Wat is er nieuw

Visbestand koud water aquarium in kantoor in garage

Amir

Well-known member
Lid geworden
23 april 2022
Leeftijd
43
Ik heb sinds mei een onverwarmde bak van 60x40x40 met daarin Chinese Danios en appelslakken in mijn thuiswerkkantoor in de garage. Ondanks dat de kamer geisoleerd is, kan het er aardig koud worden, ik denk 10-12 graden in de winter, al is er dit jaar ook nog een gesloten veranda tegenaan gebouwd, dus dat kan nog wat warmte schelen. Ik werk wekelijks twee dagen thuis, dan zet ik een elektrische kachel aan en stook ik het 8 uur lang 20 graden. Dit zorgt voor temperatuurswisselingen in de bak, ik weet nog niet hoeveel. Ik ga ook een keer op vakantie in de winter, dus dan wordt het extra koud in de kamer en de bak.

Nu is mijn vraag: wat zou ik nog toe kunnen voegen om het bestand wat aantrekkelijker te maken?
Ik las op dit forum dat er mensen zijn die Corydoras in de vijver houden, dus is dat misschien een optie?

Die corydoras in de vijver verhuizen in het najaar naar binnen, in jouw bak kunnen absoluut geen corydoras daar word je bak veel te koud voor

Ik zou er voor de koudste periode een verwarming in kunnen zetten en wat isolatie eromheen om zo een bepaalde minimum temperatuur te kunnen garanderen.

@Jelle Touwen heeft ze in de vijver gehad, ook in de winter.

Andere suggesties zijn uiteraard welkom! 😃

Ja daar heb ik ook naar zitten kijken, maar is mijn bak daar niet veel te klein voor?

Misschien een dwerg cpo kreeft? niet heel zichtbaar meestal maar wel leuk.
Nee, ik ben wel echt op zoek naar visjes.

Die corydoras in de vijver verhuizen in het najaar naar binnen, in jouw bak kunnen absoluut geen corydoras daar word je bak veel te koud voor
Op google lees ik toch best veel verhalen dat de Corydoras Paleatus die lagere temperaturen wel aan kunnen. Ik zou dan wel m'n grind moeten vervangen voor zand. Ik ben ben benieuwd of er nog anderen zijn met een mening hierover en wat ik als minimum temperatuur zou moeten kiezen dan.

Je kunt eens kijken op: vissen voor onverwarmde bak

Daar staan misschien wel visjes bij voor jouw bak?
Die lijst heb ik al weleens doorgescrolld inderdaad, maar dat is toch meer voor koud water in de woonkamer, in een onverwarmde ruimte is toch wel weer een slagje kouder in de winter. En daarbovenop komen ook nog de temperatuurwisselingen door tussentijds stoken.

Ik heb zelf even op Seriously Fish gekeken. Bij mijn weten toch een betrouwbare website. Daar spreken ze over een min van 22° voor de paleatus.

https://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-paleatus/
De informatie op internet loopt nog uiteen. Op aquainfo staat dit:

"De Gevlekte Pantsermeerval leeft dus in subtropische gebieden waar de watertemperatuur wat lager ligt dan in het Amazone gebied. Schliewen tekende in zijn paper in 1992 temperaturen op van zo’n 18 tot 23 graden Celcius."
https://aquainfo.nl/artikel/corydoras-paleatus-gevlekte-pantsermeerval/
En dan schreef iemand ergens op internet nog zoiets als: die gebieden zijn voornamelijk in het warme seizoen bereikbaar, dus de koudste temperaturen worden helemaal niet gemeten.

Maar ook weer aquainfo: Nakweek exemplaren zijn dit niet meer gewend en hebben veel langer de tijd nodig om zich aan te passen aan lagere temperaturen. Hou de temperatuur bij voorkeur boven de 16 graden.

Goede info.
Wat ik nog kan aanvullen is dat het nooit goed is vissen op uiterste temperaturen te houden voor langere tijd. En tja wat is dan langere tijd. Bij mijn weten gaat dit oa ten koste van het immuunsysteem en ben daar dan ook geen voorstander van.
Ik zie dat PlanetCatfish het zelfs over 15 graden heeft. https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=271
Maar waarom zo'n laag uiterste kiezen want we hebben het hier eerder over maanden dan over weken als ik goed begrijp? Ik denk dat als je concessies doet wat betreft temperatuur en die verwarming er inhangt, je veel meer mogelijkheden hebt ook.
Benieuwd of er nog een paleatus kenner in haakt.

Ik heb wel bewust voor een koudwaterbak gekozen vanwege de winterse temperaturen, dus daar stem ik mijn bestand graag op af. Ik zal wel zo'n stroommeet-stopcontact aanschaffen, dan krijg ik wat inzicht wat een graad hoger kost aan energie.

Nogmaals, alle andere vissuggesties zijn nog steeds welkom!

Bittervoorn (Rhodeus ocellatus)
Stekelbaars (Gasterosteus aculeatus)
Vetje Leucaspius delineatus

Dit zijn vissoorten die ik gevonden heb bij het zoeken naar zoetwatervissen in de lage landen. Over verkrijgbaarheid kan ik niets zeggen, maar ze zouden in jouw aquarium kunnen.

Dank voor het meedenken! Die zijn waarschijnlijk wel moeilijk verkrijgbaar inderdaad.
Als ik nou de minimum temperatuur op 15 graden zet, dan zouden er toch "aquarium winkel vissen" moeten zijn die daar tegen kunnen?

Dit zijn vissoorten die ik gevonden heb bij het zoeken naar zoetwatervissen in de lage landen. Over verkrijgbaarheid kan ik niets zeggen, maar ze zouden in jouw aquarium kunnen.
behalve de stekelbaars denk ik dat ze allemaal wat groot worden voor 60cm. Als ik het goed heb worden beide soorten ong 6cm en zijn het groepsvissen.

Kan dario dario of badis badis ook niet op koude temperaturen? Ik dacht ook dat mensen honinggouramis soms in de vijver houden? in het wild zitten ze zo laag als 15 graden. Misschien als je aan wildvang kan komen dat dat ook een mogelijkheid is? (zelf geen ervaring mee).
Veel vissen uit azie (india voornamelijk) hebben koudere winters tot 15 graden en zouden theoretisch dus goed moeten kunnen.

15 c is een juiste parameter voor in de koudste periodes.
Ik wil zeggen dat er veel aquariumvissen zijn die dat wel tijdelijk kunnen verdragen.

En wat is dan tijdelijk? Ik zou natuurlijk de staafverwarming een beetje mee kunnen laten gaan met de gemiddelde kamertemperatuur, maar dan een paar graden hoger. Zo wordt de laagste temperatuur voor een kortere periode bereikt. Een regelaar zou dan wel makkelijk zijn, of misschien een schakelklok op de verwarming zodat die maar een aantal keer per dag aangaat.

behalve de stekelbaars denk ik dat ze allemaal wat groot worden voor 60cm. Als ik het goed heb worden beide soorten ong 6cm en zijn het groepsvissen.

Kan dario dario of badis badis ook niet op koude temperaturen? Ik dacht ook dat mensen honinggouramis soms in de vijver houden? in het wild zitten ze zo laag als 15 graden. Misschien als je aan wildvang kan komen dat dat ook een mogelijkheid is? (zelf geen ervaring mee).
Veel vissen uit azie (india voornamelijk) hebben koudere winters tot 15 graden en zouden theoretisch dus goed moeten kunnen.
Ik zal er eens in duiken, thanks!

Ik maak even een nieuwe lijst aan:

(Sub)tropische vissen die zomers buiten en in de winter koel kunnen worden gehouden.

- Chinese danio
- Zebra danio
- Rode rio
- Div Zwaarddragers
- Guppen en endlers (zijn wat kudegevoeliger dan de andere soorten)
- Alle soorten Paradijsvissen
- Xenotoca eiseni
- Ameca splendens
- Xiphophorus variatus
- Heterandria formosa
- Barbus conchonius
- Barbus nigrofasciatus
- Barbus ticto
- Rhinogobius wui
- Corydoras paleatus
- Corydoras aeneus
- Jordanella floridae

Ik houd al bovenstaande soorten momenteel bij temperaturen tussen de 13 en 14 graden snachts en overdag ligt dat tussen de 16 en 18 graden.

Zomers zitten buiten en krijgen ze te maken met flinke temperatuurs schommelingen. Dan is de temperatuur in goede weken snacht ongeveer tussen de 17 en 21 graden en overdag kan dat oplopen tot 35 graden.

Afgelopen jaar hadden we een paar hele slechte weken. En daar zaten ochtenden bij dat het water niet warmer was dan 11 graden en dan liep het overdag wel op dat een graad of 17 maar snachts liep het weer terug tot 11 graden en ook dat heeft mij geen enkele dode vis opgeleverd.
Ik kwam dit nog tegen in een oud topic

https://www.google.com/amp/s/aquafo...-vissen-die-in-koud-water-kunnen.45884/?amp=1

Je zou ook kunnen kijken naar levendbarenden. Ik heb gelezen dat daar soorten bij zitten die in de winterperiode op 10 graden gaan. Kijk maar een op Alderhandt's Fish for hobby op facebook.

guppen kunnen ook prima naar mijn ervaring. Heb ze zelf ook in het wild vaker gevangen en blijkbaar overleven ze de kou.

guppen kunnen ook prima naar mijn ervaring. Heb ze zelf ook in het wild vaker gevangen en blijkbaar overleven ze de kou.
Ja dat vermoeden had ik ook al inderdaad.

Je zou ook kunnen kijken naar levendbarenden. Ik heb gelezen dat daar soorten bij zitten die in de winterperiode op 10 graden gaan. Kijk maar een op Alderhandt's Fish for hobby op facebook.
Ik zal het eens bekijken, thanks voor de tip!

Ik kwam ook nog de Apistogramma Borellii tegen, daar vlamde mijn Malawi hart weer een beetje bij op 😍. Deze zou in de natuur ook wel koudere temperaturen tegenkomen, al vraag ik me af of je die langere tijd op een graad of 16 moet houden.

Ik zit nu te denken om er een koppel (of trio?) paradijsvissen in te zetten en een groepje Corydoras Paleatus. Zou dat in deze bak kunnen bij de chinese Danios die er al inzitten? Of is dat een slechte combinatie?

Ja dat vermoeden had ik ook al inderdaad.

Ik zal het eens bekijken, thanks voor de tip!

Ik kwam ook nog de Apistogramma Borellii tegen, daar vlamde mijn Malawi hart weer een beetje bij op 😍. Deze zou in de natuur ook wel koudere temperaturen tegenkomen, al vraag ik me af of je die langere tijd op een graad of 16 moet houden.
Neen malawies gaan kapot als je dat met ze uitprobeert.
Dat maakt mij niks uit, een bos rozen staat ook maar voor een week.
Zet je nou een koelkastje met lekker frituurspul in dat ruimtetje.
Krijg jij veel meer enthousiast publiek mee op.

Neen malawies gaan kapot als je dat met ze uitprobeert.
Dat maakt mij niks uit, een bos rozen staat ook maar voor een week.
Zet je nou een koelkastje met lekker frituurspul in dat ruimtetje.
Krijg jij veel meer enthousiast publiek mee op.
Hahaha! Die frituur is ingeruild voor een Airfryer, daar lopen ze toch minder warm voor ben ik bang, staat wel naast de bak toevallig! 😂
Die Apistogramma Borellii is een Zuid Amerikaan, maar doet mij terugdenken aan mijn oude Malawi aquarium. Ik zou graag Cichliden houden, maar is toch te koud ben ik bang.

Ja te koud.
Ik wil ook dolgraag cichlides weer terug, maar ik ben totnutoe nog niet, een nieuw koudwaterbestendig typetje tegengekomen.
Anders eindigt we ons met dwergcichliden in kleinere bakjes dan maar.

De Bittervoorn is beschermd, maar er bestaat wel een Chinese Bittervoorn die ik jaren geleden eens voor mijn vader heb gekocht in de plaatselijke dierenwinkel.

met je huidige bak als uitgangspunt zou ik er nog wat Danios bij zetten.

Die temperatuur schommelingen als je er 8 uur zit te werken vallen reuze mee het zou mij verbasen als je bak daardoor meer als 2 graden warmer wordt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan