Visbestand aanvullen


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Beste mensen,

Graag zou ik mijn huidige visbestand wat aanvullen. Ik heb een aquarium van 1 meter, 180 liter bruto en het draait nu al een jaar. Er draait een potfilter JBL e1501 op gevuld met 20ppi sponzen.

De volgende vissen heb ik nu in mijn aquarium:
- 4 Epiplatys Annulatus (ringbandsnoekjes) ik wil deze groep niet uitbreiden
- 21 Moenkhausia pittieri (diamantzalmen)
- 8 Corydoras Sterbai
- 10 japonica garnalen
- 2 appelslakken

Ik zit er aan te denken om dit bestand aan te vullen met de volgende visjes:
- 6 Corydoras panda, metae, kanei, weitzmani of een andere leuke (suggesties en adviezen welkom)
- een koppel of een harem Trichogaster trichopterus goud (marmergoerami)
- en/of een schooltje van 10 of 15 Trigonostigma heteromorpha (kegelvlekbarbelen)

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover en of deze visjes qua karakter goed bij elkaar zouden passen. Ik heb bijvoorbeeld de ringbandsnoekjes persoonlijk nog nooit vervelend zien doen maar andere vissen dan hij eigen soort, heeft iemand ervaring met deze visjes icm de marmergoerami?

Alvast hartelijk bedankt 😊
 
Laatst bewerkt:
21 x diamantzalm is wel stevig, ik vindt 100cm te klein voor deze soort

dat gezegd zijnde
- 6 Corydoras panda, metae, kanei, weitzmani of een andere leuke (suggesties en adviezen welkom) --->zou kunnen
- een koppel of een harem Trichogaster trichopterus goud (marmergoerami) --->ook hier is 100 cm te klein voor deze soort in combinatie met de diamantzalmen
- en/of een schooltje van 10 of 15 Trigonostigma heteromorpha (kegelvlekbarbelen)---> aangezien er al 21x diamantzalm rondzwemt ,geen andere schoolvis erbij
 
Hoi Wout,

Ik heb gekozen voor de diamantzalmen en deze hoeveelheid in overleg met andere mensen op het forum (ander topic). Ik heb hiervoor ook mijn potfilter geupgrade naar de JBL. Tot nu toe lijken ze het gelukkig erg goed te doen en zijn ze erg actief.
 
Hi, ik zou steeds 1 soort vis erbij zetten. Dan een week of drie kijken hoe het bevalt en even checken of je waterwaarden stabiel blijven. Dan vervolgens de volgende soort vis erbij zetten.
Zo zie je vanzelf hoe je bak zich ontwikkeld en kan je goed inschatten wat je leuk vindt om samen te houden. De vissen die je erbij wilt zetten zijn prima wat betreft redelijk probleemloos.

P.s. De blauwe neons zijn schitterend in een grote groep. Daar ga ik heel veel plezier van hebben. Thanks!
 
Hoi Nathalie,

Leuk om te horen dat de neons het zo goed doen! Ik hoop dat je er veel plezier van hebt. Ik vond ze prachtig in jouw bak.

Ik zou inderdaad de visjes langzaamaan toevoegen. Zou ik dan het beste kunnen beginnen met de gourami? En dan een koppel of een harem?

Dan rest nog de vraag of de gourami goed gaat met de ringbandsnoekjes, iemand die hier ervaring mee heeft??
 
Ik zou eerder voor de vriendelijke honing goeramies gaan een mooi harem wel wat drijf planten nodig zoals alle goeramies
 
Je kunt beginnen met welke je wilt.
Vraag is over de goerami’s: zitten goerami’s en ringbandsnoekjes elkaar in de weg?
Ik vind de honinggoerami te vriendelijk en beschaafd voor diamantzalmen.
 
Je kunt beginnen met welke je wilt.
Vraag is over de goerami’s: zitten goerami’s en ringbandsnoekjes elkaar in de weg?
Ik vind de honinggoerami te vriendelijk en beschaafd voor diamantzalmen.
Ik weet niet waarom u denkt dat diamant zalmen de goeramies zal lastig gaan vallen.? Dat heb ik nooit gehad ik heb ze zelf ook in het verleden samen gehad diamant zalmen zijn hele rustige vriendelijke vissen.
 
Mijn diamantzalmen laten tot nu toe altijd alle overige bewoners fysiek met rust. Ze zijn wel erg actief en soms wat lomp, misschien dat een honing gourami dat minder prettig vind?
 

Bijlagen

  • VID_20240218185301.mp4
    17.9 MB
Ik weet niet waarom u denkt dat diamant zalmen de goeramies zal lastig gaan vallen.? Dat heb ik nooit gehad ik heb ze zelf ook in het verleden samen gehad diamant zalmen zijn hele rustige vriendelijke vissen.
Bij mij waren de volwassen diamantzalmen regelmatig druk met elkaar. Vooral de mannen. Ze doen andere soorten niks, maar als ze bezig zijn met elkaar moeten andere vissen wel aan de kant, ze zijn nogal druk en lomp in hun schijngevechten. Ik ben eens dat ze vriendelijk zijn tegen andere vissen, maar ze zijn als volwassen school gewoon regelmatig lomp. Het is dan fijn als je de vissen aanpast aan het karakter van de vissen die er al zijn.
Vissen die het niet zo uitmaakt als er drukte in de bak is en wel tegen een stootje kunnen qua stress.
 
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg, ik denk dat ik voor de zekerheid dan toch voor de marmergoerami ga.

Ik ben er nog niet over uit welke Corydoras ik er nog bij zou willen zetten. Ik vind de Corydoras panda, metae, kanei, weitzmani en adolfoi allemaal erg leuk en ze lijken ook qua uiterlijk erg veel op elkaar. Heeft iemand ervaring met deze visjes qua gedrag en gezondheid? Ik las wel eens dat de panda soms een zwakke gezondheid heeft maar wel een langere levensverwachting heeft dan bijv. de metae.
 
Persoonlijk zou ik er niks meer bij zetten als je de regel 1cm vis per liter aan houd kom je al snel achter dat de bak dan al aardig vol zit kwa belasting.
 
Ik weet wel dat sommige soorten cory’s veel schuwer zijn dan anderen. Maar ik weet niet voor welke soorten dat geldt. Ik heb ooit cory’s gehad die zich als school altijd verstopten. Maar ook cory’s die altijd vrij scharrelden. Misschien even een topic maken met een specifieke vraag over ervaringen cory’s.
 
Persoonlijk zou ik er niks meer bij zetten als je de regel 1cm vis per liter aan houd kom je al snel achter dat de bak dan al aardig vol zit kwa belasting.
Als je die regel aanhoudt is dat misschien zo. Maar naar mijn mening is dat een vreemde regel. Een centimeter vis is niet te vergelijken met elkaar. Bijvoorbeeld een neontetra of een discus of een sluierstaart, dat zijn in omvang en gewicht nogal andere maten als je uitgaat van 1 centimeter.

Ik las, dacht op aquainfo, een artikel die dit voorrekende en toen kwam ik erachter dat dit inderdaad een regel is die eigenlijk door iedereen wordt nagepraat. Inclusief mijzelf voordat ik me daarin verdiept had.

Ik ga daarom uit van hoe de bak ingericht is en welke vissen zich daar prettig bij kunnen voelen ( bijv. planten die afval verwerken, zichtbrekers indien nodig of juist open ruimte), het filter, hoe de stroming is (geen deadspots), hoe netjes iemand het aquarium onderhoudt (watertesten en regelmatige waterwissels van min. 50 procent).

En hoe flexibel vissen qua karakter en waterwaarden zijn. Sommige vissen zijn makkelijker te houden dan anderen. Als je een probleemloze bak wilt, helpt dat ook om naar makkelijkere vissen te kijken, zeker als beginner. En die zijn net zo leuk.

Dat zijn zaken die essentieler zijn in mijn ogen dan een statische regel van 1 cm per vis. Maar dat is alleen maar 1 mening. Zoveel mensen zoveel meningen. En gelukkig maar, dat maakt een forum juist leuk. In aquarialand zijn er vele wegen die naar Rome leiden.
 
Laatst bewerkt:
Met of zonder regel ik vind dat de bak al vol zit, ongeacht hoe je jou bak inricht, verzorgd of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Die marmer gourami's worden vrij groot, ik zou die zelf niet in een 180 ltr doen, zou dan ook voor de honing variant gaan. 2 soorten cory's zou ik zelf niet voor gaan,
we hebben het hier door omstandigheden (opvang) gehad maar vond het niet zo'n succes, zou dan eerder voor een kleine L-nr gaan als je graag iets op de bodem wilt,
of wellicht een legertje vuurgarnaaltjes of zo voor wat meer kleur, maar niet in combi net gourami's.
 
Diamantzalmen houden van garnalen, alleen niet op de manier waarop mensen van garnalen houden.😉

Alhoewel, sommige mensen houden op meerdere manieren van garnalen.
 
Ik zit er aan te denken om dit bestand aan te vullen met de volgende visjes:
- 6 Corydoras panda, metae, kanei, weitzmani of een andere leuke (suggesties en adviezen welkom)
- een koppel of een harem Trichogaster trichopterus goud (marmergoerami)
- en/of een schooltje van 10 of 15 Trigonostigma heteromorpha (kegelvlekbarbelen)

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover en of deze visjes qua karakter goed bij elkaar zouden passen. Ik heb bijvoorbeeld de ringbandsnoekjes persoonlijk nog nooit vervelend zien doen maar andere vissen dan hij eigen soort, heeft iemand ervaring met deze visjes icm de marmergoerami?

Hier een leger panda's zwemmen en voorheen 2 verschillende soorten door elkaar gehouden. Gaat het goed? Zeker. Geeft het een rommelig beeld in je bak; als je het mij vraagt wel. Zelfde geldt voor 2 soorten in de middenlaag.

Hier om die reden destijds bewust de 1.20m leeggetrokken, omdat er meerdere soorten per laag zaten.

Als je wilt uitbreiden, maak dan de school sterbai groter. Ik vermoed dat je de marmergoerami wilt als eyecatcher? Kan je wel vertellen als ik het gedrag van je school zo zie, dat geen enkele goerami hier blij van wordt. Die wensen rust en een plek aan het oppervlak waar ze kunnen rusten. Daar loop ke tegen punt 2 aan; je bak is aan het oppervlak te leeg en voor deze vissen heb je als jw het mij vraagt echt teveel stroming

Ik zou dan misschien, maar de vraag is of dit goed gaat met de cory's op een meter, nog eerder kijken naar een dwergcichlide op de bodem. Nu heb ik daar niet veel verstand van, maar geloof dat er wel een aantal soorten prima met cory's kunnen. Maarrr... zorg dat ze een territorium kunnen vormen en je niet teveel cory's hebt; want die gaan de apisto's of welke je dan hebt lastigvallen
 
Die marmer gourami's worden vrij groot, ik zou die zelf niet in een 180 ltr doen, zou dan ook voor de honing variant gaan. 2 soorten cory's zou ik zelf niet voor gaan,
we hebben het hier door omstandigheden (opvang) gehad maar vond het niet zo'n succes, zou dan eerder voor een kleine L-nr gaan als je graag iets op de bodem wilt,
of wellicht een legertje vuurgarnaaltjes of zo voor wat meer kleur, maar niet in combi net gourami's.

Wat is de reden dat je het niet zo'n succes vond? Gingen ze niet zo goed samen of vond je het niet mooi ogen?

Ook vraag ik me wel af waarom er bijvoorbeeld op Aquainfo staat dat de marmer goerami vanaf 1 meter gehouden kan worden als hier meerdere mensen het te klein vinden? Meestal is Aquainfo toch wel vrij grondig met hun informatie. Ligt het in dit geval aan het gedrag van deze goerami? De diamantgoerami kan volgens die website vanaf 120 cm en ze worden ongeveer een gelijke grootte.
 
Diamantzalmen houden van garnalen, alleen niet op de manier waarop mensen van garnalen houden.😉


Vuur garnalen bij de diamantzalmen is inderdaad niet zo'n goed idee. Het zijn goede jagers. Ik heb mijn vuurgarnalen ondergebracht in een ander aquarium voordat ik de diamantzalmen introduceerde.
 
Wat is de reden dat je het niet zo'n succes vond? Gingen ze niet zo goed samen of vond je het niet mooi ogen?

Ook vraag ik me wel af waarom er bijvoorbeeld op Aquainfo staat dat de marmer goerami vanaf 1 meter gehouden kan worden als hier meerdere mensen het te klein vinden? Meestal is Aquainfo toch wel vrij grondig met hun informatie. Ligt het in dit geval aan het gedrag van deze goerami? De diamantgoerami kan volgens die website vanaf 120 cm en ze worden ongeveer een gelijke grootte.

Ik vond 2 types cory zoals killerfish ook al aangeeft, erg rommelig ogen. Wat betreft de gourami, ik denk dat het vanaf 1mtr wel zou kunnen als je de rest van de bak eraan aanpast, maar als je er meer dan 20
drukke diamantzalmpjes doorheen laat zwemmen, wordt het al heel snel te vol denk ik. Formaat vis zegt niet alles, de ene vis neemt veel meer ruimte in dan een andere vis van hetzelfde formaat.
 
Ik denk dat of het rommelig oogt of niet heel persoonlijk is. Ik zag onlangs het aquarium van Nathalie en ik vond het juist prachtig om alle verschillende soorten vissen door elkaar te zien. Ik denk dat ik wel van rommelig houd 😂😁
 
Ik denk dat of het rommelig oogt of niet heel persoonlijk is. Ik zag onlangs het aquarium van Nathalie en ik vond het juist prachtig om alle verschillende soorten vissen door elkaar te zien. Ik denk dat ik wel van rommelig houd 😂😁

Uiteraard is dat persoonlijk, mensen geven hier hun persoonlijke mening, wat je ermee doet en wat je zelf mooi vindt, mag je helemaal zelf weten 😊
 
Als je wilt uitbreiden, maak dan de school sterbai groter. Ik vermoed dat je de marmergoerami wilt als eyecatcher? Kan je wel vertellen als ik het gedrag van je school zo zie, dat geen enkele goerami hier blij van wordt. Die wensen rust en een plek aan het oppervlak waar ze kunnen rusten. Daar loop ke tegen punt 2 aan; je bak is aan het oppervlak te leeg en voor deze vissen heb je als je het mij vraagt echt teveel stroming
Wat zou jij veranderen aan de inrichting om het beter te maken voor goerami's? Houden zij bijvoorbeeld van drijfplanten met langere wortels?
De oppervlakte stroming heb ik deze week al wat veranderd door de spraybar wat meer naar beneden te richten.
 
Wat zou jij veranderen aan de inrichting om het beter te maken voor goerami's? Houden zij bijvoorbeeld van drijfplanten met langere wortels?
De oppervlakte stroming heb ik deze week al wat veranderd door de spraybar wat meer naar beneden te richten.
In ieder geval een plek om uit de stroming te hangen en eventueel een schuimnest te bouwen. Daarbij blijven naar mijn mening je diamanten echt te druk voor goerami's, welke soort dsn ook
 
In ieder geval een plek om uit de stroming te hangen en eventueel een schuimnest te bouwen. Daarbij blijven naar mijn mening je diamanten echt te druk voor goerami's, welke soort dsn ook
Dat vind ik wel een goede onderbouwing. Wat vind je van een platy of een andere levendbarende als eycatcher?
Ik vind een dwergcichlide met cory’s wat lastig voor de dwergcichlide. Ook cory’s zijn wat dat betreft lompe donders die weinig rekening houden met een territorium van dwergcichlide.
 
Ik heb er al eerder aan gedacht om bijvoorbeeld de apostogramma borelli toe te voegen maar heb toen toch besloten om dat niet te doen ivm mijn cory's. Het zou zonde zijn als de apistogramma's te veel stress zouden ervaren daardoor.

Bedankt voor al jullie suggesties. Ik heb besloten om toch maar af te zien van de gourami's. De platy ben ik in eerste instantie niet super enthousiast over maar heeft inderdaad wel mooie kleuren.

Ik denk dat ik begin met een klein schooltje kegelvlekbarbelen. Mogelijk later nog wat cory's of een klein blijvende algeneter.

De diamantzalmen zijn overigens niet altijd zo druk als op bovenstaande filmpje. Dat was om hun drukke momenten te laten zien aan jullie. Meestal zijn ze rustiger.
 

Bijlagen

  • VID_20240219122703.mp4
    21.5 MB
Ik hoop dat de andere forianen me hierin kunnen corrigeren/ bijvallen/ wat van toepassing is, maar is het een idee om er een mooie bettaman bij te doen voor de kleur?
 
Een kortvinnige man of een mooie vrouw? Dat zou ook zeker mooi zijn. Die zal zich meer tussen de planten ophouden. Goed idee!
 
Dat vind ik ook wel een erg leuk idee, ik weet niet of dat goed zal gaan icm de diamantjes en de annulatis?

Iemand hier ervaring mee?
 
Voor zover ik weet -Forianen: correct me if ïm wrong- laten solitaire betta's vissen die niet teveel op hen lijken (kleur/ lichaamsvorm) met rust. Dat zou dus geen problemen moeten opleveren.
 
Dat gaat inderdaad over het algemeen wel goed. Wil je echt kleur toevoegen via betta's, dan zou ik gaan voor 5 dames met veel kleur. Die zijn bij goede zaken wel te krijgen, met een groepje is de eventuele agressie voornamelijk onderling en voldoende verspreid.
 

Terug
Bovenaan