Visbestand 100x50x65 (~300L netto)


DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Berichten
3,557
Het MTS heeft ook hier toegeslagen. Er komt een aquarium van 100cm bij 50cm diep en 65cm hoog van in totaal zo'n 300L netto inhoud en zou heel graag jullie ideeën horen over het visbestand.
Wat zouden jullie doen met een bak met deze verhoudingen? Hij is voor de lengte relatief best hoog.

Techniek:
- Verlichting nog nader te bepalen, zitten nu 2x T5 (dun) boven. Iemand ervaring met deze lampen en het bereik op 65cm diep?
- Filtrage: JBL 900 serie + indien nodig een eheim classic 350 (2215).

Een paar ideeën van mijzelf:

Sluierstaarten
Discus
Een Pauwoogchiclide
Gezelschapsbak met leuk schooltje tetra's, bijlzalmpjes bovenin en wat dwergchiclide onderin.
 
Azie is ook heel leuk, kulhli's, Galaxy rasbora's, honinggourami's, knorgourami's, betta etc... In Azie is ook veel leuks te vinden :)
 
Bedankt voor de suggesties.

@Ancistruz Een Zuid Amerikaanse biotoop lijkt me erg leuk inderdaad. Tetras, dwergchiclide, corydoras etc. Als ik echter zoek op internet kom ik erg veel langwerpige voorbeelden tegen. Welke ZA vis heeft iets aan een hoog aquarium of kan in ieder geval de bovenste laag bevolken? Edit: Ah, de bijlzalm kan hier natuurlijk prima bij.

@Animali Azie klinkt ook erg tof, gouramies en betta's is natuurlijk erg gaaf. Ik ga mij hier nog even verder in verdiepen!
 
Laatst bewerkt:
Betta moet je denk niet willen in zo een grote aquarium. Die vind het fijner in een 40l tot 60l d8 ik zo.


Gouramis zijn vet! Er zijn 3 vissoorten die ik persoonlijk zeer waardeer.

Ook al zijn het 2 verschillende continenten.

1. Ancistrussen
2. Gourami's
3. Corydoras

Maar dat is mijn favo :)
 
De Betta Splendens wellicht niet maar er zijn ook nog leuke wildere Betta varianten. Kijk hier maar eens voor voorbeelden.

Zuid Amerika trekt mij momenteel het meest al is een tank met sluierstaarten ook wel erg leuk en iets wat ik al erg lang niet heb gedaan! Voor de sluierstaart experts hier, is 1 meter voldoende als ik 50cm diep en 65cm hoog bied?
Bedankt voor de input Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. :)
 
Ik heb een betta splender in een meterbak/1,20 gezien alleen, en hij was me toch lekker aan het zwemmen. Heen en weer, vol gebruik aan het maken van zijn zwemruimte... Je moet alleen wel plekken hebben waar hij kan rusten, maar in een beplante bak komt dat wel goed.
 
Voor sluiers(kleinere varianten) is 1m echt minimaal maar in combinatie met het aantal liters gaat het wel prima zou ik zeggen, zou er niet meer dan 4 indoen en er een flink filter achter knopen. Houd er ook rekening mee dat je ook niet heel veel opties hebt kwa indeling van je aquarium aangezien het vrij lompe vissen zijn en graag alles kapot proberen te trekken ook kunnen er geen andere vissen bij in. Ondanks alle voorgenoemde nadelen zijn het wel erg sociale vissen waar je meer interactie mee hebt dan met sub/tropische vissen na mijn mening.

Wel aparte afmetingen van je bak heb je deze laten maken? Deze maat zou mij namelijk ook wel passen aangezien ik gelimiteerd ben aan een max breedte van 110cm.
 
De Betta Splendens wellicht niet maar er zijn ook nog leuke wildere Betta varianten. Kijk hier maar eens voor voorbeelden.

Zuid Amerika trekt mij momenteel het meest al is een tank met sluierstaarten ook wel erg leuk en iets wat ik al erg lang niet heb gedaan! Voor de sluierstaart experts hier, is 1 meter voldoende als ik 50cm diep en 65cm hoog bied?
Bedankt voor de input Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. :)

Je bak heeft zo'n 300 liter en als je de inrichting erbij zet zal je waarschijnlijk uit kunnen gaan van zo'n 250 liter. Hierbij kan je de 80 liter regel toepassen en zou je komen op een maximaal van 3 stuks in je aquarium mits je ongeveer 2 keer per week een waterwissel doet en het zand (liever geen grind ivm kieuwen schoonmaken) schoon maakt tijdens het verversen moet dat goed komen. Het zijn namelijk erge vervuilers en hebben geen maag dus alles wat niet gebruikt word komt er weer uit.
 
Bedankt voor de input over sluierstaartjes.

Het is een tweedehands aquarium. Ik ben afgegaan op de maten uit de advertentie al denk ik dat hij net iets kleiner uitvalt. Het is volgens mij een Trofis Puntius 1000 waar officieel de afmetingen 100x42x65 bij horen. Iets minder diep dan verwacht waardoor ik op bruto 273L uit kom. Op zich geen probleem past net iets beter in de kamer maar wellicht minder geschikt voor sluiers.

274865


Het wordt denk ik gewoon een leuk Zuid-Amerikaanse biotoopje met tetra, apistogramma, corydoras etc.
 
De bak is binnen en vanavond de watertest!

Formaat is nu nagemeten: 100x48x65cm. Voor nu even 1 balkje LED daglicht boven en geeft al aardig wat licht.

275172

Ik weet nog niet zo goed wat ik met die achterwand ga doen. Die plateaus zijn zeker leuk alleen die 'boom' in het midden is zo aanwezig. Zo te zien is het gemaakt van piepschuim, geen idee of dit nog makkelijk te bewerken is.
Foto vanaf de zijkant:
275173


Biotoop Zuid-Amerika staat nog steeds in de planning!
 
Laatst bewerkt:
Mooi formaat, maar inderdaad dat gele springt er wel heel erg uit. wellicht kijken of je er 1 kleur van kan maken? En dan aflakken met een laag epoxy? Of heel eenvoudig gewoon de buitenkant van de bak zwart verven en dat als achtergrond, evt met de plateaus los tegen de achterwand gekit. Hier ook de hele achterkant zwart geverfd, maar in de bak wel deels een achterwand voor het 3d en verstoppen vd techniek
 
Mooi rivierzand erin...zal ik persoonlijk...princes van Burundi erin doen...zal hartstikke mooi staan met die achterwand...grtz
 

Terug
Bovenaan