Wat is er nieuw

Visbestand 70 liter aquarium

Hélène!

New member
Lid geworden
18 februari 2025
Leeftijd
44
Onlangs heb ik een tweedehands aquarium gekocht die nu al een paar weekjes aan het indraaien is. Zie foto (ik voeg nog wel waterpest toe en ik heb ook al een ander plantje toegevoegd waarvan ik echt de naam niet meer weet). Het is mijn eerste aquarium en ik ben dus nog echt een leek op dit vlak. Waar ik eerst voornemens was om voor goudvissen te gaan, wat ongeschikt bleek, viel mijn oog daarna op een maanvis, eveneens ongeschikt. Vervolgens wilde ik voor de levendbarenden gaan, lekker kleurrijk voor mijn zoontje van twee, maar ook deze keuze heb ik geskipt omdat ik niet met een overbevolkte bak wil komen te zitten ;-).
Wat ik nu van plan ben is om binnen een aantal dagen vuurgarnaaltjes in de bak te zetten met één posthoornslak, maar wat zet ik daar dan bij?

Ik twijfel tussen:
- Eén Honinggoerami aangevuld met een schooltje vissen, maar welke visjes zijn daarvoor geschikt?
- Een schooltje Chinese Danio's Gold. Bij de lfs hadden ze me verteld dat ik ook een mix kon maken met bijvoorbeeld zebradanio's erbij. Maar dat kan denk ik niet in combinatie met de garnalen of wel? En kan er nog wel iets anders qua vissen bij of niet? Ik lees/hoor tegenstrijdige verhalen over de temperatuur voor deze visjes. Kamertemperatuur (19 graden hier) of toch liever iets warmer?

Kortom, wat zouden jullie adviseren voor een beginneling? Bij voorbaat dank voor jullie advies!

Bijlagen

• 20250126_084330.jpg
    20250126_084330.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 18
Sinds kort heb ik een koppeltje honinggoerami's en ik zie dat ze elkaar erg veel opzoeken en samen door de bak zwemmen. Ik weet niet zeker of je ze perse als een koppel moet houden, maar als ik mijn koppeltje zo samen zie, zou ik het niet anders willen 🙂

Er zijn meer mogelijkheden: je kunt een koppel of trio honinggourami’s nemen. Of je kan een felgekleurde betta nemen (leuk voor de kleine), die naar mensen erg leuk zijn. Ze zijn nieuwsgierig en kunnen uit de hand leren eten. In een 70 liter bak is een kortvinnige wel fijner want langvinnige zijn snel moe.
Je kunt een schooltje van het een of ander nemen: rijstvisjes (verschillende kleuren), danio’s, barbeeltjes. Even checken of aquainfo.nl of de specifieke soort voldoet.
Bij alle opties kun je dan op de bodem een schooltje cory’s erbij nemen.

Alle vissen eten dierlijk voedsel wat in de bek past. Dus de meeste vissen happen garnaaltjes op als ze de kans krijgen.

Er zijn nog meer mogelijkheden, anderen zullen ook wel opties geven.

Edit: wat ik zelf hele leuke en sterke visjes vindt: Vuurtetra’s. Niet te groot, dus je kunt een mooie school nemen en dan voelen ze zich veilig en zie je ze overal zwemmen. Ook leuk voor de kleine.
Een vuurtetra heeft dezelfde temperatuur als een betta. Ik zou wel een schooltje vuurtetra’s bij een betta durven zetten.
Wat vinden anderen?

Laatst bewerkt:
Tja de bak is vrij open en vrij licht en dat is nou net waar een betta niet zo van houdt. En die wil liever ook rustige medebewoners en in zo n klein bakje kan dat al snel niet ideaal zijn.
Je zou meer planten kunnen nemen met een Betta en bv wat Panda Corydorasjes voor op de bodem.

Ik ga ervan uit dat je de inrichting aan de vissen die je gaat houden aanpast.

Ik zou voor een zooitje mannetjesguppen gaan, kleurrijk, en plant zich niet voort.
Verder makkelijke vis en toch een van je eerste keuzes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan