Wat is er nieuw

Visbestand Juwel Rio 240

Blox

Active member
Lid geworden
17 december 2012
Goedenavond,

Ik heb vanavond een Juwel Rio 240 besteld ter vervanging van mijn Juwel Rio 120. De Rio 120 werd te klein voor de huidige bewoners (die ik over had genomen) en iets groters leek me wel wat. Echter ben ik nog wat aan het stoeien met het visbestand dus als jullie tips hebben dan hoor ik het graag:

• Juwel rio 240
  • Oase Biomaster Thermo 600 (of zouden jullie voor de 850 gaan, deze heb ik namelijk nog niet besteld wel mondeling toegezegd).

Huidige visbestand dat over gaat:

• 10x Blauwe neon --> Deze wil ik uitbreiden naar 25 stuks;
  • 2x Corydoras Aeneus --> Deze wil ik uitbreiden naar 10 stuks;
  • 1x Ancistrus gold;
  • 4x gup, 3 vrouw 1 man --> Deze wil ik eigenlijk weg doen;
  • 15x Vuurgarnaal
  • 3x Maanvis --> Ik zit er aan te denken om deze weg te doen of kan ik ze wel aanhouden met dit bestand;
  • Ik zat te denken aan de torpedo barbeel 6 stuks maar ik ben bang dat daarvoor dit aquarium te klein is?
Graag jullie mening hierover en tips zijn welkom. Ik krijg het aquarium volgende week pas binnen en laat hem dan nog 4 weken voordat ik de 1e vissen over ga zetten indraaien dus veel haast heb ik niet.

Ik zit te denken om filterzand van de wildkamp te gebruiken als bodem. Dit vinden de Corydoras wel prettig denk ik. Is hier echter ook nog een (iets) donker alternatief voor?

Mijn huidige rio 120 heb ik even een foto van bijgevoegd. Het stuk hout wil ik weer gaan gebruiken.

Groeten Bas

Bijlagen

• Foto.jpg
    Foto.jpg
    333 KB · Weergaven: 34
Vanmiddag toevallig een Rio240 opgebouwd hier 😎
Die pomp zou ruim voldoende moeten zijn, zo ruim dat een maatje minder misschien nog zou kunnen, afhankelijk van wat je van plan bent.

Welke vissen wel of niet bij elkaar kunnen durf ik niet te zeggen, maar de torpedo's hebben liever een nog grotere bak!
https://aquainfo.nl/artikel/dawkinsia-denisonii-torpedo-barbeel/
Heb hier een schooltje Odessa Barbelen, ook een leuke barbelensoort!

Voor de manen is 55 cm hoogte (waterhoogte =?) aan de krappe kant, maar als je de bodem zo minimaal mogelijk houdt, zou het eventueel wel kunnen. Torpedobarbelen ben ik al niet aan begonnen met een 2m bak, dus nee, die zijn geen optie.
Melanotaenia praecox zou kunnen, maar zorg wel dat je vistbc-vrije vissen hebt.
Sturisoma's/ Farlowella's zijn leuke vissen die niemand in de weg zitten.
Er zijn ongetwijfeld nog meer mogelijkheden, maar mijn hoofd is even leeg verder.

P.S. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb een kudde corydoas aeneus die een nieuw thuis zoeken. Als je interesse hebt, kun je ze voor een zacht prijsje overnemen.

Dan blijf ik bij de keuze voor de Oase Biomaster 600. Ja die odessa barbeel is ook wel leuk idd. Ik weet alleen niet of het mooi is als je er daar bijvoorbeeld 10 van neemt en 20 Neon tetra's. Dan heb je als het ware 2 scholen. Wat vinden jullie?

@Lysia Ik woon in Tubbergen dus dat is dan nog wel een eindje rijden. Ik kom voor mijn werk nog wel af en toe in Nuth maar houd het even in mijn achterhoofd. Hoeveel heb je er beschikbaar?

Heb hier een groepje van 8 Odessa's in een rio125 gehad met een schooltje van 10 kardinaal tetras en dat was een leuke combi.

In een Rio240 zou ik dan gaan voor stuk of 30 tetras en 10 barbelen ofzo, uitbreiden kan altijd nog.

Vanmiddag mijn rio 240 opgehaald en de onderkast in elkaar gezet. Tevens even wezen kijken bij G en D in Dalen. Mijn huidige idee over mijn visbestand:
Algemeen:
  • 15x Vuurgarnaal.
Onderste laag:
  • 10x Corydoras Aeneus;
  • 1x Ancistrus gold;
  • Apistogramma cacatuoides 1x man 3x vrouw;
Middelste laag:
  • 20x Blauwe neon;
  • 3x Maanvis;
  • Ik twijfel om hier nog een school roodkopzalmen erbij te doen. Kan dit?
Bovenste laag:
Hier zoek ik nog wat voor, of zit ik al aan de max met de vissen hierboven?

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.

Is het niet beter om een iets grotere groep maanvissen te nemen?

Ik zou geen Maanvissen nemen icm garnalen en ook niet gelet op de hoogte van de bak. Deze moet je eigenlijk ook met minimaal 5 nemen en daar is de bak te klein voor.
De bak is niet hoog genoeg imo.

• 15x Vuurgarnaal. maar dat kunnen er voor mij wel 30 zijn
Onderste laag:
  • 10x Corydoras Aeneus; Ik heb de albino's en die zijn echt actief en totaal niet schuw.
  • 1x Ancistrus gold;
Middelste laag:
  • 20x Blauwe neon
Voor mij zou dit al ruim voldoende zijn.

Zoals je in mijn topic kan lezen is een rio240 gewoonweg te klein voor maanvissen. En dan zeker geen 3 stuks, wat gewoon te weinig is. Dus dan kan je ze beter weg laten.

En kijkend naar je bestand zou een temperatuur van 24-25 ideaal zijn.

Als je iets zoekt wat van links naar rechts en van boven naar onder door de bak knalt, kan ik odessabarbelen aanraden.
Weet alleen niet zeker wat die met garnalen doen

Vanmiddag mijn rio 240 opgehaald en de onderkast in elkaar gezet. Tevens even wezen kijken bij G en D in Dalen. Mijn huidige idee over mijn visbestand:
Algemeen:
  • 15x Vuurgarnaal.
Onderste laag:
  • 10x Corydoras Aeneus;
  • 1x Ancistrus gold;
Middelste laag:
  • 20x Blauwe neon;
  • 3x Maanvis;
  • Ik twijfel om hier nog een school roodkopzalmen erbij te doen. Kan dit?
Bovenste laag:
Hier zoek ik nog wat voor, of zit ik al aan de max met de vissen hierboven?

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies.
Corydoras is altijd een leuk visje.
Ancistrus gold is een leuke vis, die gezellig kan knagen en graven,
MAAR
de combi van apistogramma (en dan zeker 1m + 3 v) en de bodemschuivers kan wel wat problemen geven. Apisto's zijn cichliden, en zijn behoorlijk territoriaal als ze eenmaal een nestje hebben. En met 3v kan het zomaar gebeuren dat alle 3 de dames een nest hebben. Dan gaan de cory's en de ancistrus de apisto's flink in de weg zitten, met ziektes/sterfgevallen tot gevolg.
Blauwe neon lijkt me niets mis mee.
Maanvissen in jouw bak lijkt me geen goed idee: maanvissen hebben behoorlijk wat hoogte nodig, dat worden flinke vissen! Bovendien zijn maanvissen redelijk agressief naar elkaar en in een grotere groep verdeelt de agressie onderling. Dan moet je aan een aantal van minimaal 8 stuks denken. 3 is echt te weinig.
Een alternatief voor de maanvissen en de apisto's samen kan Thorichthys elliotti zijn: mooie vissen maar goedzakken onder de cichliden en zeker een koppeltje kan prima in jouw bak.
Roodkopzalmen geeft een extra school in het midden, kan een heel rommelig beeld geven, maar smaken verschillen.

In de bovenlaag kun je denken aan bijlzalmen (niet mijn favoriet, maar: wederom: smaken verschillen), Aplocheilus lineatus (gold) harempje. Leuke en actieve vissen, wel rovers dus er kan af en toe een garnaal sneuvelen. Goerami's (honing bijv) zijn ook min of meer oppervlaktezwemmers, maar moeten wel gecombineerd met wat rustiger vissen.

Overigens een suggestie als aanvulling: Farlowella vittata is een leuke erg rustige vis, die prima met cichliden samen gaat. Ook Sturisoma aureum is een leuke, wat meer actieve vis, ook prima te combineren met elliotti's.

Laatst bewerkt:
Even weer een update. Vandaag bij de LFS wezen kijken en ik zit aan op dit moment op onderstaande.

Algemeen:
  • 15/30x Vuurgarnaal.
Onderste laag:
  • 10x Corydoras Aeneus albino
  • 1x Ancistrus gold;
  • Apistogramma cacatuoides 1x man 2x vrouw;
Middelste laag:
  • 20x Blauwe neon.
  • 5x Melanotaenia iacustris.
Boven laag:

1x koppel goud goeramis.

laat maar weten wat jullie er van vinden.

Hej Blox,

Ik zou de regenboogvissen laten gaan. Misschien later pas toevoegen als je echt iets mist. De rest zou wel moeten werken, denk ik. Denk eraan dat je de goudgoerami's liever niet laat broeden. Welke watertemperatuur?

Hej Blox,

Ik zou de regenboogvissen laten gaan. Misschien later pas toevoegen als je echt iets mist. De rest zou wel moeten werken, denk ik. Denk eraan dat je de goudgoerami's liever niet laat broeden. Welke watertemperatuur?
Dan laat ik die eerst nog even zitten als dat beter is. Ik zat te denken aan 24 graden. Wat is precies de reden waarom ik ze niet mag laten broeden? Omdat het mannetje dan agressief wordt? Hoe voorkom ik dit? Temperatuur niet te hoog?

Hej Blox,

Op basis waarvan raad je de M. lacustris af?
Ik denk wel dat de combi van de regenbogen met de goerami's minder gelukkig is. Melanotaenia's kunnen enthousiaste zwemmers zijn, en dat gaan de goerami's niet echt leuk vinden. Ik zou dan het aantal melanotaenia's iets vergroten, tot een stuk of 10.

Op basis waarvan raad je de M. lacustris af?
Ik denk wel dat de combi van de regenbogen met de goerami's minder gelukkig is. Melanotaenia's kunnen enthousiaste zwemmers zijn, en dat gaan de goerami's niet echt leuk vinden. Ik zou dan het aantal melanotaenia's iets vergroten, tot een stuk of 10.
Ja, lijkt mij een beetje vol, al snel vol worden. De georami's en regenbogen zijn allemaal drukke bissen. Voor de rust dan beter 1 doerak houden in de bovenste waterlagen.

Ik zou het zo doen. Maar gewoon omdat het dan minder druk is en geen enkele vis de ander in de weg zit.

Algemeen:
  • 15/30x Vuurgarnaal.
Onderste laag:
  • 1x Ancistrus gold;
  • Apistogramma cacatuoides 1x man 3x vrouw; OF 10 x de Corys albino
Middelste laag:
  • 20x Blauwe neon.
Boven laag:

1x koppel goud goeramis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.