Visbestand en planten vijver


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
We zijn eindelijk begonnen aan onze tuin opknappen. Nu wordt alles veranderd en is er plaats voor een vijverbak. Het wordt een vijver van 225 x 118 cm en een inhoud van 1500 l, de maximale diepte is 70 cm. De oppervlakte van deze vijver is 2,66 m².

Nu vroeg ik me af of dit groot genoeg is voor goudvissen? En of het diep genoeg is om te laten overwinteren? De bak wordt extra geisoleerd en komt in de grond. Op een plek waar het grootste gedeelte van de dag schaduw is.

Verder heb ik helemaal geen verstand van vijverplanten en vissen. Dus zou graag wat tips willen!
 
Nu vroeg ik me af of dit groot genoeg is voor goudvissen? En of het diep genoeg is om te laten overwinteren? De bak wordt extra geisoleerd en komt in de grond. Op een plek waar het grootste gedeelte van de dag schaduw is.
Ja, groot genoeg:thumbs:

Goudvissen vroeten wel in de bodem, goudelritsels en windes bijv niet. Die elritsen blijven ook een stuk kleiner dan de windes, en vervuilen een stuk minder.

Notropis chrosomus zijn ook prachtige dieren:daisy:
 
Ga je de vijver voorzien van een filter en uv-lamp? Zo ja, dan ben je iets vrijer in het kiezen van planten. Indien geen filter, dan zou ik gaan voor een flinke overzone met (gele) lissen en een grote hoeveelheid zuurstofplanten (bijv. fonteinkruid of hoornblad) in de vijver.
 
Ik wilde een biologisch filtersysteem maken. Is een uvlamp erg belangrijk als toevoeging? Ik had begrepen dat dat in plantenvijvers niet hoefde.
 
Hoeft nier perse ligtaan je visbestand en plantenbestand
 

Terug
Bovenaan