Visbestand Amazone rio180


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Goedenavond allemaal,

Ik ga toch even mijn ideeën qua visbestand hier voorleggen. Ik ben bezig met een rio180 en hier zijn nu de bacteriën al anderhalve week hard aan het werk :). Ik ga eerst de enkele vissen uit m'n oude bak (rio125) overplaatsen en het filter rustig laten wennen maar dan over een tijdje gaat het echte aanvullen beginnen. Zal eerst even opnoemen wat er over gaat en dan daarna suggesties geven.

3 Corydoras aneus
2 Hemigrammus bleheri
L nummer (11cm max lengte)
1 of 2 Peckoltia vitattas (weet niet of de 2e nog leeft)

Dat is het oude, heb omdat ik 2 jaar geleden huiszoekend was en daarna nog na aankoop een jaar geklust heb de visbestanden niet meer aangevuld met het oog op een nieuwe bak, tevens zijn de meeste visjes al heel wat jaartjes bij mij en eigenlijk allen op één C. aneus na (jong) 8 jaar of nog ouder wat betekent dat de H. bleheri's wel zo'n beetje aan het einde van hun visleventje zitten (rest is al geleidelijk overleden).

Wat was het oorspronkelijke plan
C. aeneus aanvullen tot minstens 6 exemplaren
H. bleheri school van 15 tot 20 exemplaren
Algeneters zo laten en de P. vittata's niet meer aanvullen wanneer deze overlijden (maar kunnen voorlopig nog wel jaartjes mee geloof ik) --> vindt 1 algeneter en dan het L-nummer genoeg.
Koppeltje zuid-amerikaanse dwergcichliden, mss 1 man en 2 vrouwen maar dan wordt er geminderd op de H. bleheri's

Het euvel: Hoewel ik de H. bleheri's erg leuke visjes vindt en ik eigenlijk nooit echt problemen mee heb gehad zou ik ze wederom willen nemen. Al heb ik verschillende topic's gelezen welke een bak van 1 meter (heb ik) maar eigenlijk groter aanraden. (zaten ze in m'n 80cm dus eigenlijk al net te klein). Dus ik kan er ook voor kiezen die 2 laatste rustig hun pensioen uit te zitten in mijn nieuwe bak en dan een schooltje van andere vissoorten te nemen welke beter geschikt zijn voor de 1meter bak (denkend aan H. erytrhrozonus/vuurneon, of een andere tetra uit het amazonegebied).

De corydora ga ik wrs gwn verder met de C. aeneus ook al vindt ik soorten als de sterbai of gossei wat aantrekkelijker qua uiterlijk dus dan zouden de C. aenussen in dat geval ook mogen uitpensioenen wat dan weer met problemen meebrengt dat ik rekening houdend met het visbestand niet gelijk nog 6 corydora van een andere soort erbij kan gooien maar ook eerst met 3 moet doen. Zou ze ook weg kunnen geven aan familie die ook bakken heeft. Of ik houdt ze gewoon en maak de groep groter. Vindt het wel altijd vrolijke vetzakken en hecht toch ook wel weer aan ze nu ik ze al zo lang heb. Laatst was er een ziek met uitpuilende ogen en lusteloosheid en toen vond ik het toch een soort van erg en des te meer was ik dolgelukkig dat m'n bactopur snel aansloeg. Dus hieronder nog even een opsomming van wat er sowieso inkomt.

Min 6 corydoras
15-20 scholenvis
koppel evt 3 dwergcichilide
L-nummer met voorlopig 1 of 2 P. vitattas.

Misschien veel info maar wellicht wel handig voor beter advies:
NB: Alle suggesties moeten uit het Amazonegebied komen, de vissen an zich hoeven niet per se echt helemaal uit hetzelfde gedeelte te komen ;). Verder houdt ik van roodtinten in m'n vissen wat ook in m'n planten terugkomt naast veel groen (Althernathera en Echinodorussen red flames). De bak gaat net als m'n oude bak een temperatuur krijgen van 24graden en zal in de zomermaanden ietsje hoger worden. Ph onder de 7 maar denk niet lager dan 6. Co2 bemesting (mik op 20mg/l) .De bak is redelijk beplant maar heeft wel open stukken, bruin grijze bodem, redelijk wat kienhout, wat stenen waarmee een natuurlijk ogend grotje gestapeld en ook wat drijfgroen wat ik wrs niet meer dan 20% van het oppervlak wil laten bedekken. Hieronder evt nog een foto van de bak ter illustratie.

Gr Stefan


foto aquaforum.jpg
 
Is het alleen de vraag of de combinatie corydora/dwergcichlide een gelukkige is, de 1 zegt van wel en bij de ander gaat het mis.
ook wel een beetje afhankelijk van welke soort dwergcichlide je neemt uiteraard.

zeker als je en 6 cory's, 3l achtige en 3 dwergcichlide neemt is de bodem wellicht al wat aan de volle kant.
zeker die laatste 6 zullen er min of meer territoria op na houden.

Hoe warm staat de bak in kwestie?
 
@RichD1011 De bak staat 24 graden en daar houdt ik hem denk op net als m'n oude bak., wordt iig niet warmer dan 26. Heb hiervoor eerder cichlides gehad een schaakbord een x een paartje A. agazissizii (niet tegelijkertijd) maar hier nooit problemen mee ondervonden met de cory's. De Peckoltia's doen ook vrij weinig anders dan hangen. Alleen de L nummer wil inderdaad heel af en toe beetje boos worden als er een cory tegenaanzwemt, maar lijkt net alsof die doen alsof die niet bestaat. Wil inderdaad niet te aggressive cichlides.

Heb wel in m'n 1e bak antennebaarsjes gehad en die waren wel territoriaal en soms agressief naar andere bewoners, maar daar moet ik wel opmerken dat ik de bekende teveel vis willen hebben bak had.
 
Ik heb in ieder geval een kleine update: 1 van de Peckoltia's is overleden, zag er niks geks aan en zijn ook al minstens 10 dus laat het even zo. Dus heb of nog één Peckoltia of geen. Is beetje dichtbegroeid in de oude bak dus wordt even zoeken straks.
 
Je kan het altijd proberen natuurlijk, en zoals gezegd kan het ook gewoon goed gaan hoor!
ook binnen de dwergcichliden (z-a kom je dan al snel bij apistogramma's terecht) zit er veel verschil in temperament natuurlijk, kijk hier dan even naar.
Utaka Amersfoort heeft altijd een groot assortiment dwerg cichliden (apisto's), dus daar kan je altijd even kijken.. doorgaans wel weer wildvang dus je moet wel enigszins zacht water hebben.
 
@RichD1011 : Ja dat weet ik, m'n nieuwe bak is daar nu en denk voorlopig toch niet geschikt voor. Sowieso de schaakbord die ik eerder heb gehad heeft zuur en zacht water nodig dus dat gaat hem denk niet meer worden. A. caca schijnt nogal eens problemen te geven dus neem ik ook niet. Ga me er nog in verdiepen. De LFS waar ik heen ga heeft ook een redelijk leuk bestandje cichlides maar zal het in m'n achterhoofd houden. Heb gister alles doorgemeten en zit nog op pH7,5 en een KH en GH van beide 10d. M'n oude rio125 daarentegen heeft pH6 op dit moment en een KH van 2 en GH van 4d. Ben nu voorzichtig het verschil al wat aan het verkleinen door waterverversingen in de rio125 en ga vd week even naar de LFS om evt wat turf te halen voor m'n nieuwe bak. En anders toch maar even een osmoseapparaat aanschaffen zag dat er al waren voor onder de 100 euro. Heb gister tevens nog gezocht in m'n bak maar denk dat ik mogelijk toch nog maar 1 L nummer heb.

@woutDR : Is dat dan niet teveel vis met die bijlzalmen erbij? Of kijken jullie meer naar waterlagen dan naar de bezetting algemeen? Ik reken altijd nog met de 1cm/l regel maar die zal vast erg achterhaald zijn als ik de bestanden soms zie op dit forum :LOL:. Heb wel 2 cirax (keramische korrels) in m'n filter erbij om de filtercapaciteit te vergroten.
 
@woutDR : Is dat dan niet teveel vis met die bijlzalmen erbij? Of kijken jullie meer naar waterlagen dan naar de bezetting algemeen? Ik reken altijd nog met de 1cm/l regel maar die zal vast erg achterhaald zijn als ik de bestanden soms zie op dit forum :LOL:. Heb wel 2 cirax (keramische korrels) in m'n filter erbij om de filtercapaciteit te vergroten.



is geen probleem lijkt me
 
Update:

Gezien ik na het uitruimen van m'n oude bak geen Peckoltia's meer bleek te hebben en m'n andere L-nummer ook zeer spijtig de geest heeft gegeven is het bovenstaande niet helemaal meer van toepassing. De vissoorten die noemde blijven wel. M'n 3 Corys zitten samen met de 2 H. bleheri's nog in de quarantainebak om aan het aquariumwater te wennen en plan is deze nog deze week over te plaatsen. Dan wacht ik denk nog even een week of 2 voor ik nieuwe vis ga halen die ook eerst nog 2 weken in quarantaine gaan.

Dus de Rio180 start met een bestand van 3x C. aeneus en 2x H. bleheri's.

Gezien ik het voor de H. bleheri's het belangrijkst vind dat zij meer soortgenoten krijgen zullen zij als eerste aan de beurt zijn voor aanvulling en zal om te beginnen als plan 8 stuks bijhalen. En geleidelijk over weken/maanden m'n visbestand ophogen. Uiteindelijk is dit m'n plan.

6x C. aeneus
15-18 x H. bleheri
2x Dwerg cichlide wrs A. agassizii *

Evt 1x kleine algeneter rond de 10cm.


Had nog even gemeten en gerekend en kwam ongeveer op netto 150L. Ten aanzien van de dwergcichliden heb ik met de A. agassizii in m'n rio125 nooit last gehad qua bodembewoners. En ja toen zat er eigenlijk veel te veel op de bodem. 3 algeneters, 6 Cory's en later toen ik nog 3 Cory's had nog 2 naaldmeervallen (F. acus) . Nog uit de tijd dat ik alles geloofde wat er in de winkel gezegd werd :rolleyes:. Heb wel van veel dwergcichliden info opgezocht maar geen ervaring mee. Weet wel welke ik niet moet nemen zoals de A. cacatuoides. Wellicht dat jullie nog andere soorten kunnen aanraden. Het liefst die goed zijn in een koppel en met bovenstaande vissen overweg kunnen, dus niet de hele agressievelingen. Hoeft ook niet per se van het genus Apistogramma te zijn.

Voor de bovenste laag neem ik geen vissen, vind ik zelf te vol worden, ook al zou het wellicht kunnen. Indien er nog commentaar is of suggesties altijd welkom.

Gr
Stefan
 
je zou voor wat garnalen kunnen kijken maar haal dan wel higrade spul ik vind doorzichte garnalen niet mooie
 
Even m'n oude topic van stal gehaald.

Betreft de laatste groep vissen oftewel de dwergcichliden. Inmiddels heb ik weer een groepje roodneuszalmen en daarnaast zitten er nog 6x Coryodoras aeneus in m'n rio180 (100x40x40 watervolume). In de tussentijd heb ik me veel ingelezen en ook met oog op de toekomst waar ik meer naar een biotoop gericht aquarium zou willen gaan met als basis de H. bleheri. Deze komen volgens de literatuur uit de Rio negro en de rio meta (Orinoco basin). Gekgenoeg geen rapportages van de Orinoco zelf welke tussen de meta en negro ligt 🤷‍♂️ . Wil ik m'n C. aeneus behouden dan zou het in de toekomst de R. meta biotoop worden en valt de A. agassizii af. Uiteraard wordt het maar één van deze soorten en niet meerdere tegelijk.

Apistogramma soorten:
- A. hongsloi (voorkeur, Colombia/Venezuela)
- A. macmasteri (Colombia/Venezuela)
- A. agassizii (meer negro biotoop)

Andere soorten:
- Dicrossus filamentosus (voorkeur Comombia, Venezuela en Brazilie (negro))

Ik hoef er niet mee te kweken en heb het liefst niet echt soorten die veel kleintjes voortbrengen, tenzij ze toch wel opgegeten zullen worden. Voor de A. hongsloi en D. filamentosus had ik gelezen dat je wel het een en ander moet doen aan de waterwaarden (die ik toch niet ga halen in de showbak) om ze aan het kweken te krijgen. M'n waardes nu zijn PH7,1, GH en KH beide 7. Beide waardes wil ik nog wat verlagen d.m.v. osmose. Welk advies zouden jullie geven op basis van bovenstaande info.

Overigens heb ik A. agassizii en D. filamentosus (niet tegelijkertijd) vroeger gehad in m'n rio125 in combi met 3 C. aeneus en een L-nummer en dat ging toen goed.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan