Visbestand aanvulling bij CR garnalen in 350L bak


DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
Beste forumleden, zoals een aantal van jullie weten ben ik druk in de weer met een nieuw aquarium, fotoalbum hiervan is te vinden in de link in mijn onderschrift. Deze draait nu al een tijdje dus wil ik gaan kijken welke onderwaterdieren er goed bij passen.

Ik heb de tijd, ze hoever er niet morgen in, sterker nog, ik denk dat ik eerst de huidige populatie even wil laten wennen en laten voortplanten (als dat lukt).
Hierbij dus het verzoek aan jullie om eens lekker mee te denken en jullie mening te geven wat een goede optie voor mij is. Leef je uit :)

-Wat is je huidige bestand
Op dit moment heb ik 10 japonica garnalen en 50 Crystal Red garnalen erin.

-Wat is de maat van de bak
Het is een Juwel Rio 350 liter bak, mijn inschatting is dat er max 300 liter netto water in zit

-Wat zijn je waterwaarden en ben je wel of niet bereid hier wat aan te doen om deze aan te passen
-Wat is de temperatuur in de bak

ph 6.5 - 7
no2 0.0
no3 5-10
po4 0.0 < deze hoop ik binnenkort hoger te hebben door gebruik van AIO complete van aquariumbemesting.nl
nh3 0.0
gh 7
kh 5
Temp 24 graden
Co2 staat op 70 bpm, indicator 30mg/l is groen-lichtgroen.
LED verlichting staat op 60% voor 8 uur, dit wil ik langzaam verhogen waardoor waarschijnlijk de voeding en co2 ook omhoog moet

Ik ben bereid om wat aan deze waardes te doen wanneer nodig.

-Welke richting wil je uit (biotoop, gezelschap, etc)
Zie afbeelding van totaaloverzicht. Dit is het en dit blijft het een tijd.

Totaal 20190601.jpg


Belangrijkste bewoners in de bak zijn de Crystal Red garnalen. Deze wil ik erin houden en mogen nog flink doorkweken. Belangrijk is dus dat zij zich veilig genoeg voelen dat ze doorgaan en zich laten zien.

-Wat voor filtering gebruik je in de bak
Oase Biomaster Thermo 600 (1250 l/h) met een spraybar over de gehele breedte van de achterwand
Wanneer nodig heb ik nog een JBL 901 filter reserve om erbij te zetten.

-Eventuele andere wensen en eisen
Het liefst heb ik er in ieder geval minimaal 1 groep scholenvisjes bij die echt mooi bij elkaar blijven zwemmen en goed opvallen tegen de zwarte achterwand.

Verder ben ik natuurlijk op zoek naar diertjes die ik wel ergens in de randstad kan kopen voor een leuke prijs dus wanneer je iets leuks weet, vertel me vooral ook waar ik ze kan vinden :)
 
Alle vissen met uitzondering van L-nummers eten garnalen, ik had hier de dwergcorydoras pygmeaus bij mijn tijgergarnalen en hield nooit baby's over van de tijgergarnalen, ook alle andere opties als rasboras en dergelijke eten babygarnalen, ga je groter zoals tetra's, die rukken volwassen levende garnalen in hapklare brokken (zelf gezien) en eten de eitjes onder d egarnalen weg.
 
Ik ben bang dat een co2 van 30mg erg hoog is voor garnalen en dat ze dit niet fijn zullen vinden. Iedere vis zal als hij de kans krijgt een garnaaltje pikken dus het is zaak veel beplanting te hebben voor te verschuilen.
 
ik denk dat ik eerst de huidige populatie even wil laten wennen en laten voortplanten (als dat lukt).
Zou idd eerst even wachten tot je jonge garnalen hebt zodat je weet dat ze het goed doen in je bak en daarna de vissen toevoegen.
 
Hier ook een bak met crystal reds/blacks en ging prima met de sundadanio axelrodi/gaat prima samen met de galaxy's. Kweken iig prima. Op de bodem zwemt een groep corydoras panda en door de hele bak heen een schooltje oto's. Dit in de lido 120, met voorheen ook in een rekord 600.
Zou gaan voor een kleiner scholenvisje en tuurlijk zul je dan wat jongen verliezen, blijven er denk ik altijd wel wat over. Wellicht iets van een mooie school boraras? Die combineerden hier ook altijd prima
 
Bedankt voor jullie reacties, wisselende ervaringen dus.. De oto's vind ik wel leuke beestjes dus die kan ik t.z.t. er wel bij doen.
Zoals ik het lees wacht ik dus sowieso nu een tijd af tot ik jonge CRs zie en de groep een stuk groter is geworden. Mijn geduld (maar vooral dat van mijn vrouw :D ) wordt dus nog even op de proef gesteld maar dat geeft niets :) Alle tijd!

Verder lees ik inderdaad dat ook de kleinere soorten boraras en rasboras wel eens een babygarnaal wegpeuzelen, is het niet zo dat als de groep garnalen maar groot genoeg is, en er genoeg verstop ruimte is, je de hoeveelheid garnalen wel in balans kunt houden? Eigenlijk de ervaring die Killerfish ook heeft?

@Nicolientje-W de dwerg corydoras zouden volgens internet ook wel een veilige keus moeten zijn. Kun je iets meer laten weten over jouw ervaring? Hoe groot was je bak, hoeveel garnalen en hoeveel pygmeaus?
 
Ik heb ze in diverse bakken gehad (een 60-liter cube met tijgergarnalen en mijn kweekbakken van 150 liter ook met garnalen en algeneters) nu zitten ze alleen nog in de kweekbakken van 150 liter samen met garnalen en algeneters, ik ben ooit begonnen met de pygmeausjes in die cube met twee groepen van 6 pygmeausjes (beide groepen komen elders vandaan ivm meerdere kweeklijnen) en een 20-tal tijgergarnalen, zag zat zwangere garnalen maar nooit jonkies, wel kweekten de pygmeausjes enorm goed op een gegeven moment. Na een half jaar de pygmeausjes eruit gevangen en ineens hield ik babygarnaaltjes over.
In de 150 literbakken houd ik wel garnalen over maar daar zie ik nooit kleintjes want die zitten massaal verstopt in het mos en laten zich pas zien als ze groot zijn, maar dat weten d epygmeausjes en hasbrosusjes (ook een dwergcorydoras) dus die scharrelen graag in het mos
 
Bedankt voor het delen van jouw ervaring, 16 pygmeausjes tegenover 20 tijgergarnalen klinkt inderdaad als een kansloze missie voor de garnalen.

Inmiddels heb ik twee zwangere CR garnalen gevonden dus ik ben helemaal blij!!

Wel viel me iets op tijdens mijn waterwissel gisteren wat ik hier even wil bespreken: Bij het leeghalen (via slang) van het aquarium stond uiteraard het filter uit en kwam er dus ook geen co2 in de bak. Tijdens dit moment kwamen veel CR garnalen weer naar de voorgrond op het monte carlo tapijt zitten (de hoek linksvoor op foto in TS).
Zo druk zie ik het daar nooit.

Is dat normaal gedrag tijdens een waterwissel of heeft dit een andere reden? Eerder is geroepen dat mijn co2 wellicht te hoog stond voor de CR garnalen, na die opmerking heb ik het iets teruggeschroefd naar een donkerder groen in de continue test. Of is het wellicht de stroming van het filter wat de garnalen niet prettig vinden? De stroming uit de spraybar komt vanaf de achterwand, knalt tegen de voorruit aan en gaat daar naar beneden, komt dus als eerste op het monte carlo tapijt terecht.
 
Mooie project TS.

Wel zal ik je adviseren om met Oto's te wachten totdat de bak echt rijp is. wat ik zo lees bij 5 6 maanden pas echt toevoegen indien het goed loopt.

Wellicht kan iemand meer advies uitbrengen hier?
 
Garnalen en co2 zijn geen vriendjes dus dat ze dan tevoorschijn komen als er minder co2 in het water zit, lijkt mij duidelijk dat ze het erg onprettig hebben met die co2
 
Zitten hier regelmatig vol in de stroming, dus vermoed inderdaad dat het dat dan niet is
 
De C. japonica kweken niet in zoetwater dus dat zullen er (hooguit) 10 blijven, maar je groep Crystal Red's zal in zo'n ruime bak ongetwijfeld nog flink gaan groeien.
Dan blijft er weinig tot geen alg over dus zou ik persoonlijk niet kiezen voor Otocinclussen aangezien die nou niet bepaald heldhaftig zijn de geen voer in je bak gaan vinden. Tenzij je natuurlijk flink groenvoer gaat bijvoeren.

Ik vind je aquascape trouwens werkelijk ontzettend mooi.
Maar is dat de reden waarom je CO2 moet toevoegen? Want dat vinden garnalen in het algemeen inderdaad niet fijn (hun jasje is van kalk en daardoor niet goed bestand tegen (kool-)zuur). Als je de CO2 niet per sé nodig hebt, zou ik er mee stoppen.

Je scape is zó uitgesproken dat ik voor eventuele vissen zeker zou zoeken naar een soort (of soorten) die daar ècht bij past.
Celestichthys margaritatus (pareldanio) vind ik daar een goed voorbeeld van, Celestichthys erythromicron ook.
Maar Boraras brigittae of B. urophthalmoides zou ook kunnen.
Je zou nog kunnen denken over een groep Epiplatys annulatus (ringbandsnoekje) bovenin.

Ook dan zal er ongetwijfeld af en toe een baby-garnaaltje weggesnackt worden. Maar ik zie op je foto volop schuilplekken, dus waarschijnlijk blijver er wel genoeg over.

Groet Patrick
 
Co2 gisteren teruggeschroefd naar 50bpm en ik zie vanmorgen zowaar meer CR garnalen in het open. Hopelijk kan ik een hoeveelheid co2 vinden welke de CR kunnen waarderen maar waarbij de planten ook nog goed blijven groeien. Ik moet dan wel erg opletten waar de grens ligt van het opschroeven van de verlichting, aangezien hogere intensiteit van de verlichting ook betekent dat er meer co2 nodig zal zijn.

Hoe dan ook, dit topic gaat over de toevoeging van een leuke vissensoort in het aquarium :)

Alg zie ik sinds de toevoeging van de garnalen helemaal niet meer, dus dan is oto's een slechtere optie, bedankt voor de reactie @Paddy.K.1966 ook bedankt voor je compliment, ik ben zelf ook erg blij met het resultaat :)

De ringbandsnoekjes die je noemt vind ik erg leuk, zeker ook omdat die in de bovenste laag zwemmen. Ik lees echter dat deze graag is rustig water zwemmen. In mijn bak heb ik een spraybar over de gehele achterwand naar voren spuiten. Rustig water aan het oppervlak heb ik dus zeker niet. Ik denk dus dat dit geen goede combinatie is?

Je andere aanbevelingen ga ik zeker nog even verder in verdiepen, aan hoe grote groep zou jij denken voor in mijn aquarium?
 
De ringbandjes wensen wel echt een plek uit de stroming heb ik hier gemerkt. Daarnaast gaan ze zo nu en dan wel eens actief op zoek naar een jong garnaaltje. Bij mijn vuurtjes maakte me dat niet zo uit, maar bij mijn crystals zou ik het niet aandurven. Je hebt genoeg plek en en grote bak, maar toch. Wees je er van bewust. Ja het zijn oppervlaktezwemmers, maar gingen hier zo nu en dan ook echt wel door de bak. Had ze hier in een 80cm
 
Je bevestigt mijn vermoeden, bedankt Mike, dan vallen de ringbandjes wat mij betreft af!
 
Je bevestigt mijn vermoeden, bedankt Mike, dan vallen de ringbandjes wat mij betreft af!
Kan natuurlijk altijd goed gaan, maar ik heb de ervaring dat het toch wel kleine rovertjes zijn zo nu en dan. Ook met genoeg voeren, zal toch een extra verrijking zijn voor ze. Ik heb daarentegen met bijlzalmpjes nooit last gehad. De crystals in de 60cm kweekten vrolijk door, ook met deze vissen aan het oppervlak
 
Bijlzalmpjes heb ik ook al eens eerder gehad en die kunnen inderdaad prima erbij, erg leuke visjes. Voor mij nu echter van later belang, ik maak graag eerst de keuze voor een mooie scholenvis, en laat die eerst in de bak los voor ik nog een andere soort erbij doe. stap voor stap zeg maar :) En uiteraard pas nadat de CR's een prettig leven hebben.
 
Alle vissen met uitzondering van L-nummers eten garnalen, ik had hier de dwergcorydoras pygmeaus bij mijn tijgergarnalen en hield nooit baby's over van de tijgergarnalen, ook alle andere opties als rasboras en dergelijke eten babygarnalen, ga je groter zoals tetra's, die rukken volwassen levende garnalen in hapklare brokken (zelf gezien) en eten de eitjes onder d egarnalen weg.

Corydoras eten geen volwassen garnalen toch?
 
Dwergcorydorasjes eten babygarnaaltjes maar de normale corydoras pakt ook de grotere garnalen

ik zal je hier toch in moeten tegenspreken. Ik zeg niet dat jouw ervaringen niet kloppen maar ik houd corydoras peraes en aeneus samen met red cherry garnalen ne tot nu toe heb ik ze nog allemaal. Ik heb deze garnalen overgenomen, er zaten ook nog zeer jonge garnalen bij en hun zie ik nog elke dag...
 
ik zal je hier toch in moeten tegenspreken. Ik zeg niet dat jouw ervaringen niet kloppen maar ik houd corydoras peraes en aeneus samen met red cherry garnalen ne tot nu toe heb ik ze nog allemaal. Ik heb deze garnalen overgenomen, er zaten ook nog zeer jonge garnalen bij en hun zie ik nog elke dag...
Maar nieuwe aanwas zie je niet....
 
"Je andere aanbevelingen ga ik zeker nog even verder in verdiepen, aan hoe grote groep zou jij denken voor in mijn aquarium?"

Volgens mij heeft Juwel geen Rio 350 in het assortiment, het zal denk ik gaan om een Rio 300. De inhoud daarvan is 300 liter, na aftrek van het volume van zand, hout, stenen en planten zul je netto toch zeker 250 liter overhouden. Dat is een volume waarin aardig wat mogelijk is.

Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik zie toch graag een evenwichtige verdeling over de waterlagen.
De garnalen zitten natuurlijk al op de bodem en omdat ze in de nabijheid van vissen toch altijd een zeker risico lopen zou ik er geen bodemvissen bijzetten (hoe leuk die Corydoras-soortjes ook zijn).
Voor de middenlaag heb ik al 4 soorten genoemd (en natuurlijk zijn er meer). Allemaal kleine visjes, want hoe kleiner de bek hoe kleiner de kans dat er garnaaltjes in verdwijnen. En een bijkomend voordeel is dat je van kleine visjes, zeker in jouw ruime bak, een heel behoorlijke school kunt houden. Ik denk dan toch al gauw aan 25 stuks, misschien zelfs meer. Je zou zelfs over 2 scholen kunnen denken, maar dan zou ik toch in ieder geval denken aan soorten die (qua lichaamsbouw en kleur) behoorlijk van elkaar verschillen. Dat oogt gewoon mooier. En dan bijvoorbeeld 2 maal 16 tot 20 stuks.

Het aantal hangt er natuurlijk ook van af wat er nog meer in je bak zwemt; in de bovenlaag. Je zegt al dat ringbandsnoekjes misschien minder geschikt zijn met jouw oppervlaktestroming en dat bijlzalmpjes natuurlijk wèl kunnen. Marmerbijlzalmpjes (Carnegiella strigata) vind ik zelf zowel qua uiterlijk als qua gedrag niet héél erg interessant, maar een wat grotere soort als Gasteropelecus sternicla (zilverbijlzalm) wèl. Daarvan kun je er makkelijk 12 houden, naast de middenlaag-soorten die ik al noemde.

En een leuk L-nummer erbij kan een mooie aanvulling zijn. Zoek maar eens wat soorten op via Google, en let vooral op of de soorten niet alleen in het donker of in de schemering actief zijn. Want als je een vis koopt wil je die natuurlijk ook zien. De meest algemeen en goedkoopst aangeboden 'soort', Ancistrus cf. cirrhosus, heb ik zelf en vind ik dus ook een goede keus.
Andere vrij makkelijk te houden mooie soorten zijn Sturisoma aureum of S. festivum, Panaqolus maccus, Panaque nigrolineatus, Peckoltia compta, P. sabajica of P. vittatus.
Ik zou er daarvan gewoon 1 houden.
 
Volgens mij heeft Juwel geen Rio 350 in het assortiment, het zal denk ik gaan om een Rio 300. De inhoud daarvan is 300 liter, na aftrek van het volume van zand, hout, stenen en planten zul je netto toch zeker 250 liter overhouden.

Het is toch echt een 350 liter :cool: volgens mij is dit de vervanger van de 300 liter die ze vroeger hadden. Met de hele hardscape erin hou ik naar schatting netto ongeveer 290 liter over. Los daarvan, bedankt voor je tips in aantallen, hier had ik echt nog geen idee bij dus dat helpt! Als er anderen zijn die het hier totaal niet mee eens zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag :D

maar een wat grotere soort als Gasteropelecus sternicla (zilverbijlzalm)

Mijn schoonvader heeft deze in zijn bak maar die zwemmen toch ook veel halverwege de bak, niet enkel bovenin, wat is jouw ervaring daarin?
De marmerbijlzalm heb ik in het verleden gehad, een maatje kleiner en ik vind ze mooier, maar in die bak (lager) zag ik ze nooit omdat ze zo hoog zwommen :stom:
In deze rio zal ik ze wel zien aangezien ik er nu meer van onderaf in kijk. Hun gedrag.. ze hangen veel stil in de stroming heb ik dat goed?

En een leuk L-nummer erbij kan een mooie aanvulling zijn.

Bedankt voor je tips, de L-nummers laat ik nog even rusten, ik wil eerst even aankijken hoe druk de bodem gaat worden.
 

Terug
Bovenaan