Wat is er nieuw

visbestand Dennerle nanocube 60 en kempvis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jelani
  • Startdatum Startdatum
J

Jelani

Guest
Om mezelf wat minder werk te geven en m'n kempvis wat meer ruimte heb ik besloten om voor een 60 liter aquarium te gaan kijken.

Ik ben uitgekomen bij de Dennerle Nanocube 60, mooie liters en toch nog een mooi compact maatje op m'n kast. (38X38)

Welke vissen zouden het beste bij meneer Kemp passen ? Het is niet de bedoeling dat er dames bij komen.

Zelf zat ik te denken aan rasbora soorten of neons, corydoras en een paar grote garnalen.

Zit ik hier mee in de goeie richting te denken ?

Ja hoor dat is zeker een goede richting.

Denk je wel aan het dekruitje straks Ls meneer kemphanen in zijn bakje zwemt?

gezien de afmeting zou ik geen neons of corydoras doen rasbora soortjes zijn er wel een paar van die kunnen vind ik

Dekruitje zit er hier in z'n kleine kubus ook standaard op 😉
Heb teveel ervaring met springende vissen en garnalen in een kleine bak (zo'n home 25)

Blij dat ik in de goede richting zit te denken 😀 Heb niet veel ervaring met deze vissen, maar sinds m'n opvanger Henk (ondertussen overleden) kon ik het op de vivariumbeurs niet laten om het toch nog een keer te proberen 😀 Heb er 2 gekocht, 1 met korte vinnen die zit nu samen met een paar opvangvissen en grote japonica garnalen in een fluval edge 2 (42 liter niet helemaal gevuld en dat gaat prima)

En deze betreffende kempvis (crowntail) zit in een dennerle nano cube 20. Van het filter dat daar inzit was de uitstroom beter te regelen vandaar de keus om degene met de korte vinnen in de Edge te doen die sneller stroomt 😉

@Dravik, hoe bedoel je met de afmetingen ? Dat een langer maar smaller aquarium beter is voor deze vissen ? De inhoud blijft immers het zelfde....

Zullen Rasbora soorten niet als voer eindigen voor de Betta? Dat zijn immers echt maar hele kleine visjes. Een en ander hangt natuurlijk ook van het karakter van je Betta af.
Corydoras heb ik zelf niet, dus daar durf ik weinig over de minimumafmetingen te zeggen. Grote garnalen moet wel kunnen, mits je een tolerante Betta hebt.

Ik heb in mijn denerle scapers 50 enkel visjes van max 2cm. Op uitzondering van de ottos die worden er 3. Er zijn Corrydoras soorten die wel geschikt zijn. Ik had er zelf enkele genoteerd. Ik zoek het ff uit en laat het je weten. Ik heb zelf met de dekruit al een garnaal verloren die er toch uit gesprongen is. De ruit laat namelijk veel plaats open voor de techniek.

Edit link naar mijn bezetting:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1745978

Bedankt voor de tips !

Ik zat zelf te denken aan rasbora galaxy, die is toch een naadje groter als bijvoorbeeld de briggitae 😉

Yov, ik hoor het graag, ik ga zo even op het gemak naar je link kijken 😉

Jelani zei:
Bedankt voor de tips !

Ik zat zelf te denken aan rasbora galaxy, die is toch een naadje groter als bijvoorbeeld de briggitae 😉

Yov, ik hoor het graag, ik ga zo even op het gemak naar je link kijken 😉

Ik had hier ook naar gekeken. Maar vond ze nog iets te groot. Je word al snel beperkt in de grote van je groepje. En daarbij voelen deze vissen zich veel fijner in een meterbakje. Het gedrag zou echt volledig anders zijn!

@jelani daar doel ik idd op
je hebt bij een nano cub 60 maar een oppervlakte van 38*38 dit vind ik erg klein voor neons
misschien dat een dwerg corydoras nog wel kan maar de panda zou ik ook niet aanraden op dat oppervlakte

BettaFish96 zei:
Ik zou naar je lfs gaan en kijken welke klein zijn en bij je betta passen

Dat is dus het probleem 😉 Alle lfs in de buurt die goed waren en ook goed advies gaven zijn weg. We hebben nu nog een pets place over en een Ranzijn (tuincentrum) Niet echt de betrouwbaarste adressen dus. En al helemaal geen assortiment met wat erbij zou kunnen. (De standaard vissen zitten er en dan houd het op)

Welke ik ook nog aan zat te denken is de Indische modderkruiper....

Ik ben nog niet begonnen met de inrichting, moet alles nog gaan halen, dus ik kan qua bodem nog alle kanten op. 😉

Via internet, bellen en eventueel bestellen als ik eruit ben....en afhankelijk van de winkel, ophalen of thuis laten brengen....vaak ruim een half uur tot een uur onderweg.

Soms heb ik geluk als er iets passends op marktplaats staat in de buurt....

Want vaak zijn ze ook niet eens op voorraad...

De "simpele" vissen haal ik wel eens bij bovengenoemde winkels, m'n kempvis heb ik gekocht op de vivariumbeurs....

We hadden 2 goede winkels, maar de een is verhuisd en de andere is er mee gestopt.

Ranzijn heeft vaak zieke of dode vissen, of ze houden het nog geen maand vol. Pets place is te doen, maar je betaald je klem.
Van de week nog langs geweest voor voer voor m'n papagaai, zocht ook grote japonica garnalen voor bij m'n kempvis.

Heb met een open mond naar de prijslijst gekeken.... 6,50 voor en japonica, 3 Euro voor een vuurtje..... 🙄

Jelani zei:
Via internet, bellen en eventueel bestellen als ik eruit ben....en afhankelijk van de winkel, ophalen of thuis laten brengen....vaak ruim een half uur tot een uur onderweg.

U zou is de kant van Nieuwegein op kunnen gaan, zit zowel de Diebo als de Hornbach en is maar een half uurtje van u vandaan (mits u een auto heeft) , vind ik dat half uurtje wel waard hoor, gelijk even rondneuzen en kwijlen bij zeewater aquaria 🙂 kan er zo een uurtje rond lopen

Bedankt Rich 😉

Zal eens kijken of ik er tijd voor heb binnenkort. Wist niet dat er een diebo in Nieuwegein zat 🙂 Hornbach wist ik wel (Alblasserdam ook) maar wist niet dat ze er ook vissen verkochten.
Maakt de keus misschien wat makkelijker 😉

Wist alleen Corydora.nl te vinden, maar die is nu ook verhuist naar Lopik...

Ben ik het deels mee eens Cedric 😉

Neem als voorbeeld....De kardinaaltetra...

Op veel pagina's staat niet eens het minimum aantal liters, op andere pagina's staat vanaf 60 liter, maar zoals te zien aan mijn bak is 60 liter niet altijd 60 cm...zelfde verhaal met mijn 130 liter bak 😉

Internet is op dat punt nooit eenduidig en al helemaal niet altijd even duidelijk 😉

Zelfde als hier op het forum (zou opzich nog een mooie discussie kunnen zijn ook)
Vaak word als minimum aantal liters 60 liter aanbevolen....nu heb ik een 60 liter bak....zijn de maten in principe weer niet goed (niet slecht bedoeld hoor allemaal )

Kijk nu heb ik al wat ervaring en hoef ik niet perse meer de makkelijkere standaard vissoorten, maar als ik een beginner was zou ik van al die tegenstrijdigheden helemaal gestoord worden 😀

Jelani zei:
Ben ik het deels mee eens Cedric 😉

Neem als voorbeeld....De kardinaaltetra...

Op veel pagina's staat niet eens het minimum aantal liters, op andere pagina's staat vanaf 60 liter, maar zoals te zien aan mijn bak is 60 liter niet altijd 60 cm...zelfde verhaal met mijn 130 liter bak 😉

Internet is op dat punt nooit eenduidig en al helemaal niet altijd even duidelijk 😉

Zelfde als hier op het forum (zou opzich nog een mooie discussie kunnen zijn ook)
Vaak word als minimum aantal liters 60 liter aanbevolen....nu heb ik een 60 liter bak....zijn de maten in principe weer niet goed (niet slecht bedoeld hoor allemaal )

Kijk nu heb ik al wat ervaring en hoef ik niet perse meer de makkelijkere standaard vissoorten, maar als ik een beginner was zou ik van al die tegenstrijdigheden helemaal gestoord worden 😀

Internet is natuurlijk ook niet altijd te vertrouwen, maar het was bedoeld op de pagina's op het internet die je kan vertrouwen :d

Hoe kan je een topic verwijderen of sluiten ?

M'n kempvis lag net dood in z'n bak..... ;(

Of moet het topic blijven staan zodat een ander er misschien nog wat aan heeft ?

Jelani zei:

Of moet het topic blijven staan zodat een ander er misschien nog wat aan heeft ?

Zonde! kan helaas gebeuren. Maar het doel van een topic is dat de info beschikbaar is voor andere mensen om te leren. 🙂

heb je trouwens een oorzaak voor de dood? Ziek/ Pieken in waterwaardes? Hoe lang heeft de bak ingedraaid?

Ik heb geen flauw idee, hij was afgelopen week wel wat rustig als anders, maar at nog wel en zwom ook nog regelmatig.
Gisteren lag hij half op de drijfplant die erin zit, toen schrok ik al, maar toen ik hem voorzichtig aanraakte schrok hij net zo hard als ik en zwom gewoon weg....
Vanmiddag lag hij er weer tussen maar toen was hij al dood. Geen beschadigingen of rare vlekken.....

Waterwaardes zijn gewoon goed, voerde hem juist niet overdreven veel (sloeg nog wel eens een keer over omdat hij het dan liet liggen, voerde hem afwisselend qua voer)

Zondag nog water ververst en de bodem afgezogen.....

Bak heeft voordat hij erin ging (zat nog in z'n 20 liter cube, 60 moet nog ingericht worden ) ruim 5 a 6 weken in staan te draaie en hij woonde er in sinds de vivariumbeurs.....

Nu dus nieuwe plannen gaan bedenken voor de 60.....

Jelani zei:

Ai, dat is niet goed,,

Nee, het topic blijft staan, en het zal wel naar beneden zakken naargelang er niet meer op gereageerd wordt. Dan hebben andere mensen er ook nog iets aan.

Een topic verwijderen of sluiten kan enkel Team Beheer,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan