450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


MarliesR

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
466
Locatie
Drenthe
Nou... Kreeg mijn man toch gelijk dat we dat half jaar tot een tweede aquarium echt niet zouden gaan redden 😂 . Grootste grap was nog wel dat hij er zelf min of meer de aanjager van was. Naast een aquarium voor garnalen, wat echt mijn ding is, hadden we het namelijk ook al eens vaker gehad over kogelvissen. Zelf had hij paar jaar geleden één in het wild in de zee gezien en was er helemaal weg van. Zelf volgde ik op een ander forum waar ik lid van ben altijd al de verhalen over "Sushi", een MBU. Uiteraard kwam dit ook weer ter sprake toen ik bezig was met het voorbereiden en opzetten van het aquarium voor de garnalen. Ik had al gezegd dat ik ook "eens" wel heel graag zelf kogelvissen wilde en had mijn man al wat filmpjes laten zien (en was me stiekem al behoorlijk aan het inlezen). Die werd ook steeds enthousiaster.

En toen kwam er een aquarium op marktplaats voorbij, op redelijke afstand en voor een hele interessante prijs. Een Juwel 450 vision. Zelf zou ik nieuw nooit een vision hebben besteld en liever gewoon een rechte ruit. Maar hey, voor de juiste prijs... Ik liet aan mijn man zien dat zoiets t.z.t. wel een goede optie voor ons zou zijn ook, niet duur en wel mooi ruim. Daar was hij het helemaal mee eens, "ga maar vragen of hij er nog is". En zo reden wij twee dagen later met busje en aanhanger om het bakbeest op te halen haha.

Met de bak kwamen nog een paar vissen, twee discussen, een maanvis en een tetra. De laatste twee had ik dezelfde dag nog herplaatst naar een liefhebber die van beide soorten al een groepje had. De discussen zijn hier een paar dagen geweest en hebben inmiddels ook een plekje bij een liefhebber die er nog een paar bij gaat halen.

Bij aankomst en op de plek eerst begonnen met de plakachterwand verwijderen. Die was al half vergaan en kwam een lucht vanaf! Niet te zuinig...
Dat was een best klusje
20210220_152336.jpg


Daarna eerst heel simpel "ingericht" voor de twee discussen die nog even bleven logeren zodat het in elk geval niet een volledig kale bak voor ze was. Gelukkig deden ze het ondanks de verhuizen best goed en aten ze gelijk goed.
20210222_093927.jpg


Nadat de discussen herplaatst waren ben ik hout gaan halen 💸.
Niet goedkoop niet, maar ben wel heel blij met deze twee stukken!

20210223_122749.jpg


En inmiddels liggen ze (creatief) verzwaard in het aquarium om wat in te wateren. Al vrees ik er voor dat ze nog wel even nodig hebben. Ze hadden zoveel drijfkracht dat bij even onder water duwen ze ongeveer zo hard weer naar boven kwamen dat me dat nog net geen bloedneus kostte :LOL:.

Verder via marktplaats een flinke hoeveelheid lavasteen overgenomen die iemand teveel had besteld (die moet ik nog gaan wassen) en via de Wildkamp het hier wel bekende filterzand opgehaald. Daarnaast ook de nodige slakken gescoord om een kweek op te zetten. Een mooie groep appelslakken mag nu eerst in het aquarium leven. Op die manier blijft er iets van een bioload in het aquarium en de twee kweekbakken die ik voor de slakken heb (45L/stuk) zijn te klein voor een degelijk grote groep appelslakken. 1 van die twee bakken is voornamelijk voor een groepje appelslakken (heb daar 5 of 6 ingedaan) met een kleiner aantal andere slakken om te zien of ze überhaupt de kans krijgen om te kweken/c.q. de appelslakken niet alle eitjes opeten. De andere voornamelijk ramshoorn met een aantal puntige blaashoorn slakken. Van beide soorten al de nodige eiplaksels ook inmiddels!

De twee slakkenbakken. Rechts komt ook nog een mini-pat in, die komt dinsdag binnen. De linker is al geënt met het al ingedraaide filter. En heb al een mini-pat spons voor dinsdag in het ingedraaide filter liggen om wat mee te draaien tot hij in de slakkenbak gaat. Verder gezien de vervuiling van slakken sowieso elke week fikse waterwissels. Ze staan inderdaad voor het raam, maar krijgen maar heel kort echt zon er op. Ik houdt de temperatuur goed in de gaten en kan ook het rolgordijn er achter gewoon dicht doen. Er zit verder geen verlichting in deze bakken, wel verwarming om de kweek te stimuleren. Als het op enig moment hard genoeg gaat om de voersnelheid bij te kunnen houden kan ik altijd nog kijken of het ook op kamertemperatuur kan.
WhatsApp Image 2021-02-28 at 15.58.19.jpeg



Hoe hij er nu even bij staat;
WhatsApp Image 2021-02-28 at 16.00.08.jpeg


Voor de mensen die verwonderd naar de achtergrond zitten te kijken, er hangt nu inderdaad een laken achter haha. Het was achteraf waarschijnlijk handiger geweest om éérst een nieuwe achtergrond er achter te regelen en dán pas het aquarium te vullen, maar ik wilde die twee discusvissen zo snel mogelijk de bak weer in hebben om ze een redelijke kans te geven... Nou ja. Van de week komt er zo'n zwarte achtergrondposter binnen, maar eens zien of dat zo nog wil lukken. Er zit wel nog wat ruimte tussen het aquarium en de achterwand ook omdat alle leidingen hier nu nog voor de muren langs lopen.

Verder heb ik inmiddels een JBL externe pomp binnen. Deze wil ik ook gaan installeren, maar vind ik eerlijk gezegd nog een beetje spannend om goed te doen en daar moet ik echt nog even voor gaan zitten. Het zal allemaal vast wel meevallen, maar wil natuurlijk geen waterballet of dingen verkeerd doen. Huidige interne pomp ga ik de komende 4 weken er nog naast laten draaien zodat de JBL langzaam ernaast kan indraaien. En daarna kan dat lelijke ding er mooi uit en hebben we een heel stuk extra ruimte in de bak! Acht de kans groot dat er dan nog een tweede potfilter bij komt gezien hoe vervuilend kogelvissen zijn, maar eerst maar eens 1 succesvol opzetten. Ik heb de JBL 1502 gekozen omdat ik liever 2 heb staan dan 1 grotere. En 2x 1502 heeft meer filtervermogen dan 1x 1902 en meer reguliere slangenmaat. Plus met twee potfilters kan je ze om en om schoonmaken heb je nog wat draaien mocht er wel eens 1 de geest geven. Om dezelfde reden hebben we ook twee verwarmingselementen geplaatst.

Verder heb ik inmiddels twee schakelblokken binnen met individueel schakelbare stekkers, deze wil ik ook nog netjes gelabeld op gaan hangen in de beide kastjes.
Ook komt de bestelling planten als het goed is aankomende week binnen die ik afgelopen week heb besteld bij AquaPlantsOnline. Voornamelijk weer makkelijke soorten gekozen en die specifiek aangeraden worden de soort.

Het plan is 6 stuks Tetraodon schoutedeni // Spotted Congo Puffer. Een 100% zoutwatersoort.
Voorlopig worden dat de enige bewoners. We overwegen op termijn nog een groepje congozalm toe te voegen (Phenacogrammus interruptus). Die komen uit het zelfde gebied en veel mensen hebben goede ervaringen met deze combinatie. Maar eerst maar eens zien hoe het ons vergaat met alleen de "murder potatoes".
 
Heel gaaf, mooi formaat bak en als je de kans hebt! Succes met inrichten, maar bedoel je niet zoetwater?!
Het plan is 6 stuks Tetraodon schoutedeni // Spotted Congo Puffer. Een 100% zoutwatersoort.
Voorlopig worden dat de enige bewoners. We overwegen op termijn nog een groepje congozalm toe te voegen (Phenacogrammus interruptus). Die komen uit het zelfde gebied en veel mensen hebben goede ervaringen met deze combinatie. Maar eerst maar eens zien hoe het ons vergaat met alleen de "murder potatoes".
 
Ik volg je topic, leuk nog kogels op het forum!
In mijn ervaring laten ze andere vissen volledig met rust. Zelfs kleine synodontis en lichtoogjes jagen ze hier niet achter.
 
Ik volg je topic, leuk nog kogels op het forum!
In mijn ervaring laten ze andere vissen volledig met rust. Zelfs kleine synodontis en lichtoogjes jagen ze hier niet achter.
Ik lees dat inderdaad wel meer, ook bij die kweker uit Amerika, die heeft ze ook veelal wel samen met andere soorten in de aquaria zitten. Van de congozalmen vonden we het vooral wel leuk dat ze ook uit hetzelfde gebied kwamen. Mijn man begon om dezelfde reden ook al over Synodontis schoutedeni haha. En jouw topic heb ik uiteraard ook helemaal doorgelezen en zit onder de volg! Hielp overigens niet voor de oorspronkelijke insteek van "we kijken over een half jaar ofzo wel eens" 😂 . Ze zijn zo leuk!

Ben er zelf nog niet helemaal over uit over wat of iets erbij. Ik wilde sowieso eerst maar eens met alleen de kogels beginnen om te zien hoe dat gaat, hoe het aquarium zich houdt etc. Bak is in theorie er in elk geval wel groot genoeg voor om er wat bij te zetten! En iets in de meer bovenlaag is gezien de hoogte van zo'n Juwel 450 ook wel leuk.
 
Ben er zelf nog niet helemaal over uit over wat of iets erbij. Ik wilde sowieso eerst maar eens met alleen de kogels beginnen om te zien hoe dat gaat, hoe het aquarium zich houdt etc. Bak is in theorie er in elk geval wel groot genoeg voor om er wat bij te zetten! En iets in de meer bovenlaag is gezien de hoogte van zo'n Juwel 450 ook wel leuk.
Als mijn bak groter was had ik er ook congozalmen bijzitten maar in 70cm vond ik dat toch geen optie, vandaar nu de lichtoogjes.
Let wel op dat bij het inzetten van nieuwe vissen de kogels wel erg nieuwsgierig zijn en proberen 'te proeven' :LOL:
Hier is dat altijd goed gegaan, de andere vissen zijn te snel maar even een in het oog houden is geen slecht idee.

En jouw topic heb ik uiteraard ook helemaal doorgelezen en zit onder de volg! Hielp overigens niet voor de oorspronkelijke insteek van "we kijken over een half jaar ofzo wel eens" 😂 . Ze zijn zo leuk!
Blij dat mijn kogels hielpen jullie de bak te doen opzetten, het zijn erg leuke vissen en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Goed dat je ook al aan de slakken kweek bent begonnen, ik kan het hier niet bijhouden met één 35l bakje (voer zo'n 60 slakken per week)
Een bak met regenwormen kan ik je ook aanraden, eten ze super graag en er kruipt niet veel werk in.
 
Als mijn bak groter was had ik er ook congozalmen bijzitten maar in 70cm vond ik dat toch geen optie, vandaar nu de lichtoogjes.
Let wel op dat bij het inzetten van nieuwe vissen de kogels wel erg nieuwsgierig zijn en proberen 'te proeven' :LOL:
Hier is dat altijd goed gegaan, de andere vissen zijn te snel maar even een in het oog houden is geen slecht idee.


Blij dat mijn kogels hielpen jullie de bak te doen opzetten, het zijn erg leuke vissen en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Goed dat je ook al aan de slakken kweek bent begonnen, ik kan het hier niet bijhouden met één 35l bakje (voer zo'n 60 slakken per week)
Een bak met regenwormen kan ik je ook aanraden, eten ze super graag en er kruipt niet veel werk in.

Begrijpelijk! Met wat ik daar tot dusver over lees houden die ook wel echt van wat zwemruimte. En dan is 150cm toch wel weer een fijne maat. Bij 1 van die podcasts met Preston John kwam ook de tip naar voren om nieuwe bewoners er s' nachts in te doen haha! (Dit ging dan over garnalen..). Maar inderdaad een goed idee om er dan even extra bovenop te zitten 😅. Gelukkig zijn die congozalmen behoorlijk snel.

Goed om te lezen dat jij er in elk geval nog geen moment spijt van hebt gehad! Hoop dat ik hier met de slakken nog een beetje op tijd ben, maar daar zullen we het zeker in het begin ook niet volledig mee gaan redden. Bak met regenwormen is ook wel een goede tip! Ik heb in elk geval een quasi oneindige beschikking over mestwormen, die zijn ook prima toch? Heb mijn eigen compost/bokashi bult buiten.

Heb ook twee grote voerveilige jerrycans gekocht om een kweek met watervlooien/daphnia op te zetten. Dat vond ik ook wel leuk om eens te pogen en ziet er ook simpel genoeg uit. Blackworms klonken ook wel goed, maar heb ik nog niet bij de LFS gezien (ja diepvries, maar dat kweekt zo lastig 😂).

Ik heb "vroeger" overigens veel met allerlei soorten (zeldzame) gekko's gekweekt, dus helemaal nieuw met het kweken van voerdieren in allerlei soorten en maten ben ik dan weer niet. Moet zeggen dat ik dat stiekem ook leuk vind.
 
Blackworms kweken is onbegonnen zaak. Daar zit echt geen vooruitgang in. Duurt maanden tegen dat je er wat van kan oogsten.
Naar watervlooien, artemia en zo'n dingen kijken de kogels hier niet naar om. Enkel rode mug, mysis, krill en slakken.
(voor wormen zijn die pea puffers wat te klein)

 
Ik heb in elk geval een quasi oneindige beschikking over mestwormen, die zijn ook prima toch? Heb mijn eigen compost/bokashi bult buiten.

Ik neem aan van wel, ik heb een kleine container binnen staan met wat wormenaarde en voer ze met wormenmeel.
Ik geloof dat ik een mix heb van Dendrobena Veneta / Eisenia Hortensis van bij wormenkwekerij wasse.

Heb ook twee grote voerveilige jerrycans gekocht om een kweek met watervlooien/daphnia op te zetten. Dat vond ik ook wel leuk om eens te pogen en ziet er ook simpel genoeg uit. Blackworms klonken ook wel goed, maar heb ik nog niet bij de LFS gezien (ja diepvries, maar dat kweekt zo lastig 😂).

Ik heb "vroeger" overigens veel met allerlei soorten (zeldzame) gekko's gekweekt, dus helemaal nieuw met het kweken van voerdieren in allerlei soorten en maten ben ik dan weer niet. Moet zeggen dat ik dat stiekem ook leuk vind.

Watervlooien eten ze hier ook niet, te klein. Blackworms wel, maar die voer ik enkel als ik bij de aquariumwinkel kom.
Regenwormen, slakken, diepvries rode mug, krill, garnaal en mosselvlees staan hier op het menu, die laatste 2 eten ze een stuk minder graag.
 
Ah had me nog niet héél erg verdiept in de black worms, maar als er zoveel tijd over heen gaat zijn de regen- of compostwormen een stuk makkelijker. Die laatste heb ik jaarrond wel in mijn eigen composthoop zitten en hoef ik zelf verder niet actief iets voor te doen. En anders is zo'n start van viswormen ook nog wel een optie.

De watervlooien zag ik terugkomen bij ook weer Preston Scot, die voerde ze van baby tot volwassen. Zou wat jammer zijn als ze het niet willen eten wegens te klein haha. Zal het dan eerst eens testen met een gekocht zakje voor ik een grootschalige kweek op zet haha.
 
Vandaag kwamen de plantjes binnen 🥳
WhatsApp Image 2021-03-02 at 12.16.10.jpeg

- Echinodorus bleheri
- Microsorum pteropus (javavaren)
- Anubias barteri
- Bolbitis heudelotii
- Anubias nana yellow heart
- Taxiphyllum barbieri (javamos)
- Salvinia minima (drijfplant)

Die laatste heb ik heel hard om gelagen. Ik wilde namelijk eigenlijk kikkerbeet, maar die was uitverkocht (inmiddels is er een In vitro bakje onderweg van een andere webshop die ik daar met wat andere spullen mee kon bestellen). Ik wilde echter toch graag iets. Voor deze grote bak, maar ook voor mijn garnalenbakje. Die Salvinia minima lijken me sowieso wel een goede maat voor de 60cm bak en aangezien ze toch maar iets van €1 per bakje waren dacht ik, doe ik er drie, kan ik het een beetje verdelen. Uitgaande van die kleine rondje bakjes... Krijg ik drie van die enorme schalen haha! Nou ja.

Verder een opvoerpompje voor de waterwissels, daar ben ik erg blij mee! En het osmose-apparaat komt als het goed is ook morgen of overmorgen binnen.

Aangezien ik de planten wel graag gelijk in de bak wilde hebben zodat het allemaal hopelijk ook snel kan gaan groeien, vandaag dus de kap er even weer helemaal afgehaald en voorzichtig gekeken of het hout al wilde blijven staan, en zo waar! Het drijft niet meer. Dat is meer dan ik had durven hopen. Toen het spannende moment om een stuk van het hout af te zagen aangezien het net te hoog was. Achteraf bleek dat ik het iets té voorzichtig had gedaan, het is nog net een cm te lang want de klep van het deksel staat nu een beetje open haha. Daar kijken we volgende aanpasronde wel even weer naar...

Lange middag verder en alle planten staan! Ik wil er nog een klein beetje mee verder puzzelen, maar overall ben ik al best heel tevreden voor de eerste opzet! De tak rechts gaat nog naar achteren als het interne filter er eenmaal uit kan. En als het goed is kleuren die lichtere stukken ook nog een stuk donkerder op straks. Sowieso wil ik die graag helemaal met mos laten begroeien maar die prijzen zijn niet grappig als je dat allemaal in 1x wil doen. Vooral met de stenen wil ik nog even wat meer spelen om het nog wat "natuurlijker ogend" te maken.

WhatsApp Image 2021-03-02 at 19.19.12.jpeg

Wel lastig goed op de foto te krijgen, in het echt komt het meer tot zijn recht.

Ik wil nog veel meer beplanting, maar ga even kijken hoe het zich nu ontwikkeld. Bijbestellen is zo gebeurd en al met al zit er al behoorlijk wat geld in zo.
 
Tipje voor het mos, als je geduld hebt.
Koop 1 potje, draai het door de mixer en smeer dat papje op je hout.
Ff laten drogen en je bak in.
 
Tipje voor het mos, als je geduld hebt.
Koop 1 potje, draai het door de mixer en smeer dat papje op je hout.
Ff laten drogen en je bak in.
Moet je daarvoor dan niet ook een "dry start" doen? Of kan dat nadat het gedroogd is wel gewoon de bak weer in?
 
Ah dat is goed om te weten! Mijn plan was om als het genoeg gegroeid was te snoeien en dan weer zelf verder te binden op de andere takken ook, dus dat was ook al niet een bepaald snel traject geweest haha.

Vandaag heb ik het eerste externe filter geplaatst! Een JBL 1502. Het plan is om straks nog een tweede toe te voegen wanneer het interne filter er uit kan. Ook gelijk de eerste stekkerdoos opgehangen, ik wil er later nog even labeltjes onder maken. Was wel extra blij ook dat ik toch voor (2x) de 1502 heb gekozen, want deze buisjes passen al amper door het gat wat er door Juwel standaard vrij gelaten wordt. Klep ligt heel klein beetje omhoog aan de achterkant nu.
WhatsApp Image 2021-03-03 at 16.12.16.jpeg


Verder de waterwaarden nog even gemeten om te controleren of het filter de verhuizing goed heeft overleefd, lijkt er wel op aangezien ammonium en nitriet beide duidelijk 0 zijn. kH en gH zijn nu nog wel echt veel te hoog voor de kogelvissen, die zijn nog redelijk gelijk aan de waterwaarden van de vorige eigenaar (hadden ook aardig wat water meegenomen). Osmose-apparaat is ook binnen gekomen vandaag. Helaas twee hele drukke dagen voor de boeg, maar hoop daar dit weekend even rustig mee bezig kan om op te zetten en de eerste osmose te gaan maken. Dan kan ik de volgende waterwissel met osmose doen en zo de waarden naar beneden brengen. En ik moet nog even testen met de juiste mix van kraanwater en osmose.
 
Inmiddels zijn de waterwaarden waar ik ze wil hebben en heb ik ook de temperatuur gisteren verhoogd naar 26 graden. Had hem na het verhuizen van de discusvissen eerst op ongeveer 22 graden gezet om wat stroomkosten uit te sparen. Maar nu wel handig dat hij naar de eindtemperatuur gaat, kan ik ook even in de gaten houden of de huidige twee verwarmingselementen hem goed stabiel kunnen houden. Had vooraf die van Eheim uitgezocht, maar met de discussen moest er moet spoed iets, dus toen zat ik vast aan wat ze op voorraad hadden en dat werd 2x 300 Watt van Sera. Voordeel van deze is dat er gelijk een beschermingskorf omheen zit, iets wat met kogelvissen wordt aangeraden omdat ze geen schubben hebben en zich net iets makkelijker schijnen te kunnen verbranden. Ik twijfel zelf nog een beetje om toch te vervangen door (2?) titaniumheaters met een InkBird. Maar eerst even kijken hoe het zo gaat, het geld stroomt er toch al met bakken uit...

Omdat ik het groepje straks wel gelijk wat extra beschutting wilde geven had ik toch nog een paar extra plantjes mee besteld toen ik toch nog wat anders moest hebben. Er staan nu nog twee extra Echinodorussen in het midden om het wal wat meer echt een groepje te maken. Vooraan staat nog een een extra Anubias en voor de zijkanten heb ik een Javavaren "moederplant" gekocht die ik in vieren heb gedeeld. Links en rechts viel er hier en daar nog een stek af dus die heb ik ook gelijk geplaatst. Wil op termijn nog wat Anubias nana bonsai erbij om nog wat meer groen de hoogte in te hebben zonder dat het gelijk heel "vol" wordt. Maar eerst maar eens zien hoe dit allemaal wil groeien.

