Wat is er nieuw

Visbestand hulp:

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lesley
  • Startdatum Startdatum
L

Lesley

Guest
Hallo vriendelijke aquarianen,

In de toekomst ga ik een ph lage waarde zoet water aquarium bouwen met mijn maat.

Ik zoek vissen die temperatuursverschillen aankunnen van tussen:
15 en 30 graden.

Kan iemand mij helpen.

gr Lesley

bijv.: Odessa Barbelen, Paradijsvissen

Heb info via deze website: http://www.fishhealthpro.com/koudwater.html
http://www.fishhealthpro.com/

Laatst bewerkt door een moderator:
Diverse soorten channa's bijvoorbeeld.

Maar hoe groot word deze bak?

1x50Lx70Hx60D

Wil wel land wegsmokkelen:
30Bx40Dx60B

Goed is ook maar ongeveer, kan ook anders worden. Weet nog niet hoe dit werkelijk wordt, helaas

1.20Lx40Dx60B zwem ruimte (kan dieper worden eventueel).

Channa mooie vis, maar ik denk dat een slange kop te groot wordt.

Dwarf Channa, max 25 cm. zou misschien kunnen

Er zijn vrij veel vissen die dergelijke temperaturen aan kunnen:
belangrijk is dan te kijken naarr vissoorten die in sub-tropische gedeelten voorkomen, daar schommelt de temperatuur van nature ook vrij veel.

Corydoras paleatus / aeneus / panda / elegans / erhrhardti
Ancistrus cf. cirrhosus
Apistogramma borelli
Trichogaster labiosa / lalius / fasciata
Macropodus opercularis
Pethia gelius / conchonius /nigrofasciata / padamya
Puntius semifasciolatus
Aphyocharax nattereri / rathbuni / anisitsi
Hyphessobrycon herbertaxelrodi / anisitsi / elachys / flammeus / eques / megalopterus / sweglesi / roseus / scholzei
Moenkhausia sanctaefilomenae
Hasemania nana
Gymnocorymbus ternetzi
Tanichthys albonubes / micagemmae
Danio rerio / frankei / kerri / nigrofasciata / albolineatus / kyathit / roseus
Devario devario / aequipinnatus
Celistichthys margaritattus / erythromicron
Xiphophorus variatus / maculatus / hellerii (wel hoge PH)
Phalloceros caudimaculatus (wel hoge PH)
Heterandria formosa (wel hoge PH)
Amatitlania nigrofasciata (wel hoge PH)
herichthys cyanoguttatus / carpintis (wel hoge PH)
Gyrinocheilus aymonieri
Laetacara dorsigera / curviceps
Trichopodus trichopterus

en dan vergeet ik er vast een hele hoop...

Kunnen deze soorten ook samen:

paradijsvissen 1 man/3 vrouw
schooltje Odessa Barbelen
Crossocheilus latius / reticulatus 1man/2vrouw

Japonica garnalen

dank je voor de lijst, leuk kan ik me nog meer verdiepen. Top:thumbs:

Kunnen deze soorten ook samen:

paradijsvissen 1 man/3 vrouw
schooltje Odessa Barbelen
Crossocheilus latius / reticulatus 1man/2vrouw

Japonica garnalen

Crossocheilus zijn tropische dieren, deze kunnen niet tegen de 15 graden temperatuureis. ook wisselen de temperaturen van de leefgebieden van deze dieren niet zo erg, waardoor ze meer op een constante temperatuur gehouden moeten worden.

ja helaas is het lastig om sluitende literatuur te vinden, ik zoek meestal het leefgebied van de vis op (seriously fish) en daarvandaan kan je redeneren hoe het met de eisen aan het water zit. met de Crossocheilus heb ik zelf ervaring en onder de 21 graden deden ze het beduidend minder goed, kijkend naar het leefgebeid waar ze vandaan komen (Borneo, en Thailand) zijn ze ook meer tropische temperaturen gewend.

Dat ben ik ook zeker met je eens en ik vraag me af of in hoeverre je soms literatuur kan geloven. Best lastig idd

ik zie nu pas dat er in de 2e link gesproken wordt over de Crossocheilus latius, deze komt zelfs voor in benedenstromen van het Himalayagebergte, dus mogelijk dat deze wel lagere temperaturen aankan. dit is echter (naar wat ik weet) geen gangbare aquariumvis, ik heb ze persoonlijk nog nooit gezien.

Maar goed, wel leuk om te ondervinden hoe de ervaringen zijn en wat je terug leest.

de meer gangbare soorten: Crossocheilus oblongus/langei/atrimilis, en Crossocheilus reticulatus hebben naar mijn verwachtingen wel tropische temperaturen nodig. van de C. langei, en C. atrimilis weet ik het zeker.

Bedankt dat je doorgaf welke dus meer warmte nodig hebben. Ben dus benieuwd hoe deze dan is als deze wel koudere temp aan kan

ja ik heb al eens eerder gezien dat ze bij veldhuis te koop staan, maar heb ze nog nergens op Fora of de nederlandse YT community langs zien komen, dus ik heb er mn twijfels bij (misschien geheel onterecht).

Afgaande op het leefgebied van de C. latius kunnen ze meer koude hebben, dus op basis daarvan zou je het kunnne proberen. op verschillende sites wordt dit ook als sub-tropische soort aangemerkt (waaronder in mijn ogen erg betrouwbare sites).

tnkx, goed ga me natuurlijk wel meer verdiepen in dit visje en misschien bel ik wel een keer een vis bioloog. Nooit verkeerd om te vragen lijkt mij.

de eerste film laat een Crossocheilus reticulatus zien, die vrij veel verkocht wordt onder de naam zilveren vliegende vos. de tweede link spreekt over Crossocheilus latius, maar het gedrag doet mij meer denken aan een Garra soort. wel hele leuke filmpjes 🙂

Wil zelf niet teveel dieren, maar een leuke combinatie die in die ruimte toch samen kunnen. Vindt planten en ruimte net zo belangrijk als het dier zelf

edit: dubbelpost

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan