Visbestand 100 liter aquarium


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Beste allemaal,

Ik ben bezig met het afmaken van mijn visbestand. Graag vraag ik hierbij jullie hulp. Zie voor foto's van de inrichting hier.
Wat ik aan mijn huidige bestand mis is dat ik niet echt een blikvanger heb en de middelste/bovenste waterlaag een beetje leeg oogt. De kardinalen zwemmen vooral in de onderste laag (wellicht door te fel licht of incomplete school).

Het visbestand is momenteel (van bovenste- naar onderste waterlaag):
SoortHoeveelheid
Poecilia reticulata
3​
Danio margaritatus
3​
Paracheirodon axelrodi
7​
Corydoras julii
5​
Otocinclus affinis
3​
Totaal komen we dan op ongeveer 89cm aan vis op 100 liter water. Heb de stelregel 1cm vis per liter aangehouden.
Aangezien de guppys geen volwaardige school vormen en niet helemaal bij mijn waterwaardes passen kunnen deze eventueel uit het bestand (en dus verhuizen). Op de danio's na is dan iedereen zuid-amerikaans. Wellicht leuk om hier te blijven!

Zelf zat ik te kijken naar een koppel Colisa lalia (dwerggourami) of een koppel Mikrogeophagus ramirezi (antennebaarsje) voor de bovenste/middelste waterlaag. Kan ik van deze ook twee vrouwtjes nemen ipv een man/vrouw koppel?
De middelste waterlaag wil verder aanvullen door de school kardinaaltjes tot 10 stuks uit te breiden. Kom zo op totaal 97cm aan vissen, zou dus moeten kunnen.

Met dit plan komen we (van bovenste- naar onderste waterlaag) dan op;
SoortHoeveelheid
Colisa lalia of Mikrogeophagus ramirezi
2​
Danio margaritatus
3​
Paracheirodon axelrodi
10​
Corydoras julii
5​
Otocinclus affinis
3​

Hebben jullie nog andere ideeën? Alle tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Mikro geo zwemmen in de onderste laag. Die wordt dan wel wat druk denk ik..
 
Mikro geo zwemmen in de onderste laag. Die wordt dan wel wat druk denk ik..
Las daar op internet verschillende dingen over maar het risico dat de corydoras opgejaagd worden neem ik dan inderdaad liever niet.
 
Dwerggourami's zijn door het iridovirus een afrader. De kans dat je ze daaraan kwijtraakt is ongeveer 70-80% (heb ik me laten vertellen).
Mikrogeophagus zijn geen makkelijke visjes en eigenlijk niet echt te verenigen met danio margatitaus en de ottoclincus. De één zit dan op het maximale uiterste van temperatuur en de ander op het minimum. Verder weet ik wat de pH van jouw water is, maar daar hebben micro's ook nog wel wensen bij.

Sorry voor het slechte nieuws, maar om je vissen gezond te houden, houd je ze het best ongeveer in het midden tussen hun uiterste warden. En dan niet alleen op temperatuur maar ook de pH is redelijk belangrijk.
 
Die regel van 1 cm vis per liter is een eerste richtpunt. Geen harde eis. :) Afhankelijk van in hoeverre vissen in elkaars ruimte komen (bijvoorbeeld: alleen maar bodemvissen bij elkaar zetten of de soorten verdeeld over de waterlagen) en afhankelijk van hoe goed je de bak filtert, kun je meer of minder vissen toevoegen.
 
Dwerggourami's zijn door het iridovirus een afrader. De kans dat je ze daaraan kwijtraakt is ongeveer 70-80% (heb ik me laten vertellen).
Heb daar inderdaad iets over voorbij zien komen. Wist niet dat het risico zo groot was.

Weten jullie nog alternatieven voor mooie blikvangers die niet al te groot worden en met een lage ph gehouden kunnen worden?
Heb de bak op 23 graden, kh van 2 en ph van 6,4.
 
Laatst bewerkt:
Is de Phenacogrammus interruptus (Kongozalm) wellicht een optie? Deze lijkt ook meer in de bovenste lagen te zwemmen.
 
Houd je het formaat van je bak in de gaten? We hebben het toch over een bak van 100l niet 100 cm? Een kongozalm wordt tot 10 cm, ik heb zo in je post niet de afmetingen van je bak zien staan, maar er wordt een aquarium van minimaal 1m en beter nog 1.40 voor de kongozalm geadviseerd.

Kijk anders eens op deze site met de maximale lengte van je bak in het zoekfilter. Dan moet je zelf nog wel op het karakter en de andere waterwaarden letten.

Overigens zijn er erg mooie killivissen (bijv Fundulopanchax spp.) die geen grote bak hoeven en je misschien wel aanspreken. Een aantal van de killivissen leven vooral op de bodem, sommigen in het midden en er zijn ook oppervlaktevissen. Overigens geldt voor vrijwel alle oppervlaktevissen dat je beter wel een dekruit op je bak hebt, omdat ze bij schrik kunnen springen.
 
Houd je het formaat van je bak in de gaten? We hebben het toch over een bak van 100l niet 100 cm? Een kongozalm wordt tot 10 cm, ik heb zo in je post niet de afmetingen van je bak zien staan, maar er wordt een aquarium van minimaal 1m en beter nog 1.40 voor de kongozalm geadviseerd.
Heb me inderdaad vergist met de lengte. Op de pagina waar ik keek stond de lengte zoals de vis verkocht werd.

Mijn bak is 80cm.
 
Ik zou nog even wachten totdat de planten wat hoger staan. De kardinalen komen dan vaak wat hoger zwemmen, en ook goeramis hebben graag wat beschutting. Het beste laat je een aantal planten tot aan het wateroppervlak groeien.
Daarbij merk ik dat het bij kardinalen veel uitmaakt hoe groot de groep is. Een groep van 15 duurt al veel meer.
 
Ik zou nog even wachten totdat de planten wat hoger staan. De kardinalen komen dan vaak wat hoger zwemmen, en ook goeramis hebben graag wat beschutting. Het beste laat je een aantal planten tot aan het wateroppervlak groeien.
Daarbij merk ik dat het bij kardinalen veel uitmaakt hoe groot de groep is. Een groep van 15 duurt al veel meer.
Bedankt voor de tips! Wist niet dat dit zoveel invloed op deze vissen had. Wel was het sowieso al de bedoeling dat enkele planten tot het oppervlak komen, deze zijn kort geleden echter flink gesnoeid.
 
Dwerggourami's zijn door het iridovirus een afrader. De kans dat je ze daaraan kwijtraakt is ongeveer 70-80% (heb ik me laten vertellen).
Denk dat ik me toch aan de dwerggourami ga wagen. Deze voldoet eigenlijk als enige aan mijn eisen.

Ben bij twee grote speciaalzaken geweest en zij zeiden dat ze (in deze batch in ieder geval) geen last hadden van het virus, maar dat het wel bekend was. De importeur zou dit ook in de gaten houden en vorige bestellingen zijn dan ook eens geannuleerd omdat de importeur verschijnselen zag. Daarnaast werd er een garantie geboden mochten ze het binnen twee weken niet redden en komen de vissen uit een quarantaine. Weet iemand hier zo wanneer je kunt uitsluiten of de vis dit virus heeft?
 

Het verschijnen van symptomen en het kan twee weken duren bij 25C tot deze verschijnen.Een garantie van twee weken gaat er dus in feite van uit dat de vissen al voordat ze in de winkel zijn, in de incubatieperiode zitten.
 
Dat virus slaat meestal een aantal maanden tot zelfs een jaar na besmetting pas toe. Een garantie van de winkel van 2 weken is dan ook weinig zinvol. Ook de boodschap dat het in de dierenwinkel zelf al dan niet speelt, zegt niet zoveel als je het hebt over een termijn van maanden.

Ik zou persoonlijk niet meer aan die soort beginnen. De kans dat het op een teleurstelling uitloopt is gewoon te groot.
 
Ik zou ook zeker geen dwergjes meer nemen maar dan voor de Honinggourami inderdaad.
 

Terug
Bovenaan