Foto vanuit de luie stoel die ik in het hoekje bij het aquarium heb gezet 😁 .
Dag18.png


Verder begint de slakkenkweek gelukkig ook te lopen, er zijn al ontelbare mini slakjes! Ik doe nu ongeveer 2x per week een waterwissel en zie ook echt dat ze actiever worden na de wissels. De dagen voor de waterwissels doe ik gekookte groentes. De rest van de week vooral algentabs en knoflooktabs aangezien ik het idee heb dat die veel minder invloed hebben op de waterkwaliteit.

Lang leve de opvoerpomp voor de waterwissels!
Een deel van de appelslakken die in de 450 liter zitten groeien overigens wel overduidelijk veel harder. Denk dat ik vlak voor de kogels daadwerkelijk komen ik de grootste uit die bak gooi en in de kweekbak overzet en die hier in zitten dan bij de grote in doe. En als het allemaal niet wat wil worden met de appelslakken dan is het jammer en wordt het een bak vooral voor blaashoorn slakken. Die lijken zich tot dusver veruit het meest snel voort te planten (of in elk geval geval relatief gezien de meeste eitjes te leggen).
WhatsApp Image 2021-03-10 at 16.02.54.jpeg
 
Ziet er goed uit! Let in het begin wel op dat ze zich niet bezeren aan de takjes van het wortel hout. Zeker als ze de rangorde/territoria bepalen kunnen ze wel eens wat in het rond schieten merkte ik hier.

Ik heb mijn heater achter de inlaat van de filters zitten, ze komen er sowieso eigenlijk nooit bij in de buurt. Maar kan je die niet gewoon in de juwel filter hangen? Dan kunnen ze er zeker niet bij.
 
Dat is wel een goede om even extra op te letten ja. Hoop dat het gewoon goed gaat.

Wat betreft de heater, er zou 1 in de Juwel filter kunnen, maar deze blijft niet. Als het externe filter goed is mee ingedraaid over een paar weken haal ik de interne er uit en komt er een twee potfilter bij. De huidige heaters hebben dus ale en beschermingskorf, dus als deze nu wel gewoon stabiel genoeg gaan straks laat ik het er denk ik eerst bij. Die van Eheim gaan sowieso niet in het interne filter passen, dat zijn net bezemstelen 😂 . Denk dat ze niet eens volledig verticaal in mijn bak passen... Ze zijn echt absurd groot.
 
Nou, even weer een update. We hebben bericht gehad van de LFS waar we ze gaan kopen en ze zijn uit quarantaine bij de importeur en we kunnen ze morgen ophalen, zó tof en zó spannend 😁!

In tussentijd heb ik de laatste dingen nog getweaked. De verwarmingselementen werkten toch niet naar mijn zin (te grote uitslag) dus toch besloten die van Eheim (jager) er in te plaatsen. Die hielden de bak direct een heel stuk stabieler op temperatuur! Ze zijn wel erg lang en passen niet helemaal verticaal, dus visueel is het net wat minder mooi, maar ach. Uiteindelijk is functioneel het meest belangrijk!

Ook heb ik dit weekend mijn Inkbird (306A) binnen gekregen en die draait ook goed! Installeren viel gelukkig erg mee en de extra zekerheid is wel heel prettig. En de Oxydator staat nu ook.

Vandaag als voorbereiding nog een keer de hele (Colombo) testkoffer aan druppeltesten er tegenaan gegooid en alle waarden zijn gelukkig nog steeds zoals ik ze verwacht/nodig heb. Na morgen ga ik daar natuurlijk nog even extra bovenop zitten. Heb voor nood Seachem Prime klaarstaan, al hoop ik natuurlijk dat het niet nodig is.

En tot slot vandaag nog een 50% waterwissel gedaan als laatste voorbereiding. De grootste appelslakken heb ik uitgevangen en bij de slakkenkweekbak gedaan. We willen daar op redelijk korte termijn een aparte grotere bak voor regelen zodat we slakkenkweek over drie bakken verspreiden (twee kleinere voor puntige blaashoorn en posthoorn en dan een grote voor primair de appelslakken - die schieten qua formaat tenminste ook een beetje op en we vinden ze stiekem erg leuk). De rest blijft zitten als eerste voerdieren en had er ook nog een paar posthorns en puntige blaashoorn in kleine aantallen in gedaan, die hebben ook de eerste eipakketjes in de grote bak geplaatst. Hebben ze over een tijdje daar ook weer wat voer van haha.

WhatsApp Image 2021-03-16 at 17.20.01.jpeg


Met extra grote dank nog aan @Matts voor het sparren over een aantal zaken!
 
Nou, even weer een update. We hebben bericht gehad van de LFS waar we ze gaan kopen en ze zijn uit quarantaine bij de importeur en we kunnen ze morgen ophalen, zó tof en zó spannend 😁!

In tussentijd heb ik de laatste dingen nog getweaked. De verwarmingselementen werkten toch niet naar mijn zin (te grote uitslag) dus toch besloten die van Eheim (jager) er in te plaatsen. Die hielden de bak direct een heel stuk stabieler op temperatuur! Ze zijn wel erg lang en passen niet helemaal verticaal, dus visueel is het net wat minder mooi, maar ach. Uiteindelijk is functioneel het meest belangrijk!

Ook heb ik dit weekend mijn Inkbird (306A) binnen gekregen en die draait ook goed! Installeren viel gelukkig erg mee en de extra zekerheid is wel heel prettig. En de Oxydator staat nu ook.

Vandaag als voorbereiding nog een keer de hele (Colombo) testkoffer aan druppeltesten er tegenaan gegooid en alle waarden zijn gelukkig nog steeds zoals ik ze verwacht/nodig heb. Na morgen ga ik daar natuurlijk nog even extra bovenop zitten. Heb voor nood Seachem Prime klaarstaan, al hoop ik natuurlijk dat het niet nodig is.

En tot slot vandaag nog een 50% waterwissel gedaan als laatste voorbereiding. De grootste appelslakken heb ik uitgevangen en bij de slakkenkweekbak gedaan. We willen daar op redelijk korte termijn een aparte grotere bak voor regelen zodat we slakkenkweek over drie bakken verspreiden (twee kleinere voor puntige blaashoorn en posthoorn en dan een grote voor primair de appelslakken - die schieten qua formaat tenminste ook een beetje op en we vinden ze stiekem erg leuk). De rest blijft zitten als eerste voerdieren en had er ook nog een paar posthorns en puntige blaashoorn in kleine aantallen in gedaan, die hebben ook de eerste eipakketjes in de grote bak geplaatst. Hebben ze over een tijdje daar ook weer wat voer van haha.

Bekijk bijlage 321506

Met extra grote dank nog aan @Matts voor het sparren over een aantal zaken!
Ik wou net zeggen; ziet er ook wel gaaf uit zo half half. Niet zo snel in de gaten dat je een ww aan het doen was :juggle:
 
Ze zijn er!! 🥳 En oooh, wat zijn ze vréselijk GAAF! Zal eerlijk zeggen dat ik al behoorlijk hoge verwachtingen had na al mijn research, maar ze hebben die gewoon nog enorm overtroffen! We hebben er dus zes en ze hebben nu al allemaal duidelijk een ander karakter. De kleinste van het stel is ook gelijk de felste, die was tijdens het overdruppelen al echt B O O S met hoofdletters haha. Steeds aan het spetteren, tegen de wand van de emmer slaan etc. Eén van de grootste was juist vrij gemoedelijk en al tijdens het overdruppelen het strespatroon al kwijt. Met overzetten in de bak natuurlijk nog even weer aanwezig, maar daarna ook al vrij snel weer rustig van kleur.

4 van de 6 hebben al tijdens het overdruppelen al gegeten haha! En geloof dat ze inmiddels alle 6 hebben gegeten, al twijfel ik over eentje nog. Dat is ook de gene die nog een beetje aanpassingsproblemen heeft. Was tijdens het overdruppelen erg timide en eenmaal in de bak juist erg boos in het glas aan het happen enzo. Nu een uurtje verder lijkt hij wel steeds meer tot rust te komen gelukkig. Maar na alles wat ze hebben meegemaakt ook niet raar dat ze even nodig hebben.

Het is vreselijk leuk om te zien hoe ze de bak actief aan het verkennen zijn, alle hoekjes en gaatjes worden bekeken, er wordt druk tussen alle "boomwortels" door gezwommen en de bak is ook al vakkundig ontdaan van alle nog aanwezige (kleine) slakken haha. Had ook nog twee regenwormen in de bak gegooid en die zijn ook al weg.

Hier en daar zie ik ze elkaar wat opzoeken en stukje samen optrekken. Dan weer uit elkaar. Er is wel interactie. Tot dusver nog geen agressie of dominantie, maar in dit stadium zegt dat nog niet zoveel natuurlijk.

Alle fotootjes in het eerste uur in de bak gemaakt.

Kiekeboe!
20210317_194228.jpg


Crunch crunch weer een slak minder
20210317_184233.jpg



20210317_184405.jpg


Het kleine felle ding, lastig op de foto te krijgen want hij is ook snel haha
20210317_193718.jpg


Een aantal bij elkaar
20210317_194748.jpg



Het zijn geen geweldige foto's, maar toch leuk om wat eerste beelden te delen. Als ze wat meer gesetteld zijn ga ik eens wat rustiger de tijd er voor nemen.
 
Erg mooi!

Ze zien er ook al mooi doorvoed uit als ik met de foto's van de mijne vergelijk op de dag van afhalen.
 
Ja ik was ook positief verrast met hoe goed ze er al uit zien! Aantal zijn echt mooi gevuld en de twee die wat dunner zijn nog hebben inmiddels ook beide duidelijk wat gegeten (al wat buikvulling ten opzichte van ophalen). Met de eetlust zit het dus wel goed! En dan komt verder aanzetten en groeien ook vanzelf.
 
Heel gaaf! Blijven prachtige dieren. Hoe groot wordt deze soort ongeveer?
Hangt een beetje af van de bron die je leest af. Volgens "Pufferfish Enthusiast worldwide" worden volwassen vrouwen maximaal 9~10cm en volwassen mannen maximaal 7 ~ 8 cm.

Vanuit kweker in Amerika wordt aangegeven dat de vrouwtjes maximaal 13cm kunnen worden en de mannen 10cm. Het zou echter goed kunnen dat dit formaten zijn die zijn nakweek halen en zijnde in gevangenschap geboren en quasi altijd onbeperkt eten gehad hebbend etc. kan ik me voorstellen dat ze dan meer groeipotentieel kunnen halen dan in het wild.

Ik gok een beetje dat de kleinste op dit moment tussen de 5/5,5 cm is en de grootste ongeveer zo'n 6,5(en vooral ook al wat ronder).


Ze lijken allemaal de nacht goed door te zijn gekomen en zijn al weer wakker aan het rondzwemmen. Licht gaat over een paar uur aan dus nog wat lastig te zien nu, maar heb ze al wel allemaal even kunnen spotten.
 
Deel van de groep had vanochtend weer wat compostwormen gegeten, die vallen er duidelijk goed in! Ik moest nog even op pad voor de hond en kwam zo ongeveer langs de Jumper dus ook een zakje watervlooien en rode muggenlarven meegenomen. Met de watervlooien even afwachten of ze wel groot genoeg zijn dus, maar denk ga het in elk geval even proberen. De rode muggenlarven had ik al wel van verwacht dat ze daar vast blij van zouden worden en die werden inderdaad door alle zes goed gegeten! Zitten niet zoveel voedingstoffen in, maar voor de afwisseling nooit verkeerd om wat opties te hebben. En sowieso fijn dat ik nu echt zeker weten alle zes heb zien eten. Het is zelfs gelukt ze allemaal bij elkaar in 1 filmpje te krijgen!



De verschillen in karakter zijn nog steeds goed zichtbaar, maar als geheel worden ze allemaal wel wat rustiger, gelukkig.
Ook de eerste keren elkaar wat aftasten qua dominantie gezien, maar verder dan af en toe wat open klappende staartjes gaat het niet op dit moment.
 
Paar dagen verder inmiddels en de verschillende karakters zijn echt enorm goed zichtbaar, heel grappig. Ze eten alle 6 goed, al is er eentje die net wat meer timide is. Die komt als laatste kijken en is als eerste weer weg bij voerbeurten. Hij eet echter wel gewoon, dus hopelijk komt dat met wat meer tijd ook gewoon wel.

Nu het allemaal niet meer helemaal nieuw is hier voor je zie nu ook echt meer dat ze hun eigen plekjes aan het toe-eigenen zijn en die soms ook worden verdedigd. Er is nu veel meer onderling aftasten te zien. In de regel blijft het een keer staartjes open en dan taait er wel eentje af, soms "meppen" ze elkaar een keer en is het daarna klaar.

Voornamelijk één, inmiddels Grumpy gedoopt, zoekt steeds de opstootjes nogal op. Vanmiddag was er even een moment dat het verder ging dan 1x wegjagen en ging hij even in de achtervolging, dat resulteerde in een opgeblazen puffer 🐡. Wat een bijzonder gezicht! Meer dan een seconde duurde het niet, dus helaas geen beeldmateriaal. Daarna was de rust ook weer terug gelukkig. Heb wel nog een screenshot van een "staart open moment". In de regel is het vrij eenzijdig en is voor Grumpy die loopt te waaieren.
WhatsApp Image 2021-03-20 at 19.07.07.jpeg



Het plan was eigenlijk om vanavond de wormenkuur in het water te doen en dus het licht 24 uur uit. Gezien de kleine opstootjes en rangordebepaling heb ik echter toch maar besloten het nog een paar dagen uit te stellen omdat ik ze even goed in de gaten wil houden en wel wil kunnen bijven controleren op eventuele wondjes.

Waterwaarden controleer ik nu dagelijks en blijven tot dusver gelukkig goed stabiel (geen ammonia, geen nitriet, fosfaat stabiel, nitraat wordt nog steeds vrijwel volledig opgenomen door -waarschijnlijk- de snel groeiende drijfplantjes). Morgen weer even een ruime waterwissel en wat onderhoud.
 
De waterwaarden blijven gelukkig nog steeds stabiel! Daar ben ik erg blij mee.

Eén heeft helaas een bijtwond op zijn rug door de opstootjes, maar het ziet er tot dusver wel redelijk rustig uit. Heb zondag de eerste 50% waterwissel gedaan met hun in de bak. Vandaag even de bodem weer goed schoongemaakt van alles restjes en lege slakkenhuisjes en daarbij zo'n 10% water vervangen. Ik ga vanavond dan de wormkuur in het water doen en dan morgenavond nog een 50% waterwissel. Water wat extra schoon houden is voor de wond ook gunstig.

Met de waterwissels moeten ze zich ook allemaal bemoeien overigens, hilarisch! En met lege slakkenschelpjes opruimen heb ik meerdere keren een huisje opnieuw op moeten pakken omdat ze hem gewoon uit de pincet pikken, denkend dat het nieuw voer is :ROFLMAO:
ed309c9e-3258-4473-9f15-33c3a12be9c9.jpeg



Verder hebben ze vandaag allemaal diepvries rode muggenlarven gegeten, ook erg prettig! Makkelijk op voorraad te houden. Diepvries artemia vonden ze allemaal dan weer helaas totaal niet interessant.

Van het weekend heb ik een 8-tal appelslakken ei-plaksels en nog een heel stel hele jonge appelslakken overgenomen, hopelijk komen die allemaal uit!

Net of ik een zak kraaltjes in het aquarium heb gekiept 😁 .
WhatsApp Image 2021-03-21 at 16.30.19.jpeg


Heb via marktplaats heel goedkoop een Juwel rio 125 over kunnen nemen, daar wil ik straks de appelslakken in gaan proberen te kweken (en overweeg stiekem daar nog een leuk klein visje bij te doen). Daarnaast heb ik nog twee voedselveilige 60L vaten besteld om ook slakkenkweken in op te zetten, hier komen dan posthoorn- en puntige longblaasslakken in, met een simpel sponsfiltertje op lucht en een verwarmingsbuis om kweek te stimuleren. Eens zien wat dat gaat geven!

Grumpy heeft inmiddels besloten dat het glasbijten niet zo zinvol is. In plaats daarvan takelt hij nu de planten toe :ROFLMAO:. Deze heeft een paar mooie perforatiegaatjes erbij en mist een heel stuk blad. Eén van de (eerder) grotere bladeren aan de andere kant is alleen nog een steeltje haha. Maar even zien hoe dat ontwikkeld. De echinodorus laat hij tot dusver wel goed met rust, dus als de jaravaren er wel helemaal aan gaat, ga ik daar maar meer van planten. (Kleur van het blad vertekend overigens erg op de foto, is in het echt gewoon groen).

WhatsApp Image 2021-03-23 at 17.51.10.jpeg


Een andere uitdaging is dat er een duidelijke reden is dat de dikste van het stel.. de dikste is :ROFLMAO:. Veruit het meest fel op eten en er ook het meest snugger mee. Had bijvoorbeeld hier als eerst door dat een aantal slakken aan het oppervlakte dreven. Terwijl de rest op de bodem nog aan het zoeken was naar een laatste slak ergens, was deze druk bezig alle drijvende slakken te decimeren, met zeer veel succes. Ik heb vandaag geprobeerd met voeren deze een beetje afzijdig te houden, met weinig succes. Ze zijn zó enorm volhardend! En zeker deze is voor de duvel niet bang haha. Uiteindelijk heeft ze (?) zoveel gegeten dat ze echt even wat zwaar aan het ademen/uitbuiken was daarna. Toen het weer ging, ging ze gelijk weer op voerjacht... Onverbetelijk! Overweeg volgende voerbeurt haar misschien even apart met wat eigen voer in mijn simpele kweekbakje te doen zodat de rest rustig kan eten (zo'n simpel ding met een netje die met zuignoppen in het aquarium hangt).
WhatsApp Image 2021-03-23 at 17.51.38.jpeg


Ze zijn zo leuk 🥰
bewerkt01.png


En totaal overzichtje van nu zojuist.
Het is regelmatig echt even zoeken om ze alle 6 te zien haha! Tenzij ze denken dat ze misschien wel eens eten zouden kunnen krijgen, dan zwemmen ze binnen no time allemaal voor aan het glas. Inmiddels inclusief de gene die eerst wat meer teruggetrokken was 😁
2021-03-23.png
 
Laatst bewerkt:
De bak staat er mooi bij zo!

Dat gaatjes maken doen ze hier ook, lotus en aponogeton longiplumulosus hebben ze uiteindelijk kapot gemaakt. Vallisneria en anubias gaan wel goed voorlopig.
Eén heeft helaas een bijtwond op zijn rug door de opstootjes, maar het ziet er tot dusver wel redelijk rustig uit.
Zo'n zwart oppervlakkig circeltje ? Dat gebeurd hier ook wel eens als ze bijvoorbeeld voor het zelfde gaan ofzo. Normaal is dat erg snel grenzen, een paar dagen en dat is weg.
 
De bak staat er mooi bij zo!

Dat gaatjes maken doen ze hier ook, lotus en aponogeton longiplumulosus hebben ze uiteindelijk kapot gemaakt. Vallisneria en anubias gaan wel goed voorlopig.
Dankje! De 'boom' aan de rechterkant heeft helaas wel een beetje last van bruinalg en/of opstartschimmel op het moment. Haal nu steeds met een tandenborstel het dikste even weg en dan maar hopen dat het met der tijd vanzelf weer verdwijnt.

Grappig dat die van jou ook een perforatie-hobby hebben haha. Had het ook al meerdere keren gezien bij anderen op Facebook haha.

Zo'n zwart oppervlakkig circeltje ? Dat gebeurd hier ook wel eens als ze bijvoorbeeld voor het zelfde gaan ofzo. Normaal is dat erg snel grenzen, een paar dagen en dat is weg.
Ja klopt! Vind dit er wel net wat minder oppervlakkig uit zien dan me lief is, maar het is wat lastig er een foto van te krijgen.

Even door mijn foto's van vanochtend gebladerd en hier kan je het wel wat op zien. Je ziet net een beetje een "randje" meer dan "alleen een afdruk". Maar hij eet wel goed en gedraagt zich verder ook normaal.
bijtwond.png
 
Nou, het was een hele bijzondere en enerverende middag!
Ik wilde de etensrestjes van hun maaltijd gaan opruimen en toen zagen we dat één van de mannetjes aan een vrouwtje hing! Tótaal nog niet verwacht al zo snel! Het blijft wel een bijzondere manier van voortplanting zo.
WhatsApp Image 2021-03-25 at 15.43.07.jpeg


Ze was nog een hele tijd gewoon haar ding aan het doen, beetje rondzwemmen, eten zoeken etc. En dat mannetje maar hangen...

Filmpje;


Op een gegeven moment had hij haar in "zijn" hoek en toen duurde het ook niet lang en hing het tweede mannetje er ook aan! De eerste keer paaien volgde toen al snel. Filmpje is niet heel geweldig, maar toch tof dat het is gelukt het op beeld te krijgen! Als je goed kijkt zie je de eitjes echt in het rond vliegen! Na dit filmpje hebben ze nog twee keer gepaaid (1x met 1 mannetje en nog een keer met beide mannetjes).


Heel bijzonder! Inmiddels is de rust teruggekeerd en heb ze nog een keer extra eten gegeven (blackworms). Het was duidelijk een vermoeiende toestand voor ze! En sowieso erg fijn om nu zeker te weten dat er minstens 1 koppel tussen zit zo. Er zijn nog twee waarvan ik ook erg vermoed dat het vrouwtjes zijn door hun maat en lichaamsvorm (1 ervan ben ik bijna zeker, daar hebben beide mannetjes ook al interesse in getoond). Van de twee kleinste/smallere ben ik nu dus zeker dat het mannetjes zijn. En dan is er nog 1 twijfelgeval. Ik "vrees" een beetje dat dat ook een mannetje is, maar helemaal zeker ben ik er niet over. Qua verhoudingen in de bak zou twee mannen met 4 vrouwen wel beter zijn. Maar dat is al met al toch gewoon afwachten. En het scheelt dat ze sowieso wel redelijk wat ruimte hebben in de bak zo.

Ik heb geen eitjes verzameld helaas omdat ik de randdingen nog niet voor elkaar heb. Van het weekend in elk geval maar wat eerste infusoria kweken opzetten, al is het maar om te 'oefenen'.
 

Terug
Bovenaan