Wat is er nieuw

Visbestand koudwater 110 liter

Athena1813

New member
Lid geworden
3 maart 2025
Leeftijd
23
Ik ga binnenkort verhuizen, dan is er ruimte voor een 80 cm (110L) aquarium. Ik wil geen verwarming, de ruimte waar het aquarium in komt zal ik de winter zo'n 15 tot 18 graden zijn
Ik wil graag Chinese danio's en corydora's (aeneus?).
Wat zouden goede aantallen zijn van deze vissen en kan er nog een soort bij, en zo ja, welke?
Alvast bedankt

Ik denk dat deze temperatuur te laag is voor de aeneus. Misschien de Paleatus.

Even terzijde, maar hou je ook rekening met de plantenkeuze van dat is aardig koud bij de winterdag.

En ook niet onbelangrijk:
hoe warm wordt het in de zomer?

Er zijn heel veel soorten die subtropisch zijn en geschikt zijn. Zelf heb ik bijvoorbeeld Ilyodon furcidens en xenotoca lyonsi in de winter op 15/16 graden en in de zomer tot 28 graden. Zo zijn er veel meer (kleurrijke) hooglandkarpertjes die heel geschikt zijn, en vanaf medio april tot oktober ook buiten gehouden kunnen worden. Met een beetje zoeken kun je heel veel info vinden, lees je goed in! En met een beetje zoeken zijn veel soorten te vinden in Nederland.

@Grant bedankt voor de tip. Ik ga kijken naar de Paleatus

@jessicapilon bedankt voor de tip, dit neem ik zeker mee

@Lysia ik weet nog niet precies hoe warm het zal worden in de zomer, ik denk gemiddeld 22 graden en maximaal 26 graden.

@emve bedankt voor de tip, ik ga eens onderzoek doen naar hooglandkarpers

Dan zul je dus wel een vissoort moeten nemen die die 26C kan verdragen, dat is lang niet altijd het geval bij koudwatervissen.

Mijn bak is iets groter, maar ik ben toen begonnen met 9 danio's (ze hadden er geen 10 meer) en daarna 6x Corydoras Peleatus toegevoegd.

Inmiddels zijn het 15 danio's en 9 peleatus en wat japonica's. Wat planten betreft is het idd wat zoeken en proberen, maar dat had ik met thermostaat erin ook.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan