Visbestand ideeën 60 L ZA


Pauwoog2008

New member
Lid geworden
7 maart 2024
Berichten
3
Leeftijd
31
Goedemiddag,

Voor in mijn 60 liter bak ben ik aan het oriënteren wat voor vissen ik erin wil. Ik heb al wat jaren ervaring alleen niet zozeer met dit formaat. Zijn er mensen die ideeën hebben voor een vis bestand ?

Ik zou graag iets willen als

2 Ramirezi
5 dwerg corydora of de panda
5 ottocinclus vittatus
10 neon/kardinaal tetra
 
Je zou in mijn ogen moet kiezen tussen de corydoras of de ramirezi
Kardinaal tetra: wordt te groot in 60cm
Neon tera :de temperatuur verschil tussen ramirezi en de neon's liggen te ver uit elkaar alternatief zou de simulans (valse neon) zijn

Ramirezi: is een lastig vis om te houden. Als je toch echt wilt houden zorg er dan voor dat je aquarium goed is in gedraaid dit is niet na 4 weken denken eerder aan maanden. Dit zelfde geld voor de ottocinclus.
 
Je zou in mijn ogen moet kiezen tussen de corydoras of de ramirezi
Kardinaal tetra: wordt te groot in 60cm
Neon tera :de temperatuur verschil tussen ramirezi en de neon's liggen te ver uit elkaar alternatief zou de simulans (valse neon) zijn

Ramirezi: is een lastig vis om te houden. Als je toch echt wilt houden zorg er dan voor dat je aquarium goed is in gedraaid dit is niet na 4 weken denken eerder aan maanden. Dit zelfde geld voor de ottocinclus.
Maar de neons en Rams komen beide uit de rio Orinoco?
Hoe denk je over de Otto’s ipv corydora?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ottocinclus kunnen prima samen met ramirezi en daarbij kan je voor de valse neon's kiezen. Ik zou zelf in een 60 cm aquarium liever kijken naar een kleinere Nannostomus soort kijken deze zwemmen over het algemeen wat hoger in het aquarium dan de tetras.
 
Is jouw bak niet veel te klein voor Ramirezi's?
Check ook even wat AquaInfo over ze zegt:
 
Is jouw bak niet veel te klein voor Ramirezi's?
Check ook even wat AquaInfo over ze zegt:
Nee hoor dat kan makkelijk. Zo lang je het bij een paartje houd en niet 2 of meer mannen of nog een andere dwerg cichlide erbij
 
Ik heb nu zelf ook een Zuid-Amerikaans 50 liter aquarium en kan je wel enkele suggesties doen.

Ten eerste zou ik de antennebaarsjes vervangen door de Apistogramma borellii (ik heb zelf de opal variant). Deze zijn volgens mij wat makkelijker te houden en ook niet agressief.
Ik heb mijn borellii bij enkele Corydoras en Aspidoras soortjes zitten en hij toont geen enkel teken van agressie. Er zitten zelfs nog blue bolt garnalen en vuurgarnalen bij en die valt hij ook niet aan.

Of er bodemkuisers bij kunnen dat zal van het karakter van je dwergcichlide afhangen.
Maar als je het wil proberen dan zijn hier enkele soortjes:
Aspidoras pauciradiatus
Centromochlus/Duringlanis perugiae
Corydoras habrosus
Corydoras panda
Corydoras pygmaeus
Corydoras hastatus
Corydoras elegans

Daarnaast zouden otocinclus soorten wel moeten lukken mits je goed oplet op de gezondheid van de vissen in de winkel. Draai je bak wel lang genoeg in voor deze soortjes.

Ten tweede zou ik geen neontetras of kardinaaltetras houden maar in de plaats daarvan kiezen voor een andere tetra. Kardinaaltetras worden namelijk iets te groot en zijn net als de neontetras enorm gevoelig.

Dit zijn de tetra's die ik ooit al gehouden heb in een 50 liter aquarium:
Paracheirodon simulans
Hyphessobrycon amandae
Trochilocharax ornatus
Poecilocharax weitzmani
Nannostomus eques
Nannostomus trifasciatus
Nannostomus rubrocaudatus
Nannostomus beckfordi
Nannostomus amaya

Er zijn echter nog veel andere mogelijkheden zoals bijvoorbeeld Tucanoichthys tucano, Carnegiella marthae, Carnegiella myersi, Nannostomus mortenthaleri, Nannostomus marginatus, Axelrodia riesei, ...
 

Terug
Bovenaan