visbestand en wat vragen voor Malawi bak


G

Goldie83

Guest
Mijn Malawibak is net een weekje aan het indraaien.

Nu heb ik in een eerder topic al wat leuke voorstellen qua vissen gekregen. Ik vraag me alleen af hoeveel en welke combinatie??

In ieder geval zou ik graag de pseudotropheus saulosi in de bak willen, stel dit wordt de enigste vissoort in de bak, hoeveel mannen en vrouwen zou ik er dan in kwijt kunnen??

Het gaat om een dubai 120cm. Zo ziet de bak er nu uit, wil nog wat meer stenen in de bak en een wat andere opstelling....

124456_0_82_dscf2196.jpg


887868_0_82_dscf2197.jpg


Ik heb mijn oude vissen naar de lfs terug gebracht en kan met korting de nieuwe vissen bestellen keus uit:

pseudotropheus saulosi
pseudotropheus sp. acei
pseudotropheus demasoni
iodotropheus sprengerae
labidochromis caeruleus

wat is hiervan een leuk visbestand?? Iemand ervaring mee?

Wat zou mooier zijn 1 soort of meerdere soorten??

Er draait een eheim classic 350 op de bak, is dit voldoende filtering?

De bak is gevuld met zand en stenen, komen verder geen planten in. Een luchtpompje is niet noodzakelijk heb ik begrepen.

Is het verstandig om voor het indraaien wat planten toe te voegen of niet? Ik verkruimel af en toe wat voer in de bak.

Ik hoor graag tips, adviezen en ervaringen.
 
Ik heb ik mijn expert 30 bakje een heleboel drijfplantjes, van dat kroos.... is dat verstandig om toe te voegen aan de bak voor de waterwaardes of juist niet? Misschien ook wel niet, aangezien er juist wat alg in de bak zou moeten komen voor de vissen...
 
Even snel want zit op werk...

pseudotropheus saulosi -> 1e keus
pseudotropheus sp. acei -> 3e keus
pseudotropheus demasoni -> zou ik niet doen
iodotropheus sprengerae -> 2e keus
labidochromis caeruleus -> 1e keus

Verder standaard: bak goed vol doen met vissen, in 1 keer of steeds bij toevoegen vissen de bak helemaal opnieuw inrichten.

Je kunt harems doen van iedere soort 1, of 1 of 2 soorten uitkiezen dan zijn meerdere mannetjes van dezelfde soort ook mogelijk.

Filter zou ik minimaal 1 maat groter doen, ik heb zelf een mbuna meterbak met eheim 2217.


Kroos is goed, als voer.
 
dankje!!
Wel zou ik graag nog wat onderbouwing horen heb geen haast hoor haha, maar de demasoni niet vanwege de agressie?? En de acei 3e keus en sprengerae 2e hoezo?? leek me wel leuk omdat ze een wat andere kleur hebben....

En wat is goed vol met vissen?? hoeveel praat je dan over, 20?

En stel ik doe alleen de saulosi hoeveel man/vrouw??
 
en qua filter zou de 2217 dan ook voldoende zijn voor een 120 bak? Of liever nog groter? Tips voor een goede pomp en scherpe prijs? Zag op marktplaats ook de 1500xl maar dat zal wel weer een beetje teveel van het goede zijn....

Of de jbl cristalprofi greenline e 1501? Ook nog eens energiezuinig....
 
Goldie83 zei:
dankje!!
Wel zou ik graag nog wat onderbouwing horen heb geen haast hoor haha, maar de demasoni niet vanwege de agressie?? En de acei 3e keus en sprengerae 2e hoezo?? leek me wel leuk omdat ze een wat andere kleur hebben....

En wat is goed vol met vissen?? hoeveel praat je dan over, 20?

En stel ik doe alleen de saulosi hoeveel man/vrouw??

Demasoni ivm agressie idd, en de rest van de vissen opgebouwd naar agressie (labs/saulosi zijn relatief lieve vissen zeg maar).

Een vis of 20 is prima ja. Minder zou ik niet doen in 1.2m.

Als je 1 soort neemt van de rustigere soorten kun je 1m per 2 � 3 vrouwen nemen, dan kom je op bv 5 man en 15 vrouw uit. Hoe agressiever de vis hoe meer vrouw per man, en de ergere soorten (auratus, lombardoi, demasoni etc) zou ik maar 1 man per bak doen in 1.2m, of de bak helemaal voldoen en dan een groep van 12 of meer per soort nemen.
 
Ok wederom bedankt, dan laat ik de acei achterwege....

Zou dit zo kunnen?:

15 pseudotropheus saulosi (5m/10v)
3 labidochromis caeruleus (1m/2v)
4 iodotropheus sprengerae (1m/3v)

komt dan wel totaal op 22 vissen, wordt wel een geel geheel denk ik....

Ik denk als ik zo de reviews lees dat ik voor de jbl cristelprofi greenline e1501 ga kiezen, filtert 1400ltr/u of zou de 901 voldoende zijn 900ltr/u??

En de pseudotropheus socolofi zou die nog geschikt zijn?? Weet alleen niet of ik die vis gemakkelijk kan krijgen....
 
zie de eheim 2217 nu op marktplaats voor 40 euro.... maar goed dan blijft het een gokje of die goed werkt.... en is de capaciteit voldoende??
 
Ik zie sommige malawi bakken met heel veel stenen en anderen met maar heel weinig. Heb ik stenen genoeg? Ben zelf geneigd om er nog een stapeltje bij te halen, jullie mening??
 
Het aantal schuilplaatsen dat nodig is zal doorslaggevend zijn voor of je genoeg stenen hebt of niet. Ik kan me zo voorstellen dat in bakken met weinig stenen dat misschien wel relatief grotere stenen zijn die plaats bieden aan relatief grotere, maar wel relatief minder vissen.

Laatst bij een lezing gehoord over X schuilplaatsen per vis, of per 10 vissen, maar ben het getal even kwijt. Dat weet hier iemand anders vast.

~ Ivo
 
Er zijn vissoorten die enkel in open water of net boven substraten leven en geen of weinig stenen(holen)nodig hebben,
en er zijn bv. holenbroeders die men best 2 tot 3 holen per vis geven zodat ze kunnen kiezen of in vluchten als ze zelf te ver van hun eigen hol zijn.


Het ligt er dus maar aan welke vissoorten je wil hebben en een combinatie van beide(stenen en vrije zwemruimte)is daarom aan te raden.
 
ok bedankt! Het visbestand dat ik voor ogen heb staat op de voorgaande pagina. Zal nog eens kijken of ze veel vrije zwemruimte prettig vinden of juist liever tussen de rotsen zwemmen.
Alle vissen stellen stenen en holen op prijs lees ik, en vrije zwemruimte zal er sowieso wel blijven aangezien ik het niet aandrurf om heel hoog te stapelen.

Ik denk dat ik nog een klein aantal stenen erbij haal, ben nog niet tevreden over hoe het nu ligt, dus dan kan ik er nog een beetje mee spelen.

Ik denk dat ik voor de jbl cristalprofi greenline e1501 ga kiezen, laag stroomverbruik, en hoge capaciteit. Ook is de stroomsnelheid te regelen. Heeft ook meer filtercapaciteit dan bijv. de eheim 2217. Indien iemand nog een tip heeft hoor ik het graag,
ook hoor ik het graag of het visbestand past wat ik heb voorgesteld en of de scolofoi er nog bij kan of dat ik die ipv een aantal andere vissen er bij kan doen....

Iedereen kijkt met open mond naar hoe de bak er nu uitziet een hele make over als je de vorige inrichting met het hout hebt gezien. Vind dit ook wel wat hebben! Heel simpel qua inrichting, maar toch heel mooi.
 
Het wordt een Mbuna bak toch? Mbuna zijn de rotsbewoners.
Dat is alvast een eerste indicatie
 
idd mbuna....
 
Niet elke rotsbewoner of muilbroeder heeft een hol nodig, kan zijn dat de een grote losse steen of uitstekende rotspunt als zijn/haar territorium wordt bekeken.
 
ok� dat wist ik niet dat een losse steen ook als territorium kan worden beschouwd. Weer wat geleerd ;)
 
Goldie83 zei:
ok� dat wist ik niet dat een losse steen ook als territorium kan worden beschouwd. Weer wat geleerd ;)

Er is een verschil tussen een holenbroeder en muilbroeder.
Elke holenbroeder heeft een hol nodig om te broeden, dan kan je beter deze een drietal holen geven per vis zodat ze zelf kunnen kiezen.
Een muilbroeder heeft zeker geen hol nodig om te broeden, enkel om soms te schuilen bij bv. gevaar, maar deze kunnen ook in open water zitten en enkel een tak, boomstam, een rots als territorium of schuilplaats zien, dat moet niet altijd een hol zijn.

De mooiste combinaties in een aquarium is de diversiteit aan vissoorten en hun gewoonte om te broeden.
Daarom opteer ik ook een zo diep mogelijke aquarium, beter 80 cm diep dan hoog, zodat je een mooie rotspartij kan maken met redelijk veel open zwemruimte.

Daarom dat ik dit eerder ook al aangaf:
Het ligt er dus maar aan welke vissoorten je wil hebben en een combinatie van beide(stenen en vrije zwemruimte)is daarom aan te raden.
 
Goldie83 zei:
ok� dat wist ik niet dat een losse steen ook als territorium kan worden beschouwd. Weer wat geleerd ;)
Kan ook de afbakening van een territorium zijn, een bepaald punt in de bak als 'grens', en niet het territorium an sich.
Wij hebben hier bijvoorbeeld een aantal maal een Nannostomus marginatus man - ja, ook die dieren doen wel eens aan territoriumvorming - gehad die alles wat ongewenst was tussen twee punten in het aquarium (bv. twee takken) imponeerde en wegjoeg.

luc zei:
De mooiste combinaties in een aquarium is de diversiteit aan vissoorten en hun gewoonte om te broeden.
Kan dat wel, in een Mbuna bak?
"- Alle soorten zijn muilbroeders, waarbij de broedzorg slechts door de vrouwtjes wordt uitgeoefend."
http://www.cichlidenkwekers.nl/mbuna-gr ... rtvorming/

Goldie83 zei:
ok� dat wist ik niet dat een losse steen ook als territorium kan worden beschouwd. Weer wat geleerd ;)
Dan nogmaals dezelfde quote, maar nu in het kader van 'wist je dat al': je bent op de hoogte van wat de dieren wel (en vooral ook niet moeten) eten?

~ Ivo
 
Er is een verschil in broedzorg,
je hebt er die direct hun jongen durven opvreten als deze niet op tijd weg zijn, en er zijn er die na het uitkomen van de jongen uit de bek wel degelijk aan nazorg doen en hun jongen beschermen,
je moet dan wel durven verder kijken en naar andere soorten/families en kijken/lezen of je hier combinaties van kan maken.

Ik zou in ��n en dezelfde groep niet teveel soorten bijeen zetten(je bak is daar te klein voor)dit omdat de meesten dezelfde noden hebben en elkaar dan teveel als concurrenten gaan zien waardoor er teveel stress in de bak ontstaat.
Beter is ook hier ofwel een goeie combinatie zoeken van soorten ofwel minder soorten bijeen zetten.

Je kan het zo bekijken:
-Je richt eerst je bak in en zoekt dan vissen uit die passen bij die inrichting.
-je zoekt eerst de soorten uit die je graag zou willen hebben en maakt dan de inrichting zodanig dat je aan die vissen hun behoeften toe komt.
 
Over de voeding lees ik bij velen dat ze voornamelijk alg/aufwachs/groenvoer eten en af en toe bijv. iets kreeftachtigs. De vissen zouden anders veel groter dan normaal worden. Echter bijv. op aquavisie staat bij vele soorten dat het alleseters zijn... wederom tips zijn welkom!

En Luc zou je een advies kunnen geven over het visbestand:
15 pseudotropheus saulosi (5m/10v)
3 labidochromis caeruleus (1m/2v)
4 iodotropheus sprengerae (1m/3v)

en evt. de pseudotropheus socolofi? (misschien dan een paar saulosi minder?)
 
Pseudotropheus socolofie is ook ��n van de minst agressie 'Rock dwellers'. Hier heb ikzelf nooit last mee gehad, een heeel lief visje.
Je durft niet veel stenen in je bak te plaatsen, had ik ook. Daarom heb ik destijds voor lavasteen gekozen, ondanks de nadelen. Het was voor mij ook een kwestie van afwegen. Ik zou in ieder geval je stenen aan ��n kant hoger opstapelen.

Kijk eens in mijn fotoalbum. Aan het begin ervan heb ik verteld hoe ik het gedaan heb. Je kunt ook aan het eind beginnen en teruglezen haha.
 
Bedankt! Ik zal eens je album doorlezen. Ik zal idd de stenen nog anders neerleggen en wat hoger stapelen in ieder geval aan ��n kan, zodat de vissen zich ook wat meer verspreiden.
Wat vind je van de rest van het bestand? Teveel/te weinig/goed of niet?? Ik als malawi leek hoor het graag.
 
Goldie83 zei:
Over de voeding lees ik bij velen dat ze voornamelijk alg/aufwachs/groenvoer eten en af en toe bijv. iets kreeftachtigs. De vissen zouden anders veel groter dan normaal worden. Echter bijv. op aquavisie staat bij vele soorten dat het alleseters zijn... wederom tips zijn welkom!
Ik vroeg het omdat ik meen dat er een paar soorten (diepvries)voer zijn die absoluut niet worden verdragen, o.a. muggenlarven. Dit is voor mij wel meer van 'ergens eens gelezen en opgeslagen in de bovenkamer', dus zeker het waard om te checken op juistheid.


Ben je er al uit wat je gaat doen met het drijvende kroos dat je hebt?
Geen enkele andere plantjes - ook geen vallisneria? dat is een plant die niet veel nodig heeft en goed overweg kan met harder water, wie weet het proberen waard. Ook hiervoor geldt dat het kan helpen bij een gunstige territoriumvorming.

~ Ivo
 
Het gaat er niet om dat ze groter worden bij verkeerd voer, het gaat erom dat ze daaraan kunnen overlijden ('Malawi bloat'). Met name inderdaad zacht en/of vet voer, zaken als tubifex, rode mug, visvlees, hart (diepvries "cichlidenvoer"!) enzo zijn sterk af te raden. Vooral plantaardig voeren, met af en toe iets van kreeftachtigen (krill en mysis doet het hier goed bij de volwassen vissen) dus 'hard' levend/diepvries-voer. Zacht spul en al helemaal vettig spul is hun darmstelsel gewoon niet op ingesteld.

Vissen klinken goed, socolofi is ook een erg leuk visje (ook regelmatig te krijgen op MP, in zowel wit als blauw).

Alle stenen zijn zo'n beetje goed behalve lavasteen, dat is te scherp voor vissen die er kort langsheen gaan zoals mbuna's. Been there, done that :oops:
 
en de hoeveelheid vissen ook in orde? Kan de socolofi er dan nog bij of wordt het dan teveel? Dan kan er gewoon een harempje saulosi af natuurlijk, vind het moeilijk in te schatten hoeveel vissen ik erin moet doen. Ben vrij lege bakken gewend namelijk, dit wordt een ander verhaal.
Had idd van de bloat gehoord! Had voor mijn stiphodons repashy gelfood, waar alleen groenvoer in zit. De stiphodons aten het niet, maar lijkt me erg geschikt voor de mbuna's.

Ik heb een handje vol kroos in de bak gegooid, ben eigenlijk niet van plan om er javavaren in te doen, wellicht ooit nog. Ben eigenlijk wel blij om eens plantloos te zijn.

Ga morgen of weekend nog even wat stenen bijhalen, kan ik nog even weer aan de knutsel met de inrichting.
 
Denk dat je qua aantal vissen wel goed zit rond de 20.

Gelfoood kun je ook zelf maken, dat kan al heel simpel: baby hapje broccoli + gelatine. Babyhapje wortel gelfood vond ik zelf lekkerder ruiken maar dat blieven ze hier dan weer niet...
 
Indien ik dan ook aan de socolofi kan komen wordt dit het visbestand:
- labidichromis caeruleus 1m/2v
- iodotropheus sprengerae 1m/3v
- pseudotroheus socolofi 1m/3v
- pseudotropheus saulosi 4m/8v

dat komt dan uit op 23 vissen.... of misschien nog een harem saulosi eraf dan wordt het 20 vissen....
 
Goldie83 zei:
- labidichromis caeruleus 1m/2v
- iodotropheus sprengerae 1m/3v
- pseudotroheus socolofi 1m/3v
- pseudotropheus saulosi 4m/8v
Hebben ze daar ook andere kleuren als blauw en geel? :D :sorry:
 
de sprengerae is een beetje roestbruin van kleur!! Haha, maar ik hoor graag tips over een relatief vreedzame vis die past, en bijv. knalrood is! Kan vast bij frits kuiper ook wel het ��n en ander krijgen alleen dan vaak voor een dubbele prijs.....
 
inmiddels een filter met grotere capaciteit besteld, ben voor de jbl cristalprofi greenline e1501 gegaan. Heb al eerder de jbl cristalprofi e701 gehad en was daar zeer tevreden over, hopelijk bevalt deze ook. Daarmee wordt het water dubbel gefilterd ten opzichte van nu. Ben benieuwd! Net nog weer een paar stenen bij gehaald, toch weer 21 kilo.... maar goed, straks maar even aan de knutsel.
 
Mascha&Ivo zei:
Goldie83 zei:
- labidichromis caeruleus 1m/2v
- iodotropheus sprengerae 1m/3v
- pseudotroheus socolofi 1m/3v
- pseudotropheus saulosi 4m/8v
Hebben ze daar ook andere kleuren als blauw en geel? :D :sorry:

Hehehehe
 
wacht nog steeds op de tip voor een ander kleurtje!! ;) alhoewel er niks mis is met blauw en geel hoor...... hihihi.
 
Goldie83 zei:
wacht nog steeds op de tip voor een ander kleurtje!! ;) alhoewel er niks mis is met blauw en geel hoor...... hihihi.

Smaken verschillen,
denk dat enkel jij kan zeggen/antwoordenn welke vissen je graag ziet en wil hebben, zijn dit allemaal gele of blauwe maakt het tenslotte niet uit, jij moet de hele dag tegen je aquarium aanzien, wij zien een foto en zijn we het moe klikken wij het weg ;)

Gewoon rondkijken op het net en je keuze maken :)
 
is ook zo hoor! Ik ben blij met de keuze van het visbestand en hoop dat ik de socolofi hier ook kan krijgen. Ben ook geen geschikte andere vissen met een ander kleurtje tegengekomen.... Maar heb nog even de tijd om dat te bekijken. Nu volgt de zoveelste poging om de stenen mooi te stapelen, erg moeilijk! Vooral om het er niet te 'gemaakt' uit te laten zien.....
 
Tja, dat is zo, maar je hoeft er niet teveel schrik voor hebben, heb hier 400 kilo inzitten ;)

Je begint op 1/3de van je bak met de eerste steen, zet telkens eentje links, rechts en vooraan, daar bouw je op verder en als je om 1/3de van links staat ja je een beetje langzamer naar rechts, op deze manier heb je de linkerkant die redelijk steil is en heb je de rechterkant die wat trager naar beneden gaat en dus een langere uitloopt heeft. ;)
 

Terug
Bovenaan