Visbestand nano cube 30L


KoenH

Member
Lid geworden
6 mei 2019
Berichten
16
Leeftijd
29
Ik ben sinds kort een 30L tank begonnen, een 30x30x30 nano cube, dichtbeplant met een externe eheim filter (classic 150) en co2 injectie.
Die heb ik een paar weken laten draaien en nu sinds kort er een tiental bloody mary shrimp in gedaan. Graag wil ik er nu ook maar visjes aan toevoegen, maar ik snap dat het een klein tankje is en ik wil er niet teveel in doen.
Mijn licht is best sterk en er is relatief veel algengroei in de tank dus ik zat te denken aan óf een ancistrus (maar die kunnen best groot worden?/te groot?) óf een paar otocinclus (2 of 3?) en daarnaast een stuk of 8 neon of ember/vuurtetras. Is dit mogelijk? Wat is de beste combo?

Als iemand nog andere ideeën heeft sta ik daar ook natuurlijk voor open. Ik hoor graag!

Foto van de tank;

hw8KTvk.jpg

img-20190430-wa0005.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ottosinclusjes zijn groepsvisjes en verpieteren als je ze met te weinig zet, en 30 liter is wel erg klein voor 6 ottosinclusjes. Wat ook een goede algeneter is, is de neritinaslak, kweekt niet op zoet dus je zal geen plaag krijgen.
Vuurtetra's zijn ondanks hun formaat toch beste zwemmers en hebben meer zwemlengte nodig dan jouw nano kan bieden. Neontetra's is helemaal een no-go in een cube
 
Dus als ik het goed begrijp is de tank te klein voor vissen? Ik zou moeten upgraden naar bv een 60L cube en dan is het wel mogelijk wat ik voor ogen heb?
 
Je zou een betta mannetje kunnen proberen, maar dit kan ook fout gaan met de garnalen. En misschien is je aquarium zelfs hiervoor te klein, andere weten er meer vanaf.
 
Is 30 liter bruto of netto? Wat zijn de afmetingen van dit bakje?
 
Ik zou in een 30 liter ook alleen een betta nemen en met garnalen ben je afhankelijk van het karakter van de Betta.
 
Dus als ik het goed begrijp is de tank te klein voor vissen? Ik zou moeten upgraden naar bv een 60L cube en dan is het wel mogelijk wat ik voor ogen heb?

Ja jouw bak is te klein voor visjes in te doen, hooguit een betta man (solitair) kan erin maar dan loop je kans dat je weinig garnalen over houdt.
Een cube van 60 liter kan ook niet heel veel in omdat er dan nog steeds weinig zwemlengte is (die cube's zijn 40 cm breed) wil je iets met vissen doen zal je naar een aquarium moeten gaan van minimaal 60 cm breed.

Kijk het is eigenlijk heel simpel, er komt veel logisch nadenken bij kijken bij het kopen van een aquarium, vergelijk het met jezelf, jij verpietert ook als je je leven moet slijten in de doucheruimte en nieteens fatsoenlijk je benen kan strekken.
 
Je hebt bij bv de Hornbach al een leuke 60 cm van Aquatlantis voor nog geen 6 tientjes.
 
En anders willen Mensen op marktplaats er ook graag van af
 
Mooie nano wel :) bijhouden voor garnalen of zwangere vissen en een visbestand sowieso in iets groter. Heb een tijdje 2 kogelvissen in 30L gehouden en dat ging wel goed. Maar nu ik ze in 60cm zie zwemmen is dat toch een heel ander gedrag. Je moet ze wel de ruimte tot leven geven he :)
 
Ik zou in een 30 liter ook alleen een betta nemen en met garnalen ben je afhankelijk van het karakter van de Betta.
Ik zou dan eerder een bengaals vuurtje (dario dario) nemen. Die word maar zo'n 1,5 cm lang, niet veel groter dan een volgroeide vuurgarnaal.
 
Ik zou dan eerder een bengaals vuurtje (dario dario) nemen. Die word maar zo'n 1,5 cm lang, niet veel groter dan een volgroeide vuurgarnaal.
Hieraan voeg ik toe dat niet alle baby garnalen het zullen overleven als je er een visje bij doet.
 
Ik zou dan eerder een bengaals vuurtje (dario dario) nemen. Die word maar zo'n 1,5 cm lang, niet veel groter dan een volgroeide vuurgarnaal.
Zelfs die verlangen meer zwemlengte dan een 30-literbakje kan bieden, kleine visjes hebben ook behoefte aan zwemmen ipv wat rond hangen (meer kan een vis niet doen in zo'n klein bakje)
 
In zulke nanos vind ik altijd kleine visjes het mooist zoals Boraras Brigittae. Mooi rood waardoor ze wel te zien zijn. Wel houden in een school van minimaal 8 tot 10 stuks word aangeraden. Ze worden 1.5 - 2 cm lang. Helaas ben ik toch bang dat het wel krap wordt.. aangezien de reacties hier boven.
Misschien dat anderen nog opties hebben :)
 
In zulke nanos vind ik altijd kleine visjes het mooist zoals Boraras Brigittae. Mooi rood waardoor ze wel te zien zijn. Wel houden in een school van minimaal 8 tot 10 stuks word aangeraden. Ze worden 1.5 - 2 cm lang. Helaas ben ik toch bang dat het wel krap wordt.. aangezien de reacties hier boven.
Misschien dat anderen nog opties hebben :)

Omdat het kleine visjes zijn wil het niet zeggen dat ze geen behoefte hebben aan zwemruimte, ze worden helaas veel te vaak als nanovisjes aangeboden waarmee de suggestie gewekt word dat ze voor nano's geschikt zijn, echter als je ze dan groter zet zie je ze helemaal opfleuren
 
@Nicolientje-W Dat weet ik het was maar een suggestie waarbij ik zelf zeg dat het waarschijnlijk te krap is. Aangezien ik ook zie dat ze vaak voor 30 liter worden aangeboden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja in winkels en op internep staan meer slechte voorbeelden dan goede voorbeelden helaas
 
Kapitalisme gaat blijkbaar voor dan dier welzijn..:stom:
 
Een bos tulpen doet het prima in zo'n bak. En dan geen lullig bosje van 10, maar meteen een stuk of 50. ;)
 
Een bos tulpen doet het prima in zo'n bak. En dan geen lullig bosje van 10, maar meteen een stuk of 50. ;)

We hebben nu wel gelijk door wat er bij jouw op de woonkamertafel staat:D;)
 
Zelfs die verlangen meer zwemlengte dan een 30-literbakje kan bieden, kleine visjes hebben ook behoefte aan zwemmen ipv wat rond hangen (meer kan een vis niet doen in zo'n klein bakje)
Dario dario is geen grote zwemmer en kan wel in 30 liter, maar in dit geval is de inrichting niet ideaal.
 

Terug
Bovenaan