Wat is er nieuw

Visbestand in 100L bak

Haasie

Active member
Lid geworden
18 november 2020
Leeftijd
52
Graag zou ik wat adviezen/tips krijgen over de samenstelling van het visbestand in de bak.

Twee maanden geleden zijn we begonnen met ons aquarium op basis van een Ferplast 100 liter bak volgens onderstaande chronologie:
- na 2 weken rijpen met planten hebben we er 10 vuur garnalen in gedaan, dat ging prima en de beesten hebben inmiddels ook jongen gekregen
- We testen elke paar dagen de waardes en toen deze volgens het na een maand stripje wit waren bij de NO2 zijn we naar de LFS geweest. Helaas waren de gemeten waarden daar met een druppel test (NO2) nog 0.5mg/l dus te hoog dus geen vissen erin.
- wel een bacterien cultuur daar gekocht en na een week waren de waardes wel goed genoeg om vissen te kopen. We hebben toen 10 marmer bijlzalmen en 5 panda corydorassen gekocht
- twee weken later 10 roodkopzalmen erbij gedaan

helaas ging het toen mis, van de 5 corydoras panda's zijn er toen in een week 3 overleden. Dit waren de kleinsten. het leek erop alsof ze zijn geschrokken van de zalmen want daarvoor scharrelenden ze rustig rond. ik heb inmiddels een extern filter erbij gezet en die zorgt voor meer stroming in de bak en ook betere filtering. Het water is kraak helder inmiddels. Ik heb daarnaast ook een CO2 set met PH contoller erop.

De water waardes zijn: PH 7.4, KH 8, GH 8 en NO2 en NO3 allebei wit, dus 0.

Twee vragen:

1. wat zou de oorzaak kunnen zijn van het sterven van de 3 kleine corydorassen? En kan ik er nu het beste weer een 5 of 8 bij kopen zodat ze weer een schooltje kunnen vormen
2. we willen graag een of twee kleiner blijvende L-nummers in de bak. Bijvoorbeeld L236 Gaat dit nog passen?

1. wat zou de oorzaak kunnen zijn van het sterven van de 3 kleine corydorassen? En kan ik er nu het beste weer een 5 of 8 bij kopen zodat ze weer een schooltje kunnen vormen
Lastig om dit met zekerheid te zeggen maar ik zet in op te veel vis in een te korte tijd toegevoegd. Helemaal in het begin is het ecosysteem nog erg fragiel en ik had het toevoegen van vis in meerdere fases gedaan met langere tussenpozen. Bijvoorbeeld eerst de 10 zalmpjes en dan na twee weken 5 corydoras. Dan weer twee weken voor het volgende schooltje. Weinig voeren en goed op de waterwaardes letten, vooral no2.

Na dit soort problemen een pauze inlassen en kijken of het nu wel stabiel blijft en daarna weer twee weken wachten met toevoegen / aanvullen. In totaal zou ik nu dus een maandje alles zo laten en daarna pas weer kijken naar iets nieuws. Bij het aanvullen van bijvoorbeeld de corydoras alleen de corydoras kopen en wederom twee weken wachten. Laat de boel steeds stabiliseren.

Meet met druppels niet met strips, die strips zijn zo verschrikkelijk onbetrouwbaar.

Hoi, klinkt allemaal erg leuk . Toch zijn er wel dingetjes die ik anders gedaan zou hebben. Zoals het beginnen met garnalen en daarna pas vissen. Dit vind ik gek omdat garnalen juist gevoeliger zijn dan vissen. Aangezien je nadat de garnalen erin zaten pas goed ging testen en toen bleek dat er nog NO2 in de bak zat zou ik dus de volgende keer eerst goed testen en dan beginnen met vissen en niet met garnalen.

Verder vind ik 10 marmerbijlzalmen echt te veel voor 100 liter. Deze worden namelijk best groot.

Verder is het lastig om te zeggen hoe de corydorassen zijn dood gegaan. Het kunnen gewoon zwakke dieren geweest zijn die het transsport te stressvol vonden. Of het ligt toch aan je water. Daarom altijd meten met druppeltesten en niet met teststripje. Teststripjes alleen gebruiken als je heel snel ongeveer wilt zien wat de waarde is.

Vind 2 L nummers denk ik wat te veel voor 100 liter. Zou dan voor 1 gaan en niet 2.

NO3 hoeft overigens niet 0 te zijn. Een beetje nitraat in je bak is juist wel goed.

Heb je ook een foto van de bak? Wellicht een verkeerde bodem wat ook niet wenselijk is voor corydoras. Panda's schijnen soms ook wat minder sterke exemplaren tussen te zitten tegenwoordig, kans dat dit ook aan de hand is geweest (hoe leuk het visje ook is)

Wat is het formaat van je aquarium? Want als het een hele smalle, maar hoge bak is is ook zeker niet elke vis geschikt. Roodneuzen wensen volgens mij toch ook het liefst een meterbakje vanwege hun drukke gedrag. Als ik die in de lido 120L hier zou doen met een formaat van 60x40x50 (lxbxh) dan worden die ook niet gelukkig, ondanks dat er wel een redelijke hoeveelheid liters in de bak zit

IMG_1237[1].JPG

Dank allemaal voor de informatie en terugkoppeling. Inderdaad, achteraf gezien had ik dingen anders moeten aanpakken.

Ik heb in de aquariumwinkel uitgebreid hier over gesproken over de hoeveelheid vissen en de snelheid van toevoegen en volgens deze winkel was dit de beste methode. Het is een Ferplast Capri 80 aquarium 80Lx31Bx46Hcm

De roodneuzen zijn inderdaad super druk, maar de 2 overgebleven corydorassen zwemmen ook flink rond, niet alleen over de bodem, maar ook veel langs de ruiten.

Sinds een paar dagen een nieuw extern filter van Fluval erbij, de uitstroom moet ik denk ik anders inrichten, het stroomt iig wel flink door in de bak.

Dat de strips niet betrouwbaar zijn, daar ben ik ook achter, dus een druppelsetje is in aantocht. Echter ook gemeten in de winkel met een druppel test en dat was ook 0 mg/l. Ik doe er ook 1x per week 10ML plantenvoeding in. NO3 is misschien niet 0 maar het ligt er wel dicht bij volgens de kleurenkaart.

De bodem is gemaakt van zand en de corydorassen wroeten er goed doorheen.

Qua voer gebruik ik bruine tabletjes (dierlijk) voor de corydorassen en fijn granulaat voor de roodneuszalmen en bijlzalmen. Wellicht voer ik te veel, maar ze eten het wel binnen een minuut op. Behalve de tabletjes, die vallen langzaam uit elkaar en dat duurt wel een uur of 2.

Kijk! Klinkt goed, van het zand tot de dierlijke voeding. Bak is ook mooi beplant! Interne filter gaat er dus over een tijdje uit? Zal een stuk meer rust uitstralen in de bak dan

Kijk! Klinkt goed, van het zand tot de dierlijke voeding. Bak is ook mooi beplant! Interne filter gaat er dus over een tijdje uit? Zal een stuk meer rust uitstralen in de bak dan
Het externe filter draait nu sinds zaterdag mee. Wanneer zou ik het interne filter eruit kunnen halen? Heeft het biologische deel van het externe filter het nu al overgenomen van het interne flter?

Het externe filter draait nu sinds zaterdag mee. Wanneer zou ik het interne filter eruit kunnen halen? Heeft het biologische deel van het externe filter het nu al overgenomen van het interne flter?
Nee het biologische deel van je nieuwe filter is nog lang niet klaar om dit over te nemen. Geef het minimaal 4 weken de tijd.

Nee het biologische deel van je nieuwe filter is nog lang niet klaar om dit over te nemen. Geef het minimaal 4 weken de tijd.
Hmmm, zoveel mensen zoveel meningen blijkbaar. Iemand anders die ik sprak vertelde dat het best na 1 dag kon.... Wat ik wel zou kunnen doen is de keramische pijpjes van het interne filter bij het externe filter erbij doen. Daar is nog wel wat plek.

We willen, achteraf, eigenlijk toch wel een achterwand in het aquarium doen. Het lijkt me alleen erg lastig om dat te doen zonder de hele bak leeg te halen. Iemand tips? Wat is verder handig, alles in 1x doen of eerst filter eruit, dan week later achterwand erin, etc, etc.

Hmmm, zoveel mensen zoveel meningen blijkbaar. Iemand anders die ik sprak vertelde dat het best na 1 dag kon.... Wat ik wel zou kunnen doen is de keramische pijpjes van het interne filter bij het externe filter erbij doen. Daar is nog wel wat plek.
Tsja ik kan hier niets anders over zeggen dan dat de ander hierin volledig de mist in gaat.

Bij het overzetten van je huidige filtermateriaal is het een ander verhaal, dat zou je zelfs gewoon 1 op 1 kunnen overzetten en je oude filter direct uit doen.
Maar het cultiveren van bacteriën in een nieuw filter met nieuwe filtermedia kost tijd bij 28c zo'n drie weken, bij lagere temperaturen langer. Dat is eigenlijk geen mening maar gewoon een feit wat je in een lab of zelfs thuis met metingen kunt testen.

Daarbij komt nog dat het parallel gebruiken van filters het nog eens iets moeilijker maakt dan normaal indraaien want je huidige filter zal de groei van bacteriën in je nieuwe filter belemmeren. Bacteriën ontstaan namelijk naar de belasting van het aquarium en indien je huidige filter voldoende filterende capaciteit heeft is er niet veel aanleiding om in je nieuwe filter ook te gaan groeien.

Er is nog wel ruimte voor wat nuance. Je filter is namelijk niet het enige wat bijdraagt in de biologische filtering van het water. Bacteriën groeien natuurlijk overal en zullen ook op je substraat, platjes, ornamenten, glas etc zitten. Er zullen dus situaties zijn waarbij het best mogelijk is om na een dag al je oude filter te verwijderen en dat je dan geen problemen krijgt en daar zal dit verschil in 'mening' wellicht vandaan komen. Hoe dit bij jou zal uitpakken durf ik niet te voorspellen vandaar mijn standaard advies om 4 weken dubbel te draaien. Helemaal als je ook met onderstaande aan de gang gaat, want dan ontregel je alles.

We willen, achteraf, eigenlijk toch wel een achterwand in het aquarium doen. Het lijkt me alleen erg lastig om dat te doen zonder de hele bak leeg te halen. Iemand tips? Wat is verder handig, alles in 1x doen of eerst filter eruit, dan week later achterwand erin, etc, etc.

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de informatie. Ik hou beide filters nu voorlopig maar actief voor 4 weken. Het lijkt nu allemaal goed te gaan. De vissen eten goed en vertonen natuurlijk gedrag. De 2 corydorassen die nog over zijn wroeten de hele dag door de bodem.

We hebben wel sinds vorige week 3 Cambarellus Diminutus kreeftjes erbij zitten, maar ik moet zeggen dat ze eigenlijk niet te zien zijn geweest. Heel af en toe zie je er eentje in een holletje zitten. De man van wie ik ze kocht op marktplaats vertelde dat het prima zou gaan met andere vissen, maar nu lees ik op dit forum allerlei berichten dat ze toch niet zo aardig kunnen zijn voor vissen. Hier nog niets gemerkt, maar uiteindelijk wil ik, als alles helemaal stabiel is, graag een L236 in de bak. Het zou zonde zijn als deze ruzie krijgt met de kreeftjes. Wat is wijsheid? Het leken zulke geinige beesten te zijn voor bij de garnalen, maar de garnalen zie je wel de hele dag, maar die kreeften, ho maar en ik zie het al helemaal niet zitten als ze andere vissen gaan slopen.

Tsja ik kan hier niets anders over zeggen dan dat de ander hierin volledig de mist in gaat.

Bij het overzetten van je huidige filtermateriaal is het een ander verhaal, dat zou je zelfs gewoon 1 op 1 kunnen overzetten en je oude filter direct uit doen.
Maar het cultiveren van bacteriën in een nieuw filter met nieuwe filtermedia kost tijd bij 28c zo'n drie weken, bij lagere temperaturen langer. Dat is eigenlijk geen mening maar gewoon een feit wat je in een lab of zelfs thuis met metingen kunt testen.

Daarbij komt nog dat het parallel gebruiken van filters het nog eens iets moeilijker maakt dan normaal indraaien want je huidige filter zal de groei van bacteriën in je nieuwe filter belemmeren. Bacteriën ontstaan namelijk naar de belasting van het aquarium en indien je huidige filter voldoende filterende capaciteit heeft is er niet veel aanleiding om in je nieuwe filter ook te gaan groeien.

Er is nog wel ruimte voor wat nuance. Je filter is namelijk niet het enige wat bijdraagt in de biologische filtering van het water. Bacteriën groeien natuurlijk overal en zullen ook op je substraat, platjes, ornamenten, glas etc zitten. Er zullen dus situaties zijn waarbij het best mogelijk is om na een dag al je oude filter te verwijderen en dat je dan geen problemen krijgt en daar zal dit verschil in 'mening' wellicht vandaan komen. Hoe dit bij jou zal uitpakken durf ik niet te voorspellen vandaar mijn standaard advies om 4 weken dubbel te draaien. Helemaal als je ook met onderstaande aan de gang gaat, want dan ontregel je alles.
Het oude filter is een ferplast bluwave 03, daarin zitten wat blauwe watten een een handje keramische ringen. In het nieuwe filter, (fluval G3), kan ik de keramische ringen bij doen naast de g-nodes, maar die blauwe watten natuurlijk niet. Telt dit dan als overzetten van de filter media van een flter naar het andere of is dit meer een situatie van beide filters toch tegelijk laten draaien? Meer een theoretische vraag, want ik ga ze denk ik toch gewoon allebei laten draaien de komende week, maar was meer benieuwd naar de theorie er achter. Het meeste biologische deel zou toch in de keramische ringen moeten zitten en minder in de blauwe watten?

Het meeste biologische deel zou toch in de keramische ringen moeten zitten en minder in de blauwe watten?
Een lastige vraag. Wat jij hierboven zegt zou inderdaad goed kunnen maar je kunt het nooit helemaal voorspellen. Bacteriën groeien in principe waar ze groeien maar je kunt dit deels beïnvloeden met hoe je er zelf mee om gaat. Als jij elke week je mechanische blauwe spons onder de hete kraan schoonmaakt gaan de bacteriën hierin verloren en zal het filter dus over tijd relatief veel bacteriën hebben in je biologische ringen en weinig in je filterspons. Maak je die filterspons maar weinig schoon dan zal die ook goed biologisch actief worden en dan is het weer lastiger te voorspellen.

Keramische ringen zijn overigens maar matig effectief, beter is gesinterd glas zoals bijvoorbeeld siporax of eheim substrat pro. Wellicht bedoel je wel gewoon siporax hoor maar ze worden vaak verward met keramische ringen maar de toepassing van keramisch vs gesinterd glas is nogal verschillend. Keramische ringen zijn bijvoorbeeld prima als grof mechanisch voorfilter, dus nog voor je blauwe spons. Gesinterd glas media heeft een groot oppervlakte en is hierdoor goed voor biologische werking.

Dit zijn de keramische ringen:
https://www.internet-petshop.com/48...ywRtqJiJhOE5rbVjiPHwJGN_pHxzP7nBoCspcQAvD_BwE
volgens mij wel gemaakt voor een biologische werking. Niet effectief denk je?
Een lastige vraag. Wat jij hierboven zegt zou inderdaad goed kunnen maar je kunt het nooit helemaal voorspellen. Bacteriën groeien in principe waar ze groeien maar je kunt dit deels beïnvloeden met hoe je er zelf mee om gaat. Als jij elke week je mechanische blauwe spons onder de hete kraan schoonmaakt gaan de bacteriën hierin verloren en zal het filter dus over tijd relatief veel bacteriën hebben in je biologische ringen en weinig in je filterspons. Maak je die filterspons maar weinig schoon dan zal die ook goed biologisch actief worden en dan is het weer lastiger te voorspellen.

Keramische ringen zijn overigens maar matig effectief, beter is gesinterd glas zoals bijvoorbeeld siporax of eheim substrat pro. Wellicht bedoel je wel gewoon siporax hoor maar ze worden vaak verward met keramische ringen maar de toepassing van keramisch vs gesinterd glas is nogal verschillend. Keramische ringen zijn bijvoorbeeld prima als grof mechanisch voorfilter, dus nog voor je blauwe spons. Gesinterd glas media heeft een groot oppervlakte en is hierdoor goed voor biologische werking.

Het oude filter is een ferplast bluwave 03, daarin zitten wat blauwe watten een een handje keramische ringen. In het nieuwe filter, (fluval G3), kan ik de keramische ringen bij doen naast de g-nodes, maar die blauwe watten natuurlijk niet. Telt dit dan als overzetten van de filter media van een flter naar het andere of is dit meer een situatie van beide filters toch tegelijk laten draaien? Meer een theoretische vraag, want ik ga ze denk ik toch gewoon allebei laten draaien de komende week, maar was meer benieuwd naar de theorie er achter. Het meeste biologische deel zou toch in de keramische ringen moeten zitten en minder in de blauwe watten?
Je kan het zeker proberen, maar je zal het pas weten als je je waterwaarden meet, en dan vooral Nitriet (NO2).
Pas als dat echt laag of weg is weet je dat je filter goed werkt.

Dit zijn de keramische ringen:
https://www.internet-petshop.com/48...ywRtqJiJhOE5rbVjiPHwJGN_pHxzP7nBoCspcQAvD_BwE
volgens mij wel gemaakt voor een biologische werking. Niet effectief denk je?
Mwah ik zeg niet dat het niet werkt hoor maar keramisch spul heeft meestal niet van die diepe/lange poriën en hierdoor gewoon minder oppervlakte om bacteriën te laten groeien.

Siporax is bijvoorbeeld veel poreuzer en hierdoor een beter biologisch filtermedium.
https://www.sera.de/us/product/freshwater-aquarium/sera-siporax-professional-15-mm/

Inmiddels hier wat ontwikkelingen geweest. Na 4 weken het oude zwarte filter eruit gehaald. Het water bleef goed en een 3 weken geleden 3 kleine L-vissen erin gedaan en vorige week 5 corydoras julii erbij. Nu is de bak compleet. De planten groeien de bak uit en ik moet elke week flink snoeien om het bij te houden. Vooral de valisneria gaat als een gek.
Wat zit er nu in:
9x bijlzalm
10x roodkopzalm
2x corydoras panda
5x corydoras julii
2x L173 en 1x L236
Heel veel red chilli garnalen
4 helena slakken
2 kreeftjes

Ik gebruik CO2 om de PH van rond de 7.9 van kraanwater hier te verlagen naar 7.3 (KH = 8, GH=8 gemeten met druppeltest) en doe er 2x per week 5ml aquadip plantfood in. (dit ipv 1x per week 10ml volgens instructie). Het mechanische filter maak ik 1x per week schoon. Het biofilter heb ik nog niet schoongemaakt (draait al 5 weken).

Ik heb sinds kort een SERA druppel test en meet af en toe de NO2. Deze is altijd 0. Echter ook afgelopen 4 dagen weer de oude test strips gebruikt en daarmee meet ik NO3 van 25. Tenminste het is lastig te zien. Het zit denk ik tussen de 10 en 25 in. Het licht staat 12 uur per dag vol aan. En ik heb een kaamlaag, maar door de spraybar over het oppervlak te laten gaan is beperkt.

Nu heb ik een aantal vragen:

1) Is mijn NO3 te hoog? Ik heb afgelopen 2 dagen het water ververst met 20% en 30% maar hij blijft op 25 staan.

Moet ik hier iets aan doen?
a) minder voeren?
b) licht 8 uur ipv 12 uur dag aan? Er zit geen controller tussen het is vol aan/uit
c) plantenvoeding stoppen? Ik heb ook losse FE van HS. Dat beter gebruiken?
d) te veel vissen?
e) alles van hier boven
f) niets doen

2) voeg ik te weinig CO2 toe? volgens de tabellen zou de pH nog wat omlaag moeten bij deze KH.

C1368470-1E56-483A-BE8C-1A27A7496307.jpeg

Zo ziet de bak er nu uit zonder het zwarte interne filter. De valisneria is flink gesnoeit en er zitten opeens drijfplantjes in. Nooit gekocht, maar wel geinig.

2DE04ADE-AFB5-4422-B500-8ABD8F922BCD.jpeg

Hierboven een foto van "Mopsie" onze L173 met een mopsneusje. En hieronder de L173 die wel een goede snuit heeft.

017B34C2-1135-4AFA-B9BC-AD563F1527FD.jpeg

Laatst bewerkt:
Een update sinds vorige keer. Qua techniek heb ik nu buiten het aquarium een inline verwarming van JBL en een inline atomizer voor de C02 gezet. Daarnaast heb ik maandag de Jebao wavemaker geinstalleerd. Ik ben nog op zoek naar een goede plek om deze op te hangen. Ik heb hem nu op de rechter zijruimte vlak boven een van de stenen gehangen waar de L173 vaak is. Ze lijken het leuk te vinden. Sowieso en erg coole gadget die wavemaker. Via een app kan je van alles instellen. Heel veel vermogen. Ik heb hem nu op 30% draaien en nog vliegen de planten door de bak, nou ja bijna dan.

En natuurlijk ook nog een dropchecker om zo de CO2 te kunnen dubbelchecken. De achterwand poster die ik erachter heb geplakt zie je eigenlijk ook niet meer door alle planten. Ik zal wel moeten aan snoeien. ;-)

Ook sinds een week een nieuwe filter cartridge van 75micrometer in het filter. Het water is echt kraakhelder, maar ik moet het wel elke 2 dagen schoonmaken. Dat is niet te doen. Ik ga hem er weer uit halen.

Laatst bewerkt:
Hierbij de foto’s

Bijlagen

• 621A880C-EFE1-4266-89B1-4EA7C3DE0DBC.jpeg
    621A880C-EFE1-4266-89B1-4EA7C3DE0DBC.jpeg
    529 KB · Weergaven: 160
  • A658A766-B873-4EC8-B821-F50AEEFF38BC.jpeg
    A658A766-B873-4EC8-B821-F50AEEFF38BC.jpeg
    245.3 KB · Weergaven: 150
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.