Visbestand Fluval Flex 57L

Vonkie

Well-known member
Lid geworden
10 februari 2020
Berichten
166
Leeftijd
25
Hallo,

Momenteel is mijn fluval flex 57L aan het indraaien en hoop richting eind maart wat bewoners te gaan plaatsen als alles loopt zoals gepland.
Ik heb wat geprobeerd te zoeken en bij ieder bestand wat ik bedenk komt er uit "Ja, dat is opzich wel leuk".... maar ik wacht nog op de "Ja, dit wordt het". Ik begin redelijk vroeg met een keuze maken in mijn visbestand zodat ik zeker ben van de keuze en dat ik niet na een paar weken/maanden vissen wil wegdoen ;)
Binnen maten van het aquarium zijn 42*33x38cm met een brutto inhoud van 52Liter(+5L filter inhoud) en een netto aquarium inhoud/zwemruimte van 40-45Liter.

Waar ik momenteel mee twijfel:

Betta man
Epiplatys annulatus - ringbandsnoekje
Trichopsis pumilus - knorgourami

Rasbora Galaxy (of welke benaming die nu ook heft)
Celestichtys erythromicron
Rasbora briggitae
Hyphessobrycon amandea - vuurtetra
Pseudomugil getrudae (Aquarium grootte verschilt enorm per website, is dit een optie voor mijn aquarium?)
Dario Dario


Otocinclus
Corydora pygmeus
Corydora Habrosus

Citroen en bluedream garnalen (neocardinia.)

Extra opties zijn altijd welkom :D

Momenteel neig ik wat naar een betta man, maar ben bang dat ik mijn flow moet verlagen (of een kortvinnige betta moet nemen).
Ik lees daarnaast veel verschillende verhalen over bijvissen. De ene zegt alleen een betta, de andere zegt dat er vissen bij kunnen en garnalen. De volgende zegt dat het aan de karakter van de betta ligt. Hoe kom je hierachter, voordat je een betta koopt? en wat is nou waar?
De andere optie waar ik momenteel aan denk is een school(tje) Rasbora galaxy/briggitae, school(tje) corydora en een groep garnalen. Hoe groot zouden de schooltjes kunnen zijn?

Hoe het aquarium er bij staat, dit zal in principe niet heel veel veranderen qua layout.
24feb.jpg

Ik ben op zoek naar andere optie's, hoor graag jullie ideeen!
Groetjes,
Vonkie
 
Een betta kan heel gaaf zijn, maar is idd heel afhankelijk van de vis. Als je geluk hebt zit die in de bakken met andere vissen en dan kun je zien hoe die zich gedraagt. Garnalen blijft lastig.
Hier tijden een betta gehad, ging prima met vissen maar minder goed met garnalen.

Ik zou denk ik zelf gaan voor de annulatussen, brigittae/galaxy en op de boden de habrosus. Deze zijn bodemcory's, waarbij de andere 2 kleine soorten de neiging hebben wat meer in het midden te gaan zwemmen.

Annulatus 7x (3m/4v)
Midden 9 stuks
Bodem 7 stuks
 
Bij een Betta ben je inderdaad afhankelijk van het karakter en dat is moeilijk te voorspellen. Soms gaat het met garnalen goed en soms niet. Wel houden ze van rust en moet je er geen drukke bijvissen bijplaatsen dus.
Als ik er een zou kopen dan zou ik een kortvinnige nemen want met de langvinnigen heb je sneller problemen.
 
Ik sluit mij bij de mening over de Betta aan, hij/zij beperkt je keuze en inrichting nogal.

Verder idd liefst kleine visjes, zoiets als Killerfish al zei en je bijv in mijn fotoalbum kunt zien.
Annulatus is wel een dingetje in een gesloten bak, je ziet ze dan nl bijna niet of je moet het waterniveau laten zakken tot net tegen of onder de lichtkap. Ze zwemmen nl echt bovenin.
 
Epiplatys annulatus Leuk visje maar hangt altijd onder de oppervlakte en als ik me niet vergis heeft fluval bij de flex het wateroppervlak afgeschermd met een honinggraat motief.... zie je dus niet zoveel van denk ik?

Trichopsis pumilus prima keuze, zou goed samen kunnen houden met Boraras brigittae

Rasbora Galaxy Heet Celestichtys margaritatus. leuke visjes populaire keuze voor dit soort bakjes. niks mis mee. Neem er wel genoeg, ze zijn minder lief onderling dan je zou denken, en in een grotere school gaat dat gewoon beter. Geschikte medebewoners zouden de Dario Dario zijn. Let wel Dario's zijn lastige eters, levend voer is vaak nodig. soms lukt diepvries na verloop van tijd maar droogvoer bijna nooit.

Celestichtys erythromicron ook leuk visje, wat schuwer dan bovenstaande, komt uit het inle-meer dat is een groot meer en zoals in bijna alle grote meren is het water er hard en basisch, geen visje voor zacht water. kwa combinatie zou ik zo 123 niks weten wat geschikt is voor dit formaat bak.

Hyphessobrycon amandea prima nanovisje, leuk voor een combi met een van de dwergcorydoras.

Pseudomugil getrudae (Aquarium grootte verschilt enorm per website, is dit een optie voor mijn aquarium?) wel wat op het randje kwa afmetingen, blijven leuke visjes zou er dan niks anders bij doen

Ik zou het op 2 soorten vis houden in dit formaat. Meer heb je al snel teveel vis, of hele kleine schooltjes. Je hebt mijn inziens meer plezier aan 2 soorten die het goed doen dan 3 met ellende of een soort die het niet doet.
 
Bedankt voor de reacties @Killerfish @jessicapilon @legoloco @Akwarium
Heb het lijstje al iets in kunnen korten met jullie hulp
Betta man
Epiplatys annulatus - ringbandsnoekje

Trichopsis pumilus - knorgourami

Rasbora Galaxy / Celestichtys margaritatus
Celestichtys erythromicron
Rasbora briggitae
Hyphessobrycon amandea - vuurtetra
Pseudomugil getrudae
Dario Dario


Otocinclus
Corydora pygmeus

Corydora Habrosus

Citroen en bluedream garnalen (neocardinia.)

Momenteel denk ik hieraan
Optie 1/2:
10-15 Celestichtys margaritatus of Hyphessobrycon amandea
8-10 Corydora Habrosus
(Groepje neocardinia garnalen)

Optie 3/4:
3 Trichopsis pumilus
15-20 Rasbora briggitae of Hyphessobrycon amandea
(Groepje neocardinia garnalen)

Optie 5:
10-15 Pseudomugil getrudae (weipa variant)
Pseudomugil_gertrudae_GS.jpg

(Groepje neocardinia garnalen)

Met de aanvullende vraag: een groepje garnalen, past dat in deze bestanden?
Zijn de Celestichtys margaritatus ook samen te houden met de Trichopsis pumilus?

Keuzes:stars:

oeps… (Per ongeluk te vroeg gepost)
 
Laatst bewerkt:
Galaxy's gehouden met crystal reds/blacks en die kweekten gewoon door. Zal vast af en toe een jong garnaaltje sneuvelen, maar met voldoende beplanting zou ik me daar niet teveel zorgen om maken. Vuurgarnalen zijn dan wat makkelijker te houden en kweken wat sneller, maar ook die hebbenw at beschutting ed nodig. Mos doet overigens altijd wonderen voor de kleintjes
 
Ik ben er zo goed als uit qua visbestand :)

Ik wil een school Galaxy's houden met garnalen (welke garnalen weet ik nog niet... :DD)
En eventueel nog een schooltje Corydoras Habrosus.

Ik twijfel nog over het schooltje Corydoras afhankelijk van de hoeveelheid die ik kan houden

Als ik de 1cm vis per liter regel volg. Krijg ik voor een bestand met Galaxy's en garnalen 45/2,2=20 Galaxy's
Als ik dit doe Corydoras + Galaxy's: 8 corydoras en 10 Galaxy's.
Aangezien de 1cm per vis een richtlijn is en er geen rekening wordt gehouden met garnalen (volgens mij) loop ik een beetje vast....:help:

Optie 1:
Ik wil 1 school Galaxys met een groep garnalen. Hoeveel Galaxy's kan ik dan nemen?
Optie 2:
Ik wil een school Galaxy's ,een school Corydoras en een groep garnalen. Hoeveel Galaxys en Corydoras kan ik dan nemen?

Ik heb zelf totaal geen gevoel hoeveel visjes ik kan houden, dus vraag het liever ....
 
Optie1: 20 galaxys max want garnalen belasten ook de bak enorm en fokken als konijnen dus overbevolking ligt al snel op d eloer
optie2: 15 galaxys en 15 hasbrosus die x-cm/liter heb ik me nog nooit wat van aangetrokken belangrijker is het welzijn v/d vis en dwergjes doen het beter in een wat grotere groep, wel moet je filter de capaciteit goed aankunnen (groter is beter)
 
Optie1: 20 galaxys max want garnalen belasten ook de bak enorm en fokken als konijnen dus overbevolking ligt al snel op de loer
Even ter verduidelijking voor mezelf; 20galaxys maximaal met een groep garnalen?

optie2: 15 galaxys en 15 hasbrosus die x-cm/liter heb ik me nog nooit wat van aangetrokken belangrijker is het welzijn v/d vis en dwergjes doen het beter in een wat grotere groep, wel moet je filter de capaciteit goed aankunnen (groter is beter)
Ook ter verduidelijking; 15 om 15 met een groep garnalen? (Als het filter naar behoren werkt)
De fluval flex heeft een ingebouwd filter van ~5L (op 57L) dit filter is voor 2/3 gevuld met filtermateriaal. Pompje werkt met 440L/H
 
Ik zou gaan voor 15 galaxy's en 10 habrosussen. Garnalen kunnen er dan nog wel bij, de crystal red en black kweken minder snel dan vuurtjes en doen het ook wel op kraantwater/een gewone bak. Moet je ze alleen niet van een bak/persoon halen met een lage ph ed. Is wel meestal de iets mindere kwaliteit, maar ben er hier meer dan tevreden mee en kweken ook prima
 
Even ter verduidelijking voor mezelf; 20galaxys maximaal met een groep garnalen?
Klopt helemaal
Ook ter verduidelijking; 15 om 15 met een groep garnalen? (Als het filter naar behoren werkt)
De fluval flex heeft een ingebouwd filter van ~5L (op 57L) dit filter is voor 2/3 gevuld met filtermateriaal. Pompje werkt met 440L/H
15 om 15 zonder garnalen
 
Scheelt je wel in de prijzen ja, zeker met de galaxy's en garnalen
 
Terug
Bovenaan