Wat is er nieuw

Visbestand 70 L

Corydoras12345

Active member
Lid geworden
17 april 2023
Leeftijd
29
Hallo allemaal, daar ben ik weer,

Ik ben dus een nieuw aquarium aan het opstarten, een juwel primo 70. Net een ieniemienie tikje groter dan de primo 60.
Het wordt een natuurlijk beplant tropisch aquarium, met een zandbodem en dichte begroeiing.
Ik zat te denken aan het volgende visbestand:

Paracheirodon simulans
Corydoras habrosus
Neocaridina davidi
Atyopsis moluccensis
Caridina multidentata

Volgens mijn research zou dit bij elkaar moeten kunnen. Maar ik wou toch even advies van de experts 🙂
Dus mijn vraag is: Denken jullie dat deze vissen in vrede met elkaar kunnen leven.
En zoja, in welke aantallen?

Alvast heel erg bedankt!

Ik ben nog niet lang bezig met de aquariumhobby, maar Atyopsis moluccensis houdt van snelstromend water, Paracheirodon simulans volgens mij juist niet. Qua temperatuur zou het nog wel kunnen, denk ik.

Dank voor je reactie! Ja, dat probleem voorzag ik al. Zou ik dit kunnen oplossen door de outlet van het filter naar een bepaald hoekje te sturen waar de simulans er geen last van heeft? Of denk je dat de soorten beter echt niet gecombineerd kunnen worden?

Waaierhandgarnalen leven in gezelschapsaquaria. Ze zoeken daarbij zelf een plekje om voedsel te zoeken. Ik zou ze combineren. Er van uitgaand dat je een gezelschapsaquarium hebt en geen snelstromende beek nabootst, want daar houden de tetra’s weer niet van.

Gaat prima samen, zou alleen niet de Caridina multidentata/Japonica erbij doen, denk dat je na verloop tan tijd wat beestjes gaat missen.
Waaierhand zoekt zelf de stroming op, kun je vaak een handje helpen door in de buurt van de stroming hout of valisneria te plaatsen waar hij dan dankbaar gebruik van zal maken. Zou er 3 van nemen, blijven meestal bij elkaar in de buurt. Hou er wel rekening mee dan je altijd een klein beetje verkruimeld voer geeft zodat er wat stof in het water dwarrelt anders hebben ze niks te waaieren.

Habrosus minimaal 10 en zou tot maximaal 20 gaan. Hoe groter de groep hoe fijner ze zich voelen.

Neocaridina, minimaal 10 en eigenlijk niet echt een maximum. Bij voldoende schuilplaatsen tegen hongerige neons redden ze het wel zich te vermenigvuldigen.

Neons stuk of 15/20

Daarnaast misschien nog een paar mooie slakken appel/spixii/witte wonderslak/tylomelania (deze eet wel zachte planten (meestal de lichtgroene)....

Temperatuur 22/23 dan moet het wel goedkomen.

Dankjulliewel! Ja, zo'n idee had ik al... Habrosus wou ik inderdaad wel een stuk of 15/20. Maar kunnen daar echt nog 20 blauwe neons bij? Over de neocaradina's maak ik me niet zo'n zorgen. Heb ze gehad met honinggoerami's, die kweken wel door!

En zou ik de habrosus beter kunnen omruilen voor de pygmeus? Vind ik ook heel leuk, en zitten niet alleen op de bodem. Ik dacht, dan zijn de simulans misschien wat minder schuw.. Of zitten ze dan juist in de weg?

Sorry voor het gezeur maak ik heb nog een vraagje haha. Is de corydoras panda ook aan te raden? Zijn wat groter en dat vind ik ook wel leuk. Of kan ik het beter kleiner houden ivb te hoge aantallen?

pygmaeus zit op de bodem en middenlaag, kan enigzins beetje druk worden maar is ook leuk.
Panda kan ook prima met 10-12 zou ik beginnen, zou ze wel proberen te krijgen bij een hobbykweker.

Als je middenlaag vissen minder schuw wilt hebben kun je beter kijken naar wat drijvers om licht te dempen en schuilplekken te creeeren en evt. bovenlaag/oppervlakte visjes. (niet een die ze als bedreiging zullen zien natuurlijk)

Dank! ja, de pygmaeus is niet zo handig inderdaad. Dan ga ik denk ik toch voor de panda, de habrosus is wel erg mini haha. Drijvers komt helemaal goed. Welke vissen zijn dan een optie voor in de bovenlaag? Epyplatys annulatus? Of een groepje endlers? Of kan ik het beter zo houden? Sorry als ik hele domme vragen stel! 🫣

Reken even na hoeveel vis je nog kwijt kan volgens de 1cm vis per 1cm voorruit regel, dan weet je wat er nog bij kan 😉

Als ik alleen de panda's en de simulans meetel, kom ik uit op -35 😬

Reken even na hoeveel vis je nog kwijt kan volgens de 1cm vis per 1cm voorruit regel, dan weet je wat er nog bij kan 😉
Is wat mij betreft ook geen goede regel. Het houdt totaal geen rekening met bv de grootte van de vis en of het bv grote vervuilers zijn.

Op basis van deze regel zou er bv een clownbotia in kunnen.

Het blijft wel een redelijke richtlijn, en als je al op -35 uitkomt zegt dat ook al wat.
Paar cm meer of minder merk je niet vaak.

Qua formaat vis hou ik altijd de regel aan dat een vis minimaal 10x zijn eigen lengte aan voorruit moet hebben, maar liefste blijf ik daar nog ver boven (5cm visjes in 100cm aquarium bijv)

Zelf hield ik het bij max 20 visjes in een 70l bak.
10 a 15 kardinalen en 5 zwarte tetra's, en soms wat guppen er bij als de kardinalen wat minder werden

Laatst bewerkt:
Qua formaat vis hou ik altijd de regel aan dat een vis minimaal 10x zijn eigen lengte aan voorruit moet hebben, maar liefste blijf ik daar nog ver boven (5cm visjes in 100cm aquarium bijv)
Dat hangt heel erg van de activiteit van de vis af. Farlowella vittata is zonder de filamenten 12 cm lang, (met filamenten kunnen ze nog 10cm langer zijn) en die zou ik rustig in een 80 cm bakje durven houden. Die hangen aan een blad en verkassen als daar de algen op zijn en gaan dan verder met hangen.
Xyphophorus helleri daarentegen, visje van 6 à 7 cm heb ik vanuit mijn 1.20 Juwel bak verhuisd naar de 2mbak en zou ze nooit meer terug in de 1.20 bak doen. Ze gebruiken de volle lengte van de bak, vooral de mannetjes..

Maar betekent dit dat de simulans en de panda wel of niet kunnen? 😂😬

Ligt ook aan wat voor filter je gaat gebruiken.. een aquaflow 100 gaat het b.v. niet trekken op een volle bezetting. Maar b.v. de gemiddelde externe Eheim gaat er weinig problemen mee hebben.

De bak draait momenteel nog op het intern juwel filter, maar wordt zeer binnenkort vervangen door waarschijnlijk een JBL 702

Of een eheim 2213, ben ik nog niet helemaal over uit..

Wat is de reden dat je het interne filter wil vervangen?

Het is het filter dat meekwam met het aquarium, het is klein. Maar het is ook een afschuwelijk lelijk grijs blok

Heb mijn primo bewust op origineel filter draaien. Klik
Stuk hout en wat plant er voor en je ziet er niks meer van 😉

Maar van de 2 opties die je geeft zou ik zelf voor de JBL gaan, de Eheim kan ook, maar die is eigenlijk voor wat grotere bakken

Haha, is zeker een optie. Maar ik vind bakken met een extern filter altijd toch wat stabieler draaien, en toch echt mooier haha!

Oké, het visbestand wat ik nu in gedachten heb:

10x Corydoras Panda
15x Paracheirodon Simulans
3x Atyopsis Moluccensis
??x Neocaradina Davidi (groeien zelf wel)
3x Nerita Natalensis

Zullen daar verder geen problemen in ontstaan?
Alvast heel erg bedank!

Nerita Natalensis zou ik pas later toevoegen zodat er ook algen te eten zijn voor ze.
Neocaridina, Waaierhandjes en corydoras kun je allemaal tegelijk toevoegen. Als je mosjes en andere schuilplekjes hebt dan de neons paar weekjes later.

Hou bij de Nerita slakken er erg in dat je witte eipakketjes overal geplakt gaat krijgen die lastig te verwijderen kunnen zijn, zullen in zoet over het algemeen niet uitkomen.

Top! Ja, die eitjes zijn verschrikkelijk. De slakken heb ik al en er is helaas genoeg alg voor ze haha!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan