie kuren hebben weer invloed op dit. Als je nog meer zieke of dode vissen beter nieuwe post of hier in de post melden wat te doen. Goed naar ogen van vissen kijken of die meer uit de kop staan, vinnen/staarten checken of je stukjes zie verdwijnen, witte/rare bekjes. Kijken naar vreemd gedrag zoals vinnen flikkeren, flitsen, schuren op een bepaalde plek lusteloos hangen etc.
 
-Bertus:

Ik vind het apart om een vis dood te maken.

—————

-RichD1011:

De vis heb ik 2 maanden. Toen ik hem kocht zag hij er normaal uit.

—————

-Michelle1:

De water waarde is op de moment NO2 0,1 met de druppel test.
De andre waardes zijn goed.
Waarom is hij een bron van ellende voor de overige vissen? Wat voor ziekte heb de vis?

—————

Ik heb nu weer een te hoog NO2 in mijn kleine aquarium 0,6 druppel test.
Ik weet niet waarom ik heel de tijd met NO2 zit te tobben alle andre waarde zijn goed.


Vandaag(05/04/2019) is een vis vind ik onnodig dood gegaan.
Ik was bezig mijn aquarium bodem af te zuigen, planten snoeien, ramen schoonmaken enz.
Is de vis er tijdens het water halen uit gesprongen en onder de aquarium kast gekomen. Toen ik klaar was zag ik iets kleins onder de kast uitsteken, ik dacht een blad van het snoeien.
Toen ik het wilde oprapen zag ik dat het een vis was. Te laat.
 
Gezonde.

ADED4E09-5EF5-4A7C-B4E2-5C0F76C5886D.jpeg
 
Witte rouwtetra dus.

Die ander is uitstel van executie.
 
Wat is er apart aan een vis doodmaken? Als een hond heel ziek is laat je deze ook inslapen of wacht je tot hij na een lange leidensweg vanzelf ermee stopt ?

Begrijp me niet verkeerd hoor!! Maar jij bent de eigenaar en het welzijn van de beestjes moet voorop staan. Er word tevens gezegd dat dit een bron van ziekten kan zijn voor de rest van de populatie dat alleen al is een reden om hem weg te halen. Er word denk ik bedoeld dat deze vis ziek is en dus drager van bacterien die andere vissen ook ziek kunnen maken. Uiteindelijk is het jouw bak en verantwoording en kan niemand je dwingen iets te doen!
Maar michelle staat hier wel bekend als een kenner wbt ziektes en ik zou haar advies niet zomaar negeren ;).
 
Ik begrijp dat het geen leuk voor uitzicht is om een vis dood te maken. Ik kan dit zelf ook niet en dit akelige klusje besteed ik uit aan een ander. Een vis vriendelijke manier is kruidnagel olie. Slaapt de vis rustig in.

Aan het oog van de vis is te zien dat de vis niet goed is. Hij is tevens erg mager en bij de kieuwen ziet het er niet goed uit. Ik zie schimmel op het kleine rugvinnetje.

Op elke vis zitten bacterieen en parasieten. Als een vis ziek is vermenigvuldigen deze zaken erg snel op het zieke visje. Het baby gespuis ligt in je aquarium en komen allemaal tot leven binnen een paar dagen. Afhankelijk van tempratuur en wanneer ontstaan. Als er een vers visje voorbij zwemt gaat de ellende zich op dit exemplaar vestigen en daar weer op vermenigvuldigen. Gezonde visjes kunnen zelf het een en ander afweren maar zieke exemplaren niet. De zwakste visje gaan als eerste dood. Is visje dood verlaten alle parasieten deze vis op zoek naar de volgende vis.

Een vis met parasieten kun je nog trachten te behandelen met zout zodat je er veel af haal maar tetras kunnen niet tegen zout dus is geen optie voor jouw vis. Aan het oog te zien en de schimmelplek op het kleine rugvinnetje zou ik denken aan bacterieel. Als je dit wil behandelen moet je er erg snel bij zijn om resultaat te hebben. Bacterieen zitten in lichaam vis en beschadigen van alles in de vis nieren etc. Te ver heen gaat de vis alsnog dood.

Ziektens zijn een kringloop. Als oorzaak bacterieel is verzwakt vis en krijgt ook te maken met explosieve groei van parasieten. Andersom kan ook. Door parasieten verzwakt en krijgt infecties en schimmel. Door verzwakking gaat er intern van de vis van alles aan het werk en raakt vis uitgeput.

Omdat je al enige tijd met een onstabiel aquarium zit raad ik je dit dus niet aan omdat behandeling bacterieel gevolgen kan hebben voor je aquarium. Het dood de ziekmakende bacteriien maar tevens je benodigde bacterieen om stabiel aquarium te hebben. Zou je een kuur gebruiken ligt vermoedelijk je aquarium en filter weer plat waardoor je waardens weer gaan stijgen en alle vissen weer in beroerd water zwemmen.

Omdat je dus al enige tijd last van hoge NO2 waardens heb zullen je vissen toch verzwakt zijn en meer kans hebben om ziek te worden. Preventief veel water verversen om baby gespuis af te hevelen en je NO2 onder controle te krijgen.

De fles voogle bestellen omdat dit bacterieen verminderd igv bacterieel probleem bij deze vis en besmetting te voorkomen. Voogle is tevens goed voor de overige vissen om afweer/imuunsysteem te helpen verbeteren.


NO2 waarden 0,6 is echt niet goed voor vissen in een aquarium. De 0,1 is een randgeval maar die vissen zitten nu al weken in NO2 en dat is gewoon te lang. Ergens gaat er iets fout bij je biologisch evenwicht.

Een uvc filter zou ook een optie zijn. Dit dood bacterieen en parasieten maar is weer een stapje verder en wat duurdere oplossing.
 
Zo ben even op pad geweest.
Heb een apart bakkie gekocht voor de zieke vis met filter en thermostaat, en ik heb 2 flessen van 500ml voogle gekocht.


Ik heb de vis nu apart gezet en heb Sera baktopur Direct in zijn water gedaan.
Ik weet niet waar het aan lig maar hij zwem weer door het aquarium nu hij apart zit. De vissen in de andre aquarium zijn ook anders, vrijer zo lijkt.
Maar de zieken vis kan als nog plots dood liggen.


Ik heb nog een vraagje over Sera baktopur Direct.
Op de gebruiksaanwijzing staat 1 tablet op 50L aquariumwater.
Is dat 1 tablet per dag? Staat niet bij of het per dag moet.


Voogle doe ik nu elke dag in het aquarium. Ook voor de kleine vissen.
Ik denk dat ik dat permanent blijf geven.
 
:r

Omdat het zieke visje nu apart zit moet je om de dag de helft van het water gaan verversen omdat je te maken ga krijgen met oplopende waterwaardens. Als je zelf kunt meten met druppels NO2 en NH3/4 nog beter dan kun je zelf zien wanneer een verversing nodig is. Tracht deze waardens op 0 te laten staan/komen. Desnoods bij hoge waardens vooral de NH3 100% verversen met water dezelfde tempratuur.

Je hoef niet elke dag een tablet erin te doen. Je doseer weer bij nav je verversing. Dus 50% verversen is 25 liter afhankelijk van liters waarin hij zwemt dan halve tablet erbij. Na een week 100% verversen, visje even met pannetje ofzo uitvangen, bakje leeg gooien en weer opnieuw met hele dosering starten. om de dag blijven verversen daarna. Zou zeker 2 weken doen. Beter iets te lang dan te kort anders blijft er het een en ander leven en gaat het weer langzaam aan vermeerderen zodat hij later weer ziek word.

Let wel, geen licht aan in het bakje met de bactopur. Licht breekt middel af, extra goed beluchten dmv luchtpomp of filter uitlaat goed hoog richten zodat het flink golft op wateroppervlak en geen kool of zeoliet in filter.

De voogle is inderdaad erg fijn spul en zullen je vissen goed door opknappen.

Ik ga duimen dat na al je moeite je beloont word en het visje gezond word:thumbs:
 
Ik hoop ook dat hij het gaat redden.
Hij heb nu een bakje van 60x30(56L) voor zich alleen.
In het aquarium heb ik een Eheim regelbare zuurstof bal gehangen.


Goed dat u het van de verlichting zeg, ik had de led verlichting op de tijd schakelaar van de andre aquarium gezet.


Heb ik nog een vraagje:

1: Zou ik voogle normaal in het aquarium doen?
Dat is 1 keer per week 10ml per 100L water,
Of 5 dagen de dosering voor zieke vissen?
Dat is 5 dagen 10ml per 40L water en daarna normaal.


2: De Sera Baktopur Direct
Hoe u het adviseer te doen is:
-Om de dag 50% water vervangen, dan in mijn geval een halve tablet in het water doen na het vervangen.
-Elke week de hele aquarium water vervangen en nieuw doseren met een tablet.
-Dit 2 weken lang.
 
Wat ik zou doen in jouw geval. NO2 en NH3 meten van je hoofd aquarium. de laatste test die je door gaf had je een NO2 van 0,1. In dit geval 50% verversen en de voogle toevoegen na de verversing. Is NO2 hoger meer verversen. Filter zo min mogelijk schoonmaken!!


1 de voogle 5 dagen doseren 10 ml per 40 liter. Na die 5 dagen weer water testen en verversen afhankelijk van uitkomst. Zolang je NH 3/4 meet en NO2 blijven verversen totdat je 0.0 heb. Overschakelen naar de 10 ml per 100 liter. Als je dus meerdere keren moet verversen dan bijdoseren naar verhouding wat je afhevel. Als je waardens stabiel zijn moet je een dag gaan reserveren voor onderhoud/verversing. Stel iedere zaterdag ga je 25 % verversen dan doe je iedere zaterdag dus 10 ml per 100 liter erin. Moet je deze weken meer verversen omdat je waterwaardens niet goed zijn, zeg zaterdag en woensdag heb je zaterdag de 10 ml per 100 liter erin gedaan, woensdag moet je 50% verversen stel 100 liter dan doe je er woensdag nog eens 10 ml bij.

Hoop dat je het snap. Als ik het zo terug lees niet echt duidelijk. Ik weet niet hoeveel liter je aquarium is.

De voogle is geen medicatie dus overdoseren zal niet heel ernstig zijn.

2 De bactopur. Gezien het een nieuw bakje met filter is dus niet ingedraait om de dag 25 liter water eruit halen. (makkelijkste ivm tablet). Dus maandag visje erin met hele tablet. Dinsdag niets. Woensdag 25 liter water eruit en vers erin met een halve tablet. donderdag niets, vrijdag 25 liter eruit en halve tablet, etc. Maandag begonnen dan de volgende week maandag hele bak schoon water en weer opnieuw beginnen. Maandag hele tablet, dinsdag niets, woensdag 50% halve tablet, donderdag niets etc.

Na 14 dagen kijken hoe visje eruit ziet en letten op gedrag. Dat oog moet meer de kop in en dat witte moet van rugvinnetje af zijn. Hij moet beduidend beter zijn. Post dan een foto. Kunnen we meekijken. Visje wel gewoon voeren als hij eet.

Na de kuur laat je hem in het quarantaine bakje zodat je kunt zien als hij niet weer ziek word. Dit ter preventie van je hoofd aquarium. Na de kuur geef je hem de voogle de 10 ml op 40 liter. Wederom 5 dagen lang met verversen tussendoor zoals bij de bactopur. Om de dag verversen en na de verversing doseren. Na 5 dagen stap je hier ook over op de normale dosering en kijk je het een paar dagen aan. Visje na 3 weken totaal gezond kan hij weer in aquarium. Dus 2 weken bactopur en een week voogle.

Hele toestand voor het visje maar gezien je alles in huis heb gehaald voor het redden van het visje zal dit de weg zijn om hem wellicht te redden. Geen garanties he want visje ziet er erg beroerd uit maar je weet maar nooit.

Als je zie dat visje verzwakt, niet meer eten gaat en raar gedrag zoals schuren, schommelen op een plek, schubben uit gaan staan, vinnen en staart gaan rafelen etc. dan moet je hem echt uit zijn lijden verlossen. Hoe graag je ook wil dat hij gezond word. Hij moet beduidend sterker gaan worden in een paar dagen en niet zwakker want dan word het een lijdensweg voor hem.

Succes
 
By the way. Je heb toch niet de bactopur in je hoofd aquarium gedaan toch?:S
 
2F0D252C-8037-4966-BAC5-305B562072F2.jpeg
87858F2E-0112-436A-96F0-3436B97CDDB4.jpeg
De hoofd aquarium is 100x40x45cm ca.160L staat op de verpakking van Juwel.
Ik noem de aquarium voor het bij houden op papier “Aquarium Groot”.

De aquarium waar de zieke vis in zit is 60x30x34cm 54L staat op de verpakking van Aquatlantis.
Ik noem de aquarium voor het bij houden op papier “Aquarium Middel”.

De aquarium waar de jonge vissen in zitten is 36x22x37cm 30L staat op de verpakking van superfish. Ik heb zo 25L er in, zo 3cm onder de deksel rand.
Ik noem de aquarium voor het bij houden op papier “Aquarium Klein”


Ik heb de bactopur niet in mijn hoofd aquarium gedaan. Alleen bij de zieke vis.


Ik heb gisteren(07/04/2019) nog waterwissel’s gedaan:

-Bij aquarium groot zo 40% 60L water gewisseld.
Bij de grote aquarium doe ik altijd 60L vervangen omdat de planten naar beneden komen bij het wisselen, bij 60L houden de vissen nog een beetje plaats om te zwemmen.

-Aquarium middel compleet nieuw gedaan met de zieke vis.

-Bij aquarium klein zo 50% 12L water gewisseld.


Voogle:

Ik begrijp er uit dat ik nu 5 dagen geen waterwissel moet doen bij de grote aquarium. Na 5 dagen water testen en verversen dan bij doseren. Blijven verversen tot de NH3/4 en NO2 op 0 staat. Dan naar normale dosis.


Bactopur: is alles duidelijk wat ik gelezen heb.

Anders vraag ik het. Ik hou de vis goed in de gaten wat hij doet.



Heb ik nog een vraag.

ik zend 2 foto’s van de zelfde vis. Op de ene normaal recht en de 2e rechtop en als hij rechtop(kaars Recht)staat schok hij, vreemd.
 
Ok, 3 aquariums en veel boekhouding :D


Zal kort proberen.

5 dagen lang elke dag 40 ml voogle in je grote aquarium. NO2 meten, staat deze op 0 niet verversen, staat deze in het roze, dus verhoging, wel verversen. Na een eventuele verversing doe je er 40 ml voogle in. Maakt dus niet uit verversen of niet gewoon elke dag 40 ml erin.

Na die 5 dagen NO2 meten. Nav uitslag NO2 verversen of niet. Als je 0,0 meet heb je te doen met normaal onderhoud ga je elke week wat water verversen. Hoeveel is bij iedereen anders. Maar een maand lang niets doen gaat het niet worden. Na je wekelijkse verversing onderhoud bij NO2 op 0,0 dan gewoon elke week 16 ml erin doen.

Mocht je NO2 nog niet op 0,0 staan moet je dus telkens een deel verversen en kun je het geen week erin laten omdat je dan water afhevel met de toegevoegde voogle erbij en doseer je dus extra nav wat je eruit haal.

Geen kool of zeoliet of uv in filter?

je kunt ook wat voogle bij je aquarium klein doen voor de jonge visjes.

De foto s zijn toch niet van die zieke vis?

Schrikt hij vaak en is deze de enige die dat doet? Is er iets wat hem aan het schrikken maakt of zomaar spontaan?
 
-Bertus:

Ik vind het apart om een vis dood te maken.

—————

-RichD1011:

De vis heb ik 2 maanden. Toen ik hem kocht zag hij er normaal uit.

—————

-Michelle1:

De water waarde is op de moment NO2 0,1 met de druppel test.
De andre waardes zijn goed.
Waarom is hij een bron van ellende voor de overige vissen? Wat voor ziekte heb de vis?

—————

Ik heb nu weer een te hoog NO2 in mijn kleine aquarium 0,6 druppel test.
Ik weet niet waarom ik heel de tijd met NO2 zit te tobben alle andre waarde zijn goed.


Vandaag(05/04/2019) is een vis vind ik onnodig dood gegaan.
Ik was bezig mijn aquarium bodem af te zuigen, planten snoeien, ramen schoonmaken enz.
Is de vis er tijdens het water halen uit gesprongen en onder de aquarium kast gekomen. Toen ik klaar was zag ik iets kleins onder de kast uitsteken, ik dacht een blad van het snoeien.
Toen ik het wilde oprapen zag ik dat het een vis was. Te laat.



WAt als het tuberculose is? Vind je het dan nog apart??? En de rest aan kan steken? Is voor mij ook niet de eerste vis ,hoor. Leg hem tussen krantje, en geef een tik, over,.
 
Ok, meet ik morgen NO2 hoeveel hij is. Dan weet ik of ik morgen water moet verversen.
Voor de rest de dosering is duidelijk.

Ik doe sinds het NO2 probleem om de dag water verversen.

Ik filter op de moment niet over kool, zeoliet of uv.

Ik heb gisteren bij de kleine visjes 2,5ml voogle er in gedaan. Doe ik elke week.

De vis op de foto’s zijn van een andre vis in aquarium groot.

Ik heb er 4, 2 man en 2 vrouw. Zij is de enigste die het doet.
Zwem normaal dan recht dan normaal, eet normaal.
Zij doet dat spontaan.
Kan ik hier een filmpje op zetten.
Ik heb een filmpje van 10s dat zij dat doet.
 
Bertus:
De ene is er wat makkelijker in als de andre.
U ben er makkelijker in.
Ik ben daar niet zo makkelijk in om het te doen.

Ik heb ook respect voor mensen die zien waneer het niet anders kan het dier op weg help.
En ik weet dat als een dier lijd het beter is voor het dier om hem te helpen te gaan.

Ik heb het probleem dat ik me dan zo voelt, dat ik hem vermoord heb i.p.v. dat ik hem geholpen heb.

Ook een paar berichten terug, de vis die er uit gesprongen is.
Voel ik me ook schuldig dat ik haar niet gezien heb, en dat zij een moeilijke dood gehad heb.
 
Je kunt filmpjes hier plaatsen maar vraag me niet hoe dit moet. Geen idee.

Ik heb het idee dat je nog niet zo lang met aquariums bezig ben. Als je wat jaren ervaring heb, zoals de oudere garde, kun je makkelijker dingen herkennen en ga je vanzelf andere beslissingen maken. Iedereen is anders en beleeft dingen op een andere manier. Ervaring krijg je vanzelf als je het een en ander mee maak. We kunnen je niet iets opdringen waar jezelf niet achter sta. Je heb duidelijk zelf een keuze gemaakt ondanks meerdere andere adviezen. Je hebt een keuze gemaakt die bijna niemand zou maken maar het is jouw vis en toestanden dus je verder op weg helpen ala. Anders word het helemaal een knoei boel met die zieke vis en medicijnen.

Nooit zomaar medicijnen ofzo in je aquarium doen zonder dat je weet waar je mee bezig ben. Sommige medicijnen zoals de bactopur heeft gevolgen op je biologisch evenwicht.

Het belangrijkste is dat je de basis begrijp. Het biologisch evenwicht met de bijbehorende waterwaardens. Als je dit begrijp kom je al een heel eind. Als je dit niet weet of begrijpt krijg je telkens te maken met ellende en dat moet en wil je niet hebben als je net begin want dit bederft het leuke aan aquarium houden.
 
Ik ben nog niet zo lang met aquariums bezig een aantal maanden.

De aquarium daarvoor die ik had, dan praat ik over eind jaren 90.
Daarnaar heb ik van 1999 tot 2009 in terrariums gedaan, ik had 25 reptielen.
En daarnaar van 2009 tot voor een aantal maanden weer aquarium.

Maar naar 10 jaar ervaring in terrariums heb ik nooit een dier gedood.
Toen dode ik het voedsel voor mijn slangen ook niet zelf,
Dat kocht ik bij een privé persoon die muizen kweekte en dode.

Dit om een beetje uit te liggen dat ik zelf geen dieren dood.

Voorbeeld: ik probeer mijn zieke vis te helpen.
Ik had toen de tijd een zieke schildpad, men kan dan denken voor €10 heb ik een nieuw dus als ik deze op weg help ben ik goedkoper uit.
NEE, ik ben met mijn schildpad naar de dierenarts gegaan waar hij een röntgen kreeg, de dieren arts kon niets vinden.
Toen ben ik uitgekomen bij het universiteitskliniek voor gezelschapsdieren in Utrecht, het dieren ziekenhuis.
Daar hebben ze toen een Echo en een CT Scan gemaakt, ook niets gevonden.
Ze besloten om hem daar te houden voor onderzoek en naar 4 dagen in het ziekenhuis werd ik gebeld dat de schildpad was overleden. Ik wilde toen weten waar aan hij was overleden, heb ik gezegd dat ik autopsie wilde doen op de schildpad.
Ze hebben toen de autopsie uitgevoerd. de uitslag van de schildpad was tuberculose.
Dit verhaal om te zeggen dat ik niet zomaar opgeef.

Ik ben naar deze form gekomen omdat de mensen hier veel ervaring hebben op het gebied van aquariums.
Ik heb ook de adviezen van michelle1 op gevolgd en als mensen andre adviezen gaven.
En probeer meer ervan te leren, alleen doden doe ik niet.

Daarom is mijn uitleg altijd wat langer om het zo goed mogelijk uit te leggen, dat de mensen bij deze form zo goed mogelijk weten wat ik bedoel en een zo goed mogelijk antwoord kunnen geven, ik leer daar ook weer van.
En daarom vraag ik ook veel over het gebruik van producten, niet altijd klopt de gebruiksaanwijzing.
Voor die ervaring met dat product hebben zien dat het in de praktijk anders kan zijn dan wordt aangegeven.

Maar verder,
Ik schrijf vandaag nog de waterwaardes van de aquariums op.
 
Het heeft niks met zomaar opgeven te maken. Het heeft te maken met een ontzettende lijdensweg voorkomen.

Nogmaals het is allemaal je eigen keus! En je moet doen waar jij je goed bij voelt. Je hebt geluk dat vissen niet zo zichtbaar lijden als dat wij dat doen. Misschien dat je er dan ook anders over dacht.
 
Ik heb de waardes onder “CO2 blijf te hoog” gezet.
Omdat het over de waardes gaat.
 
Hoe is het nu met het zieke visje? Hoeveel dagen zit hij nu in de bactopur? Zie je al verschil dat hij levendiger is en eet hij/zij? Foto?
 
Vandaag(10/04/2019) is de 3e dag, morgen de halve aquarium verversen en een halve tablet er in.
Hij zwem meer sinds hij alleen zit maar soms gaat hij scheef een beetje diagonaal zwemmen en dan weer recht.
Eten doet hij wel maar hoe zou ik het zeggen, heel rustig. Vergeleken met de andre vissen van mijn, dat zijn net piranha’s.

Ik zou morgen(11/04/2019) een foto maken van de zieke vis, als ik het water verschoond zet ik altijd even het licht aan.
Dan zie je hem beter op de foto.
 
763468C0-E412-4B67-9A88-8BB2691C13C2.jpeg
 
Hij ziet er nog erg beroerd uit Andy. De kieuwen zijn ook nog erg rood? Zwemt hij wel nu meer rond? Ligt ie nog veel voor de filter stroming? Als hij echt niet ziender ogen is opgeknapt moet je hem echt uit zijn lijden gaan verlossen. Ik snap dat je dat niet leuk vind maar als er geen beterschap is laat hem dan niet weken lang in medicatie zitten dat gaat de vis niet trekken en is het dier vriendelijker om hem naar de eeuwige wateren te laten gaan.

Kijk eens naar de kieuwen of hij deze samen gebruikt (open en sluit). Zie je bij de kieuwen bij openen veel slijm aanmaak?
 
Zijn kieuwen zijn een beetje rood(bij die gezonde zijn de kieuwen ook een beetje rood gekleurd), en hij gebruik ze alle 2 normaal en ik zie bij de kieuwen niet iets bijzonders zo als slijm.
Hij zwem gewoon door de hele aquarium eigenlijk zit hij niet meer in de stroming, hij kijk soms naar de grote aquarium(omdat hij er ook gelijk naast staat) zo of hij er weer terug in wil, Apart.
Eten doet hij ook. Ik heb vandaag(13/04/2019) een nieuwe bus zachte Flokken voer gekocht.
Ik had de andre(voor dat hij ziek was) zachte Flokken gemixt met knapperige Flokken.
Ik gaf hem nu heel de tijd zachte Flokken baby 02, omdat ik geen zachte Flokken meer had.

Ik zie vooruitgang erin, vergeleken met toen in de grote aquarium.
Ik heb ook nog een 2e mening gevraagd aan mijn vrouw of ze verschil ziet, hoe hij toen was en nu is.
Zij vind ook dat hij vooruit is gegaan vergeleken met toen in de grote aquarium.
 
Het visje is gisteren(15/04/2019) avond rond 23:30 uit zijn eigen naar het eeuwige wateren gegaan.
 
Helaas Andy maar hij zag er ook erg slecht uit. Niet leuk om zo te beginnen maar je ben nu wel weer een ervaring rijker en wat wijzer.

Altijd goed kijken als je nieuwe visjes ga kopen en het beste is nog om ze thuis even apart te houden om te kijken of ze gezond zijn.

De bactopur direct tabletten is altijd handig om in huis te hebben maar onthou dat dit niet voor elke ziekte verschijnsel is en niet zomaar in je aquarium doen want het dood ziekte bacterieen maar ook je benodigde bacterieen zodat je dan met hoge waterwaardens kom te zitten. Mocht je weer wat raars spotten meteen weer een topic openen want vlug ingrijpen is vaak van belang.
 
Met de tijd "leer" je vanzelf of een vis nog is te redden ja of nee.

vandaar ook mijn opmerking op 4 april om hem maar beter meteen af te maken.
ik vind het overigens tof dat je het geprobeerd hebt, laat daar geen misverstand in zijn!
 

Terug
Bovenaan