Visbestand nieuwe 54 L bak.


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo aquafans!

Ik heb vandaag mijn nieuwe bak opgezet en die draait nu met de helft van het oud filtermateriaal van mijn oude bak en grind etc.

Nu heb ik een betta man, 3 slakjes die meegekomen zijn met plantjes en 1 race track snail. Maar ik zit er dus aan te denken om wat andere leuke visjes toe te voegen die de charme van mijn betta niet te min doen en die er natuurlijk mee kunnen leven!

Mijn aquarium is een beetje ingericht als een mangrove met grotten van lijsteen dus bijv een plecko of andere bodembewonen zou ook een optie zijn. Maar bij een groep garnaaltjes, dwerg kreeft etc. Kan ook allemaal. Iemand leuke tips?

Dit is het aquarium:

007B2C9C-C9D3-4827-8C23-8CD27CA7E073.jpeg
 
Een dwergkreeft en een betta zijn geen gelukkige combi, kans dat de kreeft in de sluiers gaat knippen is vrij groot. Een pleco word met gemak 40 cm daar is je bak dus veel te klein voor.
 
Het is niet zo'n grote bak, dus zijn grote vissen niet echt aangeraden. Garnalen zijn een optie, ze kunnen in het begin wat achterna gezeten worden door de Betta, maar als ze zich goed genoeg kunnen verstoppen, zou dat geen echt probleem zijn. Een andere optie is een klein scholenvisje (zoals bijvoorbeeld de Boraras Brigittae of de Boraras Maculatus) zijn ook nog mogelijk. Hopelijk ben je hier iets mee :)
 
Wij hadden japonica garnalen en corydoras panda bij onze betta in de grote bak. Dat ging goed.

Nu in de kleinere bak alleen nog wat japonica garnalen. De corydorassen vinden wij erg leuk, net een bende puppy's :)
 
Wij hadden japonica garnalen en corydoras panda bij onze betta in de grote bak. Dat ging goed.

Nu in de kleinere bak alleen nog wat japonica garnalen. De corydorassen vinden wij erg leuk, net een bende puppy's :)

Hoeveel liter had je die visjes en garnaaltjes in zitten? :)

En wat zijn die corydoras leuk zeg! Dat wordt zeker overwogen. Hoeveel zou ik er dan nemen, is een stuk of 4 voldoende?
 
Ik zou zelf er de eerste weken even niets bijzetten en de bak eerst nu goed laten indraaien.
 
Dat was in een bak van 60x40x nog wat, 120liter. Dat was geen succes. Door de stroming die nodig was de bak op peil te houden verminderde de weerstand van onze betta en kreeg hij vinrot.
Nu we hem op bijna geen stroming hebben staan, zien we pas het verschil in gedrag. Indertijd was al gezegd dat het geen gelukkige combinatie was, hier op het forum, maar we dachten het beter te weten.

Nog een klein ding over de corydoras, ik las net dat je aquariumzout hebt toegevoegd, en daar was iets mee met corydorassen. Ik dacht dat die daar niet tegen konden.

Wij hebben onze betta nu in een 60ltr cube van dennerle, ongeveer 45ltr gevuld. Extern filter maar sponzen om de spraybar.

Daar gaan we binnenkort nog wat veranderen. We hebben nu een 0,4-0,7 zwarte bodem van Hornbach, maar die bevalt niet hier. We hebben een groot stuk hout in het midden met javavaren en anubias barteri, en dan gaan we verder op een kale bodem een glazen bakje zetten gevuld met die zwarte bodem en zuurstofplanten. Makkelijker schoon te houden.
 

Bijlagen

  • IMG_20190526_152615.jpg
    IMG_20190526_152615.jpg
    285 KB · Weergaven: 79
We hebben nu een 0,4-0,7 zwarte bodem van Hornbach, maar die bevalt niet hier. We hebben een groot stuk hout in het midden met javavaren en anubias barteri, en dan gaan we verder op een kale bodem een glazen bakje zetten gevuld met die zwarte bodem en zuurstofplanten. Makkelijker schoon te houden.
Ik ben heel benieuwd waarom deze bodem niet bevalt, ik heb hem zelf ook en vind hem erg fijn in gebruik. Ook wat drijfplantjes toch voor de Betta? ;)
 
Ik ben heel benieuwd waarom deze bodem niet bevalt, ik heb hem zelf ook en vind hem erg fijn in gebruik. Ook wat drijfplantjes toch voor de Betta? ;)

Wij zijn gewend aan het schoonmaken van filterzand 0,7-1,2mm. Dat is ook fijn, maar net iets zwaarder. En wat ons betreft makkelijker schoon te maken. Als we de bodem afgaan met zo'n gravel cleaner, dan gaat veel grind mee de emmer in. Daardoor laten we hem in de praktijk soms viezer dan goed is.

En uiteraard drijfplantjes, hij heeft 3 strengen bamboe en momenteel alleen nog hoornblad erbij, dat vindt hij leuker om in te bubbelen dan de mosselplanten.
 
Dat was in een bak van 60x40x nog wat, 120liter. Dat was geen succes. Door de stroming die nodig was de bak op peil te houden verminderde de weerstand van onze betta en kreeg hij vinrot.
Nu we hem op bijna geen stroming hebben staan, zien we pas het verschil in gedrag. Indertijd was al gezegd dat het geen gelukkige combinatie was, hier op het forum, maar we dachten het beter te weten.

Nog een klein ding over de corydoras, ik las net dat je aquariumzout hebt toegevoegd, en daar was iets mee met corydorassen. Ik dacht dat die daar niet tegen konden.

Wij hebben onze betta nu in een 60ltr cube van dennerle, ongeveer 45ltr gevuld. Extern filter maar sponzen om de spraybar.

Daar gaan we binnenkort nog wat veranderen. We hebben nu een 0,4-0,7 zwarte bodem van Hornbach, maar die bevalt niet hier. We hebben een groot stuk hout in het midden met javavaren en anubias barteri, en dan gaan we verder op een kale bodem een glazen bakje zetten gevuld met die zwarte bodem en zuurstofplanten. Makkelijker schoon te houden.

Ik heb dat zout nog niet toegevoegd maar soms wordt weleens gezegd dat het beter is voor het indraaien van het aquarium?

Ik heb er trouwens ook over na zitten denken om mijn aquarium niet helemaal te vullen maar ik denk dat dan de filter veel te sterk gaat zijn voor die hoeveelheid water. Aan de stroming die ik nu kan zien aan de planten is dit prima voor een betta, vraag me alleen af of dit op langer termijn goed zou zijn voor de planten ivm. Death spots in het aquarium. Ik heb de filtermond nu iig op het oppervlakte gericht om de stroming te beperken en er zijn veel plekjes waar mijn betta beschutting kan zoeken zou de stroming toch te hevig zijn.

Ik denk dat ik goed voorbereid ben op de overstap maar die gaat sws pas morgen plaatsvinden. De heater die ik erbij had gekregen was namelijk kapot dus heb vandaag een nieuwe besteld en die is natuurlijk morgen pas binnen. (Eco heater 75 van SF) schijnt een goede/goedkope heater te zijn voor het formaat van mijn aquarium :).

Ik ben na het inrichting shoppen vandaag best wel geschrokken van de eindrekening terwijl ik juist zo mijn best deed om te besparen op vanalles. Ik ben ongeveer 175 kwijt aan dit hele aquarium namelijk. Terwijl ik het aquarium zelf met filter en heater dus voor maar 25 euro heb gekocht.
 
Ik zit trouwens ook te denken aan een schooltje neon tetra’s. Dit zou ook bij een betta (in een 10 gallon/37 liter aquarium) kunnen volgens google.

Wat vinden jullie daarvan?
 
@GCJ schreef:

Wij zijn gewend aan het schoonmaken van filterzand 0,7-1,2mm. Dat is ook fijn, maar net iets zwaarder. En wat ons betreft makkelijker schoon te maken. Als we de bodem afgaan met zo'n gravel cleaner, dan gaat veel grind mee de emmer in. Daardoor laten we hem in de praktijk soms viezer dan goed is.

En uiteraard drijfplantjes, hij heeft 3 strengen bamboe en momenteel alleen nog hoornblad erbij, dat vindt hij leuker om in te bub
belen dan de mosselplanten.

Ik heb eigenlijk nog wel vragen en een opmerking (met name over het nooit schoonmaken) maar realiseer me dat dit het topic van een ander is. Zal me er van weerhouden.
Mocht @GCJ daar behoefte aan hebben is het wellicht een idee om daar een topic voor te openen. Dat is aan @GCJ ;)
 
Het positieve effect van zout op het indraaien van een aquarium ken ik niet. Het zal dan toch gaan om een heel laag niveau neem ik aan, want voor zoetwater-aquaria heb je voor nitrificatie andere bacteriën dan voor zoutwater.

En ik had, volgens mij bij je andere topic? Al een stukje geschreven hoe lastig ik dat vind, de keuze tussen wat goed is voor de vis, en wat goed is voor de planten. De ellende is, als het slecht is voor de planten, dan is dat door de vervuiling die dat geeft ook weer slecht voor de vis.

Heel eerlijk? Doet onze betta het bijna nog het beste in een 20 ltr bak met om de dag een waterwissel van 50% en licht zout. Niets anders dan een schuilplaats, wat plantjes en een luchtpompje met sponsfilter. Dan zit hij eigenlijk op klaar kraanwater.

Daar is hij niet het meest happy, wel het meest gezond en actief.

Hou op schei uit over aquarium en budget. Wij rekenen uit wat het gaan kosten, vermenigvuldigen dat met 4, en dan komen we doorgaans redelijk in de buurt :(
 
Ik heb eigenlijk nog wel vragen en een opmerking (met name over het nooit schoonmaken) maar realiseer me dat dit het topic van een ander is. Zal me er van weerhouden.
Mocht @GCJ daar behoefte aan hebben is het wellicht een idee om daar een topic voor te openen. Dat is aan @GCJ ;)

Ik heb geen idee wat je precies bedoelt, maar als jij een topic opent wil ik daar best op ingaan als ik dat kan.
 
Ik zou zelf er de eerste weken even niets bijzetten en de bak eerst nu goed laten indraaien.

Ja dit sws, ik denk dat voor mijn betta de overstap naar een zoveel groter aquarium al stressvol genoeg is. Laat staan als ik gelijk nieuwe vissen toe zou voegen. Deze opties voor potentiele bewoners is dan ook pas voor over een paar weken maar wil me er gewoon alvast goed in verdiept hebben voor ik er zomaar andere visjes bijgooi bijv.
 
Ik heb geen idee wat je precies bedoelt, maar als jij een topic opent wil ik daar best op ingaan als ik dat kan.
Om het topic niet verder te vervuilen stuur ik je straks even een PM.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik zit trouwens ook te denken aan een schooltje neon tetra’s. Dit zou ook bij een betta (in een 10 gallon/37 liter aquarium) kunnen volgens google.

Wat vinden jullie daarvan?
Neon tetra's kunnen hier normaal gezien ook bij, ik vermoed toch dat je aquarium 60 cm breed is? Ik denk wel dat je een minima van 6 en een maxima van +- 10 visjes gaat moeten nemen, vanwege de grootte, maar door hun rustige karakter kunnen ze normaal gezien probleemloos bij een betta :)
 
Neon tetra's kunnen hier normaal gezien ook bij, ik vermoed toch dat je aquarium 60 cm breed is? Ik denk wel dat je een minima van 6 en een maxima van +- 10 visjes gaat moeten nemen, vanwege de grootte, maar door hun rustige karakter kunnen ze normaal gezien probleemloos bij een betta :)

Mijn aquarium is idd 60x30x30. En top! Dan ga ik daar nog even verder naar kijken :).
 
Hi tessa.
Ik heb je topic een beetje doorgenomen en je had ook gereageerd op mijn foto album.
Een mooie en leuke vis is de rasbora galaxie. Gaat bij mij prima samen met de betta.
Ik heb ongeveer hetzelfde formaat aquarium.
De galaxies hier kunnen soms wat druk zijn en vaak ook rustig. Mijn betta (Bill) trekt hier niets van aan.
Ik heb 15 galaxies, 5 japonica garnalen. 6 corydoras panda en nog 1 man dwerggourami als bestand hierbij.
 
Rasbora galaxy is indd een erg leuk visje!! Ik heb ze zelf ook gehad, en ik vond ze erg leuk. Ik heb nu de paracheirodon-simulans, dit is ook een echte aanrader. Ze zijn vrij klein en scholen echt super mooi. In het schemerlicht lijkt het net of ze licht geven.
 

Terug
Bovenaan