450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)

De voerresten opruimen is een beetje een uitdaging :ROFLMAO: . Ze vinden zelf categorisch dat ze te weinig te eten hebben gehad. En waar ik bij sommige mensen lees dat "tong training" lastig is, zeker met wildvang, is iemand dat deze groep vergeten te vertellen :ROFLMAO:

WhatsApp Image 2021-03-26 at 21.10.55.jpeg


En ook toch nog in elk geval 1 garnaaltje weer gespot 😁
WhatsApp Image 2021-03-26 at 21.11.57.jpeg
 
Mooi aquarium en schitterend foto s van je mooie kogels.:smitten:
 
Wat lief, dankje!
 
Prachtig dat je dit op beeld hebt gekregen. Bijten de zich vast aaan elkaar of hoe 'hechten' ze zich aan elkaar. Met die tandjes zou dat dan toch schade geven?
 
Prachtig dat je dit op beeld hebt gekregen. Bijten de zich vast aaan elkaar of hoe 'hechten' ze zich aan elkaar. Met die tandjes zou dat dan toch schade geven?
Mannetje gaat echt aan de buik (/het buikvel) van het vrouwtje hangen en gek genoeg eigenlijk geen schade. Las dat ook al van anderen dat er geen schade van komt. Maar bijzonder is het wel haha
 
Mannetje gaat echt aan de buik (/het buikvel) van het vrouwtje hangen en gek genoeg eigenlijk geen schade. Las dat ook al van anderen dat er geen schade van komt. Maar bijzonder is het wel haha
Helder! Ja ach, dierenrijk blijft je verbazen soms
 
Wat een prachtige bak en die kogelvissen zijn fantastisch om te zien. Wat gaaf, zo'n groepje!! Ik zou denk ik de halve dag voor de bak zitten :giggle:
 
Wat een prachtige bak en die kogelvissen zijn fantastisch om te zien. Wat gaaf, zo'n groepje!! Ik zou denk ik de halve dag voor de bak zitten :giggle:
Dankje 😊!
En ze zijn inderdaad echt geweldig leuk! Zo enorm interresant om te observeren en de individuele karakters terug te zien! Ik spendeer ook echt heel erg veel tijd bij de bak haha. We hebben er een klein zithoekje gecreëerd, zo leuk!
 
Volgens mij had ik "Grumpy" al eerder genoemd. Was de eerste kogel die echt een naam kreeg. En doet nog steeds zijn naam eer aan 😂.

Gisteren stond er diepvries rode muggenlarven op het menu.
Dat leverde 5 kogeltjes op die lekker aan het eten waren. En Grumpy. Grumpy wilde graag de manager spreken over het gebrekkige menu 😂
WhatsApp Image 2021-04-02 at 20.15.46.jpeg


Toen bleek dat er toch echt niet meer eten kwam, kreeg ik een "stink eye" en werd er dan toch maar met enige chagrijn wat muggenlarven gegeten. Vandaag stonden er weer levende compostwormen op het programma en kon ik weer een beetje mee door.

De planten moeten het ook nog steeds ontzien. Had er een crytocoryne bij gezet. Die vonden ze erg leuk. Om blaadjes af te halen :ROFLMAO:. Zag ze er s' middags al een eerste blaadje af bijten. De volgende ochtend dreven alle blaadjes aan het wateroppervlakte haha. Er is ook een anubias met een hele rij perforatiegaatjes. Onderwatertuiniers...
WhatsApp Image 2021-03-29 at 18.23.27.jpeg


Vandaag is de laatste dosis praziquantel in de bak gegaan (twee-fasen behandeling). Zondag dan weer een 50% waterwissel en dan is dat deel van de ontwormingen klaar. Dinsdag dan nog de laatste herhaalronde Levamisole HCL met woensdag weer een 50% waterwissel en dan hebben we dat gehad!
 
Had jij enig idee dat je onderdak ging bieden aan een hoveniersbedrijf? ;)

Erg leuke foto weer, zijn toch wel heel bijzondere visjes.
 
Had jij enig idee dat je onderdak ging bieden aan een hoveniersbedrijf? ;)

Erg leuke foto weer, zijn toch wel heel bijzondere visjes.
Haha was gelukkig met inlezen al wel tegengekomen dat er tussen zitten die dit nog wel eens doen :LOL: .Gelukkig vind ik het vooral heel grappig. Bijzonder zijn ze zeker! Zojuist met bezoek ook een tijd voor de bak gezeten, het blijft leuk 🥰

Tja; meer taken is een loonsverhoging toch :pp
Haha, uit te betalen in meer slakjes zeker :LOL:
Leuke foto van dit bijzondere stel!
Dankje!



Vandaag hebben ze weer (kleine appel)slakjes gehad. Dat blijven toch overduidelijk hun favoriete voerbeurten haha. En met de appelslakjes zijn ze ook wat langer bezig omdat die natuurlijk gewoon hun klepje dicht kunnen doen. Inmiddels liggen er weer meerdere flink uit te buiken.

En zag na de voerbeurt ook weer een mannetje polsen bij een vrouwtje, richting de buik proberen te gaan. Hij kreeg duidelijk het deksel op de neus een staart zijn gezicht. Duidelijk NEE haha. Ben wel benieuwd of er binnenkort dan weer een paring aan komt. Morgen dus weer een grote wissel en schoonmaakbeurt als afsluiting van deze wormkuur, allicht is dat weer een zetje (daling in temperatuur, verlaging van de geleidbaarheid door het schone water).
 
Nog een kiekje van vanmiddag. Had vanochtend geen foto's gemaakt tijdens het voeren omdat de lampen nog niet aan waren. Interessant vandaag was dat een heel deel van het groepje rond de resterende slakken is blijven rondhangen, geduldig afwachtend (en uit-buikend 😂) tot er weer wat beweging in de resterende slakken kwam die te groot waren voor ze om te kraken.

Hier spotte er eentje beweging
20210403_160503-ediBt.png
 
Nou., het was wederom een enerverende dag met de kogeltjes... Er moest vandaag weer een 50% waterwissel in verband met de wormkuur weer uit het water halen. Gelijk gecombineerd met alles weer even wat uitgebreider schoonmaken. Ik had besloten het vervangen van het interne filter nog even tot woensdag uit te stellen zodat ik er wat meer tijd en rust voor zou hebben.

Ik zei nog tegen mijn man dat "tenzij het filter er vandaag mee zou kappen, ik het vervangen even ging uitstellen". Tja, dat soort dingen moet je natuurlijk nooit hardop uitspreken.. 1x raden welk filter niet meer opstartte na het vullen van de bak....

Gelukkig had ik er al eerder rekening mee gehouden en het nieuwe filter al een tijdje in huis. Hij starte elke keer moeizaam op na de waterwissels. Maar dus toch maar besloten nu dan het interne filter er uit te trekken en de tweede JBL 1502 aan te sluiten. Heb 1 van de oude sponsen uit het interne filter in de JBL gedaan en de rest allemaal in de JBL uitgeknepen en het water uit het filter erin te kiepen.

Na het vullen en schoonmaken was de bak zó mooi helder. Toen de nieuwe pomp aan ging kwam natuurlijk veel van de zooi van het oude filter in het water, dus daar ging mijn prachtige heldere bak... Gelijk alles énorm troebel :ROFLMAO:

Het werd vlak na deze foto nog erger, geen nieuwe meer genomen haha
WhatsApp Image 2021-04-04 at 19.46.00.jpeg


Inmiddels is het gelukkig al weer aardig aan het opklaren. Even de dikste spullen wat opgeruimd, zag net op de bank... En....
WhatsApp Image 2021-04-04 at 18.16.16.jpeg

Opnieuw een gekoppeld stelletje :oops:.Én niet onbelangrijk, met een ander vrouwtje! Wel hetzelfde meest dominante mannetje als eerste er aan. Vrouwtje was 1 van mijn twijfelgevallen. Het gaat wel wat anders deze keer. Dit vrouwtje is ook echt wel een stukje kleiner nog, wellicht nog wat jonger ook? Ze is er duidelijk nog niet echt helemaal van gediend en is veel meer aan het tegenstribbelen. Ze heeft zich onder andere (voor zover ik heb gezien) inmiddels minstens 3x helemaal opgeblazen om van hem los te komen en ze toont ook best gestrest. In dit geval juist met lichte vlekken in plaats van donkere vlekken.

Heb 1x opblazen op de foto weten te krijgen. Gezien de stres houd ik verder een beetje afstand deze keer (andere vrouwtje leek er niks om te geven dat ik/we keken).
WhatsApp Image 2021-04-04 at 17.59.13.jpeg


Ze is tussendoor meerdere keren los geweest, maar mannetje laat haar nog niet met rust en haakt ook elke keer wel weer aan. Ik heb nog geen eitjes gezien ook deze keer.

Ben wel heel benieuwd of die andere twee nu ook daadwerkelijk vrouwtjes dan zijn... Dat zou natuurlijk wel redelijk perfect zijn! Maar durf daar nog niet helemaal van uit te gaan. Eentje zou me wel enorm verbazen als het toch een mannetje is. De andere (Stumpy) dacht ik eerst dat het vast ook een man was, maar inmiddels begint die meer te groeien en meer op een vrouwtje te lijken qua lichaamsvorm. En ook vandaag reageerden de twee overduidelijke mannetjes niet op Stumpy's aanwezigheid, terwijl ze overduidelijk wel fel naar elkaar waren. Dus wie weet...

Heb voor de zekerheid de reeds bestelde egg tumbler maar even uitgepakt en vast schoongemaakt 😂. Al verwacht ik er deze ronde eigenlijk niet zoveel van.
 
Wauw, wat bijzonder om haar zo opgeblazen te zien!
 
Wauw, wat bijzonder om haar zo opgeblazen te zien!
Ja maf gezicht he! Echt zo'n ballonnetje haha!
Schok evengoed wel even hoor, toch bang dat er dan wat mis gaat ofzo, maar gelukkig zijn ze er op gemaakt zullen we maar zeggen.
 
Alsof ze ook onder de tak blijft hangen. Zo opgeblazen lijkt het alsof ze omhoog drijven, maar ze zuigen zich vol met water toch?
 
Alsof ze ook onder de tak blijft hangen. Zo opgeblazen lijkt het alsof ze omhoog drijven, maar ze zuigen zich vol met water toch?
Ja, klopt dat ze zich vol water zuigen! Mede daarom is het ook gevaarlijk om kogelvissen boven water te houden, want dan kàn het gebeuren dat ze zich vol met lucht zuigen en dat kan dodelijk voor ze zijn (dat krijgen ze er vaak niet weer goed uit en kan intern tot verklevingen leiden).

Maar dat ze een soort van gaan drijven klopt wel ook, wellicht dat ze door de opgeblazen staat minder controle over hun zwemblaas hebben ook? Of überhaupt minder controle over hun zwembewegingen? Ik weet het niet precies. Maar 1 van de andere keren gebeurde het meer midden in de open zwemruimte en toen zag het er ook een beetje uit als ronddobberen (al was het ook niet volledig aan het wateroppervlakte maar net een cm of 5 er onder). Het is hoe dan een bijzonder mechanisme en een bijzonder gezicht!
 
Nou, gisteren was ze er schijnbaar wel klaar voor! Deze keer probeerde ze niet los te komen van het mannetje en is er in elk geval 4x gepaaid (dat ik daadwerkelijk heb gezien). Grote verschil was ook dat er gisteren niet gestrest werd gereageerd op mijn aanwezigheid.

Deze keer geen paaien op video, maar wél 1 van de keren dat het mannetje aanhaakte bij het vrouwtje!


Besloten deze ronde dan toch een aantal eitjes in de tumbler te doen om te zien wat het geeft. Ik verwacht er niet teveel van, maar je weet maar nooit! Ze vonden het gelijk erg interessant haha. En zie met enige regelmaat eentje bovenop het sponsje liggen. Of aan de onderkant proberen hoe ze bij die lekkere hapjes kunnen komen 😂
WhatsApp Image 2021-04-05 at 20.28.38.jpeg


Foto van de eitjes. Ik heb er +/- 15 in gedaan. Het hoekige/gelige zijn zandkorreltjes (de welbekende 0,4-0,8mm van de Wildkamp).
WhatsApp Image 2021-04-05 at 20.25.14.jpeg


Normaal schijnen ze na ongeveer 5 dagen uit te komen, uiterlijk dag 8 a 9. Maar goed zoals gezegd, ik ga er vanuit dat er niks uitkomt. Ga wel uiteraard zorgen dat de kweken met infusoria klaar staan. Hoe dan ook heel spannend!

Extra 'lastige factor' is dat vanavond de laatste wormkuur in het water gaat (Levamisole). Na even overwegen heb ik besloten dat toch gewoon door te zetten. De timing is met een reden qua cyclus van eventuele wormen en ik wil de oudergroep gewoon goed ontwormt hebben gezien dat het wildvang is en je eventuele complicaties met wormbesmettingen meestal te laat ziet met kogelvissen (andere soorten vissen weet ik niet, ik heb me specifiek op hun ingelezen) en je dan soms te laat bent. Better safe then sorry dus. Gezien hun dieet hebben ze wel een redelijke kans op wormbesmettingen en met de stres van het uitvangen/vliegen/verkoop/hier naartoe verhuizen kan het maar zo dat de balans die een wormbesmetting normaal onder controle houdt (doorgaans algemeen gesproken hebben volwassen dieren wel een bepaalde natuurlijke resistentie tegen wormen) even de verkeerde kans op gaat.

Als de eitjes het daardoor dan niet redden is dat jammer, maar gezien er nu al twee keer gepaaid is met twee verschillende vrouwtjes acht ik de kans dat ze het hierna wel weer gaan doen erg groot. Heb ook nog even overwogen dan een aparte bak er voor op te zetten, maar dan moet ik nu in de haast alles om gaan gooien aangezien de andere bakken op lagere temperaturen en 100% kraanwater zitten.
 
ben benieuwt lijkt me ook heel mooie visjes om op te zien groeien

dat wormen verhaal weet ik niet waar je dat vandaan haal vissen krijgen vaak parasieten als ze verzwakt zijn dus is een teken dat er iets niet goed gaat of is gegaan zijn wilden vissen hebben daar ook geen medicijnen nodig je krijgt zo alleen maar zwakkeren vissen en dat is voor de langer termijn slecht voor de kweek want je krijgt dan vissen die bijvoorbeeld deze parasiet niet meer aan kunnen.
 
ben benieuwt lijkt me ook heel mooie visjes om op te zien groeien

dat wormen verhaal weet ik niet waar je dat vandaan haal vissen krijgen vaak parasieten als ze verzwakt zijn dus is een teken dat er iets niet goed gaat of is gegaan zijn wilden vissen hebben daar ook geen medicijnen nodig je krijgt zo alleen maar zwakkeren vissen en dat is voor de langer termijn slecht voor de kweek want je krijgt dan vissen die bijvoorbeeld deze parasiet niet meer aan kunnen.
Ik begrijp wel waar je vandaan komt, maar in dit specifieke geval ben ik het daar niet mee eens. Ik ben erg anti "zomaar medicatie geven" en ook "preventief" is in de meeste gevallen eerder schadelijk. Dus in zoverre ben ik het met je eens.

Echter, ik heb veel research gedaan naar deze (en een aantal andere soorten) kogelvissen en de voorkomende problemen en de beslissing om ze éénmalig volledig te ontwormen niet licht genomen. Het komt echt met enige regelmaat voor - vooral bij wildvang - dat de visjes goed eten, het redelijk goed lijken te doen, en op enig moment de wormbesmetting ze toch inhaalt en mensen dan te laat zijn. Daarnaast waren er een aantal klinische tekenen die ook wezen op wormen bij een aantal van de groep (niet toevallig de genen die er net wat minder uit zagen, al vond ik ze erg netjes binnen komen voor wildvang als ik het vergelijk met hoe ze vaak aankomen). O.a. een hele onregelmatig "bultige" buik na het eten.

Nu zien alle buikjes er goed uit na het eten. Daarnaast is met name "de slechtste" enorm opgeknapt. Terwijl die eigenlijk vanaf het begin goed heeft gegeten en nu niet zienderogen heel veel meer eet. Vanavond gaat dus de laatste kuur in het water om de cyclus af te ronden.
 
ah fijn dat ze het weer goed doen.
 
Hebben slakken niet quasi altijd vanalles van ongedierte in hun huisje rondkruipen?
(buiten de slak zelf dan 😅)
 
Hebben slakken niet quasi altijd vanalles van ongedierte in hun huisje rondkruipen?
(buiten de slak zelf dan 😅)
Ja klopt hoor. Er zijn zelfs mensen die zo ver gaan dat ze hun voercultuur slakken minimaal 6 weken in quarantaine stoppen en die ook volledig ontwormen. Dat doe ik dan weer niet... Dat gegeven maakt ze overigens wel interessant om ze in kweekbakken te stoppen, want ze produceren/faciliteren dus ook een boel infusiediertjes haha.

--


Dit wilde ik toch ook nog even delen. Ze hadden duidelijk nog steeds honger, was vorige keer na het paaien ook. Ze schrooien sowieso makkelijk, maar er is wel duidelijk verschil tussen "echt honger" en "hey wandelende voermachine! Geef ons meer!".

Ik had dus nog een extra blokje rode muggenlarven ontdooid. Ze hadden in de ochtend al regenwormen en een paar slakjes gehad en een klein beetje vibra bites (dat laatste eten ze niet allemaal, maar een aantal pakt er wel wat van). Deze, inmiddels Mellow gedoopt wegens hoe chill ze altijd is, vond duidelijk dat ik het niet snel genoeg uit het netje schudde waarin ze altijd uitspoel. En als die slome baas dan niet genoeg opschiet, dan ga je het toch gewoon halen? 😂 Ze heeft aardig zitten snacken, op haar dooie akkertje haha.

WhatsApp Image 2021-04-06 at 19.26.49.jpeg


Ik wist al dat Grumy fan was van onderwatertuinieren. Maar ook Mellow blijkt zo haar eigen ideeën over "aqua scapen" er op na te houden
5f21a459-b5d1-404f-b328-3fe8ed9c9a4c.jpeg


Hier had ik haar niet "betrapt" dat ze dat grasje aan het bijsnoeien was
"Oh oeps! Betrapt!"
f1bbddf1-d0d7-4d0e-9750-47f92002ab7c.jpeg


"Grapje!"
439e2523-f7ce-49f8-8643-6dc90dd0a396.jpeg


Dit was overigens "de minste" van het stel. Je kan zien dat er een "Shrek oortje" (daar reuken ze mee) mist en ze hebben een hap uit de staart genomen, die gelukkig wel heel goed geneest. In het begin was deze echt een beetje de pisang. Inmiddels echt duidelijk goed aan het groeien en bijtrekken en ligt ook een heel stuk beter in de groep nu.
WhatsApp Image 2021-04-06 at 19.40.53.jpeg
 
Wat ontzettend leuk hoe je de avonturen van deze visjes beschrijft en fotografeert. Ze zijn geweldig!
 
Prachtige vissen en geweldige beschrijving van de avonturen!
 
Hoe ontworm je dan slakken?
Mij lijkt dat slakken+ontworming=R. I. P.
 
Hoe ontworm je dan slakken?
Mij lijkt dat slakken+ontworming=R. I. P.
je zou de eiren kunnen izoleren en dan heb je nog van alles dat je er overheen kan gooien aan middel beschik baar over welke parasieten praatje dan voor zoveer ik weet zijn ze ook altijd aanwezig maar ik heb zelf heel lang vissen gehouden nooit iets van parasieten gemerkt op witten stip na en het waarom is vaak te achterhalen en ook dit kun je gewoon genezen door niks te doen mits goeie kwaliteit voedsel/water . heb jij last van parasieten met jouw vissen kweek?
 
Hoe ontworm je dan slakken?
Mij lijkt dat slakken+ontworming=R. I. P.
Ik geloof een lagere dosering levamisole? Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik heb me daar niet verder in verdiept maar zag het in één van de kogelvisgroepen op Facebook voorbij komen dat er mensen waren die ook hun slakkenkweken behandelen.
 
je zou de eiren kunnen izoleren en dan heb je nog van alles dat je er overheen kan gooien aan middel beschik baar over welke parasieten praatje dan voor zoveer ik weet zijn ze ook altijd aanwezig maar ik heb zelf heel lang vissen gehouden nooit iets van parasieten gemerkt op witten stip na en het waarom is vaak te achterhalen en ook dit kun je gewoon genezen door niks te doen mits goeie kwaliteit voedsel/water . heb jij last van parasieten met jouw vissen kweek?
Nee niet waar ik me van bewust ben.
Maar ik geef m'n kweek ook geen voer vol parasieten 😅
Ik kan me wel voorstellen dat een kogelvis, die wel het een en het ander te verwerken krijgt bij het eten van slakken, daar ook wel eens last van krijgen (bvb in tijden van stress of andere reden van mindere gezondheid)
 
Mooie bak! En die kogeltjes zijn echt super leuk! Ik ga dit topic maar eens volgen :)
 
Even een update van de eitjes. Ik dacht vanochtend eerst dat ze allemaal verschimmeld waren (zag met zaklampje van mijn telefoon wat pluizigs en veel wit). Heb de egg tumbler er even uit gehaald om echt goed te kunnen kijken en het bleek toch een beetje mee te vallen! Het witte was vooral zand en er was inderdaad 1 klompje eitjes wat aan elkaar zat geplakt wat was gaan schimmelen en nog een paar losse eitjes die waren gaan schimmelen. Echter ook een aantal die er nog goed uitzagen en waar ontwikkeling in lijkt te zitten!

Het verschimmelde klompje heb ik er uit gehaald, zaten nog twee eitjes tussen die een beetje twijfelgeval waren, deze heb ik in het garnalenaquarium gegooid. Ik wacht daar eigenlijk niks van en wilde dan niet het risico lopen dat ze alsnog straks de andere eitjes meetrekken (zag er geen ontwikkeling in, alleen nog geen schimmel).

Eén los eitje was ook duidelijk verschimmeld en heb ik er ook uit gehaald. Voor een idee van formaat...
(en hoezo uitgedroogde handen door steeds met water bezig zijn :ROFLMAO: )
egg-size.png


Ik had vorige week een goedkoop juweliersvergrootglas mee besteld met iets, dus even geprobeerd te kijken. Ik geloof dat dit met 20x vergroting was. Er was toch wel te zien dat het eitje wel bevrucht is geweest, wat natuurlijk heel goed nieuws is! In het echt was het wel makkelijker dan zo op de foto, wat sowieso beetje onhandig is met maar twee handen waarvan 1 het eitje bevat...
20210407_102636.jpg



Daarop bedacht ik mij dat mijn man nog zo'n hele goedkope USB microscoop had voor aan de computer die tot 43x kan vergroten. Het duurde even om die aan de praat te krijgen, waar het eitje natuurlijk niet beter van werd... Maar uiteindelijk is het wel gelukt kan je toch wel zien dat er een embryo in zat! Nu maar weer afwachten wat de rest gaat doen...
USB-microscoop.png
 
Terug
Bovenaan