Visbestand aquarium 1,50x60x60


Jochempie000

Well-known member
Lid geworden
23 april 2013
Berichten
585
Locatie
Tilburg
4 weken geleden van een 80cm aquarium naar een 150x60x60cm aquarium gegaan. Het doel hiervan maanvissen houden. Er zitten op dit moment 2 filters op de Fluval FX6 en de christalprofi e702 (vanuit het oude aquarium)

Nu heb ik van mijn andere aquarium nog het volgende visbestand over.
8x neon tetra
2x apistogramma Ramirez 1x m 1x v
2x L144 longfinn 1x m 1x v
4x sherry barbeel 2x m 2x v

Nu wil ik in ieder geval maanvissen gaan houden in dit aquarium, ik wil starten met jonge visjes dus dacht zelf om er 10st in te zetten mocht er dan nog uitval bijzitten hou ik alsnog een mooi groepje over van dezelfde leeftijd grote etc.

Alleen de vraag is dit mogelijk? En wat kan ik nog meer kwijt in het aquarium? Zet zelf te denken aan een schooltje corydoras en de melanotaenia boesemani spraken mij aan (misschien te groot om samen met maanvissen te houden in zelfde laag?)

Graag hoor ik of jullie nog opties hebben of leuke ideeën voor het vissenbestand en natuurlijk wat wel en niet kan



IMG_3438.jpeg
 
melanotaenia boesemani
Deze matchen qua waterwaardes niet met maanvissen. Ze komen uit Azië en Maanvissen Zuid Amerika. En omdat je ook al Ramirezi’s hebt, die komen qua waterwaardes meer overeen met maanvissen. Het aantal wat je voor ogen hebt is prima, ik had er destjds 11 stuks jong aangeschaft. Wel rekening mee houden dat je tetra’s op den duur visvoer kunnen worden voor maanvissen.
 
Deze matchen qua waterwaardes niet met maanvissen. Ze komen uit Azië en Maanvissen Zuid Amerika.
Op welke manier matchen de waterwaardes niet? Beide vissen worden door het gros van de mensen probleemloos gehouden op normaal kraanwater, dus binnen een redelijk gemiddelde marge van zuurgraad etc. Qua temperatuureisen komt het ook goed overeen zo te zien. :book:
 
Laatst bewerkt:
Op welke manier matchen de waterwaardes niet? Beide vissen worden door het gros van de mensen probleemloos gehouden op normaal kraanwater, dus binnen een redelijk gemiddelde marge van zuurgraad etc. Qua temperatuureisen komt het ook goed overeen zo te zien. :book:
Men noemt vaak een ph van 6-7 maar door de vele nakweek kan kraanwater ook prima volgens mij. Combi lijkt me ook niet zo n probleem.
De Ramirezi is geen makkelijke vis en die kun je beter op een lagere ph houden volgens mij/
 
Was het niet vanwege het drukkere gedrag van de boeses en dat ze meer stroming waarderen dat dit samen met manen niet de gelukkigste combi is?

Zelf zou ik voor 1 eyecatcher gaan, maar dat ben ik 😉.

De rest van je visbestand kan prima mee.
 
De boesemani heeft volgens AquaInfo een pH van 7 of hoger nodig, de ramirezi's juist een pH die lager ligt dan 7. Als je pH dus vlak in de buurt van 7 ligt, en je ramirezi's zijn tevreden, zou ik ze durven combineren.
Overigens kan de M. Przecox een lagere pH verdragen en is dus mogelijk geschikter als combinatie. Maar dat zal TS dus zelf moeten bekijken wat mogelijk is.

Ik heb niet naar andere melanotaenia's gekeken, kan goed zijn dat daar ook nog geschikte kandidaten tussen zitten.

Ik heb de praecoxen samen met (één, restbestand) maanvis, en dat gaat prima, ze trekken zich hartelijk weinig van elkaar aan.
 
Men noemt vaak een ph van 6-7 maar door de vele nakweek kan kraanwater ook prima volgens mij. Combi lijkt me ook niet zo n probleem.
De Ramirezi is geen makkelijke vis en die kun je beter op een lagere ph houden volgens mij/
Nakweek of niet, vissen kunnen een veel groter bereik van pH-waardes aan dan veelal in de artikels geschreven wordt. :) Het probleem voor soorten als de antennebaars is niet zozeer een hoge pH, maar de kwaliteit van het water. Een hele lage pH zorgt simpelweg (net als in het wild) voor minder bacteriegroei in het water, waardoor hun (niet zo sterke) immuunsysteem minder belast wordt. De gemiddelde bak is niet schoon genoeg voor deze soort.
 
maar de kwaliteit van het water
Daarmee doel je denk ik op de bacteriedruk?Je hoort dat ook vaak bij de Apisto s bijvoorbeeld en daar geld dan denk ik hetzelfde voor?
 
Daarmee doel je denk ik op de bacteriedruk?Je hoort dat ook vaak bij de Apisto s bijvoorbeeld en daar geld dan denk ik hetzelfde voor?
Bacteriedruk inderdaad. Het zou goed kunnen dat voor apisto's hetzelfde geldt, dat weet ik niet. E.e.a. heeft alles te maken met hoe sterk het immuunsysteem van een vissoort is. Vaak zie je dat soorten afkomstig van blackwater-rivieren relatief bevattelijk zijn voor ziektes. Evolutionair gezien zal er dan waarschijnlijk (door het schone water daar) weinig druk op die soorten hebben gestaan om te "investeren" in hun immuunsysteem. Met alle gevolgen van dien op het moment dat ze in gevangenschap te maken krijgen met een onnatuurlijk hoge belasting/bacteriedruk.
 
En thuis in de antibiotica opgegroeit vergeet dat niet uit het oog.
Dat doen wij niet na met een ingedraaide pomp nog met het aanpassen vh water.
Wel zou het leuk blijven als we de zelfde waterspullen meekrijgen .
 
Zet jij bv een juiste uvc lamp tussen in jou filtersysteem dan pak je rustig 10 discusvissen en een 30tal maantjes daarbij wel 100 corydorassen.
Moet je het goed uitvoeren.
 
Maar de 10 maanvissen is dan in iedergeval mogelijk.
Ik wil in iedergeval ook nog een schooltje corydoras voor op de bodem. Dacht zelf aan 12 stuks.

Past er dan nog wel een schooltje voor in de middenzone bij? Of misschien voor een kleinere soort gaan kardinaal ofzo. Of juist bovenin
 
Als je duur voer voor je manen wilt zaling vooral een kleine soort kiezen;) .

In dit geval zou ik voor het advies van Gino gaan en het andere advies -iets met manen en discussen- laten gaan……
 
Ik denk dat je van een mooie school Melanotaenia boesemani meer zult genieten dan van een stel "saaie" Maanvissen.
 
Ik denk dat je van een mooie school Melanotaenia boesemani meer zult genieten dan van een stel "saaie" Maanvissen.
Smaken verschillen maar het zijn wel mooie statige vissen hoor. Ik heb ze in een 120cm en echt stil zitten ze niet veel en zwemmen heel rustig door de bak in een groepje.
 
Ik denk dat je van een mooie school Melanotaenia boesemani meer zult genieten dan van een stel "saaie" Maanvissen.
Maanvissen zijn helemaal niet SAAI. Prachtige vissen met dito gedrag als ze paren gevormd hebben en eitjes verzorgen.
IMG_2982.jpeg

Dit waren mn eerste maanvissen, Rio Nanay. Daarna heb ik Red Backs gehad.
 
Maanvissen zijn helemaal niet SAAI. Prachtige vissen met dito gedrag als ze paren gevormd hebben en eitjes verzorgen.
Bekijk bijlage 375964

Dit waren mn eerste maanvissen, Rio Nanay. Daarna heb ik Red Backs gehad.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Zelfs zonder paar gedrag zijn ze erg leuk.
Ook het puberende gedrag als ze jong zijn is leuk.
 
Ik gaf al eerder aan dat ze niet saai zijn en hier heb ik geen echte koppels of eitjes en toch zijn ze heel mooi om te zien. Vlakvoor het licht uitgaat gaan ze vaak even "stoeien" door elkaar op de kaak te pikken maar dit is dagelijks gedrag en echt ruzie zie ik ze zelden maken.
 
Zo heeft iedereen zijn mening en smaak. Ik vind het saaie vissen. (ik heb ze jaren gehad).

En meer genoten van mijn school Melanotaenia boesemani die ik ook vele jaren heb gehad. (in een ander aquarium)
 
Zet jij bv een juiste uvc lamp tussen in jou filtersysteem dan pak je rustig 10 discusvissen en een 30tal maantjes daarbij wel 100 corydorassen.
Moet je het goed uitvoeren.
Bijlzalmpjes en kardinalen keizertetras vuurtetras zwarte tetras l nummers
 

Terug
Bovenaan