Wat is er nieuw

Visbestand goed of slecht? En wat kan er nog bij?

sokkeneter

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2024
Leeftijd
22
Hallo iedereen, ik heb een aquarium overgekocht op marktplaats. De juwel vision 180 om precies te zijn. Hier zaten vissen planten en eigenlijk gewoon alles bij, gewoon helemaal compleet dus.

nu ben ik er niet helemaal overuit over het visbestand dat erin zit.
In eerste instantie zat dit erin:

Stuk of 40 guppen
3 Siamese algeneters( 2 goud 1 normaal)
Stuk of 15 +/- tetra’s
5-10 kegelvlek barbelen
2 ancistrus ( 1 man en 1 vrou volgensmij😓)
1 Molly? Weet de soort niet helemaal
En een stuk of 10 japonica garnalen denk ik

Het eerste wat ik toen gedaan heb ik alle guppen verkopen. Merkte dat de andere vissen echt last hadden van de drukte van de guppen.

Nu heb ik laatst met mijn moeder weer een aantal vissen gekocht. (Even wel erbij zeggen dat het aquarium wel een aantal maanden gedraaid heeft na de verhuizing zonder dat ik iets gedaan heb zodat het kon wennen weer).
Wij hebben gekocht:

4 platy’s
1 betta man
3 Dario dario
2 kuhli kuhli’s

Ook even ter informatie dat er echt wel 2 maandjes tussenstaan voordat ik een nieuwe soort vis kocht dus heb rustig aangedaan.

De betta man is totaal niet dominant en lijkt het echt heel goed te hebben in dit aquarium. Ik weet alleen niet of het bestand bij elkaar goed samen kan. Ik wil heel graag de ancistrussen weg doen want ik wil geen baby’s😓. En dan misschien 1 L nummer daar inplaats van of 2 ancistrussen maar dan een andere kleur en dan wel allebei vrouwtjes.

De kegelvlek barbelen vind ik qua kleur niet mooi erbij. En de Molly wil ik sowieso wel graag naar iemand anders omdat die dus in zijn eentje zit en ik geen Molly’s wil.

En de Siamese algeneters vind ik een beetje dubbel. De normale is al wel heel groot en weet niet of die nog groeit. En de 2 goude zijn nog super klein en weet niet of dat als ze groot zijn nog met zijn 3en goed passen in het aquarium. De 2 gele lijken elkaar ook de hele tijd achterna te zitten. Nu hoor ik van de ene dat het echte killers zijn als ze groot zijn. Van de ander hoor ik dat er niet meer bij elkaar kunnen omdat ze dan gaan vechten. En de ene zegt dat er makkelijk 3 bij elkaar kunnen. Ik wil ze graag ook weg alleen het ding is dat die normale best wel goed schoonmaakt en ik eigenlijk geen agressie zie van die. Maar ik weet ook niet of die vis goed kan met de vissen die ik eigenlijk graag wil. (Ik gok trouwens dat de normale kleur een Siamese algeneter is want volgens mij lijken er 2 soorten best veel op elkaar)

En de vissen die ik graag nog zou willen zijn:

Kuhli kuhli groep uitbreiden
Corydoras panda
Dario Dario groep uitbreiden en misschien ook Dario Dario tijger erbij
Misschien een soort garnalen

Hebben mensen hier tips voor en wat vinden jullie?
Ik heb een foto hier beneden gezet van mijn aquarium

Bijlagen

• IMG_1342.jpeg
    IMG_1342.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 28
Wat betreft de siamese algeneters:
Er zijn 2 soorten die in de volksmond 'siamese algeneters' genoemd worden:
De crossocheilus oblongus. Deze vissen leven het liefst in een groepje, zijn vreedzaam, eten plantaardig voer (ook als ze ouder zijn) en blijven vriendelijk naar andere vissen en soortgenoten. Deze zijn er alleen in bruintinten
De Gyrinocheilus aymonieri. Deze vissen zijn als ze (erg) jong zijn vooral planteneters. Naarmate ze ouder worden, worden ze territorialer naar zowel soortgenoten als andere vissen, en zelfs tot de indringer dood is. Hun dieet verschuift dan ook van plantaardig naar omnivoor. Deze zijn er naast de bruinvariant ook in de goudvariant. Als je deze vissen wilt houden, heb je een echt grote bak nodig, mijn Juwel 350 was niet groot genoeg voor ze.

Je begrijpt al dat je tenminste 2 gyrinocheilussen hebt en misschien 1 crossocheilus.

Wat betreft de siamese algeneters:
Er zijn 2 soorten die in de volksmond 'siamese algeneters' genoemd worden:
De crossocheilus oblongus. Deze vissen leven het liefst in een groepje, zijn vreedzaam, eten plantaardig voer (ook als ze ouder zijn) en blijven vriendelijk naar andere vissen en soortgenoten. Deze zijn er alleen in bruintinten
De Gyrinocheilus aymonieri. Deze vissen zijn als ze (erg) jong zijn vooral planteneters. Naarmate ze ouder worden, worden ze territorialer naar zowel soortgenoten als andere vissen, en zelfs tot de indringer dood is. Hun dieet verschuift dan ook van plantaardig naar omnivoor. Deze zijn er naast de bruinvariant ook in de goudvariant. Als je deze vissen wilt houden, heb je een echt grote bak nodig, mijn Juwel 350 was niet groot genoeg voor ze.

Je begrijpt al dat je tenminste 2 gyrinocheilussen hebt en misschien 1 crossocheilus.
Haha die begrijp ik nu inderdaad. Super bedankt voor de informatie! Ik was ook al van plan dat als ik er wel 1 of meer van wil houden de lieve dus die grote bruine. Maar moet deze dan in een groepje? Vind het dan namelijk wel toch een te klein aquarium voor meerdere volwassenen exemplaren

Haha die begrijp ik nu inderdaad. Super bedankt voor de informatie! Ik was ook al van plan dat als ik er wel 1 of meer van wil houden de lieve dus die grote bruine. Maar moet deze dan in een groepje? Vind het dan namelijk wel toch een te klein aquarium voor meerdere volwassenen exemplaren
Maak een goede foto van die bruine en plaats die bij identificatie gevraagd. Dan ben je zeker welke soort het is en van daaruit kun je verder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan