Wat is er nieuw

Visbestand samenstellen

Bleutje046

New member
Lid geworden
28 juli 2025
Hallo allemaal,

ik ben eigenlijk nieuw in de aquarium wereld.

Momenteel ben opzoek naar een mooie maar vooral juiste aanvulling op mijn huidige vis bestand.
ik ben in het bezit van een oase styleline (80x40x55cm / 160L) aquarium, met een externe oase biomaster2 thermo 350 .
De beplanting is redelijk aanwezig, ook is er kienhout en zijn er her en der wat stenen terug te vinden op de bodem.

Nu zitten er momenteel 15 kardinalen en 6 corydoras in het aquarium.

Graag zou ik enig advies krijgen bij het zoeken naar een juiste dwerg cichlide koppel/harem.

Op het moment zit ik te denken 1 koppel bolivian rams of 1 koppel kersenbuiken, maar sta zeker open voor alternatieven.

Vanwege de agressie rondom paren zou ik een koppel bolivian rams afraden ivm de corydoras.
Solo mannetje zou misschien nog wel kunnen

Kersenbuiken (heb ik me laten vertellen hier op het forum) zijn nog een flinke tand erger qua agressie.

Ik hoop dat er iemand een alternatief kan aangeven, waar je wel mee uit de voeten kunt.

Ik zou ook niet beginnen aan kersenbuiken in een 80cm want ik heb er hele slechte ervaringen mee. Echt killers waren het met een groepje jongen.

Ik zou ook niet beginnen aan kersenbuiken in een 80cm want ik heb er hele slechte ervaringen mee. Echt killers waren het met een groepje jongen.
Helemaal mee eens ze kunnen erg agressief/beschermend worden. Ik wilde ze ook heel graag in mijn bak maar ik durf het niet aan. Een koppel antennebaarsjes heb ik ook geprobeerd maar deze bleven actief jagen op de vuurgarnalen.

Ik zou denk ik eerder een soort erbij nemen die in het midden of bovenin zwemt. Eventueel de kardinalen en Corydora’s nog wat aanvullen?

Je kan wellicht 3 Pauwooggrondel overwegen. 1 man emt 2 vrouwen.

Kersenbuiken zijn moordmachines in dit formaat. Altispinzo zou kunnen maar het geslacht is lastig te onderscheiden en voor een groep heb je geen ruimte. Ik zou ook kijken naar de pauwooggrondel. Leg je holletje niet op de bodem maar net eventjes hoger zo komen de corydoras minder in de territorium van de pauwoog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan