Wat is er nieuw

Visbestand bij dwergkogelvisjes

Thdo

Well-known member
Lid geworden
9 november 2021
Leeftijd
32
Goedemiddag allemaal!

Ik ben hier nieuw op het forum omdat ik informatie op wil doen voor ik dwergkogelvisjes ga aanschaffen. Jaren een gezelsschapsbak gehad van 110 liter. Nu twijfel ik tussen 3 verschillende, redelijk grote bakken. De juwel rio 250, trofis colisa a1200 en de aquatlantis Volga 350.
Het maakt mijn man niet uit hoe groot zolang ik er maar voor zorg. Daar maak ik natuurlijk dankbaar gebruik van😉
Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste. Die zou net aan moeten passen hier op een mooie plek in een hoek van de woonkamer waar geen zon schijnt en waar we vanaf de bank alles goed kunnen zien.

Ik wil er heel graag dwergkogelvisjes in. Ik heb op het kogelforum al rondgekeken en gelezen dat ze prima met snelzwemmende, rustige visjes samen kunnen.
In een bak van 350 liter zou een groepje van 6 kogelvisjes prima zijn dacht ik zo.
Ik wil er graag ook een scholenvis in. Ik dacht aan potloodvisjes of rasbora's galaxy.
Garnalen zou ik ook leuk vinden, ik weet dat de kans dat ze opgegeten worden aanwezig is maar met genoeg verstopplekken en een flink aantal garnalen zou dat prima moeten kunnen(ook volgens het kogelforum)
Iemand die tips voor mij heeft kwa visbestand naast de dwergkogelvisjes?

Biotoopgericht werken lijkt mij ook erg leuk als dat mogelijk is.

Bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vragen!

Kogelvisjes zijn volgens mij géén scholenvisjes en moeten bovendien voldoende slakken te eten krijgen. Ik zou het niet doen tenzij je een kweekopstelling voor slakken erbij wilt houden en dit een speciaal aquarium wilt maken. Ik denk dat de kogeltjes de garnalen ook wel lekker vinden.....

Kogelvisjes zijn volgens mij géén scholenvisjes en moeten bovendien voldoende slakken te eten krijgen. Ik zou het niet doen tenzij je een kweekopstelling voor slakken erbij wilt houden en dit een speciaal aquarium wilt maken. Ik denk dat de kogeltjes de garnalen ook wel lekker vinden.....
Dat is dan inderdaad wel de bedoeling ja om een slakkenkweek erbij te zetten.
Met speciaal aquarium bedoel je de bak voor de dwergkogels? Het is dan de bedoeling dat het de hoofdvissen zijn met misschien een school vriendelijke, snelzwemmende vissen erbij. Voor zover ik gelezen heb moeten meerdere in een grote bak kunnen mits je meer vrouwen als mannen hebt.
Kwa karakter spreken ze mij erg aan en ik durf de uitdaging wel aan😉

Excuses, dwergkogelvisjes beter wel als groepje houden. Ik heb me vergist. leuke uitdaging in dat geval ! Ik heb ze in het verleden wel een gekocht om me te helpen met mijn torenslakjesplaag. Letterlijk honderden waren in een paar maanden tot 0 gereduceerd. Daarna nog en paar weken gevoerd met geweekte slakjes, maar vond ik uiteindelijk te omslachtig.

• Leuk
Waarderingen: Thdo
Excuses, dwergkogelvisjes beter wel als groepje houden. Ik heb me vergist. leuke uitdaging in dat geval ! Ik heb ze in het verleden wel een gekocht om me te helpen met mijn torenslakjesplaag. Letterlijk honderden waren in een paar maanden tot 0 gereduceerd. Daarna nog en paar weken gevoerd met geweekte slakjes, maar vond ik uiteindelijk te omslachtig.
Dankje! Deden ze het goed op alleen de slakjes of heb je ze ook andere dingen gevoerd?

Dankje! Deden ze het goed op alleen de slakjes of heb je ze ook andere dingen gevoerd?
Ze waren dol op rode muggenlarven. Eerst alleen levende, maar later ook diepvries. Alleen droogvoer aten ze absoluut niet.

• Leuk
Op het kogelforum las ik dat eigenlijk alle soorten wel eens happen naar andere vissen dus daar moet je wel bij stil staan.

https://www.kogelforum.nl/index.php?i=content&mode=verzorging_algemeen&category=Tips+voor+starters
Dankjewel dat had ik inderdaad begrepen. Zolang er genoeg ruimte en verstopplekjes zijn zou het moeten kunnen. Is het verstandiger om eerst de scholenvisjes te plaatsen en dan de dwergkogels zodat ze direct weten dat ze de bak moeten delen of andersom?

Dankjewel dat had ik inderdaad begrepen. Zolang er genoeg ruimte en verstopplekjes zijn zou het moeten kunnen. Is het verstandiger om eerst de scholenvisjes te plaatsen en dan de dwergkogels zodat ze direct weten dat ze de bak moeten delen of andersom?

Hou er rekening mee dat een dwergkogel die nog niet volwassen is heel ander gedrag heeft dan een volwassen exemplaar.

Ik heb begrepen dat jonge dwergkogels in groepen rondzwemmen, macht door grote getallen zeg maar, maar dat ze solitair gaan leven zodra ze volwassen zijn. Ze worden ook beslist agressiever naarmate ze ouder worden.

Ik heb gelezen dat ze ook verwonden/doden voor het plezier. Dat is ook de reden dat je de slakken apart zal moeten kweken. Wanneer je er 50 in de bak doet zal hij ze verwonden of doden, maar niet opeten uiteraard.

Wij hadden een dwergkogel in een lido120, met een paar honderd mini-japonica's. Die kweken nog harder dan vuurgarnalen.

Dat bleek qua voeding erg goed. In het begin snoepte ze er af en toe 1. Verder at ze de slakken, of levend voer. Maar na verloop van tijd vonden we steeds meer dode garnalen. Op enig moment wel 10 tot 15 per dag. Dat konden we niet meer verantwoorden voor onszelf.

Ik zou een dwergkogel nooit samen gaan houden met galaxy rasboras. Die zijn zelf sociaal en hebben een territorium, en ik zou denken dat dat goed kan gaan botsen. Onze dwergkogel beschouwde de hele lido als zijn territorium, wat ook doorlopend gecheckt werd. Dat zou goed stress kunnen geven bij je andere vissen.

Ik lees op het kogelforum niet hetzelfde positieve verhaal dat jij daar leest. Ik lees meer mitsen en maren.

Evengoed vind ik het nog steeds magnifieke visjes, en zou ik er graag 1 of enkele hebben, maar ik vond het best een puzzel om alles goed te houden.

Ik wens je heel veel plezier toe met je plannen 🙂

Dwergkogelvisjes zijn ontzettend leuk, maar ook best wel fel naar andere soorten en ik heb al heel wat voorbeelden voorbij zien komen waarbij de dwergkogels de rest van de bak terroriseerden. Het zou mijn keus absoluut niet zijn (om ze te combineren). Maar in een 350 liter bak kan je wel écht een mooie grote groep kwijt! In zo'n bak kan je (mits natuurlijk echt goed ingericht en vol beplant) prima een groep van 30 tot max 35 dwergkogelvissen houden.

Qua voer zijn ze zeker wat makkelijker dan de schoutedeni's die ik heb. Met de schouti's loop je er vooral tegen aan dat ze voldoende hard voer moeten krijgen om hun tanden te slijten. Dat is bij de dwergkogelvissen veel meer een probleem! Slakken vinden ze heel lekker, maar het is niet perse noodzakelijk in de hoeveelheden zoals bij de schouti's meer speelt.

Er staat online echt ontzettend veel verkeerde informatie over de dwergjes online. Maar een echt goede caresheet die ik van harte aan kan bevelen is deze (in het Engels);
https://www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/post/c-travancoricus
Er staat ook een goede lijst in wat je mogelijkheden zo ongeveer zijn qua voeding;
  • Pinhead crickets
  • Aphids
  • Glassworm (phantom midge larvae)
  • Grindal worm
  • Daphnia/water flea (live or frozen)
  • Brineshrimp/artemia (live or frozen)
  • Small snails - read below
  • Small earthworm (wisps)
  • Blackworm
  • Whiteworm
  • Copepod
  • Mini bloodworm (live or frozen)

Bloodworms (rode muggenlarven) zouden <10% van hun dieet moeten zijn. Dit is vooral vet en relatief weinig voedingswaarde.

Zelf vind ik de schoutedeni's nóg een stuk leuker (duh 😆). Daarvan zou ook een mooi groepje in 350 liter passen. Maar qua voeding is dat natuurlijk wel iets waar je een weloverwogen keus voor moet maken. Meer info over hun kan je eventueel hier vinden als je meer wilt weten;
https://www.schoutedeni.com/caresheet
En als je een beetje in de buurt woont ben je natuurlijk welkom om eens te komen kijken! (maar heb dus zelf geen dwergkogeltjes, misschien ooit...).

@MarliesR en @Drup bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

Ik schrik er wel van dat ze uiteindelijk voor de lol gaan verwonden en doden, dat is natuurlijk niet hoe ik het graag wil zien en doet mij wel nog even achter mijn oren krabben of ik dit wel moet gaan doen.
De schoutedenis zijn mij inderdaad ook opgevallen. Misschien zelfs wel door jouw topic @MarliesR (Sorry ik heb een heel topic over deze visjes doorgelezen maar weet niet meer of dat van jou is.

Daar ga ik ook even wat mee rinfo over opzoeken.
Bedankt ook voor de caresheet! Ik ga het nog eens rustig bekijken allemaal en er heel goed over nadenken!
Het was mijn plan om de bak heel rustig aan op te starten, denk aan een maand of 3. Zodat ik ook alles onder de knie ga krijgen kwa waterwaardes en slakkenkweek etc.

Misschien stap ik wel helemaal van het idee af om kogelvisjes te houden. Dan is een 1.30 bak natuurlijk nog steeds erg groot en kan er vast een andere leuke vis in!

@MarliesR ik woon in Zuid-Holland omgeving Leiden. Mocht het in de buurt zijn dan kom ik graaaaaag een keertje bij je kijken als dat mogelijk is!

Kogelvissen zijn vrij snel verveeld en gaan zichzelf dan wel vermaken 😅. Plus dat veel kogeltjes hetzij door verkeerd advies hetzij door niet afdoende inlezen van te voren vaak ook gewoon niet geschikt worden gehouden helaas.

De schouti's zijn wel een stuk gemoedelijker gemiddeld gesproken dan de dwergkogels, maar het blijven natuurlijk jagers. Die van mij gaan niet op een "murder spree" als ze zich vervelen, maar doen in plaats daarvan aan onderwater tuinieren 😂😂

20210724_122152.jpg

Maar, bevooroordeeld en al, ik vind ze echt vreselijk leuk. Ze zijn misschien niet voor iedereen het meest geschikt, maar we hebben er hier ontzettend veel plezier van.

Echt in de buurt zit je niet, wij wonen in Drenthe. Maar er zijn al meer mensen vanuit het hele land langsgeweest om te komen kijken haha. Je bent in elk geval welkom!

• Leuk
Waarderingen: Drup
@MarliesR en @Drup bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

Ik schrik er wel van dat ze uiteindelijk voor de lol gaan verwonden en doden, dat is natuurlijk niet hoe ik het graag wil zien en doet mij wel nog even achter mijn oren krabben of ik dit wel moet gaan doen.
De schoutedenis zijn mij inderdaad ook opgevallen. Misschien zelfs wel door jouw topic @MarliesR (Sorry ik heb een heel topic over deze visjes doorgelezen maar weet niet meer of dat van jou is.

Daar ga ik ook even wat mee rinfo over opzoeken.
Bedankt ook voor de caresheet! Ik ga het nog eens rustig bekijken allemaal en er heel goed over nadenken!
Het was mijn plan om de bak heel rustig aan op te starten, denk aan een maand of 3. Zodat ik ook alles onder de knie ga krijgen kwa waterwaardes en slakkenkweek etc.

Misschien stap ik wel helemaal van het idee af om kogelvisjes te houden. Dan is een 1.30 bak natuurlijk nog steeds erg groot en kan er vast een andere leuke vis in!

@MarliesR ik woon in Zuid-Holland omgeving Leiden. Mocht het in de buurt zijn dan kom ik graaaaaag een keertje bij je kijken als dat mogelijk is!

Begrijp me niet verkeerd, het zijn verschrikkelijk leuke visjes. Ze zijn ook erg intelligent. Misschien is dat wel 1 van de dingen die het soms wat lastig maken.

Honden die erg intelligent zijn gaan ook wel eens rottigheid uithalen. Misschien is dit net zoiets. Verveling. Ze zijn erg actief, nieuwsgierig. En ze zijn beslist niet zo poeslief als ze er uitzien.

Misschien heb ik de indruk gewekt dat je er maar 1 zou kunnen houden. Dat is natuurlijk niet zo. 350liter is een beste plons water en daar zou je er met voldoende beplanting, hoekjes en gaatjes en ander decor natuurlijk best een aantal in kunnen houden. Grote echinodorussen, javavarens, cabomba-actige planten, schijnen het erg goed te doen bij dwergkogels. Ow, en liefst fijn, afgerond zand zou goed zijn, een aantal dwergkogels duiken af en toe het zand in naar het schijnt. Ze houden niet van (overal) fel licht. Meer van scharrelen in schaduwplekjes.

Ik heb begrepen dat bij meerderen in een tank vooral van belang is dat je altijd minder mannetjes hebt dan vrouwtjes. Ze moeten hun aandacht kunnen spreiden. Ik heb begrepen dat dat pas echt gaat spelen zodra ze meer volwassen zijn, maar wanneer je ze koopt zie je meestal het geslacht nog niet.

1 ding wat ik altijd lastig vond was het water goedhouden. Het zijn enorm rommelige eters, en tenzij je vaak de slakkenhuizen met resten bijvoorbeeld verwijdert, zullen er behoorlijke hoeveelheden rottend afval in het water zijn. Daarvoor heb je echt een forse filtratie nodig, meer dan de "standaard norm". En ze houden niet echt van stroming. Dus dat is een uitdaging.

Tankgenoten zal je misschien ook wat geluk mee moeten hebben. Het schijnt dat dwergkogels nogal een karakter hebben, een beetje als betta's bijvoorbeeld, en dat agressief gedrag ook kan verschillen. Veelal wordt een speciaaltank aangeraden, waarbij ze ook aan elkaar kunnen knabbelen op zijn tijd maar dat schijnt er min of meer bij te horen, maar als je perse tankmaatjes erbij wil zie ik een paar opties steeds terugkomen.

Otocinclus (zou ik zelf geen voorstander van zijn gezien de situatie omtrent de vangst daarvan maar hee, iedereen denkt daar weer anders over), ancistrus, corydoras, en kuli loaches.
Soms wordt voor een scholenvisje nog iets als tetra, ember tetra genoemd. Maar, je loopt altijd het risico dat ze gaan knabbelen.

Wanneer je bereid bent echt de tijd te nemen het aquarium goed in te richten voor ze, denk ik dat je een heel bijzonder en mooi aquarium kan hebben. Maar het is beslist minder eenvoudig dan sommige andere vissen. Ik heb begrepen dat ze op die manier ook echt sociaal gedrag kunnen laten zien soms, en dat lijkt me best een bijzondere ervaring.

Ik zou zelf trouwens niet piekeren over 35 dwergkogels in een 350ltr aquarium.

Succes met je keuzes 🙂

• Leuk
@MarliesR bedankt voor je info en voor de uitnodiging! Ik hou het in mijn achterhoofd.

@Drup bedankt voor je informatie! Hier heb ik zeker wat aan! Ik was wel van plan een flink aantal planten, stenen en verstopplekjes te creëren en daar dus ook echt veel moeite in te stoppen.
Kan je mij iets meer vertellen over de otocinclussen en wat er gaande is met de vangstmethode etc?
De andere visjes klinken erg leuk! Ik ga erover nadenken of het überhaupt nodig is bij een groep van 30-35 dwergkogels. Dat is natuurlijk al een heleboel vis.

Ik ben zelf inderdaad wel een beetje huiverig over het in een keer kopen van zoveel dwergkogels aangezien je dus in het begin niet kan zien of het mannen of vrouwen zijn en dat wel echt van belang is. Dat had ik al begrepen van het kogelforum.

Het schoonhouden is wel een ding. Ik ben absoluut bereid te doen wat nodig is maar ik zal nog even wat kennis moeten vergaren over filtersystemen etc.

Bedankt weer voor de info! Hier ben ik heel blij mee aangezien ik niet zomaar wat wil gaan "aanklooien" 🙂

@MarliesR bedankt voor je info en voor de uitnodiging! Ik hou het in mijn achterhoofd.

@Drup bedankt voor je informatie! Hier heb ik zeker wat aan! Ik was wel van plan een flink aantal planten, stenen en verstopplekjes te creëren en daar dus ook echt veel moeite in te stoppen.
Kan je mij iets meer vertellen over de otocinclussen en wat er gaande is met de vangstmethode etc?
De andere visjes klinken erg leuk! Ik ga erover nadenken of het überhaupt nodig is bij een groep van 30-35 dwergkogels. Dat is natuurlijk al een heleboel vis.

Ik ben zelf inderdaad wel een beetje huiverig over het in een keer kopen van zoveel dwergkogels aangezien je dus in het begin niet kan zien of het mannen of vrouwen zijn en dat wel echt van belang is. Dat had ik al begrepen van het kogelforum.

Het schoonhouden is wel een ding. Ik ben absoluut bereid te doen wat nodig is maar ik zal nog even wat kennis moeten vergaren over filtersystemen etc.

Bedankt weer voor de info! Hier ben ik heel blij mee aangezien ik niet zomaar wat wil gaan "aanklooien" 🙂

Mijn opmerking was bedoeld, misschien onduidelijk, als dat ik heel zeker niet zoveel dwergkogels in een 350ltr bak zou houden. En zeker niet als je er ook nog andere vissen bij wil houden.

Ik denk dat ik zelf zeker niet hoger zou gaan dat 10. Misschien eerst wat meer, 15? Zodat je wanneer je het geslacht gaat zien wat mannen kan uitvangen en verkopen/weggeven.

In dit geval, bij zo'n hoge belasting, zou ik ook wat sneller groeiende planten plaatsen, en drijfplantjes met wat langere wortels.
Die kunnen dan ook een deel van het afval opnemen.

Mijn kennis wat betreft otocinclussen is klein. Net voldoende om te weten dat ik ze niet wil hebben, en dat ze in goed ingedraaide bakken geplaatst moeten worden. Maanden ingedraaid, niet weken.
Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn op het forum die de gevoeligheid omtrent deze vissen veel beter kunnen uitleggen dan ik.

Als ik zelf zo'n grote bak met bijvoorbeeld 10 dwergkogels zou nemen, zou ik er denk ik kuli's bijnemen,(sorry, verkeerd geschreven, klein dun slangachtig bodemvisje, meestal geringde aftekening.

Laatst bewerkt:
Mijn opmerking was bedoeld, misschien onduidelijk, als dat ik heel zeker niet zoveel dwergkogels in een 350ltr bak zou houden. En zeker niet als je er ook nog andere vissen bij wil houden.

Ik denk dat ik zelf zeker niet hoger zou gaan dat 10. Misschien eerst wat meer, 15? Zodat je wanneer je het geslacht gaat zien wat mannen kan uitvangen en verkopen/weggeven.

In dit geval, bij zo'n hoge belasting, zou ik ook wat sneller groeiende planten plaatsen, en drijfplantjes met wat langere wortels.
Die kunnen dan ook een deel van het afval opnemen.

Mijn kennis wat betreft otocinclussen is klein. Net voldoende om te weten dat ik ze niet wil hebben, en dat ze in goed ingedraaide bakken geplaatst moeten worden. Maanden ingedraaid, niet weken.
Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn op het forum die de gevoeligheid omtrent deze vissen veel beter kunnen uitleggen dan ik.

Als ik zelf zo'n grote bak met bijvoorbeeld 10 dwergkogels zou nemen, zou ik er denk ik kuli's bijnemen,(sorry, verkeerd geschreven, klein dun slangachtig bodemvisje, meestal geringde aftekening.
Ah ach so ja dan snappen wij elkaar nu.
Ik ken die visjes die jij bedoelt, wij hebben ze vroeger thuis gehad. Zijn ook erg leuk!

Hmm ik ga er nog even 2 keer over nadenken of ik ze wel echt wil.
350 liter is meer dan genoeg voor een aantal andere, net zo leuke vissen die minder "veeleisend" zijn denk ik zo.

Bedankt!

Ah ach so ja dan snappen wij elkaar nu.
Ik ken die visjes die jij bedoelt, wij hebben ze vroeger thuis gehad. Zijn ook erg leuk!

Hmm ik ga er nog even 2 keer over nadenken of ik ze wel echt wil.
350 liter is meer dan genoeg voor een aantal andere, net zo leuke vissen die minder "veeleisend" zijn denk ik zo.

Bedankt!

Er zijn meerdere vissoorten die behoorlijk vervuilen, maar bijkomend ding bij dwergkogels is ook nog het voer natuurlijk. Soms is het best makkelijk als je gewoon een potje kan pakken en wat in je bak strooien.

Misschien klinkt dat niet niet als de echte aquariaan, maar dat ik wel hoe ik het ervaren heb. Het voer is goed te doen, maar zeker wat lastiger dan veel andere vissen.

Maar ik vind ze wel echt leuk en bijzonder 🙂

• Leuk
Ik denk dus echt anders over het aantal dwergkogels. Hoe groter de groep, hoe meer ze zich op hun gemak voelen en hoe beter hun gedrag is. Bovendien is met een grotere groep de verhoudingen van de geslachten iets minder kritisch dan bij een kleiner aantal omdat de agressie over de hele groep wordt verspreid (wat het natuurlijk niet onbelangrijk maakt).

30 hoeft natuurlijk niet. Maar 10 zou ik ook zeker niet doen. Persoonlijk.

• Leuk
Ik denk dus echt anders over het aantal dwergkogels. Hoe groter de groep, hoe meer ze zich op hun gemak voelen en hoe beter hun gedrag is. Bovendien is met een grotere groep de verhoudingen van de geslachten iets minder kritisch dan bij een kleiner aantal omdat de agressie over de hele groep wordt verspreid (wat het natuurlijk niet onbelangrijk maakt).

30 hoeft natuurlijk niet. Maar 10 zou ik ook zeker niet doen. Persoonlijk.
Zoveel mensen, zoveel adviezen haha. Was het niet dat de 1ste 40 liter nodig heeft en dan elke volgende erbij 20 liter?
Dan kom ik uit op een stuk of 15?

Ook dat is net welk advies je volgt 😁
Ik ben van de groep van "minimaal 6 stuks, in minimaal 60L". Voor elke volgende dwergkogel heb je minimaal 10L nodig.

Maar dat gezegd hebbend, zelf zou ik ze alleen houden als ik ze in minimaal zo'n 200 liter zou kunnen houden met een groep van minimaal 15. Anders begin ik er niet eens aan. Ik hou niet van dieren binnen het "minimum toelaatbare houden". Mijn schoutedeni's heb ik ook veel ruimer dan als minimum wordt aangeraden (met "stiekeme plannen") voor een nog veel grotere bak in de toekomst.

Ook dat is net welk advies je volgt 😁
Ik ben van de groep van "minimaal 6 stuks, in minimaal 60L". Voor elke volgende dwergkogel heb je minimaal 10L nodig.

Maar dat gezegd hebbend, zelf zou ik ze alleen houden als ik ze in minimaal zo'n 200 liter zou kunnen houden met een groep van minimaal 15. Anders begin ik er niet eens aan. Ik hou niet van dieren binnen het "minimum toelaatbare houden". Mijn schoutedeni's heb ik ook veel ruimer dan als minimum wordt aangeraden (met "stiekeme plannen") voor een nog veel grotere bak in de toekomst.
Bedankt! Ik geef ze ook liever meer ruimte dan "aanbevolen". Daarom wil ik ook een zo groot mogelijke bak. Ik ben er inmiddels over uit dat het de Volga 350 word:DD
Meer liters, meer beter zouden we hier thuis zeggen😉
Ik ga er nog even goed over nadenken en dan rustig aan eens beginnen met concrete plannen maken. Ik denk er liever nog 2x overna dan dat ik er impulsief op in ga en allerlei domme beslissingen ga maken ten nadele van de visjes.

Ik ben toch van gedachten veranderd en ga geen dwergkogelvisjes aanschaffen. Helemaal 100% de schuld van @MarliesR 🤣
Ik ga dus voor de Tetraodon Schoutedeni's!
Inmiddels al tonnen informatie op internet gevonden, de beste info is toch wel de caresheet die eerder in dit topic al genoemd is geloof ik. Behoorlijk wat onderzocht ook. Ik kan heel makkelijk een compostbak in de tuin maken om wormen te kweken, een slakken kweekbak is zo neergezet en ik denk dat het mij ook gaat lukken om een kweek blackworms op te zetten. Hopelijk is dat dan al voldoende variëteit aan voeding voor de kogels. Dit allemaal ga ik doen voor ik de kogels in huis haal zodat ik genoeg voedsel voor ze heb.
Ook heb ik besloten er een "species only" aquarium van te maken, dus geen medebewoners voor de kogels.

Het aquarium komt over ongeveer een maand en ik heb er helemaal zin in! Zodra het binnen is, is er dan interesse in een soort opstarttopic om mee te lezen over de voortgang van het aquarium en eventueel de kweek van de voederdieren?

Ik ben toch van gedachten veranderd en ga geen dwergkogelvisjes aanschaffen. Helemaal 100% de schuld van @MarliesR 🤣
Ik ga dus voor de Tetraodon Schoutedeni's!
Inmiddels al tonnen informatie op internet gevonden, de beste info is toch wel de caresheet die eerder in dit topic al genoemd is geloof ik. Behoorlijk wat onderzocht ook. Ik kan heel makkelijk een compostbak in de tuin maken om wormen te kweken, een slakken kweekbak is zo neergezet en ik denk dat het mij ook gaat lukken om een kweek blackworms op te zetten. Hopelijk is dat dan al voldoende variëteit aan voeding voor de kogels. Dit allemaal ga ik doen voor ik de kogels in huis haal zodat ik genoeg voedsel voor ze heb.
Ook heb ik besloten er een "species only" aquarium van te maken, dus geen medebewoners voor de kogels.

Het aquarium komt over ongeveer een maand en ik heb er helemaal zin in! Zodra het binnen is, is er dan interesse in een soort opstarttopic om mee te lezen over de voortgang van het aquarium en eventueel de kweek van de voederdieren?
Ja joh leuk een fototopic starten met al de belevenissen rondom je nieuwe bak (is een speciaal foto-forumonderdeel voor)

• Leuk
Sorry not sorry 😂!
Ik vind het helemaal leuk 😄

• Haha
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